Nasz pracownik w 2012 r. miał wypadek w pracy i pobierał zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, a następnie świadczenie rehabilitacyjne. Czy okresy pobierania przez zatrudnionego świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego należy wykazać w świadectwie pracy?
PROBLEM
RADA
Okresy pobierania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego są okresami nieskładkowymi i należy je wykazać w ust. 4 pkt 10 świadectwa pracy.
UZASADNIENIE
W świadectwie pracy pracodawca powinien zamieścić wszystkie okresy nieskładkowe, jakie wystąpiły podczas całego okresu zatrudnienia. Okresy pobierania zasiłku chorobowego oraz świadczenia rehabilitacyjnego wypłacanych z tytułu wypadku przy pracy, o których mowa w pytaniu, są okresami nieskładkowymi. Wynika to z art. 7 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Okresami nieskładkowymi są m.in. okresy pobierania:
● wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, wypłaconego na podstawie przepisów Kodeksu pracy,
● zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego,
● świadczenia rehabilitacyjnego.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego jest natomiast zasiłkiem z ubezpieczeń społecznych.
WAŻNE!
Okresy pobierania zasiłku chorobowego oraz świadczenia rehabilitacyjnego wypłacanego z tytułu wypadku przy pracy są okresami nieskładkowymi i należy je wykazać w świadectwie pracy.
W świadectwie pracy zamieszczamy informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i z ubezpieczenia społecznego, dotyczące m.in. okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty. Pracodawca wskazuje więc w świadectwie pracy okresy nieskładkowe określone w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
PRZYKŁAD
Weronika T. zakończyła pracę 18 stycznia 2013 r. Podczas zatrudnienia miała wypadek w pracy i otrzymywała świadczenie - zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego od 3 do 16 stycznia 2013 r. Na świadectwie pracy w ust. 4 punkt 10, dotyczącym okresów nieskładkowych przypadających w okresie zatrudnienia, powinna zostać zamieszczona następująca informacja:
10) od 03.01.2013 r. do 16.01.2013 r. - zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego |
.......................................................................................................................................................................................................... |
(okresy nieskładkowe, przypadające w okresie |
Wskazane wyżej wypełnienie świadectwa pracy jest prawidłowe, ponieważ w ust. 4 punkt 10 należy umieścić daty wszystkich okresów nieskładkowych, przypadające w okresie zatrudnienia, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty oraz opis, jakie to były świadczenia.
Należy przypomnieć, że z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługują następujące świadczenia:
● zasiłek chorobowy - dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
● świadczenie rehabilitacyjne - dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy,
● zasiłek wyrównawczy,
● jednorazowe odszkodowanie,
● renta z tytułu niezdolności do pracy,
● renta szkoleniowa,
● renta rodzinna,
● dodatek do renty rodzinnej,
● dodatek pielęgnacyjny,
● pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą (art. 6 ust. 1 ustawy wypadkowej).
Od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego, które pracownik otrzymał w związku z wypadkiem przy pracy, zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne są finansowane z ubezpieczenia wypadkowego, czyli przez ZUS. Natomiast świadczenia wypłaca albo pracodawca, albo ZUS w zależności od tego, kto jest uprawniony do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobowego.
● art. 6-10 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
● § 1 ust. 1 pkt 12 i załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.),
● art. 97 Kodeksu pracy,
● art. 7 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).
Anna Łukaszewska
specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy
W następnym numerze MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń koniecznie przeczytaj artykuł "Zmiany w podróżach służbowych".
Dowiesz się z niego m.in. o:
● nowych kwotach diet za podróże służbowe krajowe i zagraniczne,
● zmianach w sposobie dokumentowania kosztów przejazdu w czasie delegacji,
● nowych warunkach zmniejszania diet w przypadku podróży krajowych,
● zmianach w sposobie ustalania państwa docelowego w podróżach zagranicznych.
www.infor.pl/oferta