Rachunkowość Budżetowa 3/2016, data dodania: 25.01.2016

Nowy kurs euro i nowe progi w zamówieniach publicznych

W ramach zamówień publicznych, oprócz ogólnego progu, od którego stosuje się przepisy Prawa zamówień publicznych, istnieje podział na zamówienia, które są prowadzone w tzw. progach krajowych, i zamówienia prowadzone w tzw. progach unijnych. Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują: nowy kurs przeliczenia wartości zamówienia na walutę euro, a także nowe wartości progowe.

Na podstawie delegacji ustawowej, wskazanej w art. 35 ust. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), Prezes Rady Ministrów określa średni kurs złotego w stosunku do euro, stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień. Następuje to co najmniej raz na dwa lata i uwzględnia ogłoszone przez Komisję Europejską równowartości progów stosowania procedur udzielania zamówień.

Dlatego 29 grudnia 2015 r. opublikowane zostało rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

ZAPAMIĘTAJ

Od 1 stycznia 2016 r. średni kurs złotego w stosunku do euro, stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych, wynosi 4,1749. Do końca 2015 r. kurs wynosił 4,2249 i będzie miał on jeszcze zastosowanie do postępowań wszczętych przed 1 stycznia 2016 r.

Od prawidłowego oszacowania wartości zamówienia publicznego zależy obowiązek stosowania regulacji Prawa zamówień publicznych, ponieważ zgodnie z art. 4 pkt 8 upzp przepisów tej ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro. Dokonując czynności szacowania zamówienia (czyli określenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalonego przez zamawiającego z należytą starannością i przeliczenia jej na wartość w euro), dla zamówień o wartości 125 247,00 zł netto nie będzie obowiązku prowadzenia procedur ustawowych. Przed 1 stycznia 2016 r. wartość ta wynosiła 126 747,00 zł netto. Zmiana jest więc stosunkowo nieznaczna, jednak należy o niej pamiętać.

Wymogi dotyczące zamówień poniżej 30 000 euro

Przepisy upzp zawierają w art. 4 wykaz zamówień, których udzielanie nie wymaga stosowania ustawy. Wyłączeń tych jest dużo i są one na bieżąco aktualizowane.

Przykład

Od 18 listopada 2015 r., na mocy art. 4 pkt 8d upzp, przepisy Prawa zamówień publicznych nie mają zastosowania do zamówień, których przedmiotem są usługi lub roboty budowlane wykonywane na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji oraz realizujące przedsięwzięcia rewitalizacyjne zawarte w gminnym programie rewitalizacji, o których mowa odpowiednio w rozdziałach 4 i 5 ustawy z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777), jeżeli ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp (tzw. progi unijne) oraz jeżeli zamówienia te udzielane są w celu aktywizacji osób mających miejsce zamieszkania na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji.

Jeszcze inne wyłączenia stosowania pewnych przepisów upzp można znaleźć w jej dalszych, szczegółowych regulacjach, a także w innych przepisach (np. ustawa o działalności leczniczej wprowadza odrębny tryb dokonywania określonych zakupów przez wskazane w niej podmioty).

Jednocześnie zakupy będące zamówieniami publicznymi - nawet te wyłączone spod regulacji upzp - muszą być realizowane z zachowaniem zasad wynikających z przepisów prawa (m.in. ustawy o finansach publicznych), a także podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych - czyli zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i transparentności w odniesieniu do wydatkowanych środków. Z tego względu Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, działając na podstawie art. 154 pkt 10 upzp, określił wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 upzp. Regulamin ten, zgodnie z informacją ze strony internetowej UZP, powstał na podstawie obecnie obowiązujących przepisów upzp. Jego charakter jest wyłącznie przykładowy, a stosowanie go przez zamawiających pozostaje dobrowolne.

INTERPRETACJE

Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb, w szczególności w zakresie wartości zamówienia, od której stosowany będzie regulamin, metod szacowania wartości zamówienia, kryteriów wyboru wykonawcy, wprowadzenia słowniczka pojęć czy przesłanek odstąpienia od stosowania regulaminu.

Informacja na stronie www.uzp.gov.pl

Treść regulaminu udzielania zamówień poniżej 30 000 euro, wraz z komentarzem, jest dostępna na INFORRB Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy.

Podział progowy zamówień publicznych

Bezpośrednio z regulacji upzp wynika podział zamówień publicznych na:

● zamówienia realizowane w "progach krajowych" - czyli takie, których wartość nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp - publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych,

● zamówienia prowadzone w "progach unijnych" - których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp i w których ogłoszenia przekazuje się Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.

W ramach art. 11 ust. 8 upzp ustawodawca zobowiązał Prezesa Rady Ministrów do ustalenia kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej - mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa Unii Europejskiej. W tym zakresie wydane zostało rozporządzenie z 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.

Zmiana wysokości progów od 1 stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych przekazuje się Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówień:

1) udzielanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych), z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 4 - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

a) 135 000 euro - dla dostaw lub usług,

b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych;

2) udzielanych przez zamawiających innych niż określeni w pkt 1, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 3 i 4 - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

a) 209 000 euro - dla dostaw lub usług,

b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych;

3) sektorowych - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług,

b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych;

4) w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług,

b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych.

Analogicznie, względem ogłoszeń dotyczących konkursów od 1 stycznia 2016 r. przekazuje się je Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, jeżeli wartość konkursów:

1) przeprowadzanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych), z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 135 000 euro,

2) przeprowadzanych przez zamawiających innych niż określeni w pkt 1 i 3 - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 209 000 euro,

3) przeprowadzanych przez zamawiających udzielających zamówień sektorowych - jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 418 000 euro.

Trzeba też pamiętać, że do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2016 r. mają zastosowanie przepisy poprzednio obowiązującego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.

Powiązanie z przepisami unijnymi

Prawo krajowe odnoszące się do zamówień publicznych powiązane jest z prawem unijnym stanowionym w tym zakresie. Z tego względu 18 grudnia 2015 r. na stronach Urzędu Zamówień Publicznych zamieszczono informację, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostały opublikowane rozporządzenia Komisji UE w sprawie obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. kwot progowych obowiązujących w zamówieniach publicznych. Opublikowano także komunikat Komisji dotyczący równowartości progów określonych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE (2015/C 392/01). Zawiera on przeliczenie nowych progów na waluty obowiązujące w krajach UE - w tym na złotówki (tabela).

Tabela. Progi w zamówieniach publicznych

Zamówienia

Od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2015 r.

Od 1 stycznia 2016 r.

EUR

PLN netto

EUR

PLN netto

Dla dostaw i usług

Finanse publiczne

134 000

566 136,60

135 000

563 612

Samorządowe

207 000

874 554,30

209 000

872 554

Sektorowe

414 000

1 749 108,60

418 000

1 745 108

W dziedzinie obronności i bezpieczeństwa

414 000

1 749 108,60

418 000

1 745 108

Dla robót budowlanych

Wszyscy

5 186 000

21 910 331,40

5 225 000

21 813 853

 

JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA

 prawnik, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autor wielu opracowań i komentarzy z tej dziedziny

PODSTAWY PRAWNE

● art. 4 pkt 8 i 8d, art. 11 ust. 8, art. 35 ust. 3, art. 154 pkt 10 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164)

● rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2254)

● rozporządzenie z 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2263)

W jednym z kolejnych numerów "Rachunkowości Budżetowej" w dziale "Zamówienia publiczne" polecamy m.in. artykuł: Zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK