Monitor Księgowego 20/2014 [dodatek: Przegląd orzecznictwa i interpretacji], data dodania: 14.10.2014

Wydatki na samochód - prawo do odliczenia VAT w praktyce MF

Lp.

Temat interpretacji

Tezy interpretacji MF/cytaty interpretacji/komentarze redakcji

1

2

3

1.

Wydatki na samochód związane z działalnością mieszaną

Teza: Podatnik może odliczać tylko 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi w celach "mieszanych", nawet jeżeli są to wydatki, które uznaje za wydatki o charakterze ogólnym związane wyłącznie z działalnością gospodarczą.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Wnioskodawcy przysługiwać będzie ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków eksploatacyjnych, związanych z używaniem samochodów osobowych przeznaczonych do użytku "mieszanego" - tj. do celów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i do użytku prywatnego.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 86a ust. 2 pkt 3 katalog wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy, obejmuje m.in. nabycie innych towarów i usług związanych z eksploatacją, używaniem tych pojazdów. Bezsprzecznie ponoszone przez Stronę koszty wymienionych we wniosku opłat związane są z konkretnym samochodem.Tym samym ponoszonych kosztów nie można odnosić do ogółu wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w sytuacji, gdy opłaty takie dotyczą użytkowania konkretnego pojazdu, a przesłanka ta została wymieniona w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy. (...)

Interpretacja indywidualna z 8 sierpnia 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-370/14-2/JM

2.

Wydatki związane z samochodem objęte ograniczeniem 50%

Teza: Podatnik może odliczać tylko 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi w celach "mieszanych". Wśród takich wydatków można przykładowo wymienić:

opłaty za przejazd autostradą lub opłaty parkingowe ponoszone w związku z podróżą służbową pracownika,

usługi parkowania pojazdów na parkingach strzeżonych,

naprawa usterek i uszkodzeń pojazdów powstałych w trakcie podróży służbowej,

nabycie paliwa na potrzeby odbycia podróży służbowej,

obowiązkowe przeglądy okresowe pojazdów,

obowiązkowe przeglądy gwarancyjne oraz pogwarancyjne pojazdów,

sezonowe wymiany opon pojazdów (z opon letnich na zimowe i odwrotnie),

okresowe mycie pojazdów w związku z koniecznością dbania o odpowiedni wizerunek spółki.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Bezsprzecznie ponoszone przez Stronę koszty wymienionych we wniosku opłat związane są z konkretnym samochodem. Tym samym ponoszonych kosztów nie można odnosić do ogółu wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w sytuacji, gdy opłaty takie dotyczą użytkowania konkretnego pojazdu, a przesłanka ta została wymieniona w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy. (...)

Interpretacja indywidualna z 8 sierpnia 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-370/14-2/JM

3.

Wydatki na naprawy i paliwo do samochodów ciężarowych wykorzystywanych w celach "mieszanych"

Teza: Podatnik może odliczyć 50% VAT naliczonego od wydatków na paliwo oraz usługi naprawy do pojazdów samochodowych ciężarowych wykorzystywanych w celach "mieszanych".

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowe samochody zarówno w działalności gospodarczej, jak również w celach prywatnych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości 50% od wydatków poniesionych na naprawy ww. samochodów.

(...) Analiza powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że do pojazdów samochodowych innych niż wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej nie ma zastosowania zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, obowiązujący do dnia 30 czerwca 2015 r., bowiem dotyczy on tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, wskazanych w cyt. art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej.

(...) W związku z tym, iż pojazdy są wykorzystywane zarówno w działalności gospodarczej, jak i do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, to Wnioskodawcy przysługuje, zgodnie z art. 86a ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy, prawo do odliczenia podatku w wysokości stanowiącej 50% kwoty podatku naliczonego przy zakupie paliwa służącego do napędu przedmiotowego samochodu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości stanowiącej 50% kwoty podatku z faktur dokumentujących zakup paliwa do przedmiotowych samochodów oraz zakup usług naprawy samochodów. (...)

Interpretacja indywidualna z 30 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-312/14-4/JM

4.

Zakup motocykla przeznaczonego wyłącznie na najem lub dzierżawę

Teza: Podatnik ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego przy zakupie motocykla przeznaczonego wyłącznie na najem lub dzierżawę. Warunkiem jest wykluczenie użytku prywatnego tego motocykla w sposób dostosowany do specyfiki firmy.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Z postanowień art. 86a ust. 1 ustawy w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia
1 kwietnia 2014 r. - wynika, że ograniczenie do odliczenia podatku naliczonego do wysokości 50% przy nabyciu pojazdów samochodowych nie ma zastosowania, w przypadku gdy nabyte pojazdy wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Zatem, w przypadku gdy nabyte pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do wynajmu/dzierżawy oraz przedmiotem działalności nabywcy jest oddanie tych pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, wówczas ograniczenie odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tych pojazdów nie będzie miało zastosowania.

Podkreślić należy, że dla celów pełnego odliczania VAT - fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych, w szczególności sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, winien wykluczać ich użycie do celów prywatnych.

Wskazać należy, że działania mające na celu wyeliminowanie użytku prywatnego muszą być dostosowane do specyfiki działalności podatnika. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wyklucza użytek prywatny przedmiotowego motocykla, przez siebie jak i pracowników, ponadto Zainteresowany w firmie wprowadził reguły wykluczające użycie motocykla do celów prywatnych, które zostaną zawarte w regulaminie użytkowania motocykla. Zakupiony motocykl będzie użytkowany wyłącznie przez najemców.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego, wynikającej z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie motocykla, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - motocykl będzie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu/dzierżawy, a ustalone reguły korzystania z tego pojazdu wykluczają jego użytek do celów prywatnych. Prawo to będzie Wnioskodawcy przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia negatywnych przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)

Interpretacja indywidualna z 30 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-287/14-6/OS

5.

Nieodpłatne przekazanie pracownikom samochodów do używania

Teza: Nieodpłatne przekazanie pracownikom do używania samochodów osobowych nie podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy ich nabyciu podatnik odliczył tylko część VAT naliczonego (60%, nie więcej niż 6000 zł). Jeżeli podatnik odliczył 100% VAT przy nabyciu takiego samochodu, to - w przypadku nieodpłatnego przekazania takich samochodów pracownikom do używania - ma obowiązek naliczać VAT należny.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Poznaniu, który stwierdził, że:

(...) W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie pojazdów samochodowych, zaliczonych do Grupy 2, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ograniczone do 60%, nie więcej niż 6000 zł, będzie stanowiło nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie w odniesieniu do 2 pojazdów samochodowych z Grupy 2, od których Wnioskodawcy przysługiwało 100% prawo do odliczenia podatku VAT, a po dniu 1 kwietnia 2014 r. Spółce przysługuje ograniczone (również od rat leasingowych) prawo do odliczenia 50% VAT, z wyłączeniem odliczenia podatku od paliwa, należy uznać, że w tej sytuacji nieodpłatne przekazanie ww. pojazdów samochodowych będzie również stanowiło nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w odniesieniu do 4 pojazdów samochodowych z Grupy 2, od których Wnioskodawcy przysługiwało 100% prawo do odliczenia podatku VAT, a po dniu 1 kwietnia 2014 r. Spółce przysługuje nadal pełne prawo do odliczenia VAT od umowy leasingu, natomiast od pozostałych wydatków ograniczone prawo do odliczenia, należy stwierdzić, że w tym przypadku nieodpłatne przekazanie na rzecz pracowników Spółki ww. pojazdów samochodowych będzie stanowiło nieodpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług. (...)

Interpretacja indywidualna z 29 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-359/14-5/AW

OD REDAKCJI:

Warto zauważyć, że w przywołanej interpretacji Dyrektor IS zajął stanowisko częściowo sprzeczne z wyjaśnieniami MF pt. "Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi" w części "Wyłączenie opodatkowania użytku prywatnego" (wyjaśnienia zostały opublikowane w formie dodatku elektronicznego do Mk nr 8/2014; dostępne na www.inforfk.pl). Z wyjaśnień MF wynika, że w sytuacji gdy podatnik przy nabyciu samochodu dokonał odliczenia 100% VAT naliczonego, a od1 kwietnia 2014 r. dokonuje odliczeń od wydatków związanych z tym samochodem w wysokości 50%, to od użytku prywatnego tego samochodu powinien naliczać VAT należny. Ilustruje to następujący przykład zawarty w powołanych wyjaśnieniach MF.

Przykład

Podatnik posiada samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przy nabyciu którego w 2013 r. dokonał zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami odliczenia podatku w pełnej wysokości (100%). 7 kwietnia 2014 r. podatnik nabył do tego samochodu opony. Z uwagi na fakt, że podatnik wykorzystuje samochód do celów "mieszanych", przy nabyciu opon dokonał odliczenia podatku w wysokości 50%. Podatnik wykorzystuje samochód do celów prywatnych (jeździ nim po zakupy). W opisanej sytuacji ma obowiązek opodatkowania użytku prywatnego tego samochodu.

Z interpretacji Dyrektora IS wynika natomiast, że podatnik nie musi naliczać należnego VAT w takiej sytuacji. Ze względu na istniejącą rozbieżność zalecane jest uzyskanie potwierdzenia takiego stanowiska w formie interpretacji indywidualnej.

6.

Odliczenie VAT od samochodu wielozadaniowego - van

Teza: Podatnik ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie, zakup paliwa i części, usługi naprawy, koszty eksploatacyjne samochodu wielozadaniowego - van.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Poznaniu, który stwierdził, że:

Z uwagi na powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie posiadał pełne prawo do odliczenia w wysokości 100% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie samochodów, o których mowa we wniosku, zakup części, usługi naprawy oraz koszty eksploatacyjne, zgodnie z art. 86a ust. 2 pkt 1 i pkt 3 ustawy.

Ponadto, w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie paliwa wykorzystywanego do napędu wskazanych pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej, art. 12 ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje również pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa do samochodów wskazanych we wniosku (tj. innych niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van). W świetle art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy samochody te (takie jak posiadane przez Wnioskodawcę) są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, a ich ewentualny użytek do celów prywatnych jest niewielki i nieistotny.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie, zakup paliwa, zakup części, usługi naprawy, koszty eksploatacyjne samochodów zaliczanych do Grupy 1, posiadających zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów: wielozadaniowy, van oraz pieczątkę VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym, jeden rząd siedzeń. (...)

Interpretacja indywidualna z 29 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-359/14-4/AW

Tak też orzekł Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 1 września 2014 r., sygn. ILPP2/443-561/14-4/MN.

7.

Pojazdy samochodowe wykorzystywane na dojazdy do miejsca zamieszkania

Teza: Podatnikowi nie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na samochód osobowy, który jest wykorzystywany również na dojazdy do miejsca zamieszkania.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Z treści przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca parkuje samochód służbowy w miejscu swojego zamieszkania - stąd dojeżdża on do siedziby firmy bądź do klientów w celu wykonania usługi. Jak wyżej wskazano, działania mające na celu wyeliminowanie użytku prywatnego muszą być dostosowane do specyfiki działalności podatnika. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której siedziba znajduje się poza miejscem jego zamieszkania. Miejsce zamieszkania stanowi jednocześnie miejsce parkowania jego samochodu.

Zatem w analizowanym przypadku, ponieważ samochód jest parkowany w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, nie można obiektywnie stwierdzić, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdyż już sam fakt dojazdów Wnioskodawcy samochodem służbowym z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, tj. do siedziby firmy bądź do klienta, oznacza wykorzystywanie przez Wnioskodawcę przedmiotowego pojazdu do celów prywatnych. Ponadto nie zostanie wypełniony aspekt obiektywny dotyczący niezaistnienia potencjalnych możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych. Istnieje realna możliwość wykorzystywania ww. pojazdu przez Zainteresowanego do jego celów prywatnych. W złożonym wniosku wprawdzie Wnioskodawca podnosi, że posiada również inny samochód, który jest wykorzystywany prywatnie, jednakże, w sytuacji gdy zaistnieją okoliczności, że pojazd ten będzie niedostępny dla Wnioskodawcy, z różnych przyczyn, również losowych, istnieje wysokie prawdopodobieństwo wykorzystania przez Zainteresowanego również do realizacji celów prywatnych samochodu będącego przedmiotem wniosku. (...)

Należy zatem stwierdzić, że opisany sposób wykorzystania pojazdu nie wyklucza jego użytku prywatnego. (...) W tej sytuacji bez znaczenia jest, że Wnioskodawca będzie prowadził dla tego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu, w której zaewidencjonuje swoje dojazdy z miejsca zamieszkania do siedziby firmy, bądź dojazdy do klientów, ponieważ już z samego sposobu użytkowania tego pojazdu będzie wynikać użytek mieszany. Ponadto zauważyć należy, iż fakt złożenia przez Wnioskodawcę deklaracji VAT-26 również nie przesądza o faktycznym wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej.

(...) W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy na podstawie art. 86a ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów leasingu i kosztów serwisu lub konserwacji nabytego samochodu osobowego. Natomiast z tytułu zakupu paliwa do napędu przedmiotowego samochodu osobowego Wnioskodawcy do 30 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. (...)

Interpretacja indywidualna z 24 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-304/14-4/UNR

8.

Odpłatne udostępnianie pracownikom samochodów typu van

Teza: Podatnik ma prawo odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków na samochód typu van spełniający warunki techniczne określone w ustawie. Taki samochód jest uznawany za pojazd związany wyłącznie z wykonywaniem działalności gospodarczej także wówczas, gdy jest odpłatnie udostępniany pracownikom do używania.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Warszawie, który stwierdził, że:

(...) Jak wskazał Wnioskodawca, pojazdy samochodowe wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej kwalifikowane są na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, opisane samochody w ramach działalności gospodarczej użytkują pracownicy Spółki do celów tej działalności na podstawie umowy o używanie samochodu służbowego. Natomiast za używanie samochodu służbowego do celów prywatnych Użytkownik będzie obciążany przez Spółkę ryczałtowym miesięcznym wynagrodzeniem w wysokości zróżnicowanej od klasy samochodu. Zatem należy uznać, że przesłanka wskazana w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, która wskazuje na wykorzystywanie pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, została spełniona.

Tym samym Wnioskodawca posiada pełne prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków związanych z eksploatacją, używaniem i naprawą opisanych pojazdów.

(...) Zatem, jak wynika z powołanych przepisów, przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, tj. pełne prawo do odliczenia przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 86a ustawy. (...)

Interpretacja indywidualna z 18 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/443-389/14-2/MK

9.

Odliczanie VAT od wydatków na samochody w przypadku działalności w zakresie najmu pojazdów

Teza: Fakt prowadzenia działalności w zakresie najmu pojazdów samochodowych nie oznacza automatycznie prawa do pełnego odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z wynajmowanymi pojazdami.

Jeżeli poza wynajmami pojazdy sporadycznie przemieszczają się w celu:

wyjazdu do serwisu,

wyjazdu na prezentacje do klienta,

w celach reklamowych itp.

- to podatnik będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego wówczas, gdy złoży VAT-26 i będzie prowadził ewidencję przebiegu tych pojazdów.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) w przedstawionych okolicznościach sprawy, aby Spółce przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie pojazdów, o których mowa we wniosku, paliwa do ich napędu oraz usług i materiałów związanych z eksploatacją pojazdów (o ile nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług), stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 lit. c i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - zobowiązana jest do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach oraz prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów. W przypadku niespełnienia tych warunków przysługuje jej prawo do odliczenia 50% kwoty podatku. (...)

Interpretacja indywidualna z 18 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-548/14/AK

10.

Wydatki na samochód używany w gospodarce leśnej

Teza: Podatnik nie ma prawa do odliczania VAT naliczonego od wydatków dotyczących samochodów wykorzystywanych przy wykonywaniu obowiązków wynikających z ustawy o lasach. Wykonywanie obowiązków nałożonych ustawą o lasach nie jest działalnością gospodarczą, a wykonując je, dany podmiot nie działa w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji nie ma związku dokonywanych wydatków z działalnością opodatkowaną i nie występuje prawo do odliczania VAT naliczonego.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi, który stwierdził, że:

(...) Treść wniosku w powiązaniu z analizą przepisów ustawy o lasach wskazuje bowiem, że opisane we wniosku wydatki nie służą działalności gospodarczej Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. (...) należy przyjąć, że pojazd samochodowy, o którym mowa we wniosku, a zatem również wydatki związane z nabyciem paliw silnikowych oraz z jego eksploatacją, bez wątpienia w sposób bezpośredni służą wykonywaniu czynności, które wiążą się z wykonywaniem ustawowych obowiązków nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa. Zatem nie sposób przyjąć, że wskazane przez Wnioskodawcę czynności, którym służy ww. pojazd samochodowy, podejmowane są w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz aby Wnioskodawca w odniesieniu do ww. czynności występował w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że przedmiotowy samochód nie służy działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

W konsekwencji powyższego, w świetle powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, wobec braku związku tych wydatków z opodatkowaną działalnością gospodarczą, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki dotyczące nabycia paliw silnikowych oraz eksploatacji wskazanego samochodu. (...)

Interpretacja indywidualna z 15 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-293/14-4/OS

Tak też orzekł Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 11 września 2014 r., sygn. IPTPP4/443-458/14-4/ALN

11.

Prawo do odliczania VAT naliczonego od samochodów testowych

Teza: Nieodpłatne udostępnianie pracownikom samochodów w celach testowych (testowanie instalacji gazowych) nie oznacza, że samochody te są używane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika. Podatnikowi w takiej sytuacji będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją samochodów wykorzystywanych do testowania instalacji gazowych. A ponadto, jeżeli będą to samochody osobowe (lub inne - wymienione w art. 12 ustawy nowelizującej) - do 30 czerwca 2015 r. podatnik nie może dokonywać odliczeń VAT naliczonego od wydatków na paliwo.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Warszawie, który stwierdził, że:

(...) Z treści przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka udostępnia pracownikom samochody, które w czasie jazd (służbowych i prywatnych) są wykorzystywane do testowania instalacji gazowych.

Tym samym nie można uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej w przypadku, gdy zostaną zawarte umowy z pracownikami na udostępnianie im pojazdów dla celów używania, tym bardziej bezpłatnie. Wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodów (opłaty za paliwo, płyny eksploatacyjne, części zamienne etc.), które w czasie jazd (służbowych i prywatnych) są wykorzystywane do testowania instalacji, są ponoszone przez Spółkę. Od wartości początkowej wszystkich samochodów dokonywane są także odpisy amortyzacyjne, które Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanych warunkach pojazdy nie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. W tej sytuacji bez znaczenia jest również, że Wnioskodawca będzie prowadził dla ww. samochodów ewidencję przebiegu pojazdu, ponieważ już z samego sposobu użytkowania tych pojazdów będzie wynikać użytek mieszany.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że ww. samochody będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją samochodów wykorzystywanych do testowania instalacji gazowych z wyłączeniem paliwa do ww. samochodu. Prawo to jednakże jest ograniczone do wysokości 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją samochodów wykorzystywanych do testowania instalacji gazowych, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r., w powiązaniu z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. (...)

Interpretacja indywidualna z 9 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-495/14-5/Igo

12.

Używanie samochodów przez przedstawicieli handlowych w działalności oraz na podstawie umowy najmu

Teza: Pojazd samochodowy używany przez przedstawicieli handlowych do świadczenia pracy na rzecz podatnika oraz jednocześnie wynajmowany tym przedstawicielom nie może być uznany za wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika. Podatnikowi nie przysługuje więc prawo do pełnego odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi samochodami.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Warszawie, który stwierdził, że:

(...) Należy zauważyć, że zarówno używanie samochodów przez przedstawicieli handlowych do świadczenia pracy na rzecz Wnioskodawcy, jak i wynajem samochodów stanowią niewątpliwie wykorzystywanie pojazdów do działalności gospodarczej. Jednakże, aby Wnioskodawca mógł skorzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów i kosztami eksploatacyjnymi, powinien ww. samochody np. oddawać wyłącznie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, bez prawa wykorzystywania ich w inny sposób (przez przedstawicieli handlowych) w prowadzonej działalności. Natomiast wykorzystywanie samochodów przez przedstawicieli handlowych do realizacji obowiązków i jednoczesne ich wynajęcie tym przedstawicielom powoduje, że samochody nie są wykorzystywane wyłącznie na cele wynajmu. Wykorzystywanie samochodów przez przedstawicieli handlowych w celu realizacji ich obowiązków i wynajem tych samych samochodów przedstawicielom do wykorzystania w celach prywatnych nie pozwala na stworzenie jasnych i przejrzystych zasad, z których wynikałby brak możliwości użycia samochodów do celów prywatnych w czasie wykorzystywania ich do wykonywania obowiązków służbowych. Z uwagi na to, że samochody są wykorzystywane do celów prywatnych przedstawicieli handlowych (po ich wynajęciu od Wnioskodawcy), Spółka nie ma obiektywnych możliwości wyeliminowania ich użycia w takim celu również w czasie, kiedy powinny być wykorzystywane wyłącznie do wykonywania obowiązków na rzecz Spółki. Praca przedstawicieli handlowych charakteryzuje się tym, że niemożliwe jest dokładne określenie z góry, w jakim czasie (każdego dnia) samochód będzie wykorzystywany do realizacji obowiązków na rzecz Spółki, a w związku z tym w jakim czasie będzie podlegał wynajęciu na rzecz przedstawiciela handlowego.

Zatem Wnioskodawcy zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów oraz wydatków eksploatacyjnych z nimi związanych, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. (...)

Interpretacja indywidualna z 9 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-340/14-2/MM

13.

Samochody demonstracyjne używane do jazd próbnych

Teza: Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od samochodów demonstracyjnych, które będą wykorzystywane do jazd próbnych. Pełne prawo do odliczenia przysługiwałoby mu, gdyby złożył zgłoszenie VAT-26 oraz prowadził ewidencję przebiegu pojazdu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) należy zatem stwierdzić, że skoro opisane we wniosku samochody osobowe nowe oraz samochody osobowe używane będą przeznaczone do odprzedaży, ale przed jej dokonaniem będą wykorzystywane jako demonstracyjne (wyłącznie do jazd próbnych), a więc będą podlegały rejestracji, przy czym regulamin firmy zakazuje ich używania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, Spółce - wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od ich nabycia oraz zakupów przeznaczonego do nich paliwa i materiałów eksploatacyjnych, bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzającej ich wykorzystanie wyłącznie na cele demonstracyjne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bez złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach, ale będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% kwoty ww. podatku naliczonego, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)

Interpretacja indywidualna z 7 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-461/14/AP

14.

Odpłatne udostępnianie pracownikom samochodów demonstracyjnych

Teza: Odpłatne udostępnianie pracownikom samochodów demonstracyjnych nie oznacza "automatycznie", że podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) odpłatne udostępnianie przez Spółkę samochodów demonstracyjnych pracownikom na cele prywatne będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu. Fakt ten nie będzie jednak powodował, że - w świetle art. 86a ustawy - pojazdy te zostaną "automatycznie" uznane za wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, że odpłatne udostępnianie pracownikom samochodów demonstracyjnych nie stanowi przedmiotu działalności Spółki, którym - jak wynika z treści wniosku - jest handel samochodami nowymi i używanymi oraz wynajem samochodów osobowych i furgonetek. Nie ma przy tym znaczenia to, że wynagrodzenie za ten wynajem będzie ustalone wg cen rynkowych stosowanych dla innych klientów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że pojazdy te (samochody demonstracyjne, stanowiące - jak wskazała Spółka - towar handlowy, udostępniane odpłatnie pracownikom na cele prywatne) nie będą przeznaczone wyłącznie do odprzedaży. Nie będą przeznaczone również wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu. W tej sytuacji okoliczność, że Spółka dokonuje ich wynajmu pracownikom, nie jest decydująca dla uznania, że są one wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w związku z ust. 5 pkt 1 lit. a) i lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnym zakresie. W sytuacji przedstawionej we wniosku, dla oceny zakresu odliczenia, konieczne więc będzie spełnienie wymogów określonych art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)

Interpretacja indywidualna z 7 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-461/14/AP

15.

Wynajem samochodów służbowych pracownikom

Teza: Samochodów służbowych, które są "po zakończeniu pracy" wynajmowane odpłatnie pracownikom, nie można uznać za wykorzystywane wyłącznie do celów najmu. Dlatego podatnikowi nie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi samochodami. Warunkiem pełnego odliczenia jest określenie zasad używania tych pojazdów, które będą wykluczać ich użycie w celach prywatnych, zgłoszenie pojazdów do urzędu skarbowego oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Katowicach, który stwierdził, że:

(...) W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że pojazdy samochodowe, o których mowa we wniosku, będą w przeważającym stopniu wykorzystywane do transportu własnych pracowników i towarów w celu realizacji zadań stanowiących działalność podstawową Wnioskodawcy, ponadto będą one wynajmowane innym podmiotom gospodarczym oraz osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (w tym własnym pracownikom) za stosowną opłatą skalkulowaną na poziomie cen rynkowych, przy czym Wnioskodawca zauważył, że żaden przepis prawa nie zabrania Wnioskodawcy wykorzystywania pojazdów samochodowych łącznie do ww. celów.

Z powyższych wyjaśnień jednoznacznie wynika, że wskazane we wniosku pojazdy samochodowe nie są przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy). Okoliczność, że Wnioskodawca dokonuje najmu pojazdu, nie jest decydująca do uznania, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT i tym samym nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnym zakresie.

W sytuacji przedstawionej we wniosku dla oceny zakresu odliczenia podatku naliczonego konieczne więc będzie spełnienie wymogów przewidzianych przepisem art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, tj.:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez Wnioskodawcę, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wykluczać będzie ich użycie do celów prywatnych, i jednocześnie

2) wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez Wnioskodawcę dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-292/14/BW

Takie samo rozstrzygnięcie zawiera interpretacja indywidualna z 3 lipca 2014 r. Dyrektora IS w Katowicach, sygn. IBPP2/443-284/14/ICz

16.

Kontynuacja odliczeń VAT naliczonego od rat leasingowych

Teza: Podatnik, który do 31 marca 2014 r. wykorzystał limit odliczeń od rat leasingowych obowiązujący przed 1 kwietnia 2014 r. w wysokości 6000 zł, po zmianie przepisów może ponownie odliczać VAT naliczony na zasadach obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. Oznacza to, że przysługuje mu prawo do odliczania 50% VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Katowicach, który stwierdził, że:

(...) jeżeli podatnik na podstawie umowy leasingu użytkuje samochód objęty wówczas 60% odliczeniem, to po zmianie przepisów będą miały zastosowanie nowe regulacje dotyczące prawa do odliczenia, obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r.

Z treści wniosku wynika, że przy wykonywaniu działalności gospodarczej, od dnia 27 września 2012 r. użytkuje Pan na podstawie umowy leasingu samochód osobowy marki BMW X6. Nie złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tym pojeździe oraz nie założył dla niego ewidencji przebiegu pojazdu.

Analiza przedstawionych okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy art. 86a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r., a zatem przysługuje Panu od tej daty, niezależnie od faktu, że do dnia 31 marca 2014 r. odliczył Pan od podatku należnego 6000 zł podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te raty. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 września 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-769/14/AK

17.

Samochody zastępcze

Teza: Podatnikowi, który wynajmuje samochody w celu udostępniania ich jako samochody zastępcze, przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tego tytułu. Jest tak jednak tylko wówczas, gdy wynajmowane samochody są wykorzystywane wyłącznie w tym celu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że w sytuacji gdy wynajmowane od firmy zewnętrznej samochody są faktycznie wykorzystywane tylko i wyłącznie do prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, polegającej na ich oddaniu w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu (za takie usługi należy uznać udostępnianie klientom pojazdów jako samochodów zastępczych), Spółce przysługuje - stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z ust. 4 pkt 1 i ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług - prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur dokumentujących ich wynajem, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji przebiegu tych pojazdów, a tym samym - w myśl art. 86a ust. 12 ustawy, nie ma obowiązku złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach. (...)

Interpretacja indywidualna z 2 września 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-712/14/AK

18.

Ważność badania technicznego pojazdów typu van

Teza: Podatnik ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od samochodów mających jeden rząd siedzeń, sklasyfikowanych do podrodzaju wielozadaniowy, van. Nie ma przy tym potrzeby przeprowadzania dodatkowego badania technicznego potwierdzającego konstrukcję ww. pojazdów, jeżeli badanie takie było przeprowadzone przed 1 kwietnia 2014 r.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) samochody (...) są pojazdami samochodowymi mającymi jeden rząd siedzeń, sklasyfikowanymi do podrodzaju: wielozadaniowy, tj. (...) są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy, tj. pojazdami, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Skoro - jak wskazano we wniosku - dla ww. pojazdów przeprowadzono dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86a ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 marca 2014 r., potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 86a ust. 2 pkt 1 tej ustawy, a przed dniem 31 marca 2014 r. w dowodach rejestracyjnych tych pojazdów wpisano adnotację o spełnieniu tych wymagań, to (...) po dniu 31 marca 2014 r. Spółka nie ma obowiązku ponownego przeprowadzania badań technicznych. Wobec powyższego należy stwierdzić, że - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - nie przysługuje jej prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do ww. pojazdów, ale prawo do odliczania całej kwoty podatku naliczonego, bez obowiązku przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego, o którym mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokonania ponownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym. (...)

Interpretacja indywidualna z 29 sierpnia 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-607/14/KT

19.

Zmiana przeznaczenia wynajmowanego samochodu

Teza: W przypadku samochodów zakupionych na cele najmu przed 1 kwietnia 2014 r. zmiana przeznaczenia tych pojazdów i rozpoczęcie wykorzystywania w działalności i do celów prywatnych nie zobowiązuje podatnika do korekty VAT naliczonego. Obowiązek korekty mógłby wystąpić tylko w przypadku samochodów nabytych od 1 kwietnia 2014 r.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

(...) z faktury dokumentującej wpłaconą we wrześniu 2013 r. zaliczkę na poczet zakupu samochodu osobowego oraz z faktury dokumentującej jego nabycie przysługiwało Panu prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego, skoro prowadzi Pan działalność w zakresie wynajmu samochodów osobowych i ww. samochód na podstawie umowy został oddany w najem, o ile nie zaistniały przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy. Jednocześnie należy stwierdzić, że w przypadku zmiany przeznaczenia ww. pojazdu, tj. zaprzestania wynajmu oraz rozpoczęcia wykorzystania go do innego rodzaju działalności, jak i do celów prywatnych, nie będzie Pan zobowiązany do dokonania korekty podatku odliczonego przy jego nabyciu, gdyż przepis art. 90b ust. 1 pkt 1 ustawy stosuje się jedynie do pojazdów samochodowych nabytych od dnia 1 kwietnia 2014 r. (...)

Interpretacja indywidualna z 19 sierpnia 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-708/14/EK

20.

Użytkowanie kart paliwowych

Teza: Podatnik nie może odliczyć VAT naliczonego ze zbiorczej faktury dokumentującej dostawę paliw dla innych podmiotów - użytkowników kart paliwowych. W tej części faktura stwierdza czynność, która nie została dokonana (art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o VAT). MF uznał więc za nieprawidłowe rozliczenia polegające na refakturowaniu kosztów paliwa na użytkowników kart paliwowych przez podmiot, który zawarł umowę z koncernem paliwowym na użytkowanie takich kart. MF uznał, że w tym przypadku nie dochodzi do "transakcji łańcuchowych", o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Bydgoszczy, który stwierdził, że:

Spółka - jak zresztą sama stwierdziła - nie ma bezpośredniego wpływu na warunki dokonywania zakupu paliwa przez inne podmioty z Grupy, a także nie odpowiada wobec nich za wady paliwa. W rezultacie należy stwierdzić, że do transakcji dostaw paliwa dochodzi pomiędzy Koncernem paliwowym (sprzedawcą) a użytkownikami kart paliwowych (nabywcami). Tym samym Spółka nie dysponuje przedmiotowym paliwem jak właściciel, a w konsekwencji nie może przenieść prawa do rozporządzania tym paliwem (odprzedać) na inne podmioty z Grupy. Jednocześnie należy uznać, że Spółka nie nabywa od Koncernu paliwowego paliw, które są tankowane do pojazdów użytkowanych przez pozostałe podmioty z Grupy, a ewentualne faktury wystawione przez ten Koncern paliwowy na rzecz Spółki z tytułu dostawy tych paliw są fakturami, o których mowa w cyt. art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy. Wobec tego - wbrew stanowisku przedstawionemu we wniosku - Spółce nie przysługiwało/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Koncern paliwowy w części, w której dokumentują one dostawę paliw do napędu pojazdów samochodowych innych podmiotów z Grupy.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą paliwa jest najemca tego samochodu, gdyż to on decyduje o miejscu nabycia tego paliwa i jego wykorzystaniu.

Interpretacja indywidualna z 28 lipca 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-508/14/AW

21.

Badanie techniczne pojazdu jako warunek pełnego odliczenia VAT

Teza: Zdaniem MF, w przypadku samochodów o konstrukcji technicznej wskazanej w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, przeprowadzenie badania technicznego i uzyskanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym jest warunkiem skorzystania z prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Nie wystarczy, że pojazd ma określoną w przepisach VAT konstrukcję techniczną. Brak takiego badania oznacza automatycznie powrót do ogólnych zasad odliczania VAT, według których prawo do pełnego odliczenia jest zależne od zgłoszenia pojazdu w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26 oraz prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Takie stanowisko przedstawił sekretarz stanu z upoważnienia MF w odpowiedzi na interpelację poselską nr 28072. Poniżej fragment stanowiska MF:

Pojazdy samochodowe nabyte przed 1 kwietnia 2014 r.

W przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w wyżej wskazanym terminie (tzn. do 30 czerwca 2014 r. - przypis redakcji) uznaje się, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów wskazanych w art. 86a ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję ustawowo uznawane są za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Oznacza to, że już od 1 kwietnia 2014 r. w stosunku do takiego pojazdu zastosowanie znajdą zasady ogólne. Odliczenie podatku VAT w pełnej wysokości uzależnione wówczas będzie od spełnienia warunków wskazanych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)

Pojazdy samochodowe nabyte po 31 marca 2014 r.

Jeżeli nabycie pojazdu nastąpiło po dniu 31 marca 2014 r., wówczas dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone niezwłocznie po zakupie pojazdu, gdyż posiadanie zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przez pojazd wymagań wskazanych w ustawie oraz odpowiednia adnotacja w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym wpływa na prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego do czasu złożenia ww. deklaracji zastosowanie znajdą wyżej opisane zasady ogólne. Oznacza to, że od wydatków związanych z takim pojazdem będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia lub ograniczone, w zależności od spełnienia warunków wskazanych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź MF z 17 września 2014 r. na interpelację poselską nr 28072 w sprawie dodatkowych badań technicznych

Ewa Sławińska

- ekspert w zakresie VAT, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK