Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 7/2014, data dodania: 27.03.2014

Czy rodzina zmarłego pracownika może wystąpić z żądaniem sprostowania świadectwa pracy

Niedawno zmarła jedna z pracownic naszej firmy. Wystawiliśmy świadectwo pracy jej mężowi, który się po nie zgłosił. Po 3 dniach mąż zmarłej pracownicy wystąpił do nas o sprostowanie świadectwa pracy, gdyż jego zdaniem świadectwo zawiera błędy. Czy powinniśmy rozpatrzyć jego wniosek o sprostowanie świadectwa pracy?

PROBLEM

RADA

Tak. Mężowi zmarłej pracownicy przysługuje uprawnienie do wystąpienia do pracodawcy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy. Jeżeli odmówią Państwo sprostowania świadectwa pracy, mąż pracownicy będzie mógł wystąpić o jego sprostowanie do sądu pracy.

UZASADNIENIE

Śmierć pracownika skutkuje automatycznym wygaśnięciem stosunku pracy (art. 631 § 1 Kodeksu pracy). W związku z tym pracodawca jest zobowiązany do sporządzenia świadectwa pracy. Powinien to zrobić niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zgonie pracownika. Świadectwo jest wydawane na wniosek członka rodziny zmarłego pracownika, a także innej osoby będącej spadkobiercą tego pracownika. Jeżeli świadectwo pracy zostanie wydane członkowi rodziny zmarłego, jego kopię przechowuje się w części C akt osobowych pracownika. W uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis tego świadectwa członkowi rodziny lub spadkobiercy zmarłego.

W przepisach nie została bezpośrednio uregulowana możliwość dochodzenia sprostowania świadectwa pracy przez rodzinę lub spadkobierców zmarłego pracownika. Taka regulacja dotyczy wprost jedynie pracownika, któremu wydano świadectwo. Pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa (art. 97 § 21 Kodeksu pracy). W razie nieuwzględnienia wniosku przysługuje mu prawo do wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. Ma na to 7 dni od zawiadomienia go przez pracodawcę o odmowie sprostowania świadectwa pracy.

Należy uznać, że uprawnienia te przysługują również rodzinie i spadkobiercom zmarłego pracownika. Skoro osoby te są uprawnione do otrzymania po śmierci pracownika świadectwa pracy, to muszą mieć również prawo do skutecznej weryfikacji treści wydanego świadectwa. W przeciwnej sytuacji uprawnienie do domagania się wydania świadectwa byłoby niepełne. Rodzina i spadkobiercy nie uzyskiwaliby jakiejkolwiek faktycznej możliwości zmiany dokumentu zawierającego błędy.

PRZYKŁAD

Mąż zmarłej pracownicy odebrał od pracodawcy jej świadectwo pracy. Zauważył, że zawiera ono błąd w danych osobowych zmarłej żony. Podano w nim nieprawidłowe imię pracownicy. Wystąpił więc do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w tym zakresie. Pracodawca sprostował świadectwo pracy zgodnie z wnioskiem męża zmarłej pracownicy. Gdyby przyjąć, że mąż nie może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy, to wówczas wydane świadectwo byłoby praktycznie bezużyteczne. Z błędnymi danymi osobowymi nie byłoby bowiem honorowane np. przez żadne urzędy.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 631, art. 97 § 21 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208

● § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania - Dz.U. Nr 60, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 251, poz. 1509

Marek Rotkiewicz

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, prawa cywilnego i prawa Unii Europejskiej, autor ponad 1500 publikacji, szkoleniowiec, prowadzi działalność doradczą

CZYTAJ TAKŻE

"Komu trzeba wydać świadectwo pracy w przypadku śmierci pracownika" - MPPiU nr 21/2013.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK