Monitor Księgowego 19/2014, data dodania: 25.09.2014

List ostrzegawczy o zagrożeniu oszustwami w zakresie VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką

Ministerstwo Finansów przygotowało list ostrzegawczy kierowany do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. MF ocenił bowiem, że rynek produktów elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych, tabletów, konsoli do gier itp., jest obszarem szczególnie narażonym na wyłudzanie nienależnego zwrotu VAT lub unikanie zapłaty należności budżetowych. List przedstawia, na czym polega proceder wyłudzeń oraz katalog sytuacji, które mogą stanowić dla przedsiębiorcy sygnał, że jego kontrahent bierze udział w takim procederze. List ma ostrzegać przedsiębiorców działających w branży elektronicznej, dokonujących obrotu zarówno transgranicznego, jak i wyłącznie krajowego, którzy nieświadomie mogą stać się uczestnikami takiego procederu. Co prawda - jak zastrzegł MF - list "ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków". Z pewnością jednak podatnik, który mimo przedstawionych w liście ostrzeżeń weźmie udział w procederze wyłudzeń zwrotu VAT, może mieć problem z udowodnieniem, że był nieświadomym jego uczestnikiem.

Publikujemy fragment listu z przykładowym katalogiem cech charakterystycznych dla transakcji wykorzystywanych w oszustwach w VAT. Pełna treść listu jest dostępna wraz z bieżącym numerem Mk.

(...) Zawarty w niniejszym liście katalog cech charakterystycznych dla transakcji wykorzystywanych w oszustwach w podatku VAT jest tylko wyliczeniem przykładowym i nie może być traktowany jako wykaz bezwzględnych przejawów oszustwa. Ideą wskazania pewnych, powtarzających się elementów jest poinformowanie przedsiębiorców o istniejącym ryzyku, a także umożliwienie zachowania wzmożonej ostrożności. Przedsiębiorca, oceniając wiarygodność kontrahenta i rzeczywisty charakter transakcji, powinien kierować się standardami biznesowymi, z uwzględnieniem specyfiki rynku i realiów ekonomicznych, jak również doświadczeniem wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej.

Wartość informacyjna niniejszego listu nakierowana jest na zwiększenie bezpieczeństwa uczciwej działalności gospodarczej. (...)

Charakterystyczne, najczęściej powtarzające się cechy transakcji wykorzystywanych w procederze oszustwa (pojedyncze cechy z poniższego wykazu nie muszą automatycznie stanowić przejawu oszustwa):

● dostawcą jest nowo powstała firma, z najniższym kapitałem zakładowym, a jej właścicielem lub reprezentantem jest osoba bez doświadczenia w branży, często obcokrajowiec (pochodzący z krajów trzecich, spoza UE),

● podmiot, szczególnie przy dużej skali działalności, zgłasza siedzibę firmy pod adresem, pod którym brak jest oznak prowadzenia działalności gospodarczej (tzw. wirtualne biuro) lub w wynajętym lokalu mieszkalnym,

● dostawcy i odbiorcy w łańcuchu dostaw często zmieniają się bez żadnego ekonomicznego uzasadnienia (pojawiają się nowe firmy, ponownie uruchamiane są przedsiębiorstwa po zmianach udziałowców),

● występuje "odwrócony łańcuch obrotu". Na normalnie funkcjonującym rynku zazwyczaj towar sprzedawany jest od producenta, poprzez duże hurtownie i następnie mniejszych dystrybutorów, do sprzedawcy detalicznego. W obrocie dokonywanym z zamiarem oszustwa w VAT towar jest sprzedawany przez szereg mniejszych podmiotów do dużych dystrybutorów, którzy dokonują wywozu tego towaru poza granice RP,

● towary są oferowane w dużych ilościach, a partie towarów z reguły nie są dzielone,

● towary mają wysoką wartość, często ich cena jednostkowa jest niższa od ceny rynkowej,

● dostawca nie dąży do zawarcia kontraktu handlowego przewidującego dłuższą współpracę,

● towary często nie są ubezpieczane, mimo ich wysokiej wartości,

● organizatorzy procederu, bez wyraźnego powodu wskazują, od kogo towar można/trzeba kupić albo do kogo można/należy sprzedać,

● niestandardowo, biorąc pod uwagę wartość transakcji, krótkie terminy płatności, transfer środków finansowych, na kolejnym etapie, najczęściej na rachunki bankowe w krajach trzecich,

● w oszustwo są zaangażowane podmioty z co najmniej dwóch krajów członkowskich UE, wykazujące transakcje wewnątrzwspólnotowe (handel transgraniczny),

● nieuzasadniona, duża liczba podmiotów biorących udział w obrocie (w normalnych warunkach rynek dąży do wyeliminowania zbędnych pośredników w obrocie, by uzyskać jak najwyższą marżę, natomiast w oszustwie podatkowym łańcuch obrotu jest nienaturalnie długi),

● marże na transakcjach są (stosunkowo) niskie dla większości firm w łańcuchu i często stanowią stałe kwoty, a negocjacje cenowe z reguły nie mają miejsca,

● towar, przez kolejne etapy obrotu, zazwyczaj przechowywany jest w tym samym centrum logistycznym, a nie pod adresem sprzedawcy,

● zachodzi szybka wymiana handlowa, towary są odsprzedawane natychmiastowo bez magazynowania. (...)

Źródło: List ostrzegawczy do przedsiębiorców o zagrożeniu oszustwami w zakresie podatku VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką, Warszawa, 25 sierpnia 2014 r.; opubl. na www.mf.gov.pl

Od redakcji:

MF poinformował też o możliwości zgłaszania do kontroli skarbowej przypadków zetknięcia się z opisanym w liście procederem. Zgodnie z informacją MF o wszelkich próbach uwikłania przedsiębiorcy w oszukańczy proceder należy informować niezwłocznie służby kontroli skarbowej, pod adresem kontrola.skarbowa@mofnet.gov.pl, lub organy ścigania.

Ewa Sławińska

prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK