Rachunkowość Budżetowa 10/2014, data dodania: 25.06.2014

Dodatek stażowy w pytaniach i odpowiedziach

W jaki sposób naliczać dodatek stażowy z drugiej umowy u tego samego pracodawcy

Zatrudniamy referenta od października 2008 r. na 1/2 etatu (pracownica miała już 20-letni staż pracy), a od marca 2014 r. zatrudniona jest na drugą umowę o pracę na czas zastępstwa jako woźna oddziałowa. Jak wypłacać dodatek stażowy z tytułu drugiej umowy? Czy wypłacać też 20% dodatku stażowego, czy liczyć staż od nowa (ten sam pracodawca)?

Pracownicy, o której mowa w pytaniu, staż pracy od drugiej umowy o pracę należy naliczać od nowa. Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych), jeżeli praca w urzędzie lub jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego. Oznacza to, że jeśli pracownik jest zatrudniony na podstawie dwóch stosunków pracy - nawet w tej samej jednostce - to tylko jeden stosunek pracy jest podstawowy (i tu wlicza się wszystkie zakończone okresy zatrudnienia do dodatku stażowego), a drugi jest stosunkiem pracy dodatkowym (tu prawo do dodatku stażowego ustalane jest ponownie, ale już bez zaliczenia okresów zatrudnienia wliczonych w podstawowym zatrudnieniu).

W tej sytuacji, jeżeli pracownik jest zatrudniony na podstawie dwóch odrębnych umów o pracę, to pełną wysługę może otrzymywać tylko z jednej umowy. W drugiej (zatrudnienie dodatkowe) musiałby ponownie wypracować wymagany staż pracy (5 lat).

Należy jednak zastanowić się, czy prawidłowe jest postępowanie polegające na zawarciu dwóch umów o pracę przez te same strony. Kwestia dopuszczalności pozostawania przez pracownika w kilku stosunkach pracy z jednym pracodawcą nie została wprost uregulowana w przepisach prawa pracy. Zgodnie jednak z orzecznictwem Sądu Najwyższego, z tym samym pracodawcą w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy - może łączyć go z nim tylko jedna umowa (wyrok SN z 13 marca 1997 r., sygn. akt I PKN 43/97). Zawieranie dodatkowej umowy o pracę z własnym pracownikiem dopuszczalne jest jedynie wtedy, gdy przedmiotem dodatkowej umowy będzie praca innego rodzaju niż dotychczasowa, a wykonywanie jej nie będzie kolidowało z normalnym czasem pracy pracownika (wyrok SN z 8 stycznia 1981 r., sygn. akt II URN 186/80).

W przedstawionej sytuacji pracownik w ramach jednego stosunku pracy jest zatrudniony na stanowisku referenta, które jest stanowiskiem urzędniczym, dlatego praca na stanowisku woźnej może być uznana za pracę zupełnie innego rodzaju. W związku z tym, na podstawie wymienionego orzecznictwa sądowego, możliwe jest zatrudnianie wskazanej osoby w ramach dwóch odrębnych umów o pracę. W takim jednak wypadku dodatek stażowy jest wypłacany w pełnej wysokości tylko w ramach jednej umowy. Druga, jako dodatkowe zatrudnienie, nie uprawnia do dodatku stażowego.

W jakiej wysokości wypłacić dodatek stażowy pracownikowi zatrudnionemu na podstawie dodatkowej umowy

W jakiej wysokości należy liczyć pracownikowi dodatek stażowy, jeżeli od lutego 2014 r. zmieniły się jego warunki pracy? Od lutego zatrudniony jest on w wymiarze 1/2 etatu w DPS i 1/2 etatu w Warsztatach Terapii Zajęciowej (WTZ) przy DPS. Poprzednio był zatrudniony w WTZ na cały etat z dodatkiem stażowym w wysokości 20%. Z zakończonego okresu zatrudnienia w WTZ na 1/2 etatu nie otrzymał świadectwa pracy. Poprzednio pracownik pracował w innym DPS i z tego okresu ma świadectwa pracy, z których wynika, że jego staż pracy wynosi 12 lat. Czy w DPS z 1/2 etatu należy pracownikowi liczyć 20% stażu, czy uwzględnić jedynie te okresy pracy zakończone świadectwem pracy i liczyć 12% dodatku stażowego?

W tej sytuacji, jeżeli pracownik jest zatrudniony na podstawie dwóch odrębnych umów o pracę, pełną wysługę (20%) może otrzymywać tylko z jednej umowy. W drugiej (zatrudnienie dodatkowe) musi ponownie wypracować wymagany staż pracy, a więc przepracować co najmniej 5 lat. W dodatkowym zatrudnieniu nie uwzględnia się zatrudnienia podstawowego, co oznacza, że nie wlicza się również owych 12 lat zakończonego zatrudnienia w DPS, gdyż staż ten jako podstawowy został już wliczony do dodatku stażowego w podstawowym zatrudnieniu.

Zgodnie § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, jeżeli praca w urzędzie lub jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego. W związku z tym w opisanej sytuacji pracownik ma prawo do dodatku stażowego w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego w WTZ, natomiast wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia w DPS nie obejmuje dodatku stażowego, gdyż jest to zatrudnienie dodatkowe i w tym zatrudnieniu pracownik musi ponownie wypracować prawo do tego składnika wynagrodzenia.

DARIUSZ DWOJEWSKI

prawnik, wykładowca, doktorant na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji

Podstawa prawna

● § 7 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1050)

W następnym numerze RB w dziale "Prawo pracy" polecamy m.in.: Czy dzień rozpoczęcia pracy określony w umowie musi być równoznaczny z dniem świadczenia pracy?

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK