Monitor Księgowego 11/2018, data dodania: 10.09.2018

Jak traktować podatkowo wydatki leasingobiorcy na rzecz finansującego z tytułu ubezpieczenia leasingowanych pojazdów

PROBLEM

Spółka z o.o. wykorzystuje w prowadzonej działalności samochody osobowe używane na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Z umów leasingu wynika, że leasingowane samochody ubezpiecza finansujący, ale koszt ubezpieczenia pokrywa leasingobiorca.

Co miesiąc finansujący doręcza Spółce fakturę, zawierającą sumę wszystkich miesięcznych składek za ubezpieczenia wszystkich pojazdów wziętych w leasing. Do każdej faktury dodaje załącznik, w którym konkretne rodzaje ubezpieczeń (OC, AC, NNW), wraz z dokładnym kosztem, okresem ubezpieczenia i przypisaniem do raty leasingowej - przypisuje do poszczególnych samochodów osobowych oddanych w leasing. Czy i w jakiej wysokości Spółka (korzystający) może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzecz leasingodawcy z tytułu refaktury tych ubezpieczeń?

RADA

Wydatki poniesione na ubezpieczenie OC i NNW leasingowanych samochodów osobowych mogą być kosztem podatkowym w całości. Wydatki na składki AC stanowią koszt podatkowy tylko do wysokości limitu wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Spółka poniosła koszty ubezpieczenia OC, AC i NNW leasingowanych samochodów osobowych. Wskazać tutaj należy, iż tylko w przypadku ubezpieczenia AC określa się wartość samochodu do celów ubezpieczenia, zatem tylko tej składki dotyczy ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. Pozostałe składki (tj. OC i NNW) są niezależne od wartości pojazdu, a więc w całości mogą być rozliczone jako koszty podatkowe. Zatem jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że to korzystający będzie ponosił ciężar składek na ubezpieczenie niezależnie od opłat za używanie - jak to ma miejsce w przypadku Spółki - kosztami podatkowymi korzystającego będą składki na ubezpieczenie samochodu OC i NNW w całości, a składki na ubezpieczenie AC są zaliczane do kosztów, z zastrzeżeniem ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop.

Stosownie do tego przepisu nie uważa się za koszty podatkowe składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Oznacza to, że jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określana jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Proporcję, o której mowa w tym przepisie, przelicza się na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Przepis dotyczy dnia zawarcia umowy ubezpieczenia przez leasingodawcę (refakturującego przedmiotowe składki AC) z ubezpieczycielem, a nie dzień, w którym Spółka zobowiązała się zwracać te składki leasingodawcy.

Podsumowując, wydatki poniesione przez Spółkę na ubezpieczenie leasingowanych samochodów osobowych dotyczące refakturowanych przez leasingodawcę składek na ubezpieczenie OC i NNW mogą być kosztem podatkowym w całości. Natomiast wydatki na składki AC dotyczące tych pojazdów można zaliczyć do kosztów podatkowych do wysokości limitu wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-3.4010.104.2017.10.PS).

 

Podstawa prawna:

  • art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629

 

Marcin Szymankiewicz

doradca podatkowy, praktyk, autor licznych publikacji o tematyce podatkowej

Zmiany 2019

Od 1 stycznia 2019 r. planowane jest podniesienie zostanie limit amortyzacji w przypadku nabycia pojazdu do kwoty 150 tys. zł (obecnie 20 tys. euro). Limitem 150 tys. zł ma zostać objęty także leasing operacyjny pojazdów osobowych (obecnie nie ma limitu). Limit ten będzie miał także zastosowanie do składek na ubezpieczenie samochodu osobowego. Wydatki związane z leasingiem nie będą natomiast objęte limitem 50% zaliczenia w koszty (które ma być wprowadzone w stosunku do samochodów osobowych) z zastrzeżeniem, że jeżeli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np.: serwis, wymiana opon), to ta cześć raty będzie objęta limitem 50%, a sam koszt finansowania nie. Umowy leasingu zawarte przed 1 stycznia 2019 r. będzie można nadal zaliczać w koszty na obecnych zasadach, ale tylko do 31 grudnia 2020 r. (czyli tylko przez 2 lata).

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK