Powiat zamierza kupić samochód osobowy w formie leasingu finansowego, z wkładem własnym 10 000 zł. Pozostałe raty planuje się rozłożyć na 5 lat. Czy będzie to wydatek majątkowy? W jakiej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) należy przyjąć w budżecie taki wydatek?
Wydatki z tytułu rat leasingowych związane z zakupem samochodu osobowego powinny być ujmowane w § 430 "Zakup usług pozostałych".
Leasing ze swej definicji nie jest formą zakupu samochodu, a raczej jego konsekwencją, stąd wszelkie wydatki związane z kosztami obsługi tej umowy, takie jak:
● opłata wstępna,
● raty
- nie są wydatkami majątkowymi, lecz bieżącymi.
Leasing to obecnie umowa regulowana przepisami ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego - art. 7091 k.c.
ZAPAMIĘTAJ!
W przypadku umowy leasingu finansowego leasingobiorca nie jest i nie może być właścicielem przedmiotu leasingu, a sam przedmiot leasingu nie jest "wciągnięty" do ewidencji środków trwałych. Wszelkie opłaty związane z umową leasingu są wydatkami bieżącymi.
Przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, zgodnie z art. 236 ust 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
Do wydatków majątkowych zalicza się wydatki na:
● inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 uofp, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
● zakup i objęcie akcji i udziałów;
● wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego
- art. 236 ust. 4 uofp.
Tym samym należy uznać, że umowa leasingu finansowego czy też operacyjnego w zakresie korzystania z przedmiotu leasingu nie powoduje nabycia przedmiotu leasingu, a wydatek na zapłatę tzw. opłaty leasingowej zazwyczaj płatnej w ratach miesięcznych nie jest wydatkiem majątkowym, ale wydatkiem na pokrycie bieżących opłat. Z kolei wskazany przez pytającego tzw. wkład własny 10 000 zł to tzw. koszty początkowe i ich wysokość zależy od zapisów konkretnej umowy leasingu, a te nie są jednolite w praktyce działania firm leasingowych.
Wydatkiem majątkowym może zostać uznana kwota ustalona w umowie leasingu jako opcja nabycia samochodu osobowego po jej zakończeniu. Często odbywa się ta za przysłowiową "złotówkę".
Leasingobiorca nie ma obowiązku wykupywania środka trwałego po zakończeniu leasingu.
Zarówno tzw. wkład własny, jak i raty leasingowe powinny być klasyfikowane zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych w § 430 "Zakup usług pozostałych".
Paragraf ten obejmuje wydatki funduszu operacyjnego, którego przeznaczenie jest niejawne, oraz wydatki na zakup usług (z wyjątkiem: usług świadczonych przez osoby fizyczne, objętych paragrafami: od 401 do 403, 405, 406, od 408 do 410 i 417, oraz usług wymienionych w paragrafach: od 426 do 429, od 432 do 440, od 461 do 463 i 470), a w szczególności:
● usługi drukarskie, introligatorskie, powielanie, kopiowanie,
● usługi transportowe związane z przewozem rzeczy, między innymi: opłaty za przewóz wszelkich towarów obcymi środkami transportu przy zakupach loco magazyn dostawcy, wraz z kosztami załadowania i wyładowania, jeśli nie zostały one wyodrębnione w rachunku za transport, np. transport opału z dostawą do piwnic,
● opłaty za usługi pocztowe i telegraficzne,
● usługi w zakresie utrzymania dróg,
● usługi pralnicze,
● usługi kominiarskie, utrzymanie parków i zieleńców,
● usługi w zakresie przetwarzania danych,
● dopłaty do biletów dla uczniów dojeżdżających do szkół,
● druk i dystrybucja znaków akcyzy,
● usługi komunalne i mieszkaniowe, między innymi: opłaty za wynajem sal, wydatki związane z zakwaterowaniem uczestników kursów szkoleniowych, wydatki na utrzymanie cudzoziemców (np. hotele, wyżywienie, przejazdy), opłaty za usługi pogrzebowe, np. dotyczące osób zasłużonych, podopiecznych,
● usługi w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego, między innymi: zwroty kosztów wyżywienia w internatach wychowanków domów dziecka i innych zakładów opiekuńczo-wychowawczych, wydatki dotyczące przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia uczniów i dzieci na wycieczkach oraz imprezach urządzanych w ramach programów nauczania i wychowania, opłaty za studia organizowane przez szkoły wyższe w zakresie dokształcania kadr,
● usługi w zakresie kultury i sztuki, kultury fizycznej oraz turystyki i wypoczynku, między innymi: opłaty radiofoniczne i telewizyjne,
● usługi naukowo-badawcze,
● usługi reklamowe, usługi dotyczące ogłoszeń, obwieszczeń, rozprowadzania pism,
● usługi w zakresie badania technicznego pojazdów, wytwarzania tablic rejestracyjnych dla organów właściwych w sprawach rejestracji pojazdów,
● koszty i prowizje bankowe,
● usługi w zakresie utrzymania infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i infrastruktury portowej,
● usługi w zakresie robót związanych z ochroną brzegu morskiego,
● usługi w zakresie ratownictwa morskiego.
Paragraf ten jest właściwy także dla opłat z tytułu umowy leasingu, który jest usługą udostępnienia do korzystania jej przedmiotu w tym wypadku.
W zakresie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej jest ona uzależniona od tego, na jakie potrzeby w powiecie będzie ten samochód wykorzystywany. W przypadku wykorzystania samochodu na potrzeby urzędu starostwa powiatowego preferowana jest klasyfikacja:
● dział 750 "Administracja publiczna",
● rozdział 75020 "Starostwa powiatowe",
● § 430 "Zakup usług pozostałych".
SŁOWNICZEK
Leasing finansowy - leasingodawca oddaje korzystającemu, czyli leasingobiorcy, rzecz do używania na czas oznaczony, odpowiadający okresowi gospodarczej używalności rzeczy, natomiast wynagrodzenie płacone w ratach przez korzystającego pokrywa pełne koszty związane z nabyciem przez finansującego przedmiotu leasingu. Nabycie jednak następuje po upływie okresu leasingu.
Leasing operacyjny z kolei charakteryzuje się oddaniem rzeczy do używania na krótszy czas, a w przypadku gdy umowa leasingu operacyjnego przewiduje uprawnienie korzystającego do zakupu rzeczy po zakończeniu okresu umownego, cena nabycia musi uwzględniać co najmniej faktycznie niezamortyzowaną wartość nabywanego przedmiotu.
ADAM BŁASZKO
radca prawny, członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej, wcześniej członek samorządowego kolegium odwoławczego, były pracownik izby i urzędu skarbowego
PODSTAWY PRAWNE
● art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 121; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1844)
● art. 236 ust 2. ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1890)
● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1978)
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Jakie koszty można zaliczyć do wartości początkowej zakupionego używanego samochodu?