Poradnik Rachunkowości Budżetowej 12/2020 [dodatek: Ściąga księgowego], data dodania: 30.11.2020

Ściąga. Obowiązki głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji

W inwentaryzacji, na różnych jej etapach, uczestniczą różne osoby, którym przepisy wewnętrzne przyznają różne obowiązki i uprawnienia. Do osób tych należą m.in. główny księgowy oraz pracownicy księgowości.

Lp. Obowiązek v

I. Obowiązki ogólne z zakresu inwentaryzacji

1. Przeanalizować zapisy polityki rachunkowości w części dotyczącej inwentaryzacji aktywów i pasywów (zakładowy plan kont - ujmowanie i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych na kontach syntetycznych, instrukcja inwentaryzacyjna - postanowienia ogólne dotyczące inwentaryzacji wszystkich aktywów i pasywów; instrukcja magazynowa - inwentaryzacja zapasów materiałów, towarów i produktów; instrukcja gospodarowania majątkiem trwałym - inwentaryzacja środków trwałych, instrukcja kasowa - inwentaryzacja środków pieniężnych) pod kątem:  
a) zgodności z obowiązującymi przepisami (uor, przyjętymi przez jednostkę: KSR 11, Stanowiskiem w sprawie inwentaryzacji zapasów, Stanowiskiem w sprawie rozrachunków z kontrahentami),  
b) dostosowania do potrzeb jednostki, w tym do faktycznych wymagań i możliwości oprogramowania finansowo-księgowego, używanego do wspomagania informatycznego spisów z natury oraz uzgodnień sald i weryfikacji sald,  
c)

potrzeby wprowadzenia kont analitycznych do konta 240, służących do rozliczania różnic inwentaryzacyjnych dla aktywów spisywanych z natury (środki trwałe, rzeczowe środki obrotowe, środki pieniężne w kasach), co najmniej w podziale np. na:

  • 240/1 "Rozliczenie nadwyżek inwentaryzacyjnych",
  • 240/2 "Rozliczenie niedoborów i szkód inwentaryzacyjnych",
  • 240/3 "Roszczenia sporne z tytułu niedoborów i szkód z inwentaryzacji".
 
2. W razie konieczności zmian polityki rachunkowości - przygotować projekty zarządzeń kierownika jednostki w sprawie jej nowelizacji.  
3. Przygotować projekt zarządzenia kierownika jednostki w sprawie harmonogramu inwentaryzacji aktywów i pasywów wszystkimi trzema metodami (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja sald), na najdłuższy okres, w jakim muszą być spisywane z natury składniki majątkowe jednostki (4-letni lub 2-letni). Zadbać o to, aby była zachowana częstotliwość i terminy inwentaryzacji poszczególnych aktywów i pasywów, określone w uor.  
4. Przygotować projekt zarządzenia kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji rocznej, w tym zadbać o to, aby terminy inwentaryzacji poszczególnych aktywów i pasywów:  
a) były zgodne z terminami wymaganymi przez przepisy,  
b) przewidywały wystarczający czas na wycenę i rozliczenie wyników inwentaryzacji.  
5.

Sprawdzić, czy pracownikom księgowości przypisano imiennie obowiązki w zakresie:

  • wyceny i rozliczania wyników spisu z natury,
  • przeprowadzania uzgodnień sald,
  • przeprowadzania weryfikacji sald.

Jeśli nie - przygotować projekty zmian ich zakresów czynności (upoważnień imiennych). Przekazać je do wdrożenia kierownikowi jednostki.

 
6. Sprawdzić i zatwierdzić PK - "Polecenia księgowania" dotyczące ujęcia w księgach rachunkowych wyników inwentaryzacji i ich rozliczenia.  
7. Dopilnować, aby zapisy wynikające z PK, dotyczące ujęcia i rozliczenia wyników inwentaryzacji, zostały wprowadzone do ksiąg rachunkowych najpóźniej pod datą 31 grudnia roku, za który była przeprowadzana ta inwentaryzacja.  

II. Obowiązki ogólne z zakresu inwentaryzacji w stanie pandemii (COVID-19)

1. Śledzić na bieżąco zmiany przepisów związane ze stanem epidemii (COVID-19), w zakresie ewentualnej zmiany terminów przeprowadzania inwentaryzacji za 2020 r.  
2. Na bieżąco informować kierownika jednostki o zakłóceniach mających wpływ na terminowe rozliczanie wyników spisów z natury oraz przeprowadzanie i rozliczanie uzgodnień sald i weryfikacji sald.  
3. W razie potrzeb wynikających z absencji pracowników lub zapewnienia bezpiecznych warunków pracy dla pracowników księgowości wnioskować do kierownika jednostki o:  
a) zmianę metody inwentaryzacji ze spisów z natury na weryfikację sald (w porozumieniu z przewodniczącym komisji inwentaryzacyjnej),  
b) przesunięcie terminów inwentaryzacji składników aktywów i pasywów wykonywanych wszystkimi trzema metodami (spis z natury, uzgodnienia sald, weryfikacja sald) w granicach wyznaczonych przepisami uor, z uwzględnieniem ewentualnych zmian terminów ustawowych, wynikających z przepisów szczególnych związanych ze stanem epidemii (COVID-19),  
c) tymczasowe zasilenie komórki księgowości pracownikami innych komórek organizacyjnych, których zadaniem po ich przeszkoleniu przez głównego księgowego byłoby wspomaganie przeprowadzania uzgodnień sald i weryfikacji sald.  

III. Spis z natury

1.

Zakupić druki akcydensowe stosowane przy wycenie i rozliczaniu wyników z natury:

  • zestawienia zbiorcze arkuszy spisu z natury,
  • zestawienia różnic inwentaryzacyjnych,
  • zestawienia kompensat,

(jeśli jednostka nie ma możliwości wydrukowania ich z oprogramowania finansowo-księgowego).

 
2. Nadzorować na bieżąco wycenę wyników spisu z natury, specyfikację różnic inwentaryzacyjnych i rozliczanie kompensat niedoborów z nadwyżkami.  
3. Sprawdzić i zatwierdzić pod względem formalno-rachunkowym:  
a) wyniki wyceny (cena, wartość) ujęte na arkuszach spisu z natury,  
b) zestawienia zbiorcze arkuszy spisu z natury,  
c) zestawienia różnic inwentaryzacyjnych,  
d) zestawienia kompensat różnic inwentaryzacyjnych.  
4. Sprawdzić pod względem zgodności z przepisami z zakresu rachunkowości propozycje komisji inwentaryzacyjnej co do rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, zawarte w protokole rozliczenia inwentaryzacji.  
5. W przypadku przeprowadzania spisów z natury według stanu na inny dzień niż 31 grudnia roku obrotowego:  
a) sprawdzić, czy do księgowości zostały przekazane wszystkie dowody zbycia i nabycia składników majątkowych, dotyczące operacji wykonanych w okresie od zakończenia spisu do ostatniego dnia roku obrotowego,  
b) sprawdzić, czy dowody te zostały prawidłowo zadekretowane i ujęte w księgach rachunkowych zgodnie z dekretacją,  
c) ustalić stan składników majątkowych na 31 grudnia, po dodaniu do wyników spisu wszystkich przychodów i odjęciu od nich wszystkich rozchodów z operacji wykonanych w okresie od zakończenia spisu do ostatniego dnia roku obrotowego.  
6. Przekazać kierownikowi jednostki wszystkie uwagi na temat prawidłowości przebiegu wyceny i rozliczania wyników spisu z natury, w tym dotyczące trudności czy opóźnień wynikających z:  
a) nieprawidłowego udokumentowania wyników spisu, w taki sposób, że ich wycena jest niemożliwa lub bardzo utrudniona,  
b) nieprawidłowo postawionych przez komisję inwentaryzacyjną wniosków w sprawie zakwalifikowania niedoborów i szkód do usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych lub w sprawie kompensat niedoborów i nadwyżek.  

IV. Uzgodnienia sald z kontrahentami

1. Zakupić druki akcydensowe wezwań do uzgodnień sald (jeśli jednostka nie ma możliwości wydrukowania ich z oprogramowania finansowo-księgowego).  
2. Przy wspomaganiu uzgodnień techniką informatyczną - sprawdzić, czy wydruki wezwań do uzgodnień salda uzyskiwane z oprogramowania finansowo-księgowego jednostki są zgodne z obowiązującymi przepisami (np. czy nie zawierają klauzul o możliwości milczącego potwierdzenia salda, czy zawierają prawidłowe pouczenia). Jeśli nie są zgodne z wymogami - wystąpić do dostawcy oprogramowania o wprowadzenie koniecznych zmian. W razie gdyby nie było to możliwe, trzeba zakupić druki akcydensowe wezwań do uzgodnienia sald.  
3. Nadzorować na bieżąco uzgodnienia sald z kontrahentami, w tym:  
a) sprawdzić, czy pracownicy księgowości wycenili należności do uzgadniania w kwocie wymaganej zapłaty (tj. czy przypisali w księgach rachunkowych wszystkie należne na dzień uzgodnienia należności uboczne),  
b) sprawdzić, czy wezwania do uzgodnienia salda zostały wysłane do wszystkich kontrahentów,  
c) wspomagać proces uzgadniania w przypadkach trudnych i wątpliwych,  
d) pilnować, aby uzgodnienia zakończyły się w terminie ustawowym.  
4. Sporządzić zbiorczy protokół uzgodnienia sald na podstawie protokołów cząstkowych przygotowanych przez poszczególnych pracowników księgowości prowadzących uzgodnienia. W protokole zbiorczym wymienić salda należności, które:  
a) z uzasadnionych przyczyn nie mogły zostać uzgodnione, w związku z tym postawić wniosek o zmianę metody inwentaryzacji na weryfikację tych sald z dokumentacją,  
b) zostały uznane za prawidłowe,  
c) zostały uznane za nieprawidłowe.  
5. Zamieścić w ww. protokole propozycje likwidacji wszystkich stwierdzonych różnic.  
6. W przypadku przeprowadzania uzgodnień według stanu na inny dzień niż 31 grudnia roku obrotowego:  
a) sprawdzić, czy do księgowości zostały przekazane wszystkie dowody dotyczące operacji powstania i wygaśnięcia należności, wykonanych w okresie od zakończenia uzgodnień do ostatniego dnia roku obrotowego,  
b) sprawdzić, czy dowody te zostały prawidłowo zadekretowane i ujęte w księgach rachunkowych zgodnie z dekretacją,  
c) ustalić stan należności na 31 grudnia, po dodaniu do wyników uzgodnień wszystkich zwiększeń i odjęciu od nich wszystkich zmniejszeń z operacji wykonanych w okresie od zakończenia uzgodnień do ostatniego dnia roku obrotowego.  
7. Przekazać kierownikowi jednostki wszystkie uwagi na temat prawidłowości przebiegu uzgodnień, w tym dotyczące trudności czy opóźnień wynikających:  
a) ze zbyt małej obsady komórki księgowości,  
b) z braku wspomagania informatycznego uzgodnień,  
c) z ustalenia w zarządzeniu o inwentaryzacji zbyt krótkiego czasu na uzgodnienia.  

V. Weryfikacja sald aktywów i pasywów

1. Dopilnować, aby do składu zespołów weryfikacyjnych zostali wyznaczeni pracownicy komórek merytorycznych mający wiedzę na temat specyfiki inwentaryzacji poszczególnych rodzajów składników majątkowych.  
2. Nadzorować na bieżąco weryfikację, w tym:  
a) sprawdzić, czy pracownicy księgowości i komórek merytorycznych przygotowali niezbędną do weryfikacji dokumentację źródłową,  
b) sprawdzić, czy do księgowości zostały przekazane wszystkie dowody dotyczące operacji mających wpływ na wielkość aktywów i pasywów, wykonanych do ostatniego dnia roku obrotowego,  
c) sprawdzić, czy dowody te zostały prawidłowo zadekretowane i ujęte w księgach rachunkowych zgodnie z dekretacją,  
d) sprawdzić, czy pracownicy komórki księgowości prawidłowo wycenili aktywa i pasywa na dzień bilansowy,  
e) wspomagać proces weryfikacji w przypadkach trudnych i wątpliwych,  
f) pilnować, aby weryfikacja zakończyła się w terminie ustawowym.  
3. Sporządzić zbiorczy protokół weryfikacji sald na podstawie protokołów cząstkowych przygotowanych przez poszczególne zespoły weryfikacyjne. W protokole zbiorczym wymienić salda aktywów i pasywów, które zostały uznane za:  
a) prawidłowe,  
b) nieprawidłowe.  
4. Zamieścić w ww. protokole opisy przyczyn powstania i propozycje likwidacji wszystkich stwierdzonych różnic.  
5. Przekazać kierownikowi jednostki wszystkie uwagi na temat prawidłowości przebiegu weryfikacji, w tym dotyczące trudności czy opóźnień wynikających:  
a) ze zbyt małej obsady komórki księgowości,  
b) z braku współpracy w przygotowaniu dokumentacji i wyjaśnianiu przyczyn różnic inwentaryzacyjnych ze strony pracowników komórek merytorycznych,  
c) z powstawania dużej liczby różnic inwentaryzacyjnych na skutek nieprzestrzegania przez poszczególne komórki organizacyjne zasad i terminów sporządzania i przekazywania dokumentów księgowych do komórki księgowości lub wykonywania przez poszczególne komórki organizacyjne operacji gospodarczych niezgodnych z obowiązującym prawem.  
Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK