Monitor Księgowego 4/2015, data dodania: 17.02.2015

Wydatki na alkohol mogą być kosztem podatkowym - interpretacja MF

Wydatki na zakup alkoholu podanego podczas spotkania biznesowego mogą być kosztem podatkowym przedsiębiorcy. Warunkiem jest należyte udokumentowanie tych wydatków, potwierdzające ich racjonalność. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.

Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie organizował spotkania z kontrahentami, dystrybutorami, autorami, pisarzami lub potencjalnymi kontrahentami, autorami, pisarzami (innymi partnerami biznesowymi), których celem będzie nawiązanie, jak i prowadzenie współpracy. Spotkania organizowane będą w siedzibie Wnioskodawcy lub poza siedzibą, np. w restauracjach. W związku z tymi spotkaniami Wnioskodawca będzie ponosił wydatki m.in. na zakup napoi alkoholowych i bezalkoholowych podawanych podczas spotkań o charakterze biznesowym.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy z kosztów uzyskania przychodów nie będą podlegały wykluczeniu wydatki, jakie zostaną przez Wnioskodawcę poniesione na napoje alkoholowe i bezalkoholowe, zwyczajowo podawane podczas ww. spotkań z kontrahentami, dystrybutorami, autorami, pisarzami (także potencjalnymi), niezależnie od miejsca odbywania się tych spotkań (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), dotyczących zakresu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Zatem wskazane powyżej wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku ze spotkaniami biznesowymi z ww. podmiotami będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów.

Zaznaczyć jednakże należy, iż to na podatniku będzie ciążył również obowiązek należytego udokumentowania ww. wydatków. Przy czym posiadane dowody nie będą mogły się ograniczać do faktur (rachunków) stwierdzających wysokość poniesionych wydatków, lecz winny to być dowody umożliwiające w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, a ponadto potwierdzające racjonalność poniesionych wydatków.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2014 r., sygn. IBPBI/1/423-38/14/ESZ

Od redakcji:

Interpretacja jest korzystna dla podatników. Warto dodać, że przedstawione stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zajął także w interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2014 r. (sygn. IBPBI/1/415-1075/14/ESZ). Ta druga korzystna interpretacja została wydana na wniosek radcy prawnego prowadzącego kancelarię. W swej odpowiedzi fiskus podkreślił, że spotkania z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami nie mogą mieć czysto konsumpcyjnego czy rozrywkowego charakteru. Głównym celem spotkania powinno być wzmocnienie relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi, omówienie warunków świadczonych usług, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz prowadzenie rozmów biznesowych. W takich przypadkach nawet wydatki ponoszone na alkohol nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i będą mogły być kosztem podatkowym.

Należy jednak zauważyć, że przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof jednoznacznie wykluczają z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przez wiele lat zarówno fiskus, jak i sądy administracyjne uważały alkohol za wydatek reprezentacyjny i nie zgadzały się na zaliczanie go do kosztów podatkowych (zob. m.in. wyrok NSA z 5 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FSK 2101/10). Organy podatkowe zgadzały się na zaliczenie zakupu alkoholu do kosztów jedynie przez przedsiębiorców, którzy dokonywali sprzedaży alkoholu bądź wykorzystywali alkohol w ramach świadczonych usług, np. w branży gastronomicznej, turystycznej, rozrywkowej. Sytuacja zmieniła się po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11). W wyroku tym stwierdzono m.in., że:

Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zaliczenie do kosztów podatkowych alkoholu spożytego podczas spotkań biznesowych, powinni pamiętać, że przywołane korzystne interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach mają indywidualny charakter. Co więcej, by zaliczyć te wydatki do kosztów podatkowych, powinni mieć dokumenty potwierdzające ich związek z przychodem. Nie wystarczą w tym celu rachunki z restauracji. Powinni być w stanie przedstawić inne dokumenty potwierdzające, że wydatek na poczęstunek podczas spotkania był biznesowo racjonalny.

oprac. Sławomir Biliński

prawnik, ekspert w zakresie podatku dochodowego, redaktor "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK