Jednostka zakupiła duże ilości materiałów biurowych. Czy materiały te (np. papier do ksero) należy inwentaryzować - jeżeli tak, to jaką metodę stosować?
Tak, materiały biurowe należy inwentaryzować zgodnie z zasadami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia ksiąg pomocniczych.
W myśl art. 17 ust. 2 pkt 4 uor, kierownik jednostki może podjąć decyzję o stosowaniu metody prowadzenia kont ksiąg pomocniczych, polegającej na odpisywaniu w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu lub produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, połączonej z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. Zapis ten pozwala jednostce nie prowadzić w ciągu roku ewidencji ilościowych i wartościowych posiadanych aktywów obrotowych, czyli materiałów lub towarów. Jednakże możliwość ta objęta jest warunkiem ustalenia na dzień bilansowy rzeczywistego stanu tych składników majątku, czyli przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury.
Użyte przez ustawodawcę określenie "raz w ciągu 2 lat" oznacza, że inwentaryzację zapasów:
● materiałów,
● towarów,
● produktów gotowych,
● półproduktów
można przeprowadzić w dowolnym terminie, mieszczącym się w okresie 2 lat. Musi przy tym zostać spełniony jeden warunek: okres między ostatnią inwentaryzacją i następną nie może przekroczyć 2 lat. W latach, w których jednostka nie przeprowadza inwentaryzacji zapasów materiałów objętych ewidencją ilościowo-wartościową (magazyny) w drodze spisu z natury, musi przeprowadzić inwentaryzację metodą weryfikacji danych, tj. w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników.
Jeżeli jednostka prowadzi ewidencję materiałów ilościowo-wartościową (magazyn) i jeśli materiały te znajdują się na terenie strzeżonym, wówczas może ona przeprowadzać inwentaryzację w drodze spisu z natury raz w ciągu dwóch lat zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 uor.
BARTOSZ SPYCHALSKI
główny księgowy w państwowej jednostce budżetowej, posiada licencję Ministra Finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODSTAWA PRAWNA
● art. 17 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1100)
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 878), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL