Monitor Księgowego 12/2014, data dodania: 05.06.2014

Czy wydłużenie terminu zapłaty oznacza konieczność korekty kosztów

Spółka z o.o. nabyła od kontrahenta partię towaru, a transakcja została udokumentowana fakturą z 31-dniowym terminem płatności. Fakturę w kwocie netto spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w dniu jej otrzymania. Na skutek przejściowych trudności z płynnością finansową spółka nie była w stanie dokonać zapłaty w umówionym terminie i była zmuszona zwrócić się o odroczenie terminu płatności. Strony zawarły finalnie pisemne porozumienie o przedłużeniu terminu płatności o kolejne 80 dni. Spółka zamierza uregulować zobowiązanie z końcem nowo umówionego terminu. Czy spółka słusznie uważa, że zapłata w tych warunkach nie będzie skutkować koniecznością dokonania korekty (pomniejszenia) kosztów uzyskania przychodów?

PROBLEM

RADA

Niestety, stanowisko spółki nie jest prawidłowe. Spółka zamierza dokonać płatności po upływie terminu płatności dłuższego niż 60 dni (łącznie 101 dni). Spółka będzie zobligowana do zmniejszenia swych kosztów podatkowych z upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty z faktury do kosztów.

UZASADNIENIE

W opisanym stanie faktycznym w związku z przedłużeniem terminu płatności o 80 dni od upływu pierwotnego terminu płatności, wynoszącego początkowo 21 dni - nowy termin płatności wynosi 101 dni. Oznacza to, że spółka powinna zastosować art. 15b ust. 2 updop. Tym samym będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście strony umowy mają pełne prawo dokonywać w zasadzie dowolnych ustaleń w zakresie umówienia terminu zapłaty należności. Nie ma to jednak wpływu na konieczność zastosowania omawianych przepisów podatkowych. Stosowanie przepisów o korekcie kosztów nie jest wyłączone w sytuacji zgody kontrahenta na przedłużenie terminu płatności. Termin 60-dniowy odnosi się do łącznego terminu płatności, a nie tylko do czasu przedłużenia. W przypadku spółki dodatkowy termin wynosił 80 dni, jednak łączny termin płatności to 101 dni (21 plus 80).

Stanowisko takie potwierdził Minister Finansów, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 kwietnia 2013 r., sygn. ITPB3/423-40a/13/PS. W zbliżonym stanie faktycznym (przedłużenie terminu płatności łącznie do dłuższego niż 90-dniowy) organ podatkowy stwierdził:

(...), w sytuacji ustalenia przez strony terminu płatności dłuższego niż 60 dni, podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych o kwotę wynikającą z faktury lub innego dokumentu z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli w tym terminie kwota ta nie zostanie uregulowana. Zmniejszenia kosztów podatkowych (ewentualnie zwiększenia przychodów podatkowych) należy więc dokonać w odniesieniu do tej kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, która została uprzednio zaliczona do kosztów podatkowych, a która nie została zapłacona w terminie 30 dni od upływu terminu płatności lub 90 dni od zaliczenia jej do kosztów podatkowych, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni.

Zmniejszenia kosztów należy dokonać w miesiącu, w którym upływa termin 90 dni (art. 15b ust. 3 updop). Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia spółka ureguluje zobowiązanie, to zwiększy koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia (art. 15b ust. 4 updop).

W sytuacji gdyby w miesiącu dokonania zmniejszenia spółka nie ponosiła kosztów podatkowych lub ponosiła je w kwocie niższej niż kwota zmniejszenia, to ma obowiązek zwiększyć przychody. Przychody należy zwiększyć o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty podatkowe (art. 15b ust. 5 updop).

PRZYKŁAD

CINEX Sp. z o.o. zakupiła na potrzeby prowadzonej działalności dwa wyspecjalizowane samochody ciężarowe. Zakup został dokonany 1 lutego 2014 r. i w tym dniu spółka zaliczyła do kosztów podatkowych kwotę netto 1 230 000 PLN wskazaną w fakturze. Termin płatności określono na 14 dni (15 lutego). Niestety, pomimo otrzymania promesy bank w ostatniej chwili odmówił spółce CINEX udzielenia kredytu, co spowodowało, iż dochowanie terminu płatności nie było możliwe. CINEX 13 lutego dokonała zapłaty jedynie kwoty 330 000 PLN netto, podczas gdy termin płatności pozostałej części ceny został umownie przedłużony o kolejne 50 dni (do 5 kwietnia). Czy CINEX powinna dokonać korekty kosztów podatkowych?

Należy zauważyć, że kwestia korekty dotyczy tu jedynie kwoty 900 000 PLN, ponieważ kwota 330 000 PLN została zapłacona przez CINEX w pierwotnym terminie 14-dniowym. Łączny termin płatności pozostałej kwoty 900 000 PLN wynosi 64 dni, a więc jest dłuższy niż 60 dni, co powoduje konieczność zastosowania przez CINEX przepisu art. 15b ust. 2. Oznacza to, że jeśli CINEX nie dokona płatności do 30 maja (90 dni od daty zaliczenia do kosztów podatkowych), będzie zobligowana do pomniejszenia kosztów podatkowych maja 2014 r. Zakładając przykładowo, iż koszty podatkowe tego miesiąca wyniosą 350 000 PLN, to CINEX zmniejszy je do 0 i jednocześnie powiększy swoje przychody w maju 2014 r. o 550 000 PLN (pozostałą część z 900 000 PLN).

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 598

Marcin Gawlik

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

CZYTAJ TAKŻE

"Korekta kosztów - wnioski z interpretacji organów podatkowych wydanych w 2013 r." - Mk nr 24/2013.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK