Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 2/2014, data dodania: 14.01.2014

O to pytają Kadrowi

Czy trzeba skorygować świadectwo pracy z błędami ortograficznymi

Prowadzę sprawy kadrowe. Wydałam ostatnio kilka świadectw pracy i okazało się, że w jednym z nich są błędy ortograficzne. Czy należy dokonać korekty tego świadectwa z dopiskiem "korekta"?

Teleporadnia INFORLEX.PL - Eksperci radzą

PROBLEM

ODPOWIEDŹ

Powinna Pani skorygować świadectwo pracy zawierające błędy ortograficzne. Należy to zrobić przez wydanie pracownikowi nowego świadectwa pracy.

UZASADNIENIE

Pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, który zauważy błędy lub pomyłki mogące mieć wpływ na późniejsze prawidłowe korzystanie przez pracownika ze świadectwa pracy, jest zobowiązany bezzwłocznie je sprostować. Należy to uczynić przez wystawienie nowego dokumentu. Również w przypadku błędów ortograficznych pracodawca powinien wydać nowe świadectwo pracy.

Jeżeli pracodawca podejmie decyzję o korekcie dokumentu, wówczas należy pracownikowi podać informacje o powodach korekty oraz o tym, które elementy świadectwa pracy zostały skorygowane. Data wystawienia nowego świadectwa pracy powinna być faktyczna, a więc zgodna z datą dokonania korekty. W piśmie przewodnim, dołączonym do sprostowanego świadectwa pracy, należy poprosić pracownika o zwrot bądź zniszczenie błędnego dokumentu, który pracownik posiada. Jeśli pracownik nie odda błędnego świadectwa pracy, pracodawca może jedynie sporządzić o tym informację do akt osobowych i ewentualnie dodać zwrotkę z poczty potwierdzającą odbiór przez pracownika poprawionej wersji świadectwa.

Pracownik, który zauważy błędy w otrzymanym świadectwie pracy, może wystąpić do pracodawcy w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy z wnioskiem o jego sprostowanie. W razie uwzględnienia wniosku pracownika o sprostowanie świadectwa pracy pracodawca wydaje mu w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku w tej sprawie nowe świadectwo pracy, a następnie jest zobowiązany, najpóźniej w dniu wydania pracownikowi nowego świadectwa pracy, usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo pracy.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 97 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1028

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK