Monitor Księgowego 2/2017 [dodatek: Przewodnik po zmianach przepisów], data dodania: 10.01.2017

Kodeks karny skarbowy - Przewodnik po zmianach przepisów 2016/2017

USTAWA

z 10 września 1999 r.

Kodeks karny skarbowy

(j.t. Dz.U. z 2016 r, poz. 2137; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2024)*

* Tabela uwzględnia zmiany wprowadzone:

- ustawą z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 2024),

- ustawą z 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948),

- ustawą z 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (do dnia oddania Przewodnika do druku ustawa nie została opublikowana w Dzienniku Ustaw).

Treść przepisu przed nowelizacją

Treść przepisu po nowelizacji

Art. 9. [Odpowiedzialność współsprawców czynu zabronionego]

Art. 9. [Odpowiedzialność współsprawców czynu zabronionego]

(...) § 3. Za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe odpowiada, jak sprawca, także ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną.

(...) § 3. Za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe odpowiada, jak sprawca, także ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Zmiana polega na skreśleniu w art. 9 § 3 zapisu "której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną". Zmiana ta spowoduje, iż przepis ten będzie stanowił również podstawę odpowiedzialności osoby fizycznej za uszczuplenia spółki cywilnej w zakresie podatku do towarów i usług czy podatku akcyzowego. W poprzednim stanie prawnym brak było podstawy do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej za zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego wspólników spółki cywilnej czy też osób zajmujących się sprawami gospodarczymi tej spółki wobec faktu, iż spółka cywilna nie należała do wymienionych w art. 9 § 3 k.k.s. jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, gdyż nie posiada zdolności prawnej w rozumieniu prawa cywilnego, mimo że ma ona w razie nałożenia na nią obowiązku podatkowego zdolność podatkową.

Art. 16a. [Korekta deklaracji podatkowej]

Art. 16a. [Korekta deklaracji podatkowej]

Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 553, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Organy administracji skarbowej powołane tą ustawą przejęły funkcje dotychczasowych organów kontroli skarbowej. Ustawa o kontroli skarbowej z dniem 1 marca 2017 r. przestaje obowiązywać.

Art. 53. [Definicje]

Art. 53. [Definicje]

(...) § 31. Kontrola skarbowa jest to kontrola określona w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.

(...) § 31. Kontrola celno-skarbowa, audyt, czynności audytowe, urzędowe sprawdzenie są to czynności określone w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 31a. Czynności kontrolne w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego są to czynności określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.).

uchylony

(...) § 37. Finansowy organ postępowania przygotowawczego jest to:

1) urząd skarbowy;

2) inspektor kontroli skarbowej;

3) urząd celny.

(...) § 37. Finansowym organem postępowania przygotowawczego jest:

1) naczelnik urzędu skarbowego;

2) naczelnik urzędu celno-skarbowego;

3) Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

(...) § 39. Organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego jest to:

1) miejscowo właściwa izba celna - w sprawach należących do właściwości urzędu celnego;

2) miejscowo właściwa izba skarbowa - w sprawach należących do właściwości urzędu skarbowego, a jeżeli postępowanie przygotowawcze prowadzi inspektor kontroli skarbowej - Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej;

3) minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli postanowienie lub zarządzenie wydał finansowy organ nadrzędny określony w pkt 1 i 2.

(...) § 39. Organem nadrzędnym nad finansowym organem postępowania przygotowawczego jest:

1) miejscowo właściwy dyrektor izby administracji skarbowej - w sprawach należących do właściwości naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celno-skarbowego;

2) Szef Krajowej Administracji Skarbowej - jeżeli postanowienie lub zarządzenie wydał organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego określony w pkt 1;

3) minister właściwy do spraw finansów publicznych - w sprawach należących do właściwości Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Organy administracji skarbowej powołane tą ustawą przejęły funkcje dotychczasowych organów kontroli skarbowej. Ustawa o kontroli skarbowej z dniem 1 marca 2017 r. przestaje obowiązywać. Do kodeksu karnego skarbowego zostały wprowadzone pojęcia używane przez ustawę o KAS, takie jak: kontrola celno-skarbowa, audyt, czynności audytowe, urzędowe sprawdzenie. W k.k.s. zostały też uwzględnione zmiany w organizacji organów administracji skarbowej.

Art. 37. [Okoliczności uzasadniające zastosowanie nadzwyczajnego obostrzenia kary]

Art. 37. [Okoliczności uzasadniające zastosowanie nadzwyczajnego obostrzenia kary]

§ 1. Sąd stosuje nadzwyczajne obostrzenie kary, jeżeli sprawca:

§ 1. Sąd stosuje nadzwyczajne obostrzenie kary, jeżeli sprawca:

Brak odpowiednika

(...) 1a) popełnia przestępstwo skarbowe określone w art. 62 § 2, a kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest dużej wartości;

Brak odpowiednika

(...) § 2a. Przepisu § 1 pkt 1a nie stosuje się, jeżeli wymagalna należność została w całości uiszczona przed zamknięciem przewodu sądowego w pierwszej instancji.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Przed nowelizacją art. 37 nie miał zastosowania do przestępstw wskazanych w art. 62 § k.k.s., czyli przestępstw dotyczących niewystawiania lub wadliwego wystawiania faktur. W konsekwencji do tego rodzaju przestępstw nie było możliwe zastosowanie nadzwyczajnego obostrzenia kary na podstawie art. 37 k.k.s. Od 1 stycznia 2017 r. w art. 37 § 1 wprowadzono zmiany, które dają możliwość nadzwyczajnego obostrzenia kary w sytuacji popełnienia przestępstwa skarbowego z art. 62 § 2 k.k.s., jeżeli podatek wynikający z faktur jest dużej wartości. Zmiana jest wyrazem zaostrzenia polityki karnej w zakresie tego typu zachowań. Konsekwencją zmiany w § 1 jest dodanie § 2a. Przepis ten wymienia jedną sytuację, kiedy nadzwyczajnego obostrzenia kary nie będzie można wówczas zastosować. Będzie to możliwe wówczas, gdy wymagana należność zostanie uiszczona przed zamknięciem przewodu sądowego w I instancji.

Art. 38. [Kara pozbawienia wolności przy nadzwyczajnym obostrzeniu kary]

Art. 38. [Kara pozbawienia wolności przy nadzwyczajnym obostrzeniu kary]

§ 1. Stosując nadzwyczajne obostrzenie kary, sąd wymierza karę pozbawienia wolności:

§ 1. Stosując nadzwyczajne obostrzenie kary, sąd wymierza karę pozbawienia wolności:

(...) 3) przewidzianą za przypisane przestępstwo skarbowe w wysokości nie niższej niż 1 miesiąc do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę, co nie wyłącza wymierzenia z takim samym obostrzeniem także kary grzywny grożącej za to przestępstwo obok kary pozbawienia wolności.

(...) 3) przewidzianą za przypisane przestępstwo skarbowe w wysokości powyżej dolnej granicy ustawowego zagrożenia, nie niższej niż 1 miesiąc do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę, co nie wyłącza wymierzenia z takim samym obostrzeniem także kary grzywny grożącej za to przestępstwo obok kary pozbawienia wolności.

§ 2. Stosując nadzwyczajne obostrzenie kary, sąd wymierza karę pozbawienia wolności w wysokości nie niższej niż 3 miesiące do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego podwójnie, co nie wyłącza wymierzenia w wysokości do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę także kary grzywny grożącej za to przestępstwo, jeżeli sprawca popełnia ten czyn zabroniony określony w:

§ 2. Stosując nadzwyczajne obostrzenie kary, sąd wymierza karę pozbawienia wolności w wysokości powyżej dolnej granicy ustawowego zagrożenia, nie niższej niż 3 miesiące do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego podwójnie, co nie wyłącza wymierzenia w wysokości do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę także kary grzywny grożącej za to przestępstwo, jeżeli sprawca popełnia ten czyn zabroniony określony w:

Brak odpowiednika

(...) 3) art. 62 § 2, a kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur stanowiących przedmiot czynu zabronionego jest wielkiej wartości.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Zmiany wprowadzone tą ustawą zmierzają do obostrzenia kar za wystawianie nierzetelnych faktur, w przypadkach gdy suma kwot podatku wynikająca z faktur będących przedmiotem czynu zabronionego jest wielkiej wartości. Po zmianach w art. 38 k.k.s. sąd, wymierzając karę pozbawienia wolności, stosuje nadzwyczajne obostrzenie kary wobec sprawcy przestępstwa z art. 62 § 2 k.k.s., będzie zobligowany do wymierzenia tej kary powyżej dolnej granicy zagrożenia za ten typ przestępstwa skarbowego do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę albo - w przypadku faktur o wielkiej wartości - do wysokości górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonej podwójnie.

Art. 50. [Łączna kara grzywny za wykroczenia skarbowe]

Art. 50. [Łączna kara grzywny za wykroczenia skarbowe]

(...) § 2. W razie ukarania za dwa albo więcej wykroczeń skarbowych popełnionych przed wydaniem pierwszego orzeczenia, wykonaniu podlega najsurowsza kara; wykonaniu podlegają także inne środki orzeczone w każdym z orzeczeń.

uchylony

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Według ustawodawcy dyrektywa wykonawcza zdefiniowana w art. 50 § 2 k.k.s. prowadziła w praktyce do sytuacji, w której ci sami notoryczni sprawcy czynów zabronionych nie ponoszą wymiernej odpowiedzialności, adekwatnej do skali i częstotliwości naruszeń. Ustawodawca uznał zatem za zasadne uchylenie przepisu art. 50 § 2 k.k.s. Potrzeba tej zmiany wynika z dotychczasowej praktyki Służby Celnej w zwalczaniu przestępczej działalności, w szczególności przemytu papierosów przez wschodnią granicę państwa. Dopuszczalność wykonania tylko jednej (nawet maksymalnej) kary spośród kilku była okolicznością znaną sprawcom wielokrotnym i przez to nie ograniczała skali zjawiska.

Art. 56. [Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy albo niezawiadomienie o zmianie danych]

Art. 56. [Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy albo niezawiadomienie o zmianie danych]

(...) § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.

(...) § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia lub wbrew obowiązkowi nie składa ich za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Zmiana w art. 56 § 4 k.k.s. wprowadza odpowiedzialność karną za wykroczenie skarbowe polegające na złożeniu deklaracji z pominięciem zastosowania środków komunikacji elektronicznej. Obowiązek przekazywania deklaracji w tej formie ustanawia nowy ust. 11b w art. 99 znowelizowanej ustawy o VAT.

Art. 56a. [Niezłożenie wymaganych informacji dotyczących pojazdu samochodowego]

Art. 56a.[Niezłożenie wymaganych informacji dotyczących pojazdu samochodowego]

(...) § 3. Nie podlega karze określonej w § 1 i 2 podatnik, który złożył właściwemu organowi podatkowemu informację, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, po terminie, jeżeli złożenie tej informacji nastąpiło przed dniem:

(...) 2) doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego w ramach kontroli skarbowej w zakresie podatku od towarów i usług, a w przypadku gdy nie stosuje się zawiadomienia - przed dniem wszczęcia takiej kontroli lub postępowania, jeżeli nie miał miejsca przypadek wskazany w pkt 1;

(...) § 3. Nie podlega karze określonej w § 1 i 2 podatnik, który złożył właściwemu organowi podatkowemu informację, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, po terminie, jeżeli złożenie tej informacji nastąpiło przed dniem:

(...) 2) doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług, a w przypadku gdy nie stosuje się zawiadomienia - przed dniem wszczęcia takiej kontroli, jeżeli nie miał miejsca przypadek wskazany w pkt 1;

Brak odpowiednika

2a) wszczęcia kontroli celno-skarbowej w zakresie podatku od towarów i usług;

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Organy administracji skarbowej powołane tą ustawą przejęły funkcje dotychczasowych organów kontroli skarbowej. Ustawa o kontroli skarbowej z dniem 1 marca 2017 r. przestaje obowiązywać.

Art. 62. [Przestępstwa lub wykroczenia skarbowe związane z fakturą i rachunkiem]

Art. 62. [Przestępstwa lub wykroczenia skarbowe związane z fakturą i rachunkiem]

§ 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania,

podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

§ 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania,

podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

§ 2. Kto fakturę lub rachunek, określone w § 1, wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się,

podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

§ 2. Kto fakturę lub rachunek wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem się posługuje,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku, albo obu tym karom łącznie.

Brak odpowiednika

§ 2a. Kto fakturę lub rachunek wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem się posługuje, a kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest małej wartości,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. W zakresie penalizacji przestępstw skarbowych polegających na wystawianiu nierzetelnych faktur wprowadzono dwa typy przestępstw: podstawowy i uprzywilejowany, mając na uwadze wysokość kwot podatku wynikających z nierzetelnych faktur. W typie uprzywilejowanym (art. 62 § 2a k.k.s.), w sytuacji gdy kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest małej wartości, grozi sankcja kary grzywny zwiększonej do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności, albo obie te kary łącznie. Natomiast jeżeli czyn polega na wystawianiu nierzetelnych faktur, a kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest powyżej małej wartości, grozi sankcja kary grzywny do 720 stawek dziennych albo kara pozbawienia wolności, ale w wymiarze nie krótszym niż rok, albo obie te kary łącznie - art. 62 § 2 k.k.s.

Art. 80a. [Podanie nieprawdy albo zatajenie prawdy w informacji podsumowującej]

Art. 80a. [Podanie nieprawdy albo zatajenie prawdy w informacji podsumowującej]

(...) § 2. Kto, wbrew obowiązkowi, nie składa w terminie właściwemu organowi informacji podsumowującej,

podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

(...) § 2. Kto, wbrew obowiązkowi, nie składa w terminie właściwemu organowi informacji podsumowującej lub wbrew obowiązkowi nie składa jej za pomocą środków komunikacji elektronicznej,

podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Zmiana w art. 80a § 2 k.k.s. wprowadza odpowiedzialność karną za wykroczenie skarbowe polegające na złożeniu informacji podsumowującej z pominięciem zastosowania środków komunikacji elektronicznej. Obowiązek składania informacji podsumowującej w tej formie wynika ze znowelizowanego art. 100 ust. 3 ustawy o VAT.

Art. 83. [Naruszenie przepisów dotyczących kontroli podatkowej, kontroli skarbowej lub czynności kontrolnych ]

Art. 83. [Kara za udaremnianie i utrudnianie wykonania czynności służbowej]

§ 1. Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli skarbowej lub czynności kontrolnych w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

§ 1. Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub czynności audytowych udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Organy administracji skarbowej powołane tą ustawą przejęły funkcje dotychczasowych organów kontroli skarbowej. Ustawa o kontroli skarbowej z dniem 1 marca 2017 r. przestaje obowiązywać. Kontrolę skarbową zastępuje kontrola celno-skarbowa. Ustawa o KAS wprowadza również kategorię czynności audytowych - co zostało uwzględnione w k.k.s.

Art. 107. [Naruszenie przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych]

Art. 107. [Naruszenie przepisów o grach hazardowych]

§ 1. Kto wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia urządza lub prowadzi grę losową, grę na automacie lub zakład wzajemny, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

§ 1. Kto wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia urządza lub prowadzi gry hazardowe, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Kto na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczy w zagranicznej grze losowej lub zagranicznym zakładzie wzajemnym,

podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. Kto na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczy w zagranicznej grze hazardowej,

podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 3. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu zabronionego określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej z organizowania zbiorowego uczestnictwa w grze losowej, grze na automacie lub zakładzie wzajemnym,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 3. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu zabronionego określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej z organizowania zbiorowego uczestnictwa w grze hazardowej,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz: Zmiany są efektem nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wchodzą w życie 1 kwietnia 2017 r. Zgodnie z definicją wprowadzoną w ustawie o grach hazardowych, grami hazardowymi są: gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Zmiana w ustawie o k.k.s. polega na wskazaniu "gier hazardowych" w treści przepisu art. 107 k.k.s. Urządzanie lub prowadzenie wszystkich wymienionych rodzajów gier w sposób naruszający przepisy stanowi przestępstwo zagrożone karą z kodeksu karnego skarbowego. Katalog tych gier rozszerzono - w stosunku do poprzedniego stanu prawnego - o gry w karty.

Art. 107a. [Prowadzenie gier losowych bez urzędowych zabezpieczeń]

Art. 107a. [Prowadzenie gier hazardowych bez urzędowych zabezpieczeń]

§ 1. Kto urządza lub prowadzi grę losową, grę na automacie lub zakład wzajemny bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

§ 1. Kto urządza lub prowadzi grę hazardową bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz: Zmiany są efektem nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wchodzą w życie 1 kwietnia 2017 r. Zgodnie z definicją wprowadzoną w ustawie o grach hazardowych grami hazardowymi są: gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Zmiana w ustawie o k.k.s. polega na wskazaniu "gier hazardowych" w treści przepisu art. 107a k.k.s. Po zmianie z przepisu tego wynika, że urządzanie lub prowadzenie wszystkich wymienionych rodzajów gier bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć stanowi przestępstwo zagrożone karą z kodeksu karnego skarbowego. Katalog tych gier rozszerzono - w stosunku do poprzedniego stanu prawnego - o gry w karty.

Brak odpowiednika

Art. 107d. [Nielegalne posiadanie automatu do gier]

Kto wbrew warunkom koncesji lub bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć posiada automat do gier,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz: Art. 107d został dodany nowelizacją ustawy o grach hazardowych. Obowiązuje od 1 kwietnia 2017 r. Z przepisu tego wynika, że przestępstwem skarbowym jest posiadanie automatu do gier:

● wbrew warunkom koncesji lub

● bez wymaganego urzędowego sprawdzenia, lub

● bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć.

Art. 109. [Nielegalne uczestnictwo w grach i zakładach wzajemnych]

Art. 109. [Nielegalne uczestnictwo w grze hazardowej]

§ 1. Kto uczestniczy w grze losowej, zakładzie wzajemnym, grze na automacie, urządzonych lub prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia,

podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kto uczestniczy w grze hazardowej, urządzanej lub prowadzonej wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia,

podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

Komentarz: Zmiany są efektem nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wchodzą w życie 1 kwietnia 2017 r. Zgodnie z definicją wprowadzoną w ustawie o grach hazardowych, grami hazardowymi są: gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Zmiana w ustawie o k.k.s. polega na wskazaniu "gier hazardowych" w treści przepisu art. 109 k.k.s. Zgodnie ze znowelizowanym art. 109 k.k.s. uczestnictwo w którejkolwiek z ww. gier hazardowych urządzanych lub prowadzonych nielegalnie jest przestępstwem skarbowym zagrożonym karą grzywny. Katalog tych gier rozszerzono - w stosunku do poprzedniego stanu prawnego - o gry w karty. Ustawodawca postanowił również, że czyn ten będzie zawsze stanowił przestępstwo skarbowe. Nie będzie mógł zostać uznany za wykroczenie skarbowe - w przypadku mniejszej wagi - tak jak to miało miejsce dotychczas.

Art. 110b. [Umożliwienie udziału w grze losowej osobie niepełnoletniej]

Art. 110b. [Kara za umożliwienie udziału w grach hazardowych osobom nieletnim]

Kto umożliwia osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, udział w grze losowej innej niż loteria promocyjna lub fantowa, w grze na automacie lub w zakładzie wzajemnym,

podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kto umożliwia osobie, która nie ukończyła 18. roku życia, udział w grze hazardowej innej niż loteria promocyjna lub fantowa,

podlega karze grzywny za wykroczenia skarbowe.

Komentarz: Zmiany są efektem nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wchodzą w życie 1 kwietnia 2017 r. Zgodnie z definicją wprowadzoną w ustawie o grach hazardowych, grami hazardowymi są: gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Zmiana w ustawie o k.k.s. polega na wskazaniu "gier hazardowych" w treści przepisu art. 110b k.k.s. Katalog tych gier rozszerzono - w stosunku do poprzedniego stanu prawnego - o gry w karty. Na podstawie art. 110b k.k.s. osoba, która umożliwia osobie poniżej 18 roku życia udział w grze hazardowej podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Art. 114a. [Zawieszenie postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe ]

Art. 114a. [Zawieszenie postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe]

Postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe może być także zawieszone, jeżeli jego prowadzenie jest w istotny sposób utrudnione ze względu na toczące się postępowanie przed organami kontroli skarbowej, organami podatkowymi, organami celnymi lub sądami administracyjnymi. Zawieszone postępowanie podejmuje się, jeżeli ustąpiły przyczyny uzasadniające jego zawieszenie.

Postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe może być także zawieszone, jeżeli jego prowadzenie jest w istotny sposób utrudnione ze względu na prowadzoną kontrolę podatkową, kontrolę celno-skarbową lub toczące się postępowanie przed organami podatkowymi, organami celnymi lub sądami administracyjnymi. Zawieszone postępowanie podejmuje się, jeżeli ustąpiły przyczyny uzasadniające jego zawieszenie.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i zmian słownictwa używanego w ustawie o KAS.

Art. 114b. [Udostępnianie, wydawanie odpisów lub kopii akt sprawy ]

Art. 114b. [Udostępnianie, wydawanie odpisów lub kopii akt sprawy]

W razie uzasadnionej potrzeby akta sprawy można udostępnić, wydać z nich odpisy lub kopie także organom prowadzącym postępowanie kontrolne, podatkowe, celne lub administracyjne, w zakresie niezbędnym do prawidłowego przeprowadzenia tego postępowania.

W razie uzasadnionej potrzeby akta sprawy można udostępnić, wydać z nich odpisy lub kopie także organom prowadzącym kontrolę podatkową, kontrolę celno-skarbową, postępowanie podatkowe, celne lub administracyjne, w zakresie niezbędnym do prawidłowego przeprowadzenia tej kontroli lub tego postępowania.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i zmian słownictwa używanego w ustawie o KAS.

Art. 118. [Organy postępowania przygotowawczego]

Art. 118. [Organy postępowania przygotowawczego]

§ 1. Organami postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe są:

1) urząd skarbowy;

2) inspektor kontroli skarbowej;

3) urząd celny;

4) Straż Graniczna;

5) Policja;

6) Żandarmeria Wojskowa.

§ 1. Organami postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe są:

1) naczelnik urzędu skarbowego;

2) naczelnik urzędu celno-skarbowego;

3) Szef Krajowej Administracji Skarbowej;

4) Straż Graniczna;

5) Policja;

6) Żandarmeria Wojskowa.

(...) § 3. Czynności procesowe organów, o których mowa w § 1 pkt 1, 3-6 i § 2, wykonują upoważnieni przedstawiciele tych organów.

(...) § 3. Czynności procesowe organów, o których mowa w § 1 i § 2, wykonują upoważnieni przedstawiciele tych organów.

§ 4. W granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, niezbędnych czynności procesowych w sprawach, o których mowa w art. 133 § 1 pkt 1, mogą dokonywać także upoważnieni przez urząd celny funkcjonariusze celni pełniący służbę w izbie celnej. Po dokonaniu tych czynności przekazuje się sprawę urzędowi celnemu do dalszego prowadzenia, chyba że za wykroczenie skarbowe nałożono karę grzywny w drodze mandatu karnego.

uchylony

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiany w art. 118 związane są z wprowadzoną ustawą o KAS strukturą organizacyjną i zadaniami organów KAS. Ustawa o KAS przewiduje, że naczelnik urzędu celno-skarbowego, naczelnik urzędu skarbowego oraz Szef KAS prowadzą postępowania przygotowawcze w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

Art. 122. [Prokurator]

Art. 122. [Prokurator]

§ 1. W sprawach, w których finansowy organ postępowania przygotowawczego jest uprawniony do prowadzenia takiego postępowania, a następnie do wniesienia i popierania aktu oskarżenia przed sądem:

1) przez wyrażenie "prokurator" w art. 18 § 2, art. 19 § 1 zdanie pierwsze, § 2 i 4, art. 20 § 1 i 1b, art. 23, art. 71 § 2, art. 87 § 3, art. 93 § 3, art. 135, art. 156 § 5, art. 158, art. 160 § 4, art. 192 § 2, art. 215, art. 218 § 1 zdanie pierwsze, art. 231 § 1, art. 232 § 1, art. 232a § 2, art. 236, art. 281, art. 282 § 1 pkt 1, art. 285 § 1a, art. 288 § 1, art. 290 § 1 i 2, art. 299 § 3, art. 308 § 1, art. 317 § 2, art. 323 § 1 i 3, art. 325e § 2 zdanie drugie, art. 327 § 1 i 3, art. 333 § 2, art. 336 § 1 i 3, art. 340 § 2, art. 341 § 1 i 2, art. 343a § 2 zdanie drugie, art. 387 § 2, art. 441 § 4, art. 446, art. 448, art. 505, art. 526 § 2, art. 527 § 1, art. 530 § 4 i 5, art. 545 § 2, art. 550 § 2, art. 570, art. 571 § 2, art. 611fs, art. 618 § 1 pkt 2 oraz art. 626a Kodeksu postępowania karnego rozumie się także "finansowy organ postępowania przygotowawczego";

§ 1. W sprawach, w których finansowy organ postępowania przygotowawczego jest uprawniony do prowadzenia takiego postępowania, a następnie do wniesienia i popierania aktu oskarżenia przed sądem:

1) przez wyrażenie "prokurator" w art. 18 § 2, art. 19 § 1 zdanie pierwsze, § 2 i 4, art. 20 § 1 i 1b, art. 23, art. 71 § 2, art. 87 § 3, art. 93 § 3, art. 135, art. 156 § 5, art. 158, art. 160 § 4, art. 192 § 2, art. 215, art. 218 § 1 zdanie pierwsze, art. 231 § 1, art. 232 § 1, art. 232a § 2, art. 236, art. 281, art. 282 § 1 pkt 1, art. 285 § 1a, art. 288 § 1, art. 290 § 1 i 2, art. 293 § 1 i 4, art. 299 § 3, art. 308 § 1, art. 317 § 2, art. 323 § 1 i 3, art. 324 § 1 i 2, art. 325e § 2 zdanie drugie, art. 327 § 1 i 3, art. 333 § 2, art. 336 § 1 i 3, art. 340 § 2, art. 341 § 1 i 2, art. 343a § 2 zdanie drugie, art. 387 § 2, art. 441 § 4, art. 446, art. 448, art. 505, art. 526 § 2, art. 527 § 1, art. 530 § 4 i 5, art. 545 § 2, art. 550 § 2, art. 570, art. 571 § 2, art. 611fs, art. 618 § 1 pkt 2 oraz art. 626a Kodeksu postępowania karnego rozumie się także "finansowy organ postępowania przygotowawczego";

2) przez wyrażenie "prokurator" w art. 15 § 1, art. 48 § 1, art. 179 § 3, art. 325, art. 325e § 4 zdanie drugie, art. 326 § 1-3, art. 327 § 2 i 3 oraz art. 626a Kodeksu postępowania karnego rozumie się także "organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego", z tym że z tytułu sprawowanego nadzoru organ nadrzędny nie może przejąć sprawy do swego prowadzenia;

2) przez wyrażenie "prokurator" w art. 15 § 1, art. 48 § 1, art. 179 § 3, art. 325, art. 325e § 4 zdanie drugie, art. 326 § 1-3, art. 327 § 2 i 3 oraz art. 626a Kodeksu postępowania karnego rozumie się także "organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego", z tym że z tytułu sprawowanego nadzoru Szef Krajowej Administracji Skarbowej i minister właściwy do spraw finansów publicznych jako organy nadrzędne nie mogą przejąć sprawy do swego prowadzenia;

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana w art. 122 § 1 pkt 1 k.k.s. polega na uzupełnieniu katalogu przepisów k.p.k., w których przez wyrażenie "prokurator" rozumie się także "finansowy organ postępowania przygotowawczego", o odesłanie do art. 293 § 1 i 4 k.p.k. Umożliwi to wydawanie postanowień o zabezpieczeniu majątkowym w postępowaniu przygotowawczym przez finansowe organy postępowania przygotowawczego samodzielnie, bez potrzeby występowania do prokuratora o wydanie takiego postanowienia. Wydawanie postanowień o zabezpieczeniu majątkowym samodzielnie przez finansowe organy postępowania przygotowawczego ma się przyczynić do poprawy efektywności i sprawności prowadzonych postępowań. Czynność ta nadal będzie jednak podlegać kontroli sądowej. Zgodnie bowiem z art. 293 § 3 w zw. z § 4 k.p.k. w zw. z art. 113 § 1 k.k.s. na postanowienie w przedmiocie zabezpieczenia majątkowego przysługuje zażalenie do sądu właściwego do rozpoznania sprawy. Przepis art. 122 § 1 pkt 1 k.k.s. polega także na uzupełnieniu katalogu przepisów k.p.k., w których przez wyrażenie "prokurator" rozumie się także "finansowy organ postępowania przygotowawczego", o odesłanie do art. 324 § 1 i 2 k.p.k.

Art. 133. [Organy prowadzące postępowanie przygotowawcze]

Art. 133. [Organy prowadzące postępowanie przygotowawcze]

§ 1. Postępowanie przygotowawcze prowadzą:

1) urząd celny - w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w art. 63-75c, art. 85-96 § 1, art. 106h i art. 107-111 § 1 oraz w sprawach ujawnionych w zakresie swojego działania przez urzędy celne z art. 106e, art. 106f i art. 106k, a także w sprawach w zakresie swojego działania z art. 54, art. 56, art. 57 § 1, art. 60, art. 61, art. 76, art. 80, art. 83 oraz art. 84 § 1;

§ 1. Postępowanie przygotowawcze prowadzą:

1) naczelnik urzędu celno-skarbowego - w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w art. 54 § 1, art. 55 § 1, art. 56 § 1, art. 63-68, art. 69 § 1, 3 i 4, art. 69a-70, art. 73-73a, art. 75a-75c, art. 76 § 1, art. 77 § 1, art. 78 § 1, art. 85-95, art. 96 § 1, art. 97-106k, art. 107-110b i art. 111 § 1 oraz w sprawach ujawnionych w zakresie swojego działania przez naczelnika urzędu celno-skarbowego określonych w art. 54 § 2 i 3, art. 55 § 2 i 3, art. 56 § 2-4, art. 56a, art. 56b, art. 57 § 1, art. 60-62, art. 69 § 2, art. 71, art. 72, art. 75, art. 76 § 2 i 3, art. 77 § 2 i 3, art. 78 § 2 i 3, art. 80, art. 80a, art. 81-83, art. 84 § 1, art. 106l i art. 106ł;

2) urząd skarbowy - w sprawach o pozostałe przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe;

3) inspektor kontroli skarbowej - w sprawach ujawnionych w zakresie działania kontroli skarbowej.

2) naczelnik urzędu skarbowego - w sprawach o pozostałe przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe;

3) Krajowej Administracji Skarbowej - w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe ujawnione w zakresie swojego działania.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiany w art. 133 k.k.s. związane są ze strukturą organizacyjną i zadaniami organów KAS. W § 1 określono, że naczelnik urzędu celno-skarbowego będzie prowadził postępowanie przygotowawcze w sprawach wymienionych w pkt 1 tego przepisu, a naczelnik urzędu skarbowego - w sprawach pozostałych. Natomiast Szef Krajowej Administracji Skarbowej będzie prowadził sprawy o przestępstwa i wykroczenia skarbowe ujawnione w zakresie swojego działania.

Art. 135. [Właściwość organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze]

Art. 135. [Właściwość organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze]

(...) § 4. Spór o właściwość między finansowymi organami postępowania przygotowawczego rozstrzyga organ nadrzędny nad tymi organami. Jeżeli spór toczy się między finansowymi organami postępowania przygotowawczego niemającymi wspólnego organu nadrzędnego, rozstrzyga go minister właściwy do spraw finansów publicznych.

(...) § 4. Spór o właściwość między finansowymi organami postępowania przygotowawczego rozstrzyga organ nadrzędny nad tymi organami. Jeżeli spór toczy się między finansowymi organami postępowania przygotowawczego niemającymi wspólnego organu nadrzędnego, rozstrzyga go Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana w art. 135 § 4 k.k.s. polega na wskazaniu, że spór między finansowymi organami postępowania przygotowawczego niemającymi wspólnego organu nadrzędnego rozpatruje Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Dotychczas uprawnienie to przysługiwało Ministrowi Finansów.

Art. 136. [Podmiot prowadzący postępowanie mandatowe]

Art. 136. [Podmiot prowadzący postępowanie mandatowe]

§ 1. Postępowanie mandatowe prowadzi finansowy organ postępowania przygotowawczego lub jego upoważniony przedstawiciel albo osoba, o której mowa w art. 118 § 4, a także niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, gdy przepis szczególny tak stanowi; postępowaniu temu nie stoi na przeszkodzie uprzednie wszczęcie postępowania przygotowawczego.

§ 1. Postępowanie mandatowe prowadzi finansowy organ postępowania przygotowawczego lub jego upoważniony przedstawiciel, a także niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, gdy przepis szczególny tak stanowi; postępowaniu temu nie stoi na przeszkodzie uprzednie wszczęcie postępowania przygotowawczego.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i uchylenia art. 118 § 4 k.k.s.

Art. 150. [Organy dochodzenia]

Art. 150. [Organy dochodzenia]

(...) § 3. Czynności, o których mowa w art. 75 § 2 oraz art. 285 § 2 Kodeksu postępowania karnego, są dokonywane przez Policję, Straż Graniczną, Służbę Celną, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne lub Żandarmerię Wojskową, a gdy postępowanie przygotowawcze prowadzone jest przez inny niż urząd celny finansowy organ postępowania przygotowawczego - przez Policję na żądanie tego organu.

(...) § 3. Czynności, o których mowa w art. 75 § 2 oraz art. 285 § 2 Kodeksu postępowania karnego, są dokonywane przez Policję, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne lub Żandarmerię Wojskową, a gdy postępowanie przygotowawcze prowadzone jest przez inny niż naczelnik urzędu celno-skarbowego finansowy organ postępowania przygotowawczego - przez Policję na żądanie tego organu.

§ 4. Oprócz Policji czynność, o której mowa w art. 244 § 1 Kodeksu postępowania karnego, może być dokonana także przez Straż Graniczną, Służbę Celną, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne lub Żandarmerię Wojskową.

§ 4. Oprócz Policji czynność, o której mowa w art. 244 § 1 Kodeksu postępowania karnego, może być dokonana także przez Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne lub Żandarmerię Wojskową.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiany w art. 150 § 3 i 4 k.k.s. są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej i wyodrębnieniem w jej strukturze Służby Celno-Skarbowej, która m.in. przejmuje niektóre dotychczasowe zadania likwidowanej Służby Celnej.

Art. 153. [Termin zakończenia postępowania przygotowawczego ]

Art. 153. [Termin zakończenia postępowania przygotowawczego]

§ 1. Postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo skarbowe powinno być zakończone w ciągu 3 miesięcy. W razie niezakończenia postępowania w tym terminie organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, a gdy postępowanie prowadzi lub nadzoruje prokurator - prokurator bezpośrednio przełożony, mogą przedłużyć je na okres do 6 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych wypadkach właściwy prokurator bezpośrednio przełożony może przedłużyć okres postępowania na dalszy czas oznaczony, jednak gdy jest ono prowadzone w formie śledztwa, przedłużenia na okres przekraczający rok dokonuje prokurator nadrzędny nad prokuratorem nadzorującym lub prowadzącym postępowanie.

§ 1. Postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo skarbowe powinno być zakończone w ciągu 3 miesięcy. W razie niezakończenia postępowania w tym terminie organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, a gdy postępowanie prowadzi lub nadzoruje prokurator - prokurator bezpośrednio przełożony, mogą przedłużyć je na okres do 1 roku. W szczególnie uzasadnionych wypadkach organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, a gdy postępowanie prowadzi lub nadzoruje prokurator - prokurator bezpośrednio przełożony mogą przedłużyć okres postępowania na dalszy czas oznaczony, jednak gdy jest ono prowadzone w formie śledztwa, przedłużenia na okres przekraczający rok dokonuje prokurator nadrzędny nad prokuratorem nadzorującym lub prowadzącym postępowanie.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana w art. 153 § 1 k.k.s. polega na wydłużeniu terminu, na jaki można będzie przedłużyć postępowanie przygotowawcze z 6 miesięcy do roku. Zatem, gdy postępowanie nie zostanie zakończone w ciągu 3 miesięcy, można je będzie przedłużyć na okres do jednego roku.

Art. 153a. [Zatwierdzenie postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia, o jego zawieszeniu oraz o jego umorzeniu ]

Art. 153a.[Zatwierdzenie postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia, o jego zawieszeniu oraz o jego umorzeniu]

Postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia, o jego zawieszeniu oraz o jego umorzeniu, gdy nie podlegało ono nadzorowi prokuratora, zatwierdza organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego. Zażalenie na postanowienie wnosi się do organu, który zatwierdził zaskarżone orzeczenie.

Postanowienia o odmowie wszczęcia dochodzenia, o jego zawieszeniu oraz o jego umorzeniu, gdy nie podlegało ono nadzorowi prokuratora, zatwierdza organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego. Zażalenie na postanowienie wnosi się do organu, który zatwierdził zaskarżone orzeczenie. Jeżeli organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego nie przychyli się do zażalenia, kieruje je do sądu.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana w art. 153a k.k.s. ma na celu wskazanie wprost w tym przepisie, że w przypadku gdy organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego nie przychyli się do zażalenia na postanowienie, kieruje je do sądu.

Art. 179. [Organy postępowania wykonawczego ]

Art. 179. [Organy postępowania wykonawczego]

§ 1. Organem postępowania wykonawczego w zakresie wykonywania orzeczeń w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe jest także urząd celny. Do decyzji tych organów stosuje się odpowiednio art. 7 Kodeksu karnego wykonawczego.

§ 2. Organem wykonującym zabezpieczenie majątkowe jest urząd skarbowy, chyba że kodeks stanowi inaczej.

§ 3. Zabezpieczenia majątkowego na towarach podlegających kontroli wykonywanej przez Służbę Celną, będących w dyspozycji urzędu celnego oraz na wartościach dewizowych lub krajowych środkach płatniczych podlegających kontroli dewizowej wykonywanej przez urząd celny, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe prowadzonych przez urzędy celne, dokonują te organy.

§ 4. Jeżeli zabezpieczenia majątkowego dokonał uprzednio urząd celny, sąd kieruje orzeczenie do tego organu w celu wykonania w tej części.

§ 5. W razie orzeczenia środka karnego przepadku korzyści majątkowej lub ściągnięcia jej równowartości pieniężnej organ egzekucyjny określony w § 1 lub art. 27 Kodeksu karnego wykonawczego prowadzi także egzekucję orzeczonej równocześnie kary grzywny, środka karnego przepadku przedmiotów lub ściągnięcia ich równowartości pieniężnej, jeżeli dokonał uprzednio ich zabezpieczenia.

§ 6. Kompetencje urzędu celnego określone w § 1, 3, 4 i 5 może wykonywać także izba celna.

§ 1. Organem wykonującym zabezpieczenie majątkowe jest naczelnik urzędu skarbowego, chyba że kodeks stanowi inaczej.

§ 2. Zabezpieczenia majątkowego na towarach podlegających kontroli wykonywanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, będących w jego dyspozycji oraz na wartościach dewizowych lub krajowych środkach płatniczych podlegających kontroli dewizowej wykonywanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe prowadzonych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, dokonuje ten organ.

§ 3. Zabezpieczenia majątkowego może dokonywać także Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 4. W razie orzeczenia środka karnego przepadku korzyści majątkowej lub ściągnięcia jej równowartości pieniężnej organ egzekucyjny określony w art. 27 Kodeksu karnego wykonawczego prowadzi także egzekucję orzeczonej równocześnie kary grzywny, środka karnego przepadku przedmiotów lub ściągnięcia ich równowartości pieniężnej, jeżeli ich zabezpieczenia dokonał uprzednio naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego lub Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana ma charakter dostosowujący i związana jest ze zmianami w kompetencjach organów w związku z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej.

Art. 180. [Zabezpieczenie i egzekucja środków karnych ]

Art. 180. [Zabezpieczenie i egzekucja środków karnych]

§ 1. Do zabezpieczenia i egzekucji środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów, środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku korzyści majątkowej lub należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym stosuje się odpowiednio art. 179 § 1 niniejszego kodeksu oraz art. 27 Kodeksu karnego wykonawczego.

§ 1. Do zabezpieczenia i egzekucji środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów, środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku korzyści majątkowej lub należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym stosuje się odpowiednio art. 27 Kodeksu karnego wykonawczego.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana ma charakter dostosowujący i związana jest ze zmianami wprowadzonymi w art. 179 k.k.s..

Art. 189. [Przepisy stosowane do wykonania orzeczenia w części dotyczącej środków karnych]

Art. 189. [Przepisy stosowane do wykonania orzeczenia w części dotyczącej środków karnych]

Do wykonania orzeczenia w części dotyczącej środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów lub środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku korzyści majątkowej stosuje się odpowiednio art. 179 § 1 niniejszego kodeksu oraz art. 27, 44, 49-51 i art. 187-195a Kodeksu karnego wykonawczego.

Do wykonania orzeczenia w części dotyczącej środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów lub środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku korzyści majątkowej stosuje się odpowiednio art. 27, art. 44, art. 49-51 i art. 187-195a Kodeksu karnego wykonawczego.

Komentarz: Zmiana wynika z wprowadzenia z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiana ma charakter dostosowujący i związana jest ze zmianami wprowadzonymi w art. 179 k.k.s.

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK