Monitor Księgowego 2/2016, data dodania: 11.01.2016

Czy można w 2016 r. zwiększyć koszty w pkpir, jeżeli ich zmniejszenia dokonano w 2015 r.

PROBLEM

W listopadzie 2015 r. nabyłem usługę naprawy środka trwałego. Nie uregulowałem faktury do końca 2015 r. Dokonałem korekty kosztów o wartość faktury netto, tj. 1000 zł. Jeżeli w styczniu 2016 r. zapłacę zaległą fakturę, to czy mogę zwiększyć koszty o tę kwotę?

RADA

Jeżeli w styczniu 2016 r. dokona Pan zaległej płatności za usługę naprawy środka trwałego, to w tym miesiącu może Pan zwiększyć koszty o wynikającą z faktury kwotę netto, tj. 1000 zł. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W okresie od 1 stycznia 2013 r. do końca 2015 r. w podatku dochodowym istniał obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Od 1 stycznia 2016 r. przepisy te przestały obowiązywać. Z tym dniem uchylono art. 24d updof. Pozostaje jednak kwestia rozliczenia poniesionych w 2016 r. kosztów, które zostały skorygowane do końca 2015 r. Na podstawie przepisów przejściowych podatnik ma prawo do "powrotnego" zwiększenia kosztów w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie (art. 5 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2015 r., poz. 1197). W tym celu powinien sporządzić dowód zwiększenia kosztów. Taki dokument musi zawierać co najmniej:

● datę jego wystawienia oraz miesiąc, w którym dokonuje się zwiększenia kosztów uzyskania przychodów,

● wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów,

● wskazanie kwoty, o którą podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

● wskazanie dowodu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania, o które podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

● podpis osoby sporządzającej dokument (§ 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia w sprawie pkpir).

Do dowodu należy dołączyć dowód potwierdzający zapłatę zobowiązania, np. potwierdzenie przelewu. To on bowiem potwierdza fakt zapłaty zobowiązania.

PRZYKŁAD

Podatnik nabył 10 listopada 2015 r. usługę naprawy środka trwałego za 1000 zł netto (faktura nr 12/11/2015 z 10 listopada 2015 r.). Ujął fakturę w kosztach w dacie 10 listopada 2015 r., w kolumnie 13 pkpir. Termin płatności - 14 dni od daty wystawienia faktury, czyli do 24 listopada 2015 r. włącznie (termin płatności do 60 dni). Załóżmy, że podatnik zapłaci fakturę dopiero 22 stycznia 2016 r. Korekty kosztów in minus powinien dokonać w grudniu 2015 r., ponieważ w tym miesiącu mija 30 dni od daty upływu terminu płatności. Podatnik dowód zmniejszenia kosztów sporządził na dzień 28 grudnia 2015 r. Wielkość kosztów poniesionych przez podatnika pozwala na zmniejszenie kosztów. Zapisu zmniejszającego koszty podatnik dokonuje w kolumnie 13 pkpir.

infoRgrafika

Zapis w pkpir

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

Razem wydatki (12+13)

gr

gr

1

2

3

6

13

14

 

Listopad 2015

 

 

 

 

 

 

420

10.11.2015

F 12/11/2015

Naprawa samochodu

1000

00

1000

00

 

Grudzień 2015

 

 

 

 

 

 

510

28.12.2015

DZK 1/12/2015

Zmniejszenie kosztów

- 1000

00

- 1000

00

Podatnik ma prawo do "powrotnego" zwiększenia kosztów w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie. Do dowodu zwiększenia kosztów należy dołączyć dowód potwierdzający zapłatę zobowiązania, np. potwierdzenie przelewu. To on bowiem potwierdza fakt zapłaty zobowiązania.

Podatnik za usługę zapłacił 22 stycznia 2016 r. Oznacza to, że w styczniu 2016 r. ma prawo do zwiększenia kosztów o wcześniej wystornowaną kwotę 1000 zł.

infoRgrafika

Zapis w pkpir

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

Razem wydatki (12+13)

gr

gr

1

2

3

6

13

14

 

Styczeń 2016

 

 

 

 

 

 

20

22.01.2016

DZK 1/01/2016

Zwiększenie kosztów

1000

00

1000

00

PODSTAWA PRAWNA:

● § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1037

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK