Dnia 9 stycznia 2018 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej. W artykule prezentujemy zmian, które wprowadzono tym rozporządzeniem wobec rozporządzenia z 16 stycznia 2014 r.
Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: nowe rozporządzenie) wynikają przede wszystkim:
Ustawodawca doprecyzował przepisy w zakresie instrukcji sporządzania sprawozdań przez jednostki samorządu terytorialnego (załącznik nr 36 do nowego rozporządzenia).
Zgodnie z nowym rozporządzeniem:
Ponadto zmieniono zasady wykazywania danych w kolumnie "Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, obliczone za okresy sprawozdawcze":
W sprawozdaniu Rb-PDP dodano kolumnę w zakresie kwot wynikających z wydanych w latach poprzednich decyzji o rozłożeniu na raty. Zdaniem ustawodawcy, pozwoli to na bardziej wnikliwą analizę sytuacji finansowej gmin i miast na prawach powiatu w zakresie realizacji decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa.
W sprawozdaniu Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego przepisy instrukcji (załącznik nr 36 do nowego rozporządzenia) dostosowano do nowego brzmienia formularza sprawozdania.
Ta ramka koniecznie w tym miejscu (przy sprawozdaniu Rb-NDS)
W związku z centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług dla jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którą to jednostka samorządu terytorialnego rozlicza ten podatek z urzędem skarbowym wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym samorządowymi zakładami budżetowymi - zmieniono zapis § 19 ust. 2 pkt 1 lit. b załącznika nr 36 do nowego rozporządzenia.
W sprawozdaniu Rb-50 o wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego doprecyzowano kwestie wykazywania dopłat dla jednostek samorządu terytorialnego do dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej.
W załączniku nr 35 do nowego rozporządzenia uaktualniono przepisy dotyczące nazwy agencji wykonawczej i symbolu dysponenta odpowiedniej części budżetowej. Zmiana ta jest wynikiem wejścia w życie z dniem 1 września 2017 r. ustawy z 10 lutego 2017 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa. Na mocy tej ustawy jedyną akredytowaną agencją płatniczą do obsługi środków wspólnej polityki rolnej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zmieniono zapis § 5 załącznika nr 35 do nowego rozporządzenia poprzez wskazanie, że w przypadku zmiany organu dysponującego częścią budżetu państwa zwroty dotyczące płatności z lat ubiegłych w systemie BGK-ZLECENIA są przypisywane do aktualnego dysponenta części budżetowej zgodnie z uzyskanymi informacjami, w trakcie wyjaśniania zwrotów i wykazywane w ramach "Danych uzupełniających do sprawozdania Rb-28UE (1)" przez tego dysponenta.
Nowelizacja ta wynika z faktu przejęcia przez nowych dysponentów części projektów, dla których środki były wypłacone w ramach poprzednio obowiązujących części budżetowych.
W zakresie sprawozdania Rb-Z-PPP w nowym rozporządzeniu wykreślono wiersze:
Wskazane tutaj kategorie wydatków (zobowiązań) dotyczyły pozycji planowanych, ich miarodajne określenie stwarzało więc problemy dla podmiotów sporządzających te sprawozdania.
W związku z wykreśleniem ze sprawozdania poz. A6., A7., A9 ustawodawca wprowadził także zmiany w załączniku nr 37 do nowego rozporządzenia stanowiącym instrukcję sporządzania sprawozdań budżetowych o stanie zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego. Doprecyzowano:
W związku z wątpliwościami w zakresie obowiązku przekazywania sprawozdań Rb-Z-PPP doprecyzowano § 4 pkt 5 nowego rozporządzenia. Wyrazy ""odrębnych przepisów" zastąpiono wyrazami "przepisów ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym". Jak wynika z uzasadnienia do projektu, ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa jej relacje z przepisami innych ustaw, np. w zakresie wyboru partnera prywatnego, w ramach których to przepisów określone są zasady, kiedy do wyboru partnera stosuje się przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, a kiedy przepisy Prawa zamówień publicznych. Tym samym - zdaniem ustawodawcy - usunięte zostaną wątpliwości interpretacyjne obecnego zapisu, co umożliwi jednostkom sprawozdającym łatwiejszą identyfikację zobowiązań będących przedmiotem sprawozdania Rb-Z-PPP.
Rozszerzono definicję środków w drodze o wypłaty z tytułu dochodów, dokonanych w:
Wprowadzona zmiana ma na celu wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym dochody te powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27.
Ponadto w sprawozdaniu Rb-33 dostosowano nazewnictwo do ustawy budżetowej w zakresie wykazywania stanu funduszy na początek i koniec okresu sprawozdawczego.
W związku z likwidacją Funduszu Promocji Twórczości uchylono przepisy nadające temu funduszowi symbol dla celów sprawozdawczości budżetowej. Dla celów sprawozdawczych nadano symbole:
W sprawozdaniu Rb-70 usunięto grupę pracowniczą aplikanci sądowi i prokuratorscy. W związku z ustawą z 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw nie ma już potrzeby wyodrębniania tej grupy zawodowej.
Instrukcję sporządzania sprawozdania Rb-28 Programy WPR dostosowano do przepisów dotyczących podatku od towarów i usług obowiązujących w perspektywie finansowej 2014-2020.
W zakresie sprawozdania Rb-28 Programy w kolumnie "Nazwa Programu" punkty oraz programy w ramach punktów mogą być uszeregowane w kolejności innej niż podana we wzorze sprawozdania. Ponadto zmieniono nazwę programu "Małopolski RPO 2014-2020" na "RPO Województwa Małopolskiego 2014-2020".
W związku z uchyleniem obowiązku sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o poniesionych wydatkach strukturalnych zapisy nowego rozporządzenia zostały dostosowane do obowiązującego stanu prawnego. Nowelizacja ustawy o finansach publicznych w tym zakresie wynika ze zmiany metodologii weryfikacji zasady dodatkowości dla okresu programowania 2014--2020. Zgodnie z art. 95 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego z Rady (UE) nr 1303/2013 z 17 grudnia 2013 r., weryfikacja zasady dodatkowości polega na wykazaniu nakładów brutto na środki trwałe inwestycji rządowych i samorządowych, przy czym państwo członkowskie nie ma obowiązku wykazywania tych kwot oddzielnie dla każdej z kategorii interwencji. Przepis ten eliminuje więc potrzebę stosowania przez jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych klasyfikacji wydatków strukturalnych oraz sporządzania sprawozdań z poniesionych wydatków strukturalnych.
Zgodnie z § 24 nowego rozporządzenia, wchodzi ono w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, tj. 13 stycznia 2018 r., z tym że:
Ponadto należy pamiętać, że:
- sprawozdania Rb-33 i Rb-40 sporządza odpowiednio likwidator Ministerstwa Skarbu Państwa w likwidacji oraz minister właściwy do spraw nauki,
Podstawy prawne
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 109)
MAGDA GROTKIEWICZ
prawnik specjalizujący się w tematyce finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, redaktor prowadzący dwutygodnik "Rachunkowość Budżetowa"
rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1015; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 699)