Monitor Księgowego 10/2015, data dodania: 14.05.2015

Instalacja i zmiany w nowej wersji programu Płatnik 10.01.001

W ostatnich dniach kwietnia na stronach internetowych ZUS i Asseco Poland S.A. pojawiła się nowa wersja programu Płatnik. Nowy program przynosi funkcjonalne zmiany, które mają szansę w istotny sposób zwiększyć poprawność przekazywanych do ZUS dokumentów.

Starsi i doświadczeni użytkownicy programu Płatnik na pewno pamiętają, jak przed wielu laty ZUS wdrożył w Płatniku funkcjonalność zwaną Systemem Dwustronnej Wymiany Informacji. Można było wówczas sprawdzać prawidłowość danych zgromadzonych w Rejestrze Ubezpieczonych Płatnika z pobranym z ZUS wyciągiem z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych. Jednak z różnych przyczyn ZUS zrezygnował wówczas z tej funkcjonalności.

Obecna wersja programu oznaczona numerem 10.01.001 przywraca dwustronną komunikację, ale na bardziej zaawansowanym i przydatnym poziomie. Teraz, dysponując nową wersją Płatnika oraz łączem internetowym, użytkownik praktycznie na każdym kroku będzie miał możliwość weryfikacji danych zgromadzonych we własnej bazie programu z tymi, które zgromadził w systemie informatycznym ZUS. Ze względów bezpieczeństwa pełna dwustronna komunikacja, czyli dostęp do zasobów ZUS, jest możliwa tylko dla uprawnionych użytkowników posiadających bezpieczny podpis elektroniczny.

Śmiało można powiedzieć, że tak jak kiedyś wersja 5. Płatnika zmieniająca interfejs i łącząca funkcjonalności Płatnika i Przekazu Elektronicznego stanowiła przełom, tak teraz wersja 10. jest kolejnym znaczącym przełomem w historii tego programu.

Instalacja

Program instalacyjny jest udostępniony do pobrania na stronach internetowych:

● http://pue.zus.pl/platnik

● http://www.platnik.info.pl/

UWAGA!

Użytkownicy korzystający do tej pory z 9. wersji Płatnika nie powinni jej odinstalowywać! Program sam przejmie ustawienia bazy danych z poprzedniej wersji.

Aby zainstalować Płatnika w wersji 10.01.001, należy pobrać zamieszczony na jednej z wymienionych stron plik instalacyjny Install.exe (wielkość ok. 250 MB), a następnie uruchomić go.

Krok 1. Po uruchomieniu instalatora w oknie jak na rys. 2 wybierz Wykonaj instalację programu Płatnik 10.01.001.

Krok 2. W oknie Witamy w Kreatorze instalacji kliknij Dalej.

Krok 3. W oknie Lokalizacja danych programu kliknij Dalej, zachowasz tym samym pliki programu w dotychczasowej lokalizacji.

infoRgrafika

Rys. 1. Na stronie internetowej ZUS można pobrać plik instalacyjny nowej wersji programu Płatnik

infoRgrafika

Rys. 2. Instalator programu Płatnik

Krok 4. W oknie Typ bazy danych, jeśli korzystałeś z poprzedniej wersji programu, wybierz pierwszą opcję (program po instalacji połączy się z dotychczasową bazą danych) i kliknij Dalej.

Krok 5. W kolejnym oknie podaj dane administratora programu oraz wprowadź aktualne hasło. Następnie kliknij Instaluj.

Krok 6. Po zakończeniu instalacji uruchom program Płatnik.

infoRgrafika

Rys. 3. Tworzenie kopii zapasowej bazy danych

Tradycyjnie po instalacji kolejnego numeru wersji programu, w związku ze zmianą struktury bazy podczas pierwszego uruchomienia programu pojawi się monit o konieczności wykonania konwersji bazy danych (rys. 3). Instalator domyślnie zaproponuje, aby przed konwersją wykonać kopię zapasową. Należy pamiętać, że konwersja bazy jest procesem nieodwracalnym i po jej wykonaniu nie będzie można pracować z tą bazą na poprzednich wersjach programu. Dlatego tak ważne jest wykonanie wcześniej kopii zapasowej bazy.

Krok 7. Pozostaw ustawienia domyślne i kliknij Dalej. Czas trwania konwersji zależy od wielkości bazy danych oraz od mocy obliczeniowej komputera (w tej wersji nie powinna ona trwać jednak bardzo długo). Po zakończeniu konwersji należy kliknąć na przycisk Połącz i można rozpocząć pracę z programem.

Krok 8. Po uruchomieniu programu (jeśli funkcja aktualizacji programu i danych płatnika nie uruchomi się automatycznie) kliknij menu Administracja - Aktualizuj komponenty programu i dane płatnika. Program sprawdzi i ewentualnie zaktualizuje wszystkie potrzebne do poprawnego działania komponenty, słowniki, certyfikaty klucza publicznego ZUS oraz sprawdzi poprawność danych płatnika (rys. 4).

infoRgrafika

Rys. 4. Aktualizacja programu i danych płatnika po naciśnięciu przycisku Pobierz aktualizacje

Najważniejsze zmiany w programie Płatnik

1. Od wersji 10. program Płatnik został wyposażony w funkcjonalność umożliwiającą automatyczną aktualizację elementów programu, które uległy zmianie. To program Płatnik będzie "sam" pilnował zmian, eliminując przypadki, w których użytkownicy korzystali z nieaktualnych wersji całego programu bądź któregoś z jego komponentów.

2. Dzięki możliwości porównania danych w programie z tymi zapisanymi w systemie informatycznym ZUS został zwiększony zakres weryfikacji dokumentów oraz ich krytyczności, który polega m.in. na:

● wprowadzeniu funkcjonalności wykrywania podczas wysyłki do ZUS istnienia takich samych dokumentów za osoby ubezpieczone. Program podczas weryfikacji zestawu sprawdzi, czy na koncie ubezpieczonego (lub w innych zestawach) istnieje dokument zgłoszeniowy z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia i identycznym schematem podlegania ubezpieczeniom,

● sprawdzeniu pod kątem poprawności spójności danych z kartoteki płatnika z danymi ubezpieczonego na koncie w ZUS (w przypadku deklaracji składanych przez płatników opłacających wyłącznie składki na własne ubezpieczenia),

● zmianie zasad weryfikacji imiennych raportów korygujących. Nowa funkcjonalność ma na celu wyszczególnienie brakujących pozycji raportu za ubezpieczonego w obrębie całego okresu, w tym również dokumentów już przetworzonych przez system ZUS. Czyli to program, a nie użytkownik (jak do tej pory) wybierze, które raporty imienne z kompletu korygującego mają zostać przekazane i przetworzone przez system ZUS,

● sprawdzeniu, czy okres podlegania osób ubezpieczonych nie wykracza poza okres powstania obowiązku opłacania składek oraz datę wyrejestrowania płatnika.

3. Ponadto wprowadzono możliwość zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej bezpośrednio na dokumencie zgłoszeniowym (w dokumencie zgłoszeniowym menu Edycja - Zmień dane ubezpieczonego). Funkcja ta jest przydatna w przypadku ponownego zgłaszania osoby niegdyś wyrejestrowanej i istniejącej już w rejestrze ubezpieczonych, której od czasu wyrejestrowania zmieniły się dane identyfikacyjne (np. nazwisko).

4. W Kreatorze tworzenia dokumentów rozliczeniowych umożliwiono tworzenie dokumentów korygujących na podstawie dokumentów rozliczeniowych pobranych z ZUS (rys. 5). Przydatna funkcjonalność, np. w przypadku utraty danych w bazie programu za okres, za który należy sporządzić korektę.

infoRgrafika

Rys. 5. Kreator tworzenia zestawu korygującego na podstawie dokumentów pobranych z ZUS lub na podstawie dokumentów płatnika.

W nowej wersji programu dodano możliwość wyliczania imiennego raportu rozliczeniowego według wskazanego schematu (dotychczas odbywało się to według schematu domyślnego i w niektórych sytuacjach zmuszało użytkownika do ręcznego wyliczania składek). Funkcjonalność ma zastosowanie, gdy dla danego kodu tytułu ubezpieczenia istnieje więcej niż jeden schemat finansowania składek (rys. 6). Po wciśnięciu przycisku Wybierz schemat wyliczeń można wybrać schemat podlegania właściwy dla danego ubezpieczonego.

infoRgrafika

Rys. 6. Schematy wyliczeń

5. Dodano słowniki adresowe przy wypełnianiu danych adresowych w dokumentach i rejestrach programu.

6. Wprowadzono ułatwienia dla dużych firm, zwłaszcza dla tych, które posiadają wiele oddziałów, a rozliczane są jedną deklaracją (na poziomie centrali). W przypadku pracy w trybie oddziałowym, płatnikom m.in.:

● zablokowano możliwość automatycznej wysyłki zestawów do ZUS (na poziomie oddziału),

● zablokowano możliwość pobierania danych z ZUS (na poziomie oddziału), pozostawiając jednocześnie możliwość pobierania komponentów, bibliotek, certyfikatów niezbędnych do pracy programu,

● w Kreatorze importu dodano możliwość sumowania dokumentów wpływających do centrali z poszczególnych oddziałów,

● umożliwiono składanie deklaracji rozliczeniowej w ramach jednego zakresu numerów, w sytuacji gdy sumy składek wykraczają poza dopuszczalną długość pól na formularzu.

Wszystkie zmiany w programie Płatnik są zamieszczone w "Broszurze informacyjnej ZUS", dostępnej na stronie internetowej pue.zus.pl/platnik/co-nowego oraz na www.mk.infor.pl wraz z bieżącym numerem Mk.

Wymagania sprzętowe

Aby komfortowo korzystać z aplikacji i przekazywać do ZUS dokumenty w sposób elektroniczny, należy posiadać komputer o następujących parametrach:

● procesor: minimum Pentium IV,

● system operacyjny: Windows 2000 z SP4 lub nowszy (łącznie z 32- lub 64-bitową wersją Windows 8 i Windows Server 2012),

● pamięć RAM: minimum 1 GB,

● przestrzeń dyskowa: 2 GB wolnego miejsca na dysku,

● karta graficzna: SVGA o rozdzielczości 1024 x 768 wyświetlająca 16 mln kolorów,

● przeglądarka internetowa: minimum Internet Explorer 6.0 SP2 w starszych systemach, IE 8 dla systemu Windows 7 i IE 10 dla Windows 8,

● czytnik kart kryptograficznych.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 33, 35, 36, 41, 46 i 47a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2015 r., poz. 121

Łukasz Kowalczyk

informatyk

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK