Personel i Zarządzanie 2/2018, data dodania: 31.01.2018

Jak dział HR może współtworzyć angażujące miejsce pracy i budować w firmie atmosferę sprzyjającą kreatywności?

infoRgrafika

MARTA JURCZYK

Konsultant, Antal

Rynek pracownika, z którym mamy do czynienia, już od jakiegoś czasu spowodował, że kandydaci mogą przebierać w ofertach pracy. Jednak przed podjęciem decyzji o zmianie miejsca zatrudnienia uwzględniają nie tylko wizerunek firmy, ale też np. co firma oferuje w kontekście rozwoju zawodowego, atmosferę pracy czy zgrany i zmotywowany zespół. Natomiast to, co kiedyś było atrakcyjne, czyli opieka medyczna, traktowane jest jak standard. Stąd organizacje coraz większą wagę przywiązują do stworzenia takich warunków pracy, które będą wspierały kreatywność i innowacyjność zespołów.

Po pierwsze, coraz popularniejsze staje się m.in. zapewnienie pracownikom dostępu do szerokiego portfela szkoleń, dopasowanych do indywidualnych potrzeb. A w celu inicjowania kreatywności, najczęściej firmy z branż IT czy e-commerce, aranżują przestrzenie biurowe w taki sposób, aby pracownicy mogli ze sobą lepiej współpracować i na co dzień wymieniać opinie i spostrzeżenia na dany temat. Dla relaksu tworzone są natomiast odrębne przestrzenie, w których pracownicy mogą oderwać się na chwilę od swoich biurek. W nowoczesnych organizacjach często powstają np. pokoje gier. Firmy zapewniają również pracownikom dostęp do firmowych siłowni.

Po drugie, działy HR często angażują członków zespołów do wspólnego spędzania czasu np. podczas wspólnych posiłków. Popularne są zespołowe lunche lub kick of breakfast. Podczas tych nieformalnych spotkań pracownicy dzielą się informacjami, inspirują, a także omawiają istotne tematy. Również temu służą spotkania typu "Ask anything", podczas których pracownicy mogą zadać pytania ważnym osobom w organizacji, co jest zwłaszcza istotne, gdy firma ma zasięg globalny. Takie rozmowy umożliwiają wymianę kreatywnych opinii i pomysłów pomiędzy pracownikami na całym świecie.

Po trzecie, możliwość pracy zdalnej. Dostęp do nowoczesnych technologii umożliwia pracownikom równie efektywne wykonywanie pracy poza biurem. Wiele osób chętnie z tego korzysta. Miłym gestem jest również możliwość przyjścia do pracy z czworonogiem.

Warto jednak pamiętać, że to, co sprawdza się w jednej organizacji i skutecznie wpływa na kreatywność pracowników, niekoniecznie musi sprawdzać się w drugiej. Być może pracownicy naszej firmy nie oczekują wspólnych posiłków, a np. zaaranżowania spotkania z inspirującymi osobami. Najważniejsza jest inicjatywa działu HR, właściwe zbadanie potrzeb, a następnie wyjście naprzeciw oczekiwaniom. Pamiętajmy, że atmosferę pracy tworzą ludzie, dlatego tak ważne jest wzięcie pod uwagę opinii wszystkich osób.

Bez przyznania pracownikom prawa do błędu i akceptacji ryzyka niepowodzenia nie można liczyć ani na ich inicjatywy, ani na rozwój organizacji.

infoRgrafika

MAGDALENA BURZYŃSKA

dyrektor zarządzająca Ayming Polska

Co sprzyja kreatywności pracowników? Na pewno odpowiednia kultura organizacyjna. Dział HR współpracując z zarządem, może mieć na nią realny wpływ. Jeśli pracownicy mają częściej wychodzić poza schematy myślenia, trzeba im stworzyć środowisko, w którym jest zaufanie i przyzwolenie na popełnienie błędu. Pozytywne i otwarte relacje, wspieranie pomysłów, stawianie nowych wyzwań i motywowanie do działania - te czynniki dodają wszystkim odwagi, by myśleć nieszablonowo. Tam, gdzie pracownicy mają autonomię w sposobie realizacji zadań i gdzie docenia się ich opinie i pomysły, można spodziewać się niestandardowych inicjatyw. Jeśli firma ich oczekuje, dział HR może wesprzeć kadrę zarządzającą w uwzględnieniu tych oczekiwań w systemie motywacyjnym, a także otwarcie promować kreatywność w komunikacji.

Impulsami do kreatywnego myślenia mogą być praktyczne inicjatywy, na przykład projekt interdyscyplinarny lub międzydziałowy, którego celem jest wypracowanie nowych rozwiązań czy produktów. Takie inicjatywy to szansa na oderwanie się od codziennych zadań, wymianę wiedzy z osobami specjalizującymi się w innych obszarach oraz otwartą dyskusję. To wszystko sprzyja kreatywnemu podejściu do podejmowanych działań.

Pamiętajmy jednak, że z kreatywności pracowników nic nie wyniknie, jeśli osoby decyzyjne w firmie będą obawiały się ryzyka związanego z wdrożeniem niestandardowych rozwiązań. Ryzyko jest wpisane w innowacje, dlatego kadra zarządzająca musi akceptować fakt, że innowacyjny pomysł może skończyć się niepowodzeniem. W tym kontekście bardzo ważne jest kształtowanie takiej kultury organizacyjnej, która daje przyzwolenie na popełnienie błędu w procesie tworzenia nowych rozwiązań. Reakcja na błędy zawsze powinna być konstruktywna, tak by stały się one szansą na rozwój pracowników, a nie powodem stłumienia ich kreatywności. Bez przyznania ludziom prawa do błędu i akceptacji ryzyka niepowodzenia nie można liczyć ani na inicjatywy pracowników, ani na rozwój organizacji.

infoRgrafika

ANNA GROSIAK

dyrektor ds. rozwoju biznesu, pełnomocnik ds. zarządzania różnorodnością, Siemens

Siemens jako organizacja działająca w czasach rewolucji przemysłowej 4.0 stawia sobie za cel pozyskiwanie i rozwój kompetentnych pracowników. Wzmacnianie ich zaangażowania jest wypadkową nowej filozofii pracy stosowanej w firmie Siemens od kilku lat. Wypracowaliśmy ją dzięki dialogowi z pracownikami i gotowości do zrozumienia.

Można wyróżnić kilka elementów warunkujących motywację pracowników do włączenia się w działania firmy. Jednym z kluczowych jest poczucie realnego wpływu na decyzje w niej podejmowane i wizję rozwoju. Przytoczę istotny dla nas przykład. Przystępując do budowy nowego budynku biurowego i stylu pracy, zapytaliśmy pracowników o ich oczekiwania. Dzięki ich rozpoznaniu budynek, który nie jest zawieszoną w próżni realizacją koncepcji architektów i inżynierów, będzie miejscem dostosowanym do oczekiwań pracowników firmy Siemens, wspierającym zarazem różne aktywności i formy pracy. Szacunek dla zróżnicowanych potrzeb pracowników to fundament nowej filozofii pracy w naszej firmie. Tworzymy, łączymy, angażujemy na gruncie różnic pod względem wieku, płci, kompetencji, pochodzenia itd., które wyzwalają różnorodne pomysły i kreatywne rozwiązania.

Innym czynnikiem, dzięki któremu pracownicy chętnie włączają się w działania firmy, jest inwestycja w ich rozwój i kompetencje. Oferujemy pracownikom możliwości rozwoju: warsztaty, szkolenia, inspirujące spotkania, mentoring, dzielenie się wiedzą. Mamy świadomość, że podtrzymywanie zainteresowania i zapału pracowników to nigdy niekończący się wysiłek.

Warto pamiętać o zasadach ekonomii wdzięczności - nie można oczekiwać zaangażowania od pracowników, o ile organizacja sama nie występuje z licznymi, angażującymi inicjatywami. Warto pamiętać, że zaangażowanie należy budować na wszystkich szczeblach zarządzania w organizacjach - edukacja w tym zakresie powinna obejmować nie tylko zarząd, lecz także kierowników średniego szczebla.

Organizacja bez zaangażowanego i zmotywowanego pracownika nie osiągnie odpowiednio wysokiego poziomu zysków.

infoRgrafika

EWELINA SOLECKA

Workplace Consulting, Manager, Grupa Nowy Styl

Zaangażowany pracownik stanowi warunek konieczny do odnoszenia sukcesów firmy. To oczywiste. Jednak stworzenie angażującego miejsca pracy jest wciąż wyzwaniem. Wymaga bowiem skomplikowanych działań. Działy HR tworzą różnorodne programy oddziałujące na atmosferę, przyciąganie odpowiednich osób do organizacji, efektywną pracę zespołowa, wyposażanie pracowników w niezbędne kompetencje i wiele innych. Mają też w zasięgu ręki bardzo skuteczne narzędzie do budowania zaangażowania swoich pracowników i tworzenia angażującego środowiska pracy, którego nie doceniają. Tym narzędziem jest nowoczesne biuro. Biuro w rozumieniu fizycznego miejsca pracy, ale przede wszystkim przestrzeni funkcjonalnej, która ułatwia pracownikom realizację zadań i oddziałuje na ich komfort. Biorąc pod uwagę duży wpływ biura na efektywność, zaangażowanie i kreatywność pracowników, słusznym podejściem staje się zaprojektowanie go wykorzystując specyfikę i potrzeby jego użytkowników. Z badań pracowników różnych firm wynika m.in. duże ich zapotrzebowanie na strefy dedykowane do konkretnych zadań, których często brakuje w biurach. Badania, które Grupa Nowy Styl prowadziła wśród swoich klientów wskazują, że ważny jest dostęp do miejsc pracy w ciszy i skupieniu (74 proc. badanych), miejsc pracy kreatywnej lub koncepcyjnej w biurze (60 proc. badanych), miejsc do rozmów telefonicznych (60 proc. badanych). Takie przestrzenie obniżają poziom dystrakcji i znacząco poprawiają efektywność pracy. Tworzenie stref socjalnych z kolei w sposób naturalny motywuje pracowników do angażowania się i nawiązywania relacji ze współpracownikami. Klimat i charakter wnętrza to kolejny element biura, który może tworzyć przyjazną atmosferę, ale co ważne, stanowić też swego rodzaju komunikat dla przebywających w nim osób - odzwierciedlenie kultury organizacyjnej. Świadome wykorzystanie go ułatwi budowę zewnętrznego wizerunku, jak i pożądanych zachowań pracowników. Organizacja bez zaangażowanego i zmotywowanego pracownika nie osiągnie odpowiednio wysokiego poziomu zysków. Tak samo jak pracownik bez wspierającej i stymulującej organizacji nie będzie w sposób satysfakcjonujący w niej funkcjonował. W procesie różnorodnych działań oddziałujących na zaangażowanie nie zapomnijmy o funkcjonalnym i przyjaznym biurze, miejscu gdzie może skutecznie realizować swoje zadania.

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK