Biuletyn VAT 19/2014 [dodatek: Dodatek specjalny], data dodania: 26.09.2014

Samochody

Zgoda na garażowanie samochodu pod domem pracownika

Wyrażenie zgody pracownikowi na garażowanie samochodu pod jego domem, gdy rozpoczyna podróż służbową poza obowiązującymi go godzinami pracy, powoduje, że pracodawca traci prawo do odliczania 100% VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Zdaniem organów podatkowych taki sposób użytkowania tych samochodów umożliwia ich użycie np. w czasie wolnym od wykonywania zadań służbowych do celów prywatnych pracowników. Tak wynika z pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 sierpnia 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-361/14-6/ALN).

Wnioskodawca, w zasadach używania pojazdu zamierza wprowadzić zapis o uprawnieniu pracowników do garażowania pojazdów pod ich domem, w sytuacji gdy będzie to spowodowane koniecznością rozpoczęcia podróży służbowej poza obowiązującymi pracownika godzinami pracy i będzie udokumentowane w ewidencji przebiegu pojazdu oraz poleceniem wyjazdu służbowego (np. gdy celem odbycia podróży służbowej samolotem pracownik musi zgłosić się na lotnisku we wczesnych godzinach rannych w poniedziałek bądź gdy w związku z otrzymanym zleceniem naprawy serwisowej pracownik o godzinie 7 rano musi stawić się u klienta, który ma siedzibę w innym mieście niż siedziba Wnioskodawcy.

Opisane przez Wnioskodawcę procedury, nie wykluczają użycia przez pracowników samochodów do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, ponieważ możliwy jest dojazd pracownika z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i odwrotnie samochodem służbowym. Zatem ustalone przez Zainteresowanego zasady używania tych pojazdów będą przewidywały ich użycie do celów mieszanych. Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu jest jedynie potwierdzeniem sposobu użytkowania pojazdów samochodowych do celów związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą i ma na celu udokumentować oraz zagwarantować taki sposób użytkowania.

Z uwagi na powyższe, nie można się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy co do tego, że samochody opisane we wniosku będą wykorzystywane wyłącznie w celach służbowych. Jak wynika z przedstawionych okoliczności możliwe jest użycie tych samochodów przez pracowników do celów prywatnych - będzie to np. dojazd z miejsca zamieszkania pracownika do miejsca pracy (klienta) i z miejsca pracy do miejsca zamieszkania w przypadku konieczności rozpoczęcia podróży służbowej bądź gdy w związku z otrzymanym zleceniem naprawy serwisowej pracownik o godzinie 7 rano musi stawić się u klienta. Bez znaczenia jest, że Wnioskodawca będzie prowadził dla tych samochodów ewidencję przebiegu pojazdu oraz poinformuje właściwego naczelnika urzędu skarbowego na odpowiednim formularzu o wykorzystywaniu tych samochodów do celów działalności gospodarczej, ponieważ już z samej procedury sposobu użytkowania tych pojazdów będzie wynikać użytek mieszany.

Używanie samochodów przez pracowników do świadczenia pracy na rzecz Wnioskodawcy, stanowi niewątpliwie wykorzystywanie pojazdów do działalności gospodarczej. Jednakże w tak przedstawionych okolicznościach nie można obiektywnie stwierdzić, że ww. samochody będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Opisany sposób użytkowania tych samochodów umożliwia ich użycie np. w czasie wolnym od wykonywania zadań służbowych do celów prywatnych osób uprawnionych, pracowników (np. dojazd do miejsca zamieszkania, prywatne użycie w czasie wolnym od obowiązków służbowych lub użycie pojazdów w weekendy, gdy samochód będzie garażowany pod domem pracownika).

Zatem, wskazany przez Wnioskodawcę sposób użytkowania samochodów nie jest równoznaczny ze stworzeniem stosownych procedur użytkowania tych pojazdów, które wykluczają ich potencjalne użycie do celów prywatnych przez osobę uprawnioną.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanych warunkach Wnioskodawca nie stworzył procedur/zasad wykorzystania pojazdów w pełni wykluczających potencjalny ich użytek prywatny, co powoduje, że przedmiotowe pojazdy nie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że ww. samochody będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług naprawy lub konserwacji oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Prawo to jednakże jest ograniczone do wysokości 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia usług naprawy lub konserwacji oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem samochodów, o których mowa we wniosku, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.

Natomiast w okresie od dnia 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia paliw silnikowych przeznaczonych do napędu samochodów osobowych wykorzystywanych do celów "mieszanych", tj. do działalności gospodarczej i do celów prywatnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK