Rachunkowość Budżetowa 8/2016 [dodatek: Ściąga Księgowego], data dodania: 06.04.2016

PREWSPÓŁCZYNNIK W JEDNOSTKACH SEKTORA PUBLICZNEGO

Korekta podatku odliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika

Podobnie jak w przypadku przepisów o odliczeniach częściowych, także w przypadku przepisów o stosowaniu tzw. prewspółczynnika przewidziany jest obowiązek dokonywania korekty rocznej.

Obowiązek przeprowadzania korekty oraz zasady jej przeprowadzania określają przepisy art. 90c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa z o VAT). Przepisy te nie mają charakteru samodzielnego - przewidują odpowiednie stosowanie większości przepisów art. 91 ustawy o VAT, tj. przepisów określających korektę podatku odliczonego częściowo (na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT).

1. Jednostki, na których ciąży obowiązek skorygowania kwot podatku naliczonego

1) jednostki, które w trakcie zakończonego roku obliczały kwotę podatku naliczonego na podstawie prewspółczynnika (ewentualnie zaokrąglały kwotę podatku naliczonego do 0% lub 100% na podstawie art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT),

2) jednostki, które w jednym z wcześniejszych lat obliczały na podstawie prewspółczynnika kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie (ewentualnie zaokrąglały kwotę podatku naliczonego do 0% lub 100% na podstawie art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT),

3) jednostki, w których dopiero w zakończonym roku zaczęły występować zakupy towarów i usług obligujące do stosowania prewspółczynnika.

 

2. Kwoty podatku obejmowane korektą

Kwoty podatku obejmowane korektą roczną

Kwoty podatku nieobejmowane korektą roczną

Kwoty VAT od dokonywanych zakupów, które w zakończonym roku (a w przypadku towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie - także w latach wcześniejszych):

1) były obliczane przez jednostkę na podstawie prewspółczynnika (jest to najczęściej spotykana sytuacja),

2) były przyjmowane przez jednostkę w całości ze względu na zaokrąglenie proporcji wstępnej do 100% (na podstawie art. 86 ust. 2a w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

3) były przyjmowane przez jednostkę w całości ze względu na fakt, że dopiero w zakończonym roku w jednostce zaczęły występować zakupy towarów i usług obligujące do stosowania prewspółczynnika,

4) nie były odliczane przez jednostkę ze względu na zaokrąglenie prewspółczynnika do 0% (na podstawie art. 86 ust. 2a w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT),

5) nie były odliczane przez jednostkę ze względu na fakt, że dopiero w zakończonym roku w jednostce zaczęły występować zakupy towarów i usług obligujące do stosowania prewspółczynnika.

Kwoty VAT od dokonywanych zakupów, które w zakończonym roku (a w przypadku towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie - także w latach wcześniejszych) dotyczyły:

1) zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę wyłącznie do działalności gospodarczej (zarówno opodatkowanej, jak i zwolnionej),

2) zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę wyłącznie do działalności innej niż gospodarcza.

 

3. Zasady dokonywania korekty

1. Korekta jest dokonywana, co do zasady, przy uwzględnieniu danych dla zakończonego roku podatkowego (zobacz tabelę nr 4. Dane uwzględniane przy obliczaniu prewspółczynnika ostatecznego).

2. Prewspółczynnik ostateczny (tj. prewspółczynnik, przy zastosowaniu którego dokonywana jest korekta) może być określony innym sposobem, niż zastosowany do określenia prewspółczynnika stosowanego w trakcie zakończonego roku. Jest tak, jeżeli jednostka uzna, że ten inny sposób określenia prewspółczynnika będzie dla niego bardziej reprezentatywny.

3. Z punktu widzenia korekty, towary i usługi dzielą się na objęte korektą jednorazową oraz objęte korektą rozłożoną w czasie na 5 lub 10 lat (zobacz tabelę 5. Dwie grupy towarów i usług podlegające korekcie podatku odliczonego z uwzględnieniem prewspółczynnika).

4. Obowiązek przeprowadzania korekty kwot podatku naliczonego istnieje niezależnie od obowiązku przeprowadzania korekt podatku odliczonego. W związku z tym niektóre jednostki mają obowiązek przeprowadzania dwóch rodzajów korekt (zobacz również tabelę 8. Obowiązek przeprowadzania dwóch korekt).

 

4. Dane uwzględniane przy obliczaniu prewspółczynnika ostatecznego

1. Zasadą jest dokonywanie korekt na podstawie danych dla zakończonego roku podatkowego.

2. W drodze wyjątku, jednostki, które w trakcie zakończonego roku stosowały prewspółczynnik obliczony na podstawie danych roku o dwa lata wcześniejszego, mogą obliczać prewspółczynnik na podstawie danych roku poprzedzającego zakończony rok podatkowy. Dotyczy to jednostek, dla których Minister Finansów określił rozporządzeniem sposób określania prewspółczynnika, tj.:

● jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

● samorządowych instytucji kultury,

● państwowych instytucji kultury,

● uczelni publicznych,

● instytutów badawczych.

 

5. Dwie grupy towarów i usług podlegające korekcie podatku odliczonego z uwzględnieniem prewspółczynnika

Rodzaj towarów lub usług

Rodzaj korekty

Towary i usługi zaliczane na gruncie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy

których wartość początkowa przekracza 15 000 zł

korekta rozłożona w czasie na 5 lub - w przypadku nieruchomości oraz praw wieczystego użytkowania - na 10 lat

których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł

korekta jednorazowa

Pozostałe towary i usługi

korekta jednorazowa

 

6. Wzór na kwotę korekty jednorazowej

K = (S × P) - O

gdzie:

K - oznacza kwotę korekty jednorazowej.

S - oznacza kwotę podatku na fakturach dokumentujących dokonane w zakończonym roku zakupy towarów i usług podlegających korekcie jednorazowej.

P - oznacza prewspółczynnik ostateczny dla zakończonego roku.

O - oznacza łączną kwotę podatku naliczonego obliczonego na podstawie prewspółczynnika wstępnego (ewentualnie na podstawie jego prognozy) w zakończonym roku.

 

7. Wzór na kwotę korekty rozłożonej w czasie

K = (N × P) - O

gdzie:

K - oznacza kwotę korekty rozłożonej w czasie za zakończony rok.

N - oznacza 1/5 (a w przypadku nieruchomości 1/10) kwot podatku z faktur dokumentujących nabycie składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie w zakończonym roku.

P - oznacza prewspółczynnik ostateczny dla zakończonego roku.

O - oznacza 1/5 (a w przypadku nieruchomości 1/10) podatku obliczonego na podstawie prewspółczynnika wstępnego (ewentualnie na podstawie jego prognozy) w związku z nabyciem (wytworzeniem) składników majątku podlegających korekcie rozłożonej w czasie w roku ich nabycia.

 

Obowiązek przeprowadzania dwóch korekt

1. Jednostki, które dokonują zakupów dotyczących jednocześnie celów działalności gospodarczej opodatkowanej, działalności gospodarczej zwolnionej oraz celów innych niż działalność gospodarcza, mają, co do zasady, obowiązek dokonywania po zakończeniu roku dwóch korekt, tj. korekt podatku naliczonego (dokonywanych na podstawie art. 90c ustawy o VAT) oraz korekt podatku odliczonego (dokonywanych na podstawie art. 91 ustawy o VAT).

2. W takich przypadkach, w pierwszej kolejności trzeba dokonywać korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 90c ustawy o VAT. Korekta podatku odliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, jest dokonywana w drugiej kolejności. Kwota korekty jest efektem zastosowania obu tych korekt.

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 90c w zw. z art. 91 ust. 2-9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK