Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 3/2017, data dodania: 24.01.2017

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych - jak sprawdzić, czy nauczyciel nie był karany dyscyplinarnie

Od 1 stycznia 2017 r. w pełnym zakresie zaczął funkcjonować centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych. Oznacza to, że w tym roku każdy kandydat na nauczyciela musi być zweryfikowany, czy nie był karany sankcjami dyscyplinarnymi szczegółowo wskazanymi w Kartcie Nauczyciela. Dotychczas wystarczyło złożenie przez kandydata oświadczenia w tym zakresie.

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych działa od 1 września 2016 r. Jednak do końca 2016 r. był to okres przejściowy przeznaczony na to, aby do jego bazy dokonać wpisu wszystkich wydanych dotychczas orzeczeń dyscyplinarnych. Każdy bowiem kandydat na nauczyciela, który zamierzał zatrudnić się w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej, musiał poświadczyć, że nie toczy się wobec niego postępowanie dyscyplinarne albo że nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną wydalenia z zawodu nauczyciela albo że w okresie 3 lat przed nawiązaniem stosunku pracy nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania. Taki obowiązek od 31 maja 2016 r. przewiduje art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja z 18 marca 2016 r.).

Wdrożenie prawa europejskiego

Konieczność powołania centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych wynika z dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, która wprowadza uregulowania w zakresie obowiązku przekazywania właściwym organom innych państw członkowskich informacji o osobach, które utraciły prawo do wykonywania zawodu, związanych z edukacją osób małoletnich, w tym opieką nad dziećmi i wczesną edukacją. Dyrektywa ta została wdrożona ustawą z 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2016 r. poz. 65).

Zgodnie z tą ustawą Minister Edukacji Narodowej w odniesieniu do osób wykonujących w Rzeczypospolitej Polskiej zawód związany z edukacją osób małoletnich, w tym opieką nad dziećmi i wczesną edukacją, w stosunku do których orzeczono zakaz, zawieszenie, ograniczenie albo pozbawienie prawa wykonywania zawodu, przekazuje organom państw członkowskich UE, w trybie ostrzeżenia w systemie IMI (system wymiany informacji na rynku wewnętrznym Komisji Europejskiej) informacje dotyczące tożsamości osoby, wobec której orzeczono ograniczenie prawa wykonywania zawodu, zakaz wykonywania zawodu lub pozbawienie prawa wykonywania zawodu lub wobec której wydano decyzję o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków.

W ramach stosowania trybu ostrzeżenia Minister Edukacji Narodowej ma dostęp do rejestru. Rozwiązanie to przyczyni się do wzmocnienia efektywności realizacji przez ministra zobowiązań wynikających z ustawy z 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych ma być skutecznym narzędziem uniemożliwiającym zatrudnienie w przedszkolu, szkole i placówce nauczyciela ukaranego wymienionymi karami, zagrażającego bezpieczeństwu i dobru uczniów. Od 1 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. do rejestru wprowadzane były dane dotyczące kar dyscyplinarnych:

● zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania - orzekane od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r.,
● wydalenia z zawodu nauczyciela - orzekane od 26 stycznia 1982 r. do 31 grudnia 2016 r.

Informacje te przesyłane były Ministrowi Edukacji Narodowej przez wojewodów oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w formie zawiadomień, w postaci papierowej albo postaci elektronicznej.

Wymóg niekaralności

Nowelizacja z 18 marca 2016 r. przewiduje, że każdy nauczyciel (bez względu na wymiar i miejsce zatrudnienia) przy zatrudnieniu w szkole musi spełnić wymóg niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie oraz nietoczenia się wobec niego postępowania karnego w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego bądź postępowania dyscyplinarnego.

Poprzednio takiego warunku nie musieli spełniać nauczyciele zatrudnieni w ograniczonym wymiarze czasu pracy w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, a także nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach niepublicznych.

Od 31 maja 2016 r., czyli od momentu wejścia w życie nowelizacji, każda osoba zamierzająca podjąć pracę jako nauczyciel - także w podmiocie niepublicznym - musi przedstawić dyrektorowi placówki zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego. Ponadto od 1 stycznia 2017 r. przed nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel jest zobowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych, która potwierdza brak ukarania karami dyscyplinarnymi (art. 10 ust. 8b Karty Nauczyciela).

Celem tych regulacji jest uniemożliwienie zatrudnienia w jednostkach systemu oświaty na stanowisku nauczyciela osób, które:

● nie mają pełnej zdolności do czynności prawnych,
● nie korzystają z praw publicznych,
● mają status podejrzanego, oskarżonego lub obwinionego w toczącym się przeciwko nim postępowaniu karnym lub dyscyplinarnym,
● były ukarane za przestępstwo popełnione umyślnie lub
● nie mają kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska.

Gromadzenie danych w rejestrze

Organem właściwym do gromadzenia danych w centralnym rejestrze orzeczeń dyscyplinarnych jest Minister Edukacji Narodowej (art. 85w ust. 1 Karty Nauczyciela). Jest on administratorem danych zgromadzonych w rejestrze. Przypomnijmy, że administratorem danych jest organ, jednostka organizacyjna, podmiot lub osoba decydująca o celach i środkach przetwarzania danych osobowych (art. 7 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych).

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych prowadzony jest w systemie teleinformatycznym. Wpisów w tej ewidencji dokonują wyłącznie osoby zatrudnione w Ministerstwie Edukacji Narodowej, które otrzymały upoważnienie Ministra Edukacji Narodowej do wprowadzania danych do rejestru, dokonywania zmian danych w rejestrze oraz ich usuwania.

Wpisów w centralnym rejestrze orzeczeń dyscyplinarnych mogą dokonywać jedynie upoważnione osoby zatrudnione w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Karta Nauczyciela określa katalog informacji wpisywanych do rejestru - przy czym lista tych danych jest wyczerpująca. Nie mogą być więc gromadzone inne informacje, wychodzące poza ten zbiór.

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych zawiera:

● dane identyfikujące nauczyciela - nazwisko, imię lub imiona, płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, miejsce zamieszkania, numer PESEL (w przypadku braku tego numeru - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość),
● rodzaj orzeczonej kary dyscyplinarnej, tj. informację o karze wydalenia z zawodu nauczyciela albo o karze zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania oraz okres ukarania,
● oznaczenie komisji dyscyplinarnej, która wydała prawomocne orzeczenie o ukaraniu karą dyscyplinarną oraz sygnaturę akt sprawy,
● datę wydania oraz uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu,
● datę i miejsce popełnienia czynu, którego dotyczy orzeczenie dyscyplinarne,
● datę doręczenia nauczycielowi orzeczenia dyscyplinarnego,
● informację o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków oraz o okresie zawieszenia

- art. 85w ust. 2 Karty Nauczyciela.

Zawiadomienie o ukaraniu

Dane do rejestru wprowadzane są na podstawie zawiadomienia sporządzonego odpowiednio przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji albo przewodniczącego odwoławczej komisji dyscyplinarnej o prawomocnym ukaraniu nauczyciela karą dyscyplinarną wydalenia z zawodu nauczyciela albo o karze zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania. Informacje te przesłane są do rejestru niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia.

Przykład

Nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej podczas lekcji pobił ucznia. Ponadto na korytarzu przy sali gimnastycznej popychał uczniów, powodując u nich obrażenia ciała. Rzecznik dyscyplinarny przy wojewodzie wystąpił do komisji o wszczęcie wobec nauczyciela postępowania dyscyplinarnego. Ta uznała, że nauczyciel swoim zachowaniem uchybił nie tylko godności wykonywanego zawodu, ale także naruszył spoczywające na nim obowiązki. Dlatego wymierzyła mu karę dyscyplinarną wydalenia z zawodu nauczycielskiego. Obrońca nauczyciela za pośrednictwem komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji w terminie 14 dni od otrzymania orzeczenia wniósł odwołanie do Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej. Ta utrzymała w mocy wyrok wydany przez komisję pierwszej instancji. Orzeczenie odwoławczej komisji dyscyplinarnej jest prawomocne z chwilą jego ogłoszenia. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej drugiej instancji musi niezwłocznie złożyć zawiadomienie w rejestrze o prawomocnym ukaraniu nauczyciela karą wydalenia z zawodu nauczyciela.

Zawiadomienie o ukaraniu nauczyciela przesyłane jest do centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych po uprawomocnieniu się orzeczenia.

Zawiadomienie zawiera informacje o:

● danych identyfikujących nauczyciela (nazwisko, imię lub imiona, płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, miejsce zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość),
● rodzaj orzeczonej kary dyscyplinarnej,
● oznaczenie komisji dyscyplinarnej, która wydała prawomocne orzeczenie o ukaraniu karą dyscyplinarną, oraz sygnaturę akt sprawy,
● datę wydania oraz uprawomocnienia się orzeczenia,
● datę i miejsce popełnienia czynu, którego dotyczy orzeczenie,
● datę doręczenia nauczycielowi orzeczenia.

Zawiadomienie to przesyła się do rejestru w formie elektronicznej. Powinno ono być uwierzytelnione przy użyciu profilu zaufanego ePUAP lub danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego. Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może też umożliwiać użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych technologii (art. 20a ust. 1 i 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne). Zawiadomienie powinno także zawierać adres elektroniczny organu.

W przypadku zawieszenia nauczyciela w pełnieniu obowiązków dyrektor szkoły sporządza zawiadomienie o tym fakcie i przesyła do rejestru (art. 85z ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela). Gdy zawieszenie w pełnieniu obowiązków dotyczy dyrektora, zawiadomienie musi sporządzić organ prowadzący szkołę. Zawiadomienia te muszą być przesłane do rejestru niezwłocznie po wydaniu decyzji o zawieszeniu za pośrednictwem właściwej komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji. Zawiadomienia powinny zawierać informacje o:

● danych identyfikujących nauczyciela (nazwisko, imię lub imiona, płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, miejsce zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość),
● zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków oraz o okresie zawieszenia.

Również to zawiadomienie należy przesłać do rejestru w postaci elektronicznej.

Zawiadomienie o ukaraniu nauczyciela przesyła się do centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych w postaci elektronicznej.

Dyrektor szkoły może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela (a organ prowadzący szkołę - nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły), przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie nauczyciela od wykonywania obowiązków w szkole (art. 85t ust. 1 Karty Nauczyciela). W sprawach niecierpiących zwłoki nauczyciel i nauczyciel pełniący funkcję dyrektora szkoły mogą być zawieszeni przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego.

Obowiązkowo dyrektor szkoły musi zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela, a organ prowadzący szkołę - nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, jeżeli wszczęte wobec nauczyciela postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy czynu naruszającego prawa i dobro dziecka.

Nauczyciel i nauczyciel pełniący funkcję dyrektora szkoły zostają z mocy prawa zawieszeni w pełnieniu obowiązków w razie ich tymczasowego aresztowania lub w razie pozbawienia ich wolności w związku z postępowaniem karnym.

Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba że przeciwko nauczycielowi lub nauczycielowi pełniącemu funkcję dyrektora szkoły toczy się jeszcze postępowanie karne lub postępowanie dyscyplinarne, w związku z którym nastąpiło zawieszenie.

Przykład

Wobec nauczyciela zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne w związku podejrzeniem o zaistnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. Dyrektor szkoły wydał decyzję o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków na okres 6 miesięcy.

Za pośrednictwem komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji dyrektor szkoły złożył do rejestru zawiadomienie o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków. Nauczyciel w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem dyrektora szkoły wniósł odwołanie do komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji. Ta wydała postanowienie o uchyleniu decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków nauczyciela.

Decyzja została uchylona, ponieważ w toku postępowania wyjaśniającego nie został uprawdopodobniony zarzut uchybienia godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej musi niezwłocznie zawiadomić rejestr o uchyleniu decyzji o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków. Po otrzymaniu tego zawiadomienia usuwa się dane nauczyciela z tej ewidencji.

Prawo do uzyskania informacji z rejestru

Listę podmiotów, którym przysługuje uprawnienie do uzyskania informacji z rejestru, ustala art. 85x ust. 1 Karty Nauczyciela. Przepis ten określa także powód ich żądania. Prawo do uzyskania informacji z rejestru od 1 stycznia 2017 r. przysługuje przede wszystkim osobie ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Może ona jednak otrzymać tylko dane, które bezpośrednio jej dotyczą. O informacje gromadzone w rejestrze może wystąpić także dyrektor szkoły. W tym przypadku zbiór danych, które mogą być udzielone dyrektorowi, ogranicza się do informacji, odnoszących się do nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

Dyrektor szkoły może uzyskać informacje z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych dotyczące wyłącznie nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

Zasady dostępu do danych zawartych w rejestrze zmienią się od 1 marca 2017 r. Tego dnia wejdzie w życie nowelizacja Karty Nauczyciela, dokonana ustawą z 14 grudnia 2017 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60, dalej: ustawa - przepisy wprowadzające). Regulacja ta jest jedną z ustaw związanych z reformą edukacji, która zacznie być wprowadzana od 1 września 2017 r.

Ustawa - przepisy wprowadzające przewiduje zmianę art. 10 ust. 8b Karty Nauczyciela. Z nowej treści tego przepisu wynika, że w celu potwierdzenia spełniania warunku niekaralności karą dyscyplinarną dyrektor szkoły przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem będzie zobowiązany zasięgnąć informacji z rejestru.

Od 1 marca 2017 r. dyrektor szkoły przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem będzie musiał potwierdzić, że spełnia on wymóg niekaralności karą dyscyplinarną.

Ponadto zmieni się art. 85x ust. 1 Karty Nauczyciela. Nowelizacja ta polega na pozbawieniu prawa do uzyskania informacji z rejestru osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela - w odniesieniu do informacji, które bezpośrednio jej dotyczą.

Dyrektor szkoły będzie mógł zweryfikować - po wpisaniu numeru PESEL nauczyciela - czy dany nauczyciel widnieje w rejestrze. Jeśli dane osoby o podanym numerze PESEL nie widnieją w nim - dyrektor otrzyma stosowną informację, jeśli natomiast okaże się, że dane tej osoby znajdują się w rejestrze, to dyrektor będzie obowiązany złożyć wniosek o udzielenie informacji. Rozwiązanie to ma usprawnić proces zasięgania opinii z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych oraz ma skrócić czas oczekiwania na weryfikację danych nauczyciela ubiegającego się o zatrudnienie w szkole. Taką procedurę przewiduje dodany ww. nowelizacją do art. 85y ust. 1a Karty Nauczyciela.

Weryfikacja spełniania warunku niekaralności przeprowadzana przez dyrektora szkoły będzie przebiegać w następujący sposób:

Krok 1.

Sprawdzenie, czy dany numer PESEL kandydata do pracy znajduje się w bazie centralnego rejestru orzeczeń. Jeżeli w bazie nie ma danych kandydata, to oznacza, że brak jest przeszkód do jego zatrudnienia. Jeżeli dane są, to dyrektor przechodzi do następnej fazy procedury.

Krok 2.

Dyrektor szkoły składa wniosek o udzielenie informacji z rejestru.

Zmiana trybu potwierdzenia niekaralności na pewno skróci czas tego procesu. Można bowiem przewidywać, że w okresie wejścia w życie reformy edukacji, która zakłada m.in. likwidację gimnazjum, spowoduje fluktuację kadry nauczycielskiej. Masowe występowanie nauczycieli zmieniających miejsce zatrudnienia mogłoby utrudnić funkcjonowanie rejestru. Ministerstwo Edukacji Narodowej, prowadzące tę ewidencję miałoby z kolei trudności w rozpatrywaniu dużej liczby wniosków o informację z rejestru. Nowelizacja mechanizmu weryfikacji, polegająca na wstępnym sprawdzeniu przez dyrektora szkoły po numerze PESEL, czy w ogóle nauczyciel jest w nim zarejestrowany, na pewno wpłynie na usunięcie ww. ewentualnych problemów.

Prawo do uzyskania informacji z rejestru przysługuje ponadto:

● rzecznikom dyscyplinarnym i komisjom dyscyplinarnym - w związku z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym lub postępowaniem dyscyplinarnym;
● sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości - w związku z prowadzonym postępowaniem;
● prokuratorom, Policji i innym organom uprawnionym do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych i karnych skarbowych oraz czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia - w związku z prowadzonym postępowaniem;
● organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie.

Należy podkreślić, że każdemu przysługuje prawo do uzyskania informacji, czy jego dane osobowe zgromadzone są w rejestrze. Osobie, której dane osobowe znajdują się w rejestrze, na jej wniosek, udostępnia się informację o treści wszystkich danych dotyczących tej osoby (art. 85x ust. 2 Karty Nauczyciela).

Przekazanie informacji organom państw UE

Minister Edukacji Narodowej przekazuje informacje z rejestru organom państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej, w ramach mechanizmu ostrzegania IMI uregulowanego w ustawie o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (art. 85x ust. 3 Karty Nauczyciela). W odniesieniu do osób wykonujących w Polsce zawód związany z edukacją osób małoletnich, w tym opieką nad dziećmi i wczesną edukacją, w stosunku do których orzeczono zakaz, zawieszenie, ograniczenie albo pozbawienie prawa wykonywania zawodu, Minister Edukacji Narodowej przekazuje organom wspomnianych wyżej państw, w trybie ostrzeżenia w systemie IMI (system wymiany informacji na rynku wewnętrznym Komisji Europejskiej) informacje dotyczące:

● tożsamości osoby, wobec której orzeczono ograniczenie prawa wykonywania zawodu,
● zawodu, którego dotyczy orzeczenie,
● organu, który wydał orzeczenie,
● zakresu i okresu obowiązywania ograniczenia prawa wykonywania zawodu,
● okresu obowiązywania zawieszenia albo zakazu wykonywania zawodu,
● pozbawienia prawa wykonywania zawodu

- art. 56 ust. 1 ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Wniosek o udzielenie informacji

Informacja z rejestru udzielana będzie na wniosek uprawnionych osób lub podmiotów. Składać się go będzie na formularzu w formie papierowej albo elektronicznej.

Wniosek o udzielenie informacji z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych może mieć formę pisemną lub elektroniczną.

Wniosek o udzielenie informacji z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych powinien zawierać:

● dane wnioskodawcy, tj. imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu oraz adres do korespondencji,
● dane osobowe osoby, której dotyczy wniosek, takie jak: nazwisko, imię lub imiona, płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, miejsce zamieszkania, numer PESEL (w przypadku braku tego numeru - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość),
● uzasadnienie uzyskania informacji,
● wskazanie rodzaju i zakresu danych, które mają być przedmiotem informacji,
● datę i miejsce sporządzenia wniosku.

Wniosek w formie papierowej musi zawierać podpis wnioskodawcy, a w formie elektronicznej powinien być uwierzytelniony przy użyciu wymogów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz zawierać adres elektroniczny wnioskodawcy.

Identyfikacja użytkownika systemów teleinformatycznych będzie następowała przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, lub profilu zaufanego ePUAP. Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może umożliwiać użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych technologii (art. 85y ust. 2-4 Karty Nauczyciela).

Wniosek, który nie będzie spełniał wskazanych powyżej wymogów określonych w art. 85y ust. 2-4 Karty Nauczyciela, pozostanie bez rozpoznania.

Formularz wniosku określa załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 sierpnia 2016 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie informacji z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych.

Treść informacji wydanej z rejestru

Informacji z rejestru udziela się w formie papierowej albo elektronicznej. Będzie ona zawierała:

● dane osobowe osoby, której dotyczy wniosek - nazwisko, imię lub imiona, płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, miejsce zamieszkania, numer PESEL (w przypadku braku tego numeru - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość),
● dane w zakresie objętym wnioskiem albo stwierdzenie, że osoba, której dotyczy wniosek, nie figuruje w rejestrze,
● datę i miejsce wydania,
● imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do jej wydania.

Informacje z rejestru wydawane są nieodpłatnie.

Za informacje uzyskane z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych nie pobiera się żadnych opłat.

Osobie ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela (do 1 marca 2017 r.) lub dyrektorowi szkoły informacje będą udzielane w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Ten termin dotyczy też wydania informacji każdemu, kto skieruje pytanie o to, czy jego dane osobowe zgromadzone są w rejestrze. Natomiast inne uprawnione podmioty informacje uzyskają w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.

Usunięcie danych z rejestru

Powody usunięcia danych nauczyciela z rejestru określa art. 85z ust. 2 i 3 Karty Nauczyciela. Anulowanie tych informacji w większości przypadków następuje wskutek zawiadomienia odpowiedniego podmiotu. Zawiadomienie to podmiot przesyła do rejestru w postaci elektronicznej. Powinno ono być uwierzytelnione przy użyciu profilu zaufanego ePUAP lub danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego. Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może też umożliwiać użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych technologii (art. 20a ust. 1 i 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne). Zawiadomienie powinno też zawierać adres elektroniczny organu.

Należy podkreślić, że tylko zatarcie kary dyscyplinarnej zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania następuje z urzędu.

Przyczyny anulowania wpisu do rejestru przedstawia tabela poniżej.

Przyczyny usunięcia danych nauczyciela z rejestru

Przyczyna

Opis

Zatarcie kary dyscyplinarnej zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania

Dane osobowe nauczyciela usuwa się z rejestru, jeżeli kara dyscyplinarna zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania uległa zatarciu. Następuje to po 6 latach od dnia doręczenia nauczycielowi prawomocnego orzeczenia o ukaraniu (art. 85s ust. 2 Karty Nauczyciela). Zatarcie kary oznacza potraktowanie jej jako niebyłej.

Natomiast kara dyscyplinarna wydalenia z zawodu nauczyciela powoduje pozbawienie prawa do wykonywania danego zawodu na stałe, mamy więc do czynienia z dożywotnim obowiązywaniem tej kary dyscyplinarnej. Przepisy Karty Nauczyciela nie przewidują zatarcia tej kary. Oznacza to, że informacja o jej wymierzeniu nie jest usuwana z rejestru.

Uchylenie przez sąd apelacyjny - sąd pracy i ubezpieczeń społecznych prawomocnego orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej

W tym przypadku konieczne jest zawiadomienie o uchyleniu prawomocnego orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej przez sąd apelacyjny - sąd pracy i ubezpieczeń społecznych. Sporządza je przewodniczący odwoławczej komisji dyscyplinarnej i przesyła do rejestru niezwłocznie po uchyleniu orzeczenia.

Zakończenie okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków nauczyciela albo dyrektora szkoły

Dane osobowe nauczyciela usuwa się z rejestru po otrzymaniu zawiadomienia o zakończeniu okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków nauczyciela albo dyrektora szkoły, sporządzonego odpowiednio przez dyrektora szkoły albo organ prowadzący szkołę. Zawiadomienie to należy przesłać do rejestru niezwłocznie po zakończeniu okresu zawieszenia, za pośrednictwem właściwej komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji.

Uchylenie decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków nauczyciela lub dyrektora szkoły

Zawiadomienie o uchyleniu decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków nauczyciela lub dyrektora szkoły sporządza odpowiednio przewodniczący komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji albo odwoławczej komisji dyscyplinarnej i przesyła do rejestru niezwłocznie po uchyleniu decyzji.

Uchylenie prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego w wyniku wznowienia postępowania

Anulowanie danych w tej sytuacji następuje po zawiadomieniu o tym fakcie, sporządzonym przez komisję dyscyplinarną. Musi być ono przesłane do rejestru niezwłocznie po uchyleniu orzeczenia.

Śmierć nauczyciela

Dane osób zmarłych usuwa się z rejestru po uzyskaniu informacji o ich zgonie.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 85w, art. 85x, art. 85y, art. 85z ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● art. 7 ustawy z 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 668),

● art. 7 pkt 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 922),

● art. 56 ust. 1 ustawy z 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2016 r. poz. 65),

● art. 20a ust. 1 i 2 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1579),

● załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 sierpnia 2016 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o udzielenie informacji z centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1378).

LESZEK JAWORSKI

prawnik, specjalista ds. prawa pracy, autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK