Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 2/2013, data dodania: 12.01.2013

Jakie konsekwencje powoduje wcześniejsza wypłata wynagrodzenia przed świętami Bożego Narodzenia

Terminem wypłaty wynagrodzeń obowiązującym w naszej firmie jest ostatni dzień miesiąca. Z okazji świąt Bożego Narodzenia pensje za grudzień wypłaciliśmy przed świętami. Czy mogliśmy tak postąpić? Kiedy powinniśmy wypłacić wynagrodzenia za styczeń br.?

PROBLEM

RADA

Mogli Państwo tak postąpić. Wcześniejszą wypłatę powinni Państwo potraktować jak zaliczkę na poczet wynagrodzenia za grudzień 2012 r. Wynagrodzenie za styczeń powinni Państwo wypłacić pracownikom w terminie przyjętym w zakładzie, tj. 31 stycznia 2013 r.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji doszło do wypłaty zaliczki na poczet wynagrodzenia, co jest praktyką dozwoloną nawet wtedy, gdy zaliczka jest równowartością pełnej płacy należnej za dany miesiąc. Postawienie pracownikom do dyspozycji wynagrodzenia przed wyznaczonym terminem jest korzystnym rozwiązaniem dla zatrudnionych. Ponadto nie wiąże się z koniecznością wcześniejszej wypłaty pensji w kolejnym miesiącu. Nie ulega bowiem zmianie trwale ustalony w firmie termin wypłaty wynagrodzenia, a jedynie wyjątkowo jest ono przekazane pracownikom wcześniej, przed dniem wymagalności. W związku z tym nie zostaje naruszony obowiązek wypłaty wynagrodzenia co najmniej raz w miesiącu.

Przepisy prawa pracy nakazują pracodawcom terminowe wypłacanie wynagrodzenia za pracę (art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy). Pensje powinny być wypłacone pracownikom co najmniej raz w miesiącu, w stałym i z góry ustalonym terminie, niezwłocznie po ustaleniu ich pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego (art. 85 § 1-2 Kodeksu pracy).

Informację w tym zakresie należy zawrzeć w układzie zbiorowym, w regulaminie pracy lub w informacji o warunkach zatrudnienia, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym i nie tworzy regulaminu pracy. W przypadku zmiany terminu wypłaty pensji powyższe przepisy wewnątrzzakładowe należy zmodyfikować.

W przedstawionej przez Państwa sytuacji nie ma potrzeby dokonywania zmian w dokumentach wewnętrznych ani w informacji do umowy o pracę. Wcześniejsza wypłata wynagrodzenia miała bowiem charakter jednorazowy.

WAŻNE!

Zaliczkowa wypłata wynagrodzenia nie wymaga zmiany postanowień aktów wewnątrzzakładowych ani informacji o warunkach zatrudnienia.

● art. 29 § 3, art. 85-86, art. 94 pkt 5, art. 1041 pkt 5 Kodeksu pracy.

Mariusz Pigulski

specjalista w zakresie kadr i płac

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK