Formularze i Wzory Premium 19/2011

Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2020 r., poz. 342).

 Na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki sporządzają sprawozdanie finansowe składające się z:

1) bilansu,

2) rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),

3) zestawienia zmian w funduszu,

4) informacji dodatkowej.

Sprawozdanie finansowe jednostkowe sporządza się na podstawie własnych ksiąg rachunkowych jednostki. Natomiast sprawozdanie łączne przygotowuje się na podstawie sprawozdań finansowych jednostkowych z odpowiednim wyłączeniem wzajemnych rozliczeń dokonywanych między jednostkami objętymi tymi sprawozdaniami.

Poszczególne części sprawozdania finansowego tworzą spójną całość. Nie należy traktować ich jako odrębnych, niezależnych od siebie części. Są one ze sobą wzajemnie powiązane. Należy zweryfikować wzajemne powiązania między tymi częściami.

Zestawienie zmian w funduszu jednostki przedstawia szczegółową informację na temat funduszu jednostki. Prezentuje stan funduszu na początek i koniec roku obrotowego oraz wszelkie zdarzenia, które miały miejsce w danym roku obrotowym, wpływające na zwiększenie lub zmniejszenie funduszu jednostki.

Ta część sprawozdania finansowego dostarcza jego odbiorcom informacje o zmianach poszczególnych składników funduszu własnego oraz o kosztach i przychodach, które bezpośrednio, tzn. z pominięciem rachunku zysków i strat, miały wpływ na fundusz.

W zestawieniu zmian w funduszu jednostki występują pozycje, które są charakterystyczne tylko dla poszczególnych form jednostek organizacyjnych, tj. jednostek budżetowych czy też zakładów budżetowych.

Podstawą sporządzenia zestawienia zmian w funduszu jednostki są zapisy na koncie 800 "Fundusz jednostki".

Wzór zestawienia zmian w funduszu stanowi załącznik nr 11 do ww. rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont.

Zestawienie zmian w funduszu jednostki należy wypełnić zarówno w zakresie stanu na koniec roku poprzedniego, jak i stanu na koniec roku bieżącego. Dane wykazane w kolumnach "Stan na koniec roku poprzedniego" powinny być zgodne z danymi wykazanymi w kolumnach "Stan na koniec roku bieżącego" w zestawieniu zmian w funduszu jednostki sporządzonym za rok poprzedzający rok sprawozdawczy.

Zestawienie zmian w funduszu jednostki określa wartość dwóch kategorii: "funduszu jednostki" i "funduszu", które występują także w bilansie, stanowiącym główną część tego samego sprawozdania finansowego.

Zestawienie zmian w funduszu sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej.

Dane liczbowe należy wykazać w złotych i groszach.

Zestawienie zmian w funduszu jednostki podpisują odpowiednio: kierownik jednostki i główny księgowy.

Zestawienie zmian w funduszu jednostkowe sporządza się w terminie 3 miesięcy od dnia, na który zamyka się księgi rachunkowe.

Kierownicy jednostek składają zestawienie zmian w funduszu odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom JST w terminie do 31 marca roku następnego.

Zarządy JST przekazują zestawienie zmian w funduszu w postaci dokumentu elektronicznego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych do 30 kwietnia roku następnego.

W terminie do 10 maja roku następnego zestawienie zmian w funduszu należy publikować w Biuletynie Informacji Publicznej jednostek sporządzających sprawozdanie finansowe.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK