Rachunkowość Budżetowa 3/2018, data dodania: 26.01.2018

Jaki prewspółczynnik powinna stosować gmina prowadząca inwestycję w ośrodku będącym w zarządzie zakładu budżetowego?

PROBLEM:

Gmina prowadzi inwestycję pod nazwą "Modernizacja ośrodka wypoczynku świątecznego". Faktury za zakupione usługi i materiały są wystawiane na gminę. Ośrodek jest w zarządzie gminnego zakładu budżetowego - pływalni miejskiej, i to w tym zakładzie powstaje z tego tytułu sprzedaż opodatkowana oraz niepodlegająca VAT. Według jakiego prewspółczynnika gmina może odliczyć VAT z otrzymanych faktur zakupowych dotyczących inwestycji - prewspółczynnika gminy czy prewspółczynnika zakładu budżetowego?

ODPOWIEDŹ:

Do obliczania kwot podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wskazanej inwestycji gmina powinna stosować prewspółczynnik zakładu budżetowego, w którego zarządzie jest modernizowany ośrodek.

UZASADNIENIE:

Z dniem 1 stycznia 2016 r. do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) zostały dodane przepisy określające zasady dokonywania odliczeń częściowych w przypadkach, gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86 ust. 2a-2h i 22 ustawy o VAT). Takie odliczenia są dokonywane z uwzględnieniem nowego rodzaju proporcji, nazywanej często prewspółczynnikiem lub preproporcją.
Co do zasady, podatnicy obowiązani do stosowania prewspółczynnika mają swobodę wyboru metody jego określenia. Jednak w przypadku niektórych z nich ta swoboda została ograniczona przez Ministra Finansów przepisami wykonawczymi. Dotyczy to między innymi jednostek samorządu terytorialnego, w których przypadku prewspółczynnik jest ustalany odrębnie dla:
  1. obsługujących te jednostki urzędów działających w formie samorządowej jednostki budżetowej,
  2. pozostałych samorządowych jednostek budżetowych,
  3. samorządowych zakładów budżetowych.
Dotyczy to również zakupów dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wskazane jednostki organizacyjne.

Interpretacje

(…) w związku z centralizacją rozliczeń VAT Miasto wraz z jego jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT. Zatem wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Miasta nie przesądza o kwalifikacji zakupów. Tym samym, gdy jednostka organizacyjna realizuje jednocześnie działalność gospodarczą, jak i działalność inną niż gospodarcza (działalność poza VAT) i nie ma możliwości przypisania zakupów wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, to fakt ten powoduje, że Wnioskodawca jest zobowiązany dla tej jednostki zastosować przepisy art. 86 ust. 2a w powiązaniu z § 3 rozporządzenia [rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników].

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

z 28 marca 2017 r., sygn. akt 1061-IPTPP1.4512.77.2017.1.MW

Przyjmuje się przy tym, że przy dokonywaniu zakupów dotyczących inwestycji prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, które są wykorzystywane przez utworzone przez nie jednostki organizacyjne, należy stosować prewspółczynnik właściwy dla tych jednostek organizacyjnych.

Interpretacje

(…) w sytuacji, gdy wydatek zrealizowany przez Wnioskodawcę (Powiat) będzie wykorzystywany przez inną jednostkę organizacyjną (jednostkę budżetową) - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej zakup, czyli w rozpatrywanej sprawie placówki oświatowej wykorzystującej termomodernizowany budynek szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach

z 13 grudnia 2016 r., sygn. akt 2461-IBPP3.4512.603.2016.2.JP

(…) w sytuacji, gdy zakupione przez Urząd Miasta towary i usługi przeznaczone będą w całości na potrzeby innej jednostki organizacyjnej Gminy (Ośrodka Sportu i Rekreacji), która będzie wykorzystywała efekty realizowanej inwestycji do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, Gminie - jak słusznie wskazała - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu "prewspółczynnika" obliczonego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej zakupione towary i usługi (Ośrodka Sportu i Rekreacji).

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

z 1 sierpnia 2017 r., sygn. akt 0115-KDIT1-1.4012.336.2017.2.MM

A zatem do obliczania kwot podatku naliczonego z faktur dotyczących wskazanej inwestycji gmina powinna stosować prewspółczynnik zakładu budżetowego, w którego zarządzie jest modernizowany ośrodek.

 

Podstawy prawne

  • art. 86 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

  • § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193)

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

 

W jednym z kolejnych numerów "Rachunkowości Budżetowej" w dziale "Podatki" polecamy m.in. artykuł:

Wnoszenie w szkole opłat za obiady możliwe także po centralizacji.

 

Zachęcamy do prenumeraty "Rachunkowości Budżetowej".

Informacje i zamówienia - tel. 22 212 07 30, 801 626 666.

www.rb.infor.pl

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK