Biuletyn VAT 1/2018 [dodatek: Przewodnik po zmianach], data dodania: 09.01.2018

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Przewodnik po zmianach w VAT i akcyzie 2017/2018

(j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. do dnia oddania "Przewodnika po zmianach przepisów 2017/2018" do druku ustawa czekała na publikację w Dzienniku Ustaw)*

* Tabela uwzględnia zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadzone:

- ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846) - obowiązujące od 1 stycznia 2018 r.,

- ustawą z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024) - obowiązujące od 1 stycznia 2018 r.,

- ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (do dnia oddania "Przewodnika po zmianach przepisów 2017/2018" do druku ustawa czekała na publikację w Dzienniku Ustaw) - obowiązujące od 1 lipca 2018 r.,

- ustawą z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2491)

- obowiązujące od 13 stycznia 2018 r.,

- ustawą z 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (do dnia oddania "Przewodnika po zmianach przepisów 2017/2018" do druku ustawa czekała na publikację w Dzienniku Ustaw) - obowiązujące po upływie 7 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw.

Treść przepisu przed nowelizacją

Treść przepisu po nowelizacji

Art. 2. [Definicje]

Art. 2. [Definicje]

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

Brak odpowiednika

(...) 37) rachunku VAT - rozumie się przez to rachunek VAT, o którym mowa w:

a) art. 62a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 1876),

b) art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2065).

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Jest spowodowana wprowadzeniem do ustawy o VAT systemu podzielonej płatności. W przypadku korzystania z tego systemu kwota VAT będzie płacona na odrębny rachunek VAT. Stąd konieczność zdefiniowania pojęcia "rachunek VAT".

Bank będzie prowadził rachunki VAT dla rachunków rozliczeniowych podatników prowadzących działalność. W związku z tym będą obowiązywać następujące zasady:

niezależnie od liczby rachunków rozliczeniowych w danym banku dla danego podatnika będzie prowadzony jeden rachunek VAT, chyba że podatnik wystąpi z wnioskiem o prowadzenie więcej niż jednego rachunku VAT. Inaczej będzie w przypadku rachunków rozliczeniowych prowadzonych przez NBP. Dla każdego rachunku rozliczeniowego tego samego posiadacza w NBP będzie prowadzony rachunek VAT, chyba że posiadacz rachunku wystąpi z wnioskiem o prowadzenie rachunku VAT dla więcej niż jednego rachunku rozliczeniowego lub będzie to wynikać z ustawy o finansach publicznych;

rachunek VAT będzie zakładany tylko do rachunku rozliczeniowego prowadzonego w walucie polskiej;

otwarcie i prowadzenie rachunku VAT nie będzie wymagało zawarcia odrębnej umowy;

otwarcie i prowadzenie rachunku VAT będzie wolne od dodatkowych prowizji i opłat dla banku;

środki pieniężne zgromadzone na rachunku VAT będą mogły być oprocentowane, gdy tak będzie wynikało z ustaleń umowy;

bank będzie informował posiadacza rachunku rozliczeniowego o numerze rachunku VAT oraz ustalonych zasadach i terminach informowania o saldzie na rachunku VAT. Do rachunku VAT nie stosuje się przepisu art. 728 Kodeksu cywilnego, który określa zasady przekazywania wyciągów z rachunków rozliczeniowych;

bank nie będzie wydawał do rachunku VAT instrumentu płatniczego (kart płatniczych, debetowych lub kredytowych).

Takie same zasady obowiązują w przypadku posiadania w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej imiennego rachunku otwartego w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Podatnik nie będzie mógł swobodnie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunku VAT (zob. komentarz do art. 108b).

Art. 87. [Zwrot VAT]

Art. 87. [Zwrot VAT]

(...) 2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

(...) 2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6 i 6a, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Brak odpowiednika

(...) 6a. Na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.

Brak odpowiednika

6b. Zwrot różnicy podatku, o którym mowa w ust. 6a, jest dokonywany przez urząd skarbowy przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3, w którym urząd skarbowy wskazuje w miejsce informacji, o których mowa w art. 108a ust. 3:

1) pkt 1 i 2 - kwotę odpowiadającą zwracanej kwocie różnicy podatku;

2) pkt 3 - okres rozliczeniowy, którego dotyczy wniosek o zwrot;

3) pkt 4 - numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Podatnik, który wystąpi z wnioskiem, aby zwrot nadwyżki podatku przekazać na rachunek VAT, otrzyma go w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia. Nie będzie musiał spełnić żadnych warunków dotyczących zapłaty faktur zakupowych. Zwrot VAT na nowych zasadach będzie mógł uzyskać od rozliczenia za lipiec lub III kwartał 2018 r. (art. 10 ustawy zmieniającej). Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości swobodnego dysponowania środkami znajdującymi się na rachunku VAT (zob. komentarz do art. 108b). Wniosek należy złożyć wraz z deklaracją, z której wynika nadwyżka podatku naliczonego do zwrotu.

Gdy podatnik będzie chciał uzyskać zwrot w terminie 25 dni na rachunek rozliczeniowy, nadal będzie musiał spełnić warunki wskazane w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT. Zasady te nie uległy zmianie.

Brak odpowiednika

Art. 90. [Proporcja]

(...) 10a. W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Brak odpowiednika

10b. Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024). Ma charakter techniczny. Do końca 2017 r. obowiązek ustalania proporcji dla każdej jednostki organizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego, również po centralizacji, określał art. 7 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Obecnie obowiązek ten będzie wynikał z ustawy o VAT. Definicja jednostek organizacyjnych również nie uległa zmianie.

Art. 90a. [Korekta podatku w razie zmiany w stopniu wykorzystania nieruchomości do celów działalności gospodarczej]

Art. 90a. [Korekta podatku w razie zmiany w stopniu wykorzystania nieruchomości do celów działalności gospodarczej]

1. W przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 7b, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

1. W przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 7b, gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10a, zastosowaną przy odliczeniu.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024). Ma charakter techniczny i jest spowodowana przeniesieniem do ustawy o VAT przepisów dotyczących zasad odrębnego ustalania wskaźnika proporcji dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego po centralizacji.

Art. 91. [Korekta kwoty podatku naliczonego]

Art. 91. [Korekta kwoty podatku naliczonego]

1. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

1. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024). Ma charakter techniczny i jest spowodowana przeniesieniem do ustawy o VAT przepisów dotyczących zasad odrębnego ustalania wskaźnika proporcji dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego po centralizacji.

Art. 96. [Rejestracja VAT]

Art. 96. [Rejestracja VAT]

(...) 4a. Naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

(...) 4) podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.

(...) 4a. Naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

(...) 4) podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego lub

Brak odpowiednika

5) z posiadanych informacji wynika, że podatnik może prowadzić działania z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej.

(...) 9. Naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli:

(...) 4) podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego, dyrektora izby administracji skarbowej lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Brak odpowiednika

(...) 9. Naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli:

(...) 4) podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego, dyrektora izby administracji skarbowej lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, lub

5) posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej.

(...) 9h. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 9 i ust. 9a pkt 2, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz, w przypadku niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku, niezwłocznie złoży brakujące deklaracje.

(...) 9h. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 9 pkt 1-4 i ust. 9a pkt 2, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz, w przypadku niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku, niezwłocznie złoży brakujące deklaracje.

Brak odpowiednika

(...) 9j. Naczelnik urzędu skarbowego przywraca zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru.

Komentarz: Zmiana wchodzi w życie 13 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2491). Jest spowodowana wprowadzeniem do Ordynacji podatkowej przepisów pozwalających na blokadę rachunków bankowych podatników, gdy z analizy ryzyka przeprowadzonej przez Szefa KAS na podstawie danych uzyskanych przez izbę rozliczeniową z banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych będzie wynikać, że podatnik może wykorzystywać ich działalność do wyłudzeń skarbowych lub do czynności zmierzających do wyłudzenia skarbowego. Przepisy dotyczące blokady wejdą w życie 30 kwietnia 2018 r.

W Ordynacji podatkowej będzie wskazane, że za wyłudzenia skarbowe uznawane są:

przestępstwa skarbowe z Kodeksu karnego skarbowego, takie jak: unikanie opodatkowania przez nieujawnianie informacji, nieskładanie deklaracji, firmanctwo, oszustwo podatkowe, brak fakturowania albo wadliwe bądź nierzetelne fakturowanie, a także posługiwanie się nierzetelnymi fakturami oraz wyłudzenie zwrotu VAT lub nadwyżki,

przestępstwa przeciwko fakturom wymienione w art. 270a § 1 i 2, art. 271a § 1 i 2 oraz art. 277a § 1 Kodeksu karnego

oraz działanie w zorganizowanej grupie mające na celu popełnienie wymienionych przestępstw skarbowych.

Gdy Szef KAS podejmie decyzję o blokadzie rachunku, informację o tym postanowieniu otrzyma również właściwy naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno-skarbowego oraz prokurator. Na tej podstawie naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł odmówić rejestracji podatnika jeszcze niezarejestrowanego lub wykreślić go z rejestru. Rejestracja będzie przywrócona, bez obowiązku składania ponownego zgłoszenia rejestracyjnego, gdy podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem wyłudzeń skarbowych, albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których będzie wynikał brak tego zamiaru.

Brak odpowiednika

Art. 96b. [Wykaz podmiotów]

1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykazy podmiotów:

1) w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji zgodnie z art. 96 ust. 4a albo które zostały wykreślone przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnicy VAT zgodnie z art. 96 ust. 9 albo 9a;

2) których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

2. Wykazy są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, czy podmiot znajduje się w wykazie.

3. Wykazy zawierają następujące dane podmiotów, o których mowa w ust. 1:

1) firmę (nazwę) lub imię i nazwisko;

2) numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku, jeżeli taki numer został przyznany;

3) numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany;

4) numer PESEL, o ile podmiot posiada;

5) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile został nadany;

6) adres siedziby - w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną;

7) adres głównego miejsca prowadzenia działalności albo adres rejestracyjny, w przypadku braku adresu głównego miejsca prowadzenia działalności - w odniesieniu do osoby fizycznej;

8) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;

9) imiona i nazwiska prokurentów oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;

10) imię i nazwisko lub firmę (nazwę) wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL;

11) daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT;

12) podstawę prawną rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT.

4. Wykazy w zakresie dotyczącym podmiotów, o których mowa w art. 96 ust. 9a pkt 1, nie zawierają danych, o których mowa w ust. 3 pkt 4.

5. Podanie do publicznej wiadomości wykazów nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.

6. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykreśla podmiot z wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w przypadku przywrócenia przez naczelnika urzędu skarbowego rejestracji podmiotu jako podatnika VAT na podstawie art. 96 ust. 9h-9j. W tym przypadku podmiot zostaje umieszczony w wykazie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

7. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykreśla podmiot z wykazu po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podmiot został umieszczony w wykazie.

Komentarz: Zmiana ma wejść w życie 13 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2491).

Szef KAS został zobowiązany do prowadzenia dwóch elektronicznych wykazów podatników:

w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo którzy zostali wykreśleni przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnicy VAT,

których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

Ma to pozwolić podatnikom na bieżące sprawdzanie statusu swoich kontrahentów. Rejestr będzie się znajdował na stronie MF. Gdy podatnikowi zostanie przywrócony status podatnika VAT, będzie wykreślany z pierwszego rejestru i wpisywany do drugiego rejestru. Szef KAS będzie mógł wykreślić podmiot z wykazu po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podmiot ten został umieszczony w wykazie.

Brak odpowiednika

Art. 103a. [Zapłata podatku na rachunek VAT]

W przypadku gdy podatek jest pobierany przez płatnika, o którym mowa w art. 17a, wpłacanie kwot podatku przez podatnika, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, może być dokonywane na rachunek VAT płatnika przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3, w którym podatnik wskazuje w miejsce informacji, o których mowa w art. 108a ust. 3:

1) pkt 1 i 2 - kwotę podatku, o której mowa w art. 103 ust. 5a, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

2) pkt 3 - numer dokumentu związanego z płatnością wystawionego przez płatnika, o którym mowa w art. 17a;

3) pkt 4 - numer, za pomocą którego płatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, podatnik jest obowiązany oprócz rozliczenia tego nabycia w deklaracji również do wcześniejszego wpłacania kwot VAT na rachunek urzędu skarbowego (art. 103 ust. 5a ustawy o VAT). Gdy podatnik korzysta z usług zarejestrowanego odbiorcy lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którzy w jego imieniu wpłacają do urzędu skarbowego podatek jako płatnicy, jest zobowiązany wpłacić na ich konto należny VAT. Po zmianie przepisów będzie mógł wpłacać należny podatek na rachunek VAT swoich płatników. Przepis ten będzie miał zastosowanie do płatności realizowanych od 1 lipca 2018 r. (art. 9 ustawy zmieniającej).

Brak odpowiednika

Rozdział 1a

Mechanizm podzielonej płatności

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. W nowo dodanym rozdziale 1a został uregulowany mechanizm podzielonej płatności, czyli tzw. split payment. Będzie dobrowolny i będzie miał zastosowanie do płatności dokonywanych od 1 lipca 2018 r.

Brak odpowiednika

Art. 108a. [Mechanizm podzielonej płatności]

1. Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

2. Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

3. Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:

1) kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

2) kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;

3) numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;

4) numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

4. W przypadkach określonych w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 i ust. 14 zwrot całości albo części zapłaty może być dokonywany przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w ust. 3, w którym podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4, wskazuje numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługobiorca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

5. W przypadku gdy płatność zostanie dokonana w sposób określony w ust. 2 na rzecz podatnika innego niż wskazany na fakturze, o której mowa w ust. 3 pkt 3, podatnik, na rzecz którego dokonano tej płatności, odpowiada solidarnie wraz z dostawcą tych towarów lub usługodawcą za nierozliczony przez dostawcę towarów lub usługodawcę podatek wynikający z tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług do wysokości kwoty otrzymanej na rachunek VAT.

6. Odpowiedzialność solidarna podatnika, o którym mowa w ust. 5, jest wyłączona w przypadku dokonania przez tego podatnika płatności na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy wskazanego na fakturze, o której mowa w ust. 3 pkt 3, albo zwrotu otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymano tę płatność, niezwłocznie po powzięciu informacji o jej otrzymaniu, w kwocie otrzymanej na rachunek VAT. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Stosowanie mechanizmu split payment będzie dobrowolne. To nabywca zdecyduje, czy skorzysta z tego systemu. Split payment będzie mógł być stosowany tylko do płatności za fakturę. Podatnicy, którzy nie otrzymali faktury z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu np. płatności zaliczki nie będą mogli zastosować mechanizmu podzielonej płatności. Mechanizm ten będzie mógł być stosowany również do częściowych płatności.

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

zapłata należności odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT,

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Do zapłaty na rachunek VAT będzie służył specjalny komunikat przelewu, który będzie udostępniany przez bank. W komunikacie przelewu trzeba będzie zawrzeć następujące informacje:

kwotę odpowiadającą całości albo części VAT wynikającego z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności,

kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto,

numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,

numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, lub NIP nabywcy w przypadku zwrotu VAT po wystawieniu faktury korygującej.

Jeśli zapłata za fakturę nie będzie się odbywała na rachunek VAT wystawcy faktury, np. w przypadku factoringu, to podatnik, na rzecz którego dokonano tej płatności, odpowiada solidarnie wraz z dostawcą tych towarów lub usługodawcą za nierozliczony przez dostawcę towarów lub usługodawcę podatek wynikający z tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług do wysokości kwoty otrzymanej na rachunek VAT.

Podatnik będzie mógł uwolnić się od tej odpowiedzialności, gdy dokona:

płatności na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy wskazanego na fakturze albo

zwrotu całości otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymał tę płatność, niezwłocznie po powzięciu informacji o jej otrzymaniu.

Brak odpowiednika

Art. 108b. [Zgoda na przekazanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy]

1. Na wniosek podatnika naczelnik urzędu skarbowego wydaje, w drodze postanowienia, zgodę na przekazanie środków zgromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na wskazany przez niego rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony ten rachunek VAT.

2. Podatnik we wniosku określa wysokość środków zgromadzonych na rachunku VAT, jaka ma zostać przekazana.

3. Naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku. W postanowieniu naczelnik urzędu skarbowego określa wysokość środków, jaka ma zostać przekazana.

4. Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej, informację o postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, bankowi albo spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, które prowadzą rachunek VAT wskazany we wniosku. Informacja zawiera dane niezbędne do realizacji postanowienia, w tym:

1) numer rachunku VAT, o którym mowa w ust. 1;

2) numer rachunku bankowego albo rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, o których mowa w ust. 1;

3) wysokość środków, o których mowa w ust. 3.

5. Naczelnik urzędu skarbowego odmawia, w drodze decyzji, wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT:

1) w przypadku posiadania przez podatnika zaległości podatkowej w podatku - w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2) w przypadku gdy zachodzi uzasadniona obawa, że:

a) zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, lub

b) wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

6. Podatnik będący państwową jednostką budżetową dysponuje środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT prowadzonych dla rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), na podstawie przepisów tej ustawy.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Podatnicy VAT nie będą mogli swobodnie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. To, jakie środki mogą być przelane na rachunek VAT i na co mogą być przeznaczone, reguluje art. 62b Prawa bankowego. Wynika z niego, że rachunek VAT może być obciążony wyłącznie w celu:

1) dokonania:

a) płatności całości lub części kwoty VAT z tytułu nabycia towarów lub usług na rachunek VAT,

b) zwrotu kwoty VAT wynikającego z wystawionej przez podatnika faktury korygującej in minus, na rachunek VAT nabywcy towarów lub usług

- przy użyciu komunikatu przelewu;

2) wpłaty VAT, dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT, odsetek za zwłokę w VAT lub odsetek za zwłokę od dodatkowego zobowiązania podatkowego, na rachunek urzędu skarbowego;

3) wpłaty VAT przy użyciu komunikatu przelewu przez podatnika na rzecz płatnika, który w jego imieniu rozlicza VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa;

4) przekazania przy użyciu komunikatu przelewu kwoty odpowiadającej kwocie podatku od towarów i usług na rachunek VAT dostawcy towarów lub usługodawcy przez posiadacza rachunku, który:

a) otrzymał płatność przy użyciu komunikatu przelewu oraz

b) nie jest dostawcą towarów lub usługodawcą wskazanym na fakturze, za którą jest dokonywana płatność;

5) zwrotu przy użyciu komunikatu przelewu nienależnie otrzymanej płatności na rachunek VAT posiadacza rachunku, od którego otrzymano tę płatność przy użyciu tego komunikatu;

6) przekazania środków przy użyciu komunikatu przelewu na inny rachunek VAT posiadacza tego rachunku, prowadzony w tym samym banku;

7) przekazania środków na rachunek wskazany przez naczelnika urzędu skarbowego w informacji o postanowieniu, którym wyrazi zgodę na inne przeznaczenie środków;

8) przekazania środków na rachunek rozliczeniowy państwowej jednostki budżetowej, w przypadku gdy rachunek VAT jest prowadzony dla rachunku rozliczeniowego, o którym mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 albo 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.);

9) realizacji zajęcia na podstawie administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji należności z tytułu VAT.

Jak z tego wynika, aby móc zadysponować środkami w inny sposób niż zapłata VAT, konieczna jest zgoda naczelnika urzędu skarbowego. Na wniosek podatnika naczelnik urzędu może wyrazić zgodę na inne przeznaczenie środków. Wydaje wówczas postanowienie, które przekaże do banku prowadzącego rachunek. Na rozpatrzenie wniosku i wydanie postanowienia naczelnik urzędu skarbowego będzie miał 60 dni od dnia otrzymania wniosku. W postanowieniu naczelnik urzędu skarbowego będzie określał wysokość środków, jaka ma zostać przekazana.

Odmowa będzie następować w formie decyzji, od której będzie przysługiwało odwołanie na zasadach wskazanych w Ordynacji podatkowej. Odmowa będzie mogła nastąpić w przypadku:

1) posiadania przez podatnika zaległości podatkowej w VAT - w wysokości odpowiadającej zaległości podatkowej w podatku wraz z odsetkami za zwłokę, istniejącej na dzień wydania decyzji;

2) uzasadnionej obawy, że:

a) zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatku lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję zobowiązań z tytułu podatku, albo

b) wystąpi zaległość podatkowa w podatku lub zostanie ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Ograniczenia te nie będą dotyczyć tylko podatnika będącego państwową jednostką budżetową. Będzie on mógł dysponować środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT prowadzonych dla jego rachunków rozliczeniowych według zasad wskazanych w ustawie o finansach publicznych.

Brak odpowiednika

Art. 108c. [Wyłączenie stosowania sankcji]

1. Do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury, zapłaconej z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, przepisów art. 105a ust. 1, art. 112b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 112c nie stosuje się.

2. Do zaległości w podatku powstałej za okres rozliczeniowy, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z otrzymanych przez podatnika faktur, które zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, przepisu art. 56b Ordynacji podatkowej nie stosuje się.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do podatnika, który wiedział, że faktura zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności:

1) została wystawiona przez podmiot nieistniejący;

2) stwierdza czynności, które nie zostały dokonane;

3) podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością;

4) potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i art. 83 Kodeksu cywilnego.

4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do zaległości podatkowej w podatku przekraczającej dwukrotność kwoty podatku naliczonego wykazanej w złożonej deklaracji podatkowej.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Podatnicy, którzy będą stosowali system podzielonej płatności, będą mogli uniknąć wielu sankcji przewidzianych w ustawie o VAT i Ordynacji podatkowej.

Do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie VAT wynikającej z otrzymanej faktury, którą podatnik zapłacił z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, nie będzie:

ponosił odpowiedzialności solidarnej z dostawcą towarów z zał. nr 13 do ustawy;

można mu określić dodatkowego zobowiązania.

Do zaległości w VAT powstałej za okres rozliczeniowy, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego wynikającą w co najmniej 95% z otrzymanych przez niego faktur, zapłaconych z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, nie będą stosowane podwyższone odsetki. Zasada ta nie będzie miała zastosowania, gdy zaległości przekroczą dwukrotność kwoty podatku naliczonego wykazanej w złożonej deklaracji podatkowej.

Przepisy wyłączające solidarną odpowiedzialność, ustalenie dodatkowego zobowiązania czy zapłatę podwyższonych odsetek za zwłokę nie będą miały zastosowania do podatnika, który wiedział, że faktura zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności:

została wystawiona przez podmiot nieistniejący,

stwierdza czynności, które nie zostały dokonane,

podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością,

potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego.

Brak odpowiednika

Art. 108d. [Zmniejszenie kwoty do wpłaty]

1. Jeżeli zapłata zobowiązania podatkowego z tytułu podatku następuje w całości z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż termin zapłaty podatku, kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku można obniżyć o kwotę wyliczoną według wzoru:

S = Z x r x

n

360

w którym poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę, o którą obniża się kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku,

Z - kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikającą z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowiązania,

r - stopę referencyjną Narodowego Banku Polskiego obowiązującą na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku,

n - liczbę dni od dnia, w którym obciążono rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, z wyłączeniem tego dnia, do dnia, w którym upływa termin zapłaty podatku, włącznie z tym dniem.

2. Kwotę, o którą obniża się kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku, zaokrągla się do pełnych złotych.

3. Do zaokrąglenia kwoty, o którą obniża się kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku, stosuje się przepis art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Podatnicy, którzy będą płacić podatek przed terminem płatności z rachunku VAT, będą mogli obniżyć kwotę do wpłaty. Kwota obniżki będzie ustalana według wzoru:

S (kwota, o jaką można obniżyć zobowiązanie) = Z (kwota zobowiązania przed obniżeniem) x r (stopa referencyjna NBP obowiązująca na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku) x n (liczba dni od dnia, w którym obciążono rachunek, dla których jest prowadzony rachunek VAT, z wyłączeniem tego dnia, do dnia, w którym upływa termin zapłaty podatku, włącznie z tym dniem)/360.

Oznacza to, że im wcześniej zostanie zapłacony VAT, tym kwota do wpłaty będzie mogła być pomniejszona o większą kwotę. Warunkiem zastosowania tego ułatwienia jest, aby cała kwota zobowiązania za dany okres była zapłacona z rachunku VAT.

Brak odpowiednika

Art. 109. [Ewidencja VAT]

(...) 8a. Ewidencja, o której mowa w ust. 3, prowadzona jest w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Została wprowadzona ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Nowy przepis wprowadza obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatników VAT czynnych wyłącznie przy użyciu programów komputerowych. Obowiązek ten nie dotyczy podatników, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT. Za ewidencję prowadzoną przy użyciu programów komputerowych uważa się również ewidencję prowadzoną przy użyciu programu Excel. Zmiana ta wynika z faktu, że każdy podatnik VAT czynny ma obowiązek wysyłać do Ministerstwa Finansów od rozliczenia za styczeń 2018 r. ewidencję VAT w formacie JPK_VAT.

Zał. nr 3 [Stawka 8%]

Zał. nr 3 [Stawka 8%]

Poz.

Symbol PKWiU 2008

Nazwa towaru lub usługi (grupa towarów lub usług)

82

ex 20.14.51.0

Związki siarki organiczne i pozostałe związki organiczno-nieorganiczne - wyłącznie cysteina, cystyna i ich pochodne

92

22.19.71.0

Wyroby higieniczne lub farmaceutyczne (włączając smoczki), z gumy innej niż ebonit

103

32.50.41.0

Soczewki kontaktowe; soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów

Brak odpowiednika

Poz.

Symbol PKWiU 2008

Nazwa towaru lub usługi (grupa towarów lub usług)

uchylona

uchylona

103

ex 32.50.41.0

Soczewki kontaktowe; soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów - służące do korekty wzroku

107a

bez względu na symbol PKWiU

Smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczone do celów medycznych

Komentarz: Zmiana wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Została wprowadzona ustawą z 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzenie tych zmian jest konsekwencją orzeczenia TSUE w sprawie C-678/13. Trybunał orzekł, że Polska narusza dyrektywę, stosując stawkę 8% na wyroby wymienione w zał. nr 3 do ustawy, które nie są produktami farmaceutycznymi, spożywczymi lub wyrobami medycznymi.

Cysteina, cystyna i ich pochodne

Uchylenie poz. 82 zał. nr 3 do ustawy o VAT spowoduje opodatkowanie cysteiny, cystyny i ich pochodnych stawką 23% VAT. Konieczność podwyższenia stawki VAT na te produkty wynika z faktu, że nie stanowią one produktów farmaceutycznych ani środków spożywczych. Cysteiny, cystyny i ich pochodne są zwykle używane jako składniki środków spożywczych (głównie suplementy diety) oraz jako składniki produktów farmaceutycznych.

Wyroby z gumy

Przed zmianą poz. 92 zał. nr 3 do ustawy o VAT obejmowała wyroby higieniczne lub farmaceutyczne (włączając smoczki) z gumy innej niż ebonit. Obejmowała ona zatem m.in. osłonki antykoncepcyjne, cewki, strzykawki i ich zbiorniki, rozpylacze, kroplomierze itp., odciągacze do mleka, smoczki (smoczki do karmienia), torebki na lód, butelki na gorącą wodę, worki tlenowe, gumowe osłonki na palce, specjalne poduszki pneumatyczne dla chorych (np. pierścienie). Uchylenie tej pozycji nie spowodowało jednak, że wszystkie wymienione w niej towary automatycznie zostały objęte stawką 23%. Niektóre z towarów, które były wymienione w tej pozycji zał. nr 3 do ustawy o VAT, mogą stanowić wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które to wyroby objęte są stawką obniżoną w związku z brzmieniem poz. 105 zał. nr 3 do ustawy o VAT (np. strzykawki do podawania leków, strzykawki służące do pobierania krwi, osłonki antykoncepcyjne, poduszki pneumatyczne przeznaczone dla chorych - pierścienie). W poz. 105 zostały wskazane "wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (bez względu na symbol PKWiU)". Przepis ten odnosi się zatem nie tylko do konkretnych rodzajów towarów, ale również do wymagań, które muszą one spełniać. Aby towary mieściły się w zakresie poz. 105, muszą spełniać wszystkie odnoszące się do wyrobów medycznych wymagania ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, wydanych na jej podstawie rozporządzeń oraz aktów prawa UE stosowanych bezpośrednio. Produkty, które nie posiadają statusu wyrobu medycznego, będą podlegały opodatkowaniu stawką 23%.

W szczególności muszą one być oznakowane znakiem CE po przeprowadzeniu odpowiednich dla wyrobu procedur oceny zgodności, potwierdzających, że wyrób spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze. Jeżeli odrębne przepisy również nakładają obowiązek oznakowania wyrobu medycznego znakiem CE, znak ten umieszcza się po spełnieniu także wymagań określonych w tych przepisach. Jeżeli z przepisów ww. ustawy wynika, że ocena zgodności powinna być przeprowadzona z udziałem jednostki notyfikowanej, obok znaku CE powinien być umieszczony numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która certyfikowała wyrób. Wyrób medyczny, którego oceny zgodności nie przeprowadzono albo którego ocenę zgodności, wbrew przepisom, przeprowadzono bez udziału jednostki notyfikowanej, nie może być dopuszczony do obrotu na terytorium RP.

Dostawa towarów, w odniesieniu do których została wydana np. decyzja w sprawie wycofania ich z obrotu, będzie podlegała opodatkowaniu VAT, ale będzie opodatkowana stawką 23%, nie 8%.

Soczewki i okulary

Zmiana poz. 103 załącznika spowodowała, że soczewki i szkła, które nie służą do korekty wzroku (np. do okularów przeciwsłonecznych), będą opodatkowane stawką 23%. Natomiast szkła i soczewki, które służą do korekty wzroku, nadal będą opodatkowane stawką 8%.

Smoczki dla niemowląt i dzieci

Dodanie poz. 107a jest związane z uchyleniem poz. 92 i ma na celu utrzymanie obniżonej stawki na smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczone do celów medycznych. Przykładowo w tej pozycji będą się mieściły smoczki przeznaczone do podawania produktów leczniczych, wyposażone w zbiornik i suwak dozujący, czy smoczki do ssania o konstrukcji umożliwiającej użycie z sondą donosową i doustną, przeznaczone dla wcześniaków w celu zapobiegania nieprawidłowemu ustawieniu żuchwy i zapadaniu się języka, co może być przyczyną problemów oddechowych. Niewątpliwie są to towary przeznaczone do łagodzenia skutków niepełnosprawności (o czym wprost stanowi dyrektywa 2006/112/WE). Ze względu na praktyczne problemy różnicowania stawki w zależności od tego, czy dany smoczek jest wykorzystywany przez chore dziecko lub niemowlę (matkę) albo zdrowe dziecko lub niemowlę (matkę), ustawodawca uznał za zasadne objęcie całej tej grupy towarów stawką 8%, bez względu na symbol PKWiU.

VAT - przepisy wykonawcze

wejście w życie 1 stycznia 2018 r.

Kasa rejestrująca

Nowe rozporządzenie przewiduje takie same rodzaje zwolnień jak poprzednie rozporządzenie.

Prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej stracili podatnicy świadczący usługi:

w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz

wymiany walut, gdy nie są bankami albo kasami oszczędnościowo-kredytowymi.

Nowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2018 r., ale podatnicy, którzy stracili prawo do zwolnienia, będą mieli obowiązek wprowadzenia kas od 1 kwietnia 2018 r. Podatnicy, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia jeszcze w 2017 r., muszą wprowadzić kasy w terminach przewidzianych w rozporządzeniu z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. z 2017 r. poz. 2454

wejście w życie 1 stycznia 2018 r.

Import towarów

Wprowadzono dwie zmiany w rozporządzeniu w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie. Jedna z nich jest konsekwencją zmiany stawek VAT z 8% na 23% na dostawy krajowe wybranych produktów niebędących wyrobami medycznymi, farmaceutycznymi czy spożywczymi. Dlatego konieczne było dostosowanie stawek VAT od importu tych wyrobów do zmian wprowadzonych w ustawie o VAT. W związku z tym:

uchylono poz. 208, 209 i 271 odpowiadające uchylanym poz. 82 i 92 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, co oznacza, że stawką 23% będzie opodatkowana cysteina, cystyna i jej pochodne oraz wyroby z gumy, których nie będzie można zaliczyć do wyrobów medycznych,

ograniczono stosowanie stawki 8% (poz. 296-298 załącznika) do soczewek kontaktowych i soczewek okularowych służących do korekty wzroku, zatem soczewki i szkła, które nie służą do korekty wzroku (np. do okularów przeciwsłonecznych), będą opodatkowane stawką 23%,

utrzymano obniżoną stawkę podatku 8% na smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczone do celów medycznych.

Zmiana wejdzie w życie w tym samym dniu co ustawa zmieniająca ustawę o VAT w tym zakresie.

Druga zmiana jest podyktowana koniecznością dostosowania przepisów polskiego rozporządzenia do regulacji rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1925 z 12 października 2017 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 282 z 31.10.2017, str. 1). Rozporządzeniem tym część kodów CN obowiązujących w 2017 r. zastąpiono nowymi kodami, które obowiązują od 1 stycznia 2018 r. Stąd konieczność zmiany polskiego rozporządzenia.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 19 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie - Dz.U. z 2017 r. poz. 2438

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie - do dnia oddania "Przewodnika po zmianach przepisów 2017/2018" do druku rozporządzenie nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK