Rachunkowość Budżetowa 4/2014, data dodania: 11.02.2014

Jak wyliczyć stan środków obrotowych na koniec roku

Według jakiego wzoru samorządowy zakład budżetowy powinien wyliczyć faktyczny stan środków obrotowych na koniec roku?

Faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.

Samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz dotacji (art. 15 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: uofp). Podstawą jego gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem JST.

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu JST nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący JST postanowi inaczej (art. 15 ust. 7 uofp).

W planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu JST ani zwiększenia dotacji z budżetu JST (art. 15 ust. 8 uofp).

Sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych określony jest w rozdziale 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych), natomiast wzór, według którego należy obliczyć te środki, zamieszczony jest w § 43 pkt 2 tego rozporządzenia:

FSŚO = (SŚO + PNZ) - (K + Z + NW)

Objaśnienia do wzoru:

FSŚO - faktyczny stan środków samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku obrotowego,

SŚO - stan środków obrotowych na początek roku,

PNZ - przychody należne związane z prowadzoną działalnością,

K + Z + NW - suma opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.

Rozliczenia samorządowego zakładu budżetowego z budżetem JST są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności samorządowego zakładu budżetowego, określonego w przepisach o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Przykład

W samorządowym zakładzie budżetowym X stan środków obrotowych na początek roku (SŚO) wynosił 100 000 zł. Zakład osiągnął przychody związane z prowadzoną działalnością (PNZ) w wysokości 75 000 zł oraz poniósł koszty (K) w wysokości 50 000 zł. Ponadto zakład miał zobowiązania (Z) wobec kontrahentów - 25 000 zł, a nieponiesione zaplanowane wydatki (NW) wynosiły 10 000 zł.

Faktyczny stan środków samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku obrotowego (FSŚO) wynosił 90 000 zł:

(100 000 zł +75 000 zł) - (50 000 zł + 25 000 zł +10 000 zł) = 90 000 zł.

Planowany stan środków obrotowych działalności samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń (§ 42 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Przy ustalaniu wpłaty do budżetu JST z tytułu nadwyżki środków obrotowych do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego nie zalicza się otrzymanych darowizn pieniężnych.

Samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu JST różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych kosztów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.

ADAM BŁASZKO

prawnik, członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, wcześniej członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego, były pracownik izby i urzędu skarbowego

Podstawy prawne

● art. 15 ust. 1, 7 i 8 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

● § 38 ust. 1, rozdział 7 rozporządzenia z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616)

Wzór uchwały w sprawie zwolnienia samorządowego zakładu budżetowego z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu JST można znaleźć w "PORADNIKU Rachunkowości Budżetowej" nr 1/2012 oraz na Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK