Rachunkowość Budżetowa 21/2016 [dodatek: Rachunkowość w instytucjach pomocy społecznej], data dodania: 20.10.2016

Kiedy wystąpi obowiązek prowadzenia cząstkowej ewidencji VAT oraz sporządzania cząstkowych deklaracji VAT-7

Dom pomocy społecznej (jednostka budżetowa) wynajmuje mieszkania emerytowanym pracownikom i byłemu mieszkańcowi, który się usamodzielnił. Co miesiąc za czynsz najmu obciążamy ich notą księgową. Roczny dochód najmu to 1024 zł. Czy mamy obowiązek prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży i cząstkowej deklaracji VAT-7?

Jednostka obecnie nie ma obowiązku prowadzenia cząstkowej ewidencji VAT oraz sporządzania cząstkowych deklaracji VAT. Również po przejściu przez macierzystą dla domu pomocy społecznej (dalej: DPS) jednostkę samorządu terytorialnego na scentralizowany model rozliczania VAT nie wystąpi taka konieczność. Obowiązki takie może jednak nałożyć na Państwa macierzysta jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST).

Przepisy o VAT (w tym również tzw. ustawa o centralizacji) nie przewidują obowiązku prowadzenia przez samorządowe jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe cząstkowych ewidencji VAT oraz sporządzania cząstkowych deklaracji VAT. Obowiązki prowadzenia ewidencji VAT oraz sporządzania i składania deklaracji VAT obciążają bezpośrednio podatników.

Przejście na scentralizowany model rozliczania VAT oznaczać będzie m.in., że wszelkie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane przez samorządowe jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT przez macierzyste dla nich JST. Po przejściu na scentralizowany model rozliczania VAT podatnikiem z tytułu świadczonych przez Państwa jednostkę usług najmu będzie macierzysta dla Państwa jednostka JST.

JERZY TRAMSKI

prawnik, pracownik kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 3 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454)

PRZECZYTAJ TEŻ:

● Centralizacja rozliczeń VAT - ewidencja księgowa i sprawozdawczość.

● Ewidencja księgowa VAT naliczonego od zakupów w jednostce objętej centralizacją.

Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej

Na dzień oddania bieżącego numeru "Rachunkowości Budżetowej" do druku trwają intensywne prace (konsultacje publiczne) nad projektem nowelizacji ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Projektowana zmiana ma na celu przede wszystkim usunięcie stanu prawnego niezgodnego z Konstytucją RP, stwierdzonego wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 6 października 2015 r. (sygn. akt SK 19/14).

Projekt wprowadza możliwość przyznawania zasiłku stałego wstecz, czyli za okres sprzed uzyskania orzeczenia powiatowego zespołu stwierdzającego stopień niepełnosprawności. Osoby oczekujące na orzeczenie będą składały w ośrodku pomocy społecznej wniosek o zasiłek stały, do którego będą załączać potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Nowelizacja ustawy ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Zmiany wynikające ze wspomnianej nowelizacji będziemy szczegółowo opisywać na łamach "Rachunkowości Budżetowej" w dodatku "Rachunkowość w instytucjach pomocy społecznej".

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK