Formularze i Wzory Premium 19/2011

Rb-50 Sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, sygn. Rb-50

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 144).


Wersja obowiązująca od 22.01.2022 r.


Wersja obowiązująca od 22.01.2022 r.

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 109)


Wersja obowiązująca od 13.01.2018 r.

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119)


Wersja obowiązująca od 24.01.2014 r.

Sprawozdanie Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami

Zasady sporządzania sprawozdań

Sprawozdanie Rb-50 sporządzają i składają dysponenci środków budżetu państwa przekazujący jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.

Jest to sprawozdanie sporządzane za okresy sprawozdawcze kwartalne. Sporządza się go w formie dokumentu elektronicznego i przekazuje w formie elektronicznej w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. Sprawozdanie sporządzane jest w pełnym zakresie danych wynikających z formularza, którego wzór stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej. Natomiast instrukcja określająca zasady sporządzania sprawozdania Rb-50 stanowi załącznik nr 34 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Dysponenci środków budżetu państwa, przekazujący jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, sporządzają łączne sprawozdanie Rb-50 na podstawie sprawozdań otrzymanych od zarządów tych jednostek.

Sprawozdania te przekazywane i sporządzane są oddzielnie dla gmin, powiatów oraz samorządów województw, w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf odrębnie dla:

? dotacji,
? wydatków.

Kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdanie rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Wykazane w sprawozdaniu kwoty powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Jednostki otrzymujące sprawozdanie są zobowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym, natomiast są one uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości przekazanych sprawozdań, w tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.

Korekty

W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w sprawozdaniu w trakcie kontroli formalno-rachunkowej lub merytorycznej powinny one zostać usunięte przez kierowników jednostek sporządzających sprawozdanie jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych. W razie potrzeby należy dokonać odpowiednich zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego. Korekty danych dotyczących poprzednich okresów sprawozdawczych uwzględnia się odpowiednio w sprawozdaniach sporządzonych za bieżący okres sprawozdawczy. W przypadku stwierdzonych przez Ministerstwo Finansów nieprawidłowości w sprawozdaniach dysponent środków budżetu państwa, który przekazał sprawozdania, jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia tych nieprawidłowości.

W terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym mogą być korygowane łączne sprawozdania roczne, z tym że przekazując korektę sprawozdania, należy dołączyć wyjaśnienie przyczyny dokonywania korekty.

Podpisy

Sprawozdanie Rb-50 przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. Sprawozdanie podpisuje główny księgowy i kierownik jednostki. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym opatruje się sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego. Natomiast w przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski, z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia:

? usługi obsługi rachunków bankowych,
? usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:

? awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 u.f.p. stosuje się odpowiednio,
? innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej.

Szczegółowy sposób sporządzania sprawozdań przekazywanych w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa wskazany jest w  "Dokumentacji Użytkownika dla Modułu Sprawozdawczości" dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Terminy przekazywania sprawozdania

Terminy przekazywania sprawozdań Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami określa załącznik nr 38 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej i przedstawiają się następująco:

? Wojewodowie - przekazują kwartalne sprawozdania dysponentowi części budżetowych, w terminie nie później niż 25 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Wojewodowie - przekazują sprawozdania za IV kwartały dysponentowi części budżetowych, w terminie nie później niż 55 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Kierownik Krajowego Biura Wyborczego - przekazuje kwartalne sprawozdania dysponentowi części budżetowych, w terminie nie później niż 25 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Kierownik Krajowego Biura Wyborczego - przekazuje sprawozdania za IV kwartały dysponentowi części budżetowych, w terminie nie później niż 55 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Dyrektor Urzędu Statystycznego - przekazuje kwartalne sprawozdania dysponentowi części, w terminie nie później niż 25 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Kierownik Krajowego Biura Wyborczego - przekazuje sprawozdania za IV kwartały dysponentowi części budżetowych, w terminie nie później niż 55 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
? Dysponent części budżetowej - przekazuje kwartalne sprawozdania do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa, w terminie nie później niż 30 dni po upływie okresu sprawozdawczego. Ministerstwo Finansów przekazuje dane ze sprawozdań do Najwyższej Izby Kontroli.
? Dysponent części budżetowej - przekazuje sprawozdania za IV kwartały do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa, w terminie nie później niż 60 dni po upływie okresu sprawozdawczego. Ministerstwo Finansów przekazuje dane ze sprawozdań do Najwyższej Izby Kontroli.

W przypadku gdy dzień złożenia sprawozdania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, sprawozdanie należy przekazać w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.

W przypadku zmiany organu dysponującego częścią budżetu państwa, w terminie innym niż dzień kończący okres sprawozdawczy lub dzień kończący rok sprawozdawczy, sprawozdanie Rb-50 przekazuje się, nie później niż 3 dni przed terminem sporządzenia tych sprawozdań za kolejny okres sprawozdawczy, na elektroniczną skrzynkę podawczą organu przejmującego uprawnienia do dysponowania częścią budżetową.

Przykład

Krajowe Biuro Wyborcze zaplanowało dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom, powiatom, samorządom województw ustawami, na wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W okresie sprawozdawczym od 1 stycznia 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. plan po zmianach w dziale 751, rozdziale 75109 przedstawiał się następująco:

? § 2010 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin, związkom powiatowo-gminnym) ustawami" - 2 150 600 zł,
? § 2110 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat" - 900 500 zł,
? § 2210 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa" - 800 500 zł.

Krajowe Biuro Wyborcze jako dysponent środków przekazało w okresie sprawozdawczym od 1 stycznia 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. dotację:

? § 2010 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin, związkom powiatowo-gminnym) ustawami" - 955 100 zł,
? § 2110 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat" - 320 500,00 zł,
? § 2210 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa" - 280 100 zł.

W okresie sprawozdawczym Krajowe Biuro Wyborcze otrzymało sprawozdania jednostkowe Rb-50 z dotacji z gmin, gdzie łącznie dotacje wyniosły: w rozdziale 75109, § 2010 -  "Plan" - 2 150 600 zł, a  "Wykonanie" - 955 100 zł. Natomiast sprawozdania jednostkowe Rb-50 z dotacji z powiatów, gdzie łącznie dotacje wyniosły: w rozdziale 75109, § 2110 -  "Plan" - 900 500 zł, a  "Wykonanie" - 320 500 zł, a z samorządu województwa Rb-50 łącznie, gdzie dotacje wyniosły: w rozdziale 75109, § 2210 -  "Plan" - 800 500 zł, a  "Wykonanie" - 280 100 zł.

Sprawozdania jednostkowe Rb-50 z wydatków związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami przekazanych przez gminy łącznie w dziale 751, rozdziale 75109 przedstawiało się następująco:

? § 4210: "Plan" - 1 151 500 zł; "Wykonanie" - 550 600 zł,
? § 4300: "Plan" - 999 100 zł; "Wykonanie" - 398 200 zł.

Sprawozdania jednostkowe Rb-50 z wydatków związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami przekazanych przez powiaty łącznie w dziale 751; rozdziale 75109 przedstawiało się następująco:

? § 4210: "Plan" - 521 400 zł; "Wykonanie" - 211 250 zł,
? § 4300: "Plan" - 379 100 zł; "Wykonanie" - 99 125 zł.

Sprawozdania jednostkowe Rb-50 z wydatków związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami przekazanych przez samorząd województwa łącznie w dziale 751, rozdziale 75109 przedstawiało się następująco:

? § 4210: "Plan" - 498 200 zł; "Wykonanie" - 146 150 zł,
? § 4300: "Plan" - 302 300 zł; "Wykonanie" - 131 025 zł.

Krajowe Biuro Wyborcze sporządziło za II kwartały 2018 r. sprawozdanie łączne z dotacji i wydatków odrębnie dla gmin, powiatów i samorządu województwa.

Przykład sprawozdania Rb-50 z dotacji dla gmin przedstawiono na wzorze sprawozdania - załącznik nr 15, natomiast z wydatków - załącznik nr 16.

Przykład sprawozdania Rb-50 z dotacji dla powiatów przedstawiono na wzorze sprawozdania - załącznik nr 17, natomiast z wydatków - załącznik nr 18.

Przykład sprawozdania Rb-50 z dotacji dla samorządu województwa przedstawiono na wzorze sprawozdania - załącznik nr 19, natomiast z wydatków.

 

 

Załącznik nr 18

 

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK