Monitor Księgowego 5/2019, data dodania: 12.04.2019

Czy limit 75% dotyczy kosztów napraw samochodów osobowych

PROBLEM

W Spółce z o.o. swykorzystywane są samochody osobowe, których koszty używania od 1 stycznia 2019 r. są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów tylko w 75%. Z samochodów korzystamy bowiem także w celach prywatnych. Czy limit ten obowiązuje również w przypadku ponoszenia kosztów napraw (w tym napraw powypadkowych) tych samochodów?

RADA

Tak, limit 75% obowiązuje również w stosunku do kosztów napraw samochodów osobowych. Zastrzegamy jednak, że nie stanowią kosztów podatkowych wydatki na naprawy powypadkowe samochodów, które nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

UZASADNIENIE

 

Od 1 stycznia 2019 r. tylko w niektórych przypadkach podatnicy mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów całość kosztów używania samochodów osobowych na potrzeby działalności gospodarczej. Jest tak tylko w przypadku samochodów osobowych, które są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą podatnika. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczać jedynie 75% kosztów używania samochodów osobowych (zob. art. 16 ust. 1 pkt 51 updop). Spółka zatem słusznie stosuje omawiany limit. Pomijamy tu kwestię składek na ubezpieczenie w części odpowiadającej wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia przekraczającej 150 000 zł, bo jej pytanie nie dotyczy.

 

Kosztami używania samochodów osobowych są przy tym również koszty ich napraw. Aktualne w tym zakresie pozostają wyjaśnienia organów podatkowych wydawane na potrzeby przepisów obowiązujących do końca 2018 r., np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 maja 2017 r. (sygn. 3063-ILPB2.4510.43.2017.3.KS). W interpretacji tej czytamy, że:

MF

"(...) odnosząc się natomiast do wydatków związanych z kosztami napraw wynajmowanych samochodów powypadkowych należy stwierdzić, że są one związane z używaniem takich samochodów (tj. wydatkami na ich eksploatację). (...) Wydatki z tytułu napraw samochodów powypadkowych będą zatem podlegały ograniczeniu wynikającemu z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

A zatem wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 51 updop limit w wysokości 75% obowiązuje również w stosunku do kosztów napraw samochodów osobowych. Zastrzec jednak należy, że w przypadku napraw powypadkowych dotyczy to wyłącznie napraw samochodów, które były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Koszty napraw powypadkowych samochodów (nie tylko osobowych), które nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym, nie stanowią bowiem kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 50 updop.

Podstawa prawna:

  • art. 16 ust. 1 pkt 50 i 51 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 504

Tomasz Krywan

doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK