Przedmiotem inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego są m.in. nieuregulowane na dzień bilansowy rozrachunki między jednostką a jej kontrahentami. Inwentaryzacja rozrachunków następuje - co do zasady - drogą uzgodnienia salda z kontrahentem, a więc uzyskania od kontrahenta potwierdzenia, że uznaje saldo (kwotę wymagającą zapłaty).
1. Zasady inwentaryzacji należności drogą potwierdzenia salda
ZASADA 1. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji należności drogą potwierdzenia salda |
Dowolny dzień w okresie ostatniego kwartału roku obrotowego, do 15. dnia następnego roku (tj. od 1 października do 15 stycznia roku następnego). |
ZASADA 2. Inicjatywa uzgodnienia rozrachunków |
Z inicjatywą uzgodnienia rozrachunków, w myśl ustawy o rachunkowości, występuje zawsze wierzyciel (a więc jednostka, która ma należność). Prawo bilansowe nie nakłada obowiązku występowania przez dłużnika z inicjatywą inwentaryzowania sald zobowiązań, ale i nie zabrania dłużnikowi występować o potwierdzenie wysokości długu. |
ZASADA 3. Należności, które nie podlegają inwentaryzacji drogą potwierdzenia salda |
Inwentaryzacji drogą potwierdzenia salda nie podlegają: • należności sporne i wątpliwe, • rozrachunki z tytułów publicznoprawnych, • należności od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, • należności od kontrahentów, którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych. |
2. Przykładowe pismo wysyłane przez wierzyciela o potwierdzenie zgodności salda należności
3. Najczęściej występujące wątpliwości i problemy dotyczące potwierdzenia sald należności
Czy potwierdzenie sald należności może odbywać się drogą e-mailową? | Tak. Warunkiem jest jednak podpisanie potwierdzenia salda przez kontrahenta bezpiecznym podpisem elektronicznym. Należy przy tym pamiętać, że bezpieczny podpis elektroniczny pod potwierdzeniem e-mailowym salda powinien należeć do osoby uprawnionej do składania oświadczeń woli w imieniu kontrahenta. |
Czy potwierdzać salda zerowe? | Tak/Nie. Jeżeli jednostka posiada kontrahentów, z którymi prowadzone są liczne transakcje generujące znaczne obroty, wskazane jest dokonanie potwierdzenia salda zerowego. Wówczas jednostka ma pewność, że nie ominęła w trakcie inwentaryzacji istotnego aktywu, który nie istnieje jedynie ze względu na popełniony błąd w księgach rachunkowych. W innych przypadkach z reguły nie występuje się o potwierdzenie salda zerowego. |
Czy możliwe jest "milczące" potwierdzenie salda ("milcząca" akceptacja salda)? | Nie. Ustawa o rachunkowości nie przewiduje tzw. milczących potwierdzeń sald (zwanych także czasem milczącą akceptacją salda). Oznacza to, że nawet w sytuacji gdy w potwierdzeniu salda znalazła się informacja, że w przypadku nieotrzymania od kontrahenta potwierdzenia w ciągu np. 30 dni wierzyciel uznaje saldo za zgodne, to zapis taki nie jest skuteczny. |
Czy saldo należności wysłane do potwierdzenia powinno uwzględniać również odsetki za zwłokę w zapłacie i kary umowne? | Tak, jeśli wierzyciel nie zamierza odstąpić od ich wyegzekwowania. |
Czy potwierdzenie salda przez kontrahenta oznacza, że od należności nie trzeba dokonywać odpisów aktualizujących? | Nie. Potwierdzenie sald przez kontrahenta nie daje żadnej pewności, że należności zostaną zapłacone. Dlatego też, jeśli są to należności wątpliwe, należy na nie utworzyć odpisy aktualizujące. |
Czy termin inwentaryzacji będzie dotrzymany, jeśli potwierdzenie dotyczy stanu należności ustalonego na dzień po dniu bilansowym (np. stan na 10 stycznia)? | Nie. Jednostka może co prawda dokonywać potwierdzenia sald w terminie od 1 października do 15 stycznia roku następnego, ale musi to dotyczyć stanu z ksiąg na dowolny dzień między 1 października a 31 grudnia. |