Rachunkowość Budżetowa 22/2015 [dodatek: Ściąga Księgowego], data dodania: 12.11.2015

Organizacja wspólnych usług administracyjnych, finansowych i organizacyjnych według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2016 r.

Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw w swoim założeniu ma na celu uelastycznienie zadań związanych z zapewnieniem obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i innych samorządowych osób prawnych.

Poniższe tabele przedstawiają skrót najważniejszych aspektów związanych z wprowadzonymi zmianami z podziałem na poszczególne szczeble samorządu terytorialnego.

W tabeli nr 1 przedstawiono zakresy zadań, które:

● pozostają w kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych,

● przejmuje jednostka obsługująca (realizująca wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną).

Tabela 1. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych i obsługujących

Zakres zadań pozostający
w dyspozycji jednostki obsługiwanej

Zakres zadań przejmowanych przez jednostkę obsługującą

● dysponowanie środkami publicznymi określonymi w planie finansowym danej jednostki obsługiwanej,
● sporządzanie i zatwierdzanie planu finansowego jednostki obsługiwanej,
● dokonywanie przeniesień wydatków w planie finansowym jednostki obsługiwanej,
● prawo żądania od jednostki obsługującej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie zadań wykonywanych przez jednostkę obsługującą w ramach wspólnej obsługi.

1) realizacja zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości - w przypadku przekazania zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości są one przekazywane w całości;

2) kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za:

● gospodarkę finansową,
● rachunkowość,
● sprawozdawczość

- jednostki obsługiwanej - w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem;

3) jeżeli w ramach wspólnej obsługi jednostka obsługująca zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych przez osobę, która spełnia wymogi określone w art. 54 ust. 2 ustawy o finansach publicznych - w jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego;

4) prawo żądania od jednostki obsługiwanej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki;

5) uprawnienie do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki;

6) zobowiązanie do przekazywania do zbiorów danych jednostek Systemu Informacji Oświatowej danych identyfikacyjnych oraz danych dziedzinowych dotyczących pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie i administrowanie oświatą, zatrudnionych w jednostkach obsługujących;

7) uprawnienie do pozyskiwania danych nauczyciela:

● ze zbioru PESEL - płeć, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo,
● z bazy danych SIO - wykształcenie, przygotowanie pedagogiczne, posiadane kwalifikacje do nauczania, stopień awansu zawodowego, ukończone formy dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Tabela 2 określa organy właściwe do podjęcia decyzji w sprawie zorganizowania wspólnej obsługi, jednostki, które obsługę mogą prowadzić, akty regulujące zakres zadań realizowanych w wyniku wspólnej obsługi, a także jednostki obsługiwane w strukturach wspólnej obsługi. W tabeli przedstawiono więc obligatoryjne elementy uchwały podejmowanej przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego w sprawie zorganizowania wspólnej usługi. Minimum uregulowań, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w treści uchwały, określają przepisy ustawy. Niewykluczone jest jednocześnie uzupełnienie treści uchwały o dodatkowe zapisy.

Tabela 2. Obligatoryjne elementy uchwały w sprawie zorganizowania wspólnej usługi

Organ właściwy do podjęcia określenia zasad obsługi

Jednostki obsługujące

Zakres zadań realizowanych w wyniku wspólnej obsługi

Jednostki obsługiwane w strukturach wspólnej obsługi

GMINA

Rada Gminy

● urząd gminy,
● inna jednostka organizacyjna gminy,
● jednostka organizacyjna związku międzygminnego,
● jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego

● określa uchwała albo porozumienie;
● zakres zadań jednostki obsługującej nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie;
● przekazanie zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości następuje w całości;
● kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej, w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem

1) jednostki organizacyjne gminy zaliczane do sektora finansów publicznych,
2) gminne instytucje kultury - na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą,
3) inne, zaliczane do sektora finansów publicznych gminne osoby prawne, utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem:
● przedsiębiorstw,
● instytutów badawczych,
● banków,
● spółek prawa handlowego
- na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą

POWIAT

Rada Powiatu

● starostwo powiatowe,
● inna jednostka organizacyjna powiatu,
● jednostka organizacyjna związku powiatów,
● jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego

● określa uchwała albo porozumienie;
● zakres zadań jednostki obsługującej nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie;
● przekazanie zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości następuje w całości;
● kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem

1) jednostki organizacyjne powiatu zaliczane do sektora finansów publicznych,
2) powiatowe instytucje kultury - na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą,
3) inne, zaliczane do sektora finansów publicznych powiatowe osoby prawne, utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem:
● przedsiębiorstw,
● instytutów badawczych,
● banków,
● spółek prawa handlowego

- na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą

WOJEWÓDZTWO

Sejmik Województwa

● urząd marszałkowski,
● inna wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna

● określa uchwała albo porozumienie;
● zakres zadań jednostki obsługującej nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie;

● przekazanie zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości następuje w całości;
● kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej, w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem

1) wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne zaliczane do sektora finansów publicznych,
2) wojewódzkie instytucje kultury, na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą,
3) inne, zaliczane do sektora finansów publicznych wojewódzkie osoby prawne, utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem:
● przedsiębiorstw,
● instytutów badawczych,
● banków,
● spółek prawa handlowego

- na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą

Organizowanie wspólnej obsługi nie jest obowiązkiem, w związku z tym dana jednostka samorządu terytorialnego nie jest zobligowana do jej utworzenia. Jednakże jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego według przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2015 r., mogą działać na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z 25 czerwca 2015 r. - tj. do 31 grudnia 2016 r. W tym czasie istniejąca jednostka musi dostosować zasady funkcjonowania do znowelizowanych zapisów.

AGATA PISZKO

prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych IIA Polska; posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie organizacji i zarządzania oświatą

Więcej na temat nowości w zakresie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej samorządowych jednostek organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w:

● przepisach ustrojowych,

● ustawie o systemie oświaty,

● ustawie o finansach publicznych

- w "Rachunkowości Budżetowej" nr 22/2015 w artykule: Wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna samorządowych jednostek organizacyjnych - zmiany od 1 stycznia 2016 r..

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK