Biuletyn VAT 2/2020, data dodania: 04.02.2020

Jak wystawić kolejną fakturę korygującą do uprzednio skorygowanej faktury pierwotnej

PROBLEM

W styczniu 2020 r. podatnik błędnie wystawił kolejną fakturę korygującą in minus. Nie zauważył, że korekta została prawidłowo wystawiona już w grudniu 2019 r. Czy do korekty in minus należy wystawić fakturę korygującą in plus? Korekty zostały wysłane do nabywcy, który potwierdził ich odbiór.

RADA

Podatnik jest generalnie zobowiązany do wystawienia kolejnej faktury korygującej VAT, która powinna odnosić się do danych zawartych na fakturze pierwotnej, skorygowanych o dane wskazane w wystawionych fakturach korygujących in minus. Bedzie to zatem faktura on plus. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji. Tym samym powinna dokumentować rzeczywisty przebieg transakcji, w tym przede wszystkim wskazywać na jej strony oraz zawierać dane dotyczące przedmiotu dokonanej transakcji, płatności itp.

Niemniej jednak w ramach obrotu gospodarczego mogą zdarzyć się sytuacje, gdy konieczna jest zmiana danych zawartych na pierwotnej fakturze dokumentującej daną transakcję, przykładowo z powodu błędu.

Szczegółowy katalog sytuacji, w którym powinna być wystawiona faktura korygująca, został wskazany w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT.

Według tych regulacji, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
  2. udzielono opustów i obniżek cen,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zatem celem wystawienia faktury korygującej jest zmiana danych faktury pierwotnej, tak aby odzwierciedlały rzeczywistą transakcję.

Dlatego jeżeli w analizowanej sprawie podatnik wystawił fakturę pierwotną oraz dokonał jej korekty poprzez wystawienie faktury korygującej in minus, a następnie błędnie wystawił kolejną korektę in minus, to jest zobowiązany do wystawienia kolejnej (trzeciej) faktury korygującej. Powinna ona zawierać takie wartości, które po uwzględnieniu będą wskazywały na rzeczywisty przebieg transakcji. Wynika to również z faktu, że błędnie wystawiona korekta została wprowadzona do obrotu (wysłana oraz odebrana przez nabywcę). Dlatego nie ma możliwości jej anulowania.

PRZYKŁAD

Podatnik wystawił fakturę VAT dokumentującą sprzedaż towarów o łącznej wartość 10 000 zł. Po wystawieniu faktury podatnik udzielił nabywcy rabatu w wysokości 15% (czyli 1500 zł) oraz wystawił z tego tytułu fakturę korygującą in minus odpowiednio zmniejszającą kwoty na fakturze pierwotnej o wartość udzielonego rabatu. Z powodu niedopatrzenia podatnik błędnie wystawił kolejną fakturę dokumentującą wcześniej udzielony rabat. W konsekwencji wystawione faktury VAT błędnie dokumentują wartość transakcji. Podatnik jest zobowiązany do wystawienia kolejnej faktury korygującej.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy regulujące zasady wystawiania faktur nie wyłączają możliwości wystawienia kilku korekt do jednej faktury pierwotnej. Należy jednak pamiętać, że faktura korygująca powinna zawierać dane wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, w tym dane zawarte w fakturze pierwotnej, której dotyczy faktura korygująca. Przepisy nie regulują przypadków wystawienia kolejnej faktury korygującej. Dlatego zasadniczo powinna ona odnosić się do danych wskazanych na fakturze pierwotnej, a nie do danych wskazanych na uprzednio wystawionych fakturach korygujących. Dane te powinny być jednak skorygowane o dane wskazane w poprzednich korektach.

PRZYKŁAD

Wróćmy do poprzedniego przykładu.

Podatnik, wystawiając trzecią fakturę korygującą, za podstawę korekty powinien przyjąć kwotę 7000 zł (10 000 zł - 1500 zł - 1500 zł), a nie 10 000 zł. Będzie to zatem korekta in plus.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest m.in. interpretacja indywidualna z 4 sierpnia 2014 r. (sygn. ITPP3/443-234/14/MD), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał że:

W przypadku wystawienia kolejnej faktury korygującej do faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru do skorygowanej wcześniej z tytułu udzielenia rabatu faktury sprzedaży, na kolejnej korekcie musi być wskazany numer i data wystawienia faktury pierwotnej oraz muszą zostać uwzględnione skorygowane już wcześniej dane (udzielony rabat), gdyż ostatnia faktura korygująca odzwierciedla aktualny stan i cenę towaru.

Podsumowując, w przypadku gdy podatnik błędnie wystawił drugą korektę in minus do wcześniej wystawionej faktury pierwotnej i pierwszej faktury korygującej, to zasadniczo jest zobowiązany do wystawienia kolejnej - trzeciej faktury korygującej. Będzie to faktura in plus. Dane wskazane na trzeciej fakturze korygującej powinny się odnosić do danych wskazanych na fakturze pierwotnej, ale skorygowanych przez dotychczas wystawione faktury korygujące in minus.

 

Podstawa prawna:

  • art. 106j ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106

 

Adrian Błaszkiewicz

ekspert w zakresie VAT

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK