Formularze i Wzory Premium 19/2011

Rb-27 Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych, sygn. Rb-27

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 144).


Wersja obowiązująca od 22.01.2022 r.


Wersja obowiązująca od 22.01.2022 r.

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 109)


Wersja obowiązująca od 13.01.2018 r.

Opublikowano:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119 ostatnia zmiana: Dz.U. 2015 poz. 459).


Wersja obowiązująca od 1.04.2015 r.


Wersja obowiązująca od 24.01.2014 r.

Sprawozdanie Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych

Podmioty sporządzające sprawozdanie

Sprawozdanie Rb-27 jest sprawozdaniem sporządzanym za okresy miesięczne oraz za rok, a prezentowane w nim dane wykazuje się narastająco za kolejne okresy sprawozdawcze (kolejne miesiące roku budżetowego). Sprawozdanie sporządzane jest w układzie: dział, rozdział, paragraf, natomiast sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w działach i rozdziałach. Kwoty w sprawozdaniach wykazuje się w złotych i groszach zgodnie z obowiązującymi zasadami przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Sporządzone sprawozdanie Rb-27 dostarcza informacji o źródłach dochodów oraz wysokości ich wykonania w danym okresie sprawozdawczym.

Wzór formularza sprawozdania Rb-27 z wykonania planu dochodów budżetowych został określony rozporządzeniem o sprawozdawczości budżetowej i stanowi załącznik nr 5 do tego rozporządzenia. Natomiast instrukcja określająca zasady sporządzania sprawozdania Rb-27 stanowi załącznik nr 34 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Sprawozdanie jest sporządzane w różnej szczegółowości w zależności od okresu sprawozdawczego oraz od podmiotu sporządzającego to sprawozdanie.

Sprawozdanie jednostkowe Rb-27 miesięczne i roczne składane jest przez:

? dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni,
? naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych.

Sprawozdania miesięczne dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni

Sprawozdania Rb-27 miesięczne za styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad, grudzień sporządzane przez dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni wypełnia się w zakresie kolumny:

? "Plan" - kwoty, które wynikają z planu finansowego jednostki. W przypadku dysponenta części budżetowej, któremu podlegają placówki, wykazuje się również kwoty wynikające z planów finansowych tych placówek;
? "Dochody wykonane" - dochody wykonane na podstawie księgowości analitycznej do rachunku bieżącego dochodów. Powiększamy je o środki w drodze, które nie wpłynęły na rachunek bieżący Narodowego Banku Polskiego do końca okresu sprawozdawczego, dotyczące dochodów państwowej jednostki budżetowej, stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonane w:

1) kasie jednostki,

2) placówce pocztowej w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe,

3) biurze usług płatniczych,

4) instytucji płatniczej,

5) instytucji pieniądza elektronicznego

oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej.

W przypadku gdy suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.

Dochody budżetu państwa uzyskane przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej są włączane do sprawozdań łącznych dysponentów środków budżetu państwa, przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego".

Sprawozdania miesięczne kończące kwartał i rok dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni

Zasady sporządzania sprawozdań

Miesięczne sprawozdanie Rb-27 za marzec, czerwiec, wrzesień oraz sprawozdanie roczne sporządzane przez dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni z wyjątkiem przedstawionym poniżej wypełnia się w zakresie kolumny:

? 3 "Dział",
? 4 "Rozdział",
? 5 "Paragraf",
? 6 "Plan",
? 7 "Należności",
? 8 "Potrącenia i inne zmniejszenia dochodów",
? 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)",
? 11 "Saldo końcowe - należności pozostałe do zapłaty, ogółem",
? 12 "w tym zaległości netto"
? 13 "nadpłaty".

W sprawozdaniach Rb-27 dysponenci środków budżetu państwa, którzy otrzymują sprawozdania Rb-27ZZ, w zakresie paragrafu 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" wypełniają dane w zakresie kolumny:

? 3 "Dział",
? 4 "Rozdział",
? 5 "Paragraf",
? 6 "Plan",
? 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)".
? Kolumny 3 do 5 - odpowiednio: dział, rozdział i paragraf zgodnie z obowiązującą w tym zakresie klasyfikacją budżetową określoną rozporządzeniem o klasyfikacji budżetowej.
? Kolumna 6 "Plan" - kwoty, które wynikają z planu finansowego jednostki. W przypadku dysponenta części budżetowej, któremu podlegają placówki, wykazuje się również kwoty wynikające z planów finansowych tych placówek.
? Kolumna 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" - wykazuje się: salda początkowe należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty, a powiększone o kwoty przypisów z tytułu dochodów budżetowych, których pierwotny termin płatności przypada na dany rok budżetowy, po zmniejszeniu o kwoty odpisów. W przypadku gdy kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, wówczas różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.

Przykład

W 2018 r. przypisano należności z tytułu wpływu z opłat za koncesje i licencje w wysokości 32 100 zł płatne w roku 2018. Z tym że na koniec 2017 r. wystąpiła u tego dłużnika należność z tego samego tytułu z opłat za koncesje i licencje w kwocie 5000 zł, której termin płatności przypadał na 10 stycznia 2018 r. W sprawozdaniu na 31 marca 2018 r. w kolumnie należności należy wykazać kwotę 37 100 zł (32 100 zł + 5000 zł).

Przykład

W 2018 r. przypisano należności z tytułu paragrafu 075 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" w wysokości 6000 zł płatne do 20 stycznia 2018 r. Z tym że w lutym 2018 r. dłużnik wystąpił o rozłożenie zaległości na raty. Została wydana w marcu 2018 r. decyzja rozkładająca zaległość na 3 raty po 2000 zł, z tym że trzecia rata ma termin płatności - 10 stycznia 2019 r. W sprawozdaniu na 31 marca 2018 r. w kolumnie należności należy wykazać kwotę 4000 zł (6000 zł - 2000 zł termin płatności w następnym roku).

W przypadku gdy dochody budżetowe zostały wykonane bez przypisu należności, a przepisy odrębne nie przewidują przypisu dla tego rodzaju dochodów, należy w kolumnie "Należności" wykazać zrealizowane dochody na podstawie ewidencji analitycznej do konta rachunku bieżącego dochodów jednostki budżetowej, powiększone o środki w drodze. Przez środki w drodze rozumiemy środki, które nie wpłynęły na rachunek bieżący Narodowego Banku Polskiego do końca okresu sprawozdawczego, dotyczące dochodów państwowej jednostki budżetowej, stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonane w:

? kasie jednostki,
? placówce pocztowej w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe,
? biurze usług płatniczych,
? instytucji płatniczej,
? instytucji pieniądza elektronicznego

- oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej.

W przypadku gdy dochody budżetowe zostały wykonane bez przypisu należności, wykazujemy w kolumnie "Należności" kwotę z kolumny "Dochody wykonane".

Dochody budżetu państwa uzyskane przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej są włączane do sprawozdań łącznych dysponentów środków budżetu państwa przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" i wykazywane następującą: w kolumnie "Należności" - kwoty należności wykazane przez jednostki samorządu terytorialnego w części A. "Dane uzupełniające" do sprawozdania Rb-27ZZ, z uwzględnieniem należności z tytułu dochodów nieprzekazanych przez jednostki samorządu terytorialnego w latach ubiegłych.

? Kolumna 8 "Potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" - zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów. Mają tu zastosowanie przepisy ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1201 ze zm.) - na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków, o których mowa w art. 66 § 1 tej ustawy.
? Kolumna 9 "Dochody wykonane wpływy minus zwroty" - dochody wykonane na podstawie księgowości analitycznej do rachunku bieżącego dochodów. Powiększamy je o środki w drodze, które nie wpłynęły na rachunek bieżący Narodowego Banku Polskiego do końca okresu sprawozdawczego, dotyczące dochodów państwowej jednostki budżetowej, stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonane w:
? kasie jednostki,
? placówce pocztowej w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe,
? biurze usług płatniczych,
? instytucji płatniczej,
? instytucji pieniądza elektronicznego

- oraz wpłaty przekazane do banków w ramach zastępczej obsługi kasowej.

W przypadku gdy suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.

W przypadku dochodów budżetu państwa uzyskanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" wykazuje się kwoty dochodów otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego, wynikające z ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego - dochodów.

? Kolumny 11-13 "Saldo końcowe" - w odpowiednich kolumnach salda końcowego wykazuje się należności pozostałe do zapłaty (jest to ta część niezapłaconych należności, która została wykazana w kolumnie 7"Należności"):
? Kolumna 11 - "należności pozostałe do zapłaty - ogółem" - część należności, które zostały wykazane w kolumnie 7 sprawozdania, a nie zostały zapłacone. W przypadku dochodów budżetu państwa uzyskanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w odpowiednich rozdziałach w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" wykazujemy różnice pomiędzy kwotami wykazanymi w kolumnie 7 "Należności" a kwotami wykazanymi w kolumnie 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)".
? Kolumna 12 - "zaległości netto" - dane z kolumny 11 "ogółem", wyodrębnione z należności pozostałych do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone). Należy pamiętać, że muszą być spełnione oba warunki:

1) musi minąć termin zapłaty,

2) musi istnieć możliwość egzekwowania tej należności.

W kolumnie "zaległości netto" nie należy wykazywać:

1) zaległości płatnych w ratach, w przypadku gdy termin spłaty raty nie minął,

2) odroczonych, jeżeli odroczony termin płatności nie minął.

Nie wykazujemy tu również kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów oraz zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.

W przypadku dochodów budżetu państwa uzyskanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w odpowiednich rozdziałach w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" wykazujemy kwoty zaległości wykazane przez jednostki samorządu terytorialnego w części A. "Dane uzupełniające" do sprawozdania Rb-27ZZ.

? Kolumna 13 "Nadpłaty" - kwoty nadpłacone.

W przypadku dochodów budżetu państwa uzyskanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań administracji rządowej przekazujących jednostkom samorządu terytorialnego dotacje na realizację tych zadań, w odpowiednich rozdziałach w jednym paragrafie 2350 "Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego" wykazujemy kwoty nadpłat wykazane przez jednostki samorządu terytorialnego w części A. "Dane uzupełniające" do sprawozdania Rb-27ZZ.

Przykład

W marcu 2018 r. przypisano należność z tytułu czynszu w kwocie 2000 zł z terminem zapłaty do 10 kwietnia 2018 r. Dłużnik wpłacił 29 marca 2018 r. kwotę 2010 zł. W tym przypadku wystąpi nadpłata wykazana w sprawozdaniu w kolumnie 13 - 10 zł. Ponieważ dłużnik nadpłacił kwotę 10 zł ponad należność, która wynosiła 2000 zł.

Przykład

W marcu 2018 r. przypisano należności z tytułu czynszu za marzec, kwiecień i maj w kwocie 3000 zł po 1000 zł za każdy miesiąc z terminem zapłaty odpowiednio do 10 kwietnia, 10 maja i 10 czerwca 2018 r. Dłużnik wpłacił 30 marca 2018 r. całą kwotę, tj. 3000 zł. W tym przypadku nie wystąpi nadpłata, ponieważ dłużnik zapłacił należność, która wynosiła 3000 zł.

W jaki sposób sprawdzić poprawność wykazanych danych w sprawozdaniu

Sporządzone sprawozdanie Rb-27 za marzec, czerwiec, wrzesień oraz sprawozdanie roczne, z wyjątkiem sprawozdań zawierających dane dotyczące placówek (w rozdziałach dotyczących placówek) powinno się bilansować w następujących pozycjach sprawozdania:

? kwota wykazana w kolumnie "Należności" minus kwota wykazana w kolumnie "Potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" minus kwota wykazana w kolumnie "Dochody wykonane" równa się kwocie wykazanej w kolumnie "należności pozostałe do zapłaty" minus kwota wykazana w kolumnie "nadpłaty", z wyjątkiem gdy w sprawozdaniu Rb-27ZZ występują nadpłaty, to sprawozdanie Rb-27 może się nie bilansować o kwotę tych nadpłat:

kolumna 7 - kolumna 8 - kolumna 9 = kolumna 11 - kolumna 13

Kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdanie rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Jednostki otrzymujące sprawozdanie są zobowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym. Są także uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości przekazanych sprawozdań, w tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.

Sprawozdanie jednostkowe Rb-27 sporządzane jest przez kierowników jednostek organizacyjnych na podstawie ewidencji księgowej. Natomiast sprawozdanie łączne sporządzane jest przez dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i dysponentów części budżetowych, którzy posiadają jednostki podległe - na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych i własnego sprawozdania jednostkowego.

Korekty

W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w sprawozdaniu w trakcie kontroli formalno-rachunkowej lub merytorycznej powinny one zostać usunięte przez kierowników jednostek sporządzających sprawozdanie jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych. W razie potrzeby należy dokonać odpowiednich zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego. Korekty danych dotyczących poprzednich okresów sprawozdawczych uwzględnia się odpowiednio w sprawozdaniach sporządzonych za bieżący okres sprawozdawczy. W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości przez Ministerstwo Finansów w sprawozdaniach dysponent środków budżetu państwa, który przekazał sprawozdania, jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia tych nieprawidłowości.

W terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym mogą być korygowane łączne sprawozdania roczne, z tym że przekazując korektę sprawozdania, należy dołączyć wyjaśnienie przyczyny dokonywania korekty.

Podpisy

Sprawozdanie Rb-27 przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. Sprawozdanie podpisują:

? główny księgowy,
? kierownik jednostki.

Natomiast w urzędach skarbowych sprawozdanie podpisują:

? kierujący komórką właściwą do spraw rachunkowości,
? naczelnik urzędu skarbowego.

Kwalifikowanym podpisem elektronicznym opatruje się sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego. Natomiast w przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia:

? usługi obsługi rachunków bankowych,
? usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:

? awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 u.f.p. stosuje się odpowiednio,
? innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej.

Szczegółowy sposób sporządzania sprawozdań przekazywanych w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa wskazany jest w "Dokumentacji Użytkownika dla Modułu Sprawozdawczości" dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Terminy przekazywania sprawozdania

Terminy przekazywania sprawozdań zostały określone w załączniku nr 38 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej i przedstawiają się następująco:

? Sprawozdanie jednostkowe miesięczne dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia przekazują do dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponentów części budżetowych nie później niż w terminie 10 dni po upływie okresu sprawozdawczego. W przypadku sprawozdania miesięcznego za grudzień - o 8 dni później.
? Sprawozdanie przekazywane jest przez dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia do dysponenta części budżetowych w terminie nie później niż 15 dni po upływie okresu sprawozdawczego. W przypadku sprawozdania miesięcznego za grudzień przekazywane są o 8 dni później. Natomiast dysponenci części budżetowych (z wyjątkiem dysponenta części 77) sprawozdania przekazują do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa, w terminie nie później niż 20 dni po upływie okresu sprawozdawczego, natomiast sprawozdanie miesięczne za grudzień przekazywane jest o 8 dni później. Ministerstwo Finansów dane ze sprawozdań przekazuje również do Najwyższej Izby Kontroli.
? Dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia roczne sprawozdania przekazują do dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponentów części budżetowych nie później niż w terminie do 2 lutego następnego roku budżetowego, z tym że dysponenci środków budżetu państwa przekazują dotację do dnia 16 lutego roku następnego. Natomiast roczne sprawozdania dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazuje się do dysponenta części budżetowych w terminie nie później niż do 10 lutego, z tym że dysponenci środków budżetu państwa przekazują dotację do dnia 18 lutego roku następnego. Dysponenci części budżetowych (z wyjątkiem dysponenta części 77) przekazują sprawozdania do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa w terminie nie później niż do 20 lutego następnego roku budżetowego.

W przypadku gdy dzień złożenia sprawozdania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, sprawozdanie należy przekazać w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.

Należy pamiętać, że termin przekazywania sprawozdań określony dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia ma zastosowanie do przekazywania własnych sprawozdań jednostkowych dysponentów drugiego stopnia i dysponentów części budżetowych. Natomiast dysponenci części budżetowych 72 i 73 sporządzają własne sprawozdania jednostkowe w terminie 2 dni po upływie terminu określonego dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

W przypadku zmiany organu dysponującego częścią budżetu państwa, w terminie innym niż dzień kończący okres sprawozdawczy lub dzień kończący rok sprawozdawczy, sprawozdanie Rb-27 przekazuje się, nie później niż 3 dni przed terminem sporządzenia tych sprawozdań za kolejny okres sprawozdawczy, na elektroniczną skrzynkę podawczą organu przejmującego uprawnienia do dysponowania częścią budżetową.

Sprawozdania miesięczne naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Sprawozdania miesięczne Rb-27 za styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad, grudzień sporządzane przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wypełnia się w zakresie kolumny:

? 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)",
? 10 "Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym".

W sprawozdaniach miesięcznych Rb-27 sporządzanych przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wykazuje się dane dotyczące udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa należnych za dany okres sprawozdawczy, które zmniejszają dochody budżetu państwa - wykazuje się je ze znakiem minus, następująco:

? Kolumna 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" - wykonane oraz należne, a nieprzekazane do końca okresu sprawozdawczego udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa za dany okres sprawozdawczy. W sprawozdaniu rocznym wykazuje się przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa, w tym przekazane w styczniu następnego roku kwoty udziałów we wpływach dochodów budżetu państwa zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego.
? Kolumna 10 "Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym" - przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa. Natomiast w sprawozdaniu rocznym również przekazane w styczniu następnego roku kwoty udziałów we wpływach dochodów budżetu państwa zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego.

Sprawozdania miesięczne Rb-27 sporządzane przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wykazują dane dotyczące dochodów budżetu państwa z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych następująco:

? Kolumna 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" - wpłaty na podstawie księgowości podatkowej po zmniejszeniu o dokonane zwroty. W przypadku gdy suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.

Sprawozdania miesięczne kończące kwartał i rok naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Zasady sporządzania sprawozdań

Miesięczne sprawozdanie Rb-27 za marzec, czerwiec, wrzesień oraz w sprawozdaniu rocznym sporządzanym przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wypełnia się w zakresie kolumny:

? 3 "Dział",
? 4 "Rozdział",
? 5 "Paragraf",
? 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)",
? 8 "Potrąceń i innych zmniejszeń dochodów",
? 9 "Dochodów wykonanych (wpływy minus zwroty)",
? 10 "Dochodów przekazanych w okresie sprawozdawczym",
? 11-13 "Saldo końcowe",
? 11-12 "należności pozostałych do zapłaty",
? 12 - "zaległości netto",
? 13 - "nadpłat".

Urzędy skarbowe, jako organy podatkowe, sporządzają sprawozdania jednostkowe w zakresie budżetu państwa za wskazane okresy, z tym że wykazuje się dane odpowiednio do okresów sprawozdawczych.

Sprawozdania miesięczne Rb-27 sporządzane przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, sporządzane są odpowiednio do okresów sprawozdawczych. Wykazuje się w nich dane dotyczące dochodów budżetu państwa z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych następująco:

? Kolumna 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" - salda początkowe należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty i powiększone o kwoty przypisów, po zmniejszeniu o kwoty odpisów. W przypadku gdy kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, wówczas różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.

Przykład

W 2018 r. przypisano należności z tytułu podatku od gier § 0050 w wysokości 16 500 zł, z tym że ten sam podatnik miał na 31 grudnia 2017 r. nadpłatę z tytułu tego podatku w kwocie 500 zł. W sprawozdaniu na 31 marca 2018 r. w kolumnie należności należy wykazać kwotę 16 000 zł (16 500 zł - 500 zł).

? Kolumna 8 "Potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" - zmniejszenia dochodów, dokonane na podstawie odrębnych przepisów. Dotyczy to zryczałtowanego wynagrodzenia płatników i inkasentów, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej.

Art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej

Podatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Jak również potrącenia zobowiązań podatkowych z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatników wobec Skarbu Państwa z tytułów wymienionych w art. 64 i art. 66 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Art. 64. Ordynacji podatkowej

§ 1. Zobowiązania podatkowe oraz zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa podlegają, na wniosek podatnika, potrąceniu z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa z tytułu:

1) prawomocnego wyroku sądowego wydanego na podstawie art. 417 lub art. 4172 Kodeksu cywilnego,

2) prawomocnej ugody sądowej zawartej w związku z zaistnieniem okoliczności przewidzianych w art. 417 lub art. 4172 Kodeksu cywilnego,

3) nabycia przez Skarb Państwa nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub wywłaszczenia nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami,

4) odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie, uzyskanego na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego,

5) odszkodowania uzyskanego na podstawie przepisów o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz bytu Państwa Polskiego,

6) odszkodowania orzeczonego w decyzji organu administracji rządowej.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się również do wzajemnych, bezspornych i wymagalnych wierzytelności podatnika wobec państwowych jednostek budżetowych z tytułu zamówień wykonanych przez niego na podstawie umów zawartych w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, pod warunkiem że potrącenie jest dokonywane przez tego podatnika i z tej wierzytelności.

§ 2a. Do potrącenia zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę przepis art. 55 § 2 stosuje się odpowiednio.

§ 3. Potrącenia z tytułów wymienionych w § 1 i 2 można również dokonać z urzędu.

§ 4. Na wniosek podatnika wierzytelności z tytułów wymienionych w § 1 i 2 mogą być również zaliczane na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

§ 5. Potrącenie następuje z dniem:

1) złożenia wniosku, który został uwzględniony,

2) wydania z urzędu postanowienia o potrąceniu.

§ 6. Odmowa potrącenia następuje w drodze decyzji.

§ 6a. Potrącenie następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

§ 7. Jednostka budżetowa, której zobowiązanie zostało potrącone z wierzytelności podatnika, jest obowiązana wpłacić równowartość wygasłego podatku do organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia dokonania potrącenia. Od niewpłaconej w terminie równowartości wygasłego podatku nalicza się odsetki za zwłokę.

(...)

Art. 66 Ordynacji podatkowej

§ 1. Szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

1) Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa (...)

? Kolumna 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - wpłaty na podstawie księgowości podatkowej po zmniejszeniu o dokonane zwroty. W przypadku gdy suma zwrotów przewyższa sumę wpłat, różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną.
? Kolumna 11-13 "Saldo końcowe" - w odpowiednich kolumnach salda końcowego wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, zaległości netto oraz nadpłaty.
? Kolumna 11 - "należności pozostałe do zapłaty ogółem" - ta część należności, które zostały wykazane w kolumnie 7 "Należności" sprawozdania, a nie zostały zapłacone.
? Kolumna 12 - "zaległości netto" - z kolumny 11 "należności pozostałe do zapłaty ogółem", wyodrębnione należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane oraz nadpłaty, kwoty nadpłacone. Należy pamiętać, że muszą być spełnione oba warunki:

1) musi minąć termin zapłaty,

2) musi istnieć możliwość egzekwowania tej należności.

W kolumnie "zaległości netto" nie należy wykazywać zaległości płatnych w ratach, w przypadku gdy termin spłaty raty nie minął, odroczonych, jeżeli odroczony termin płatności nie minął. Nie wykazujemy tu również kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów oraz zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.

? Kolumna 13 "Nadpłaty" - kwoty nadpłacone.

Sprawozdania miesięczne Rb-27 sporządzane przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, sporządzane są odpowiednio do okresów sprawozdawczych. Wykazuje się w nich dane dotyczące udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa należnych za dany okres sprawozdawczy, które zmniejszają dochody budżetu państwa. Wykazuje się ze znakiem minus, następująco:

? Kolumna 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" - salda początkowe należności pozostałych do zapłaty, zmniejszone o nadpłaty i powiększone o należne udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa za dany okres sprawozdawczy.
? Kolumna 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - wykonane oraz należne, a nieprzekazane do końca okresu sprawozdawczego udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa za dany okres sprawozdawczy.

W sprawozdaniu rocznym wykazuje się przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa, w tym przekazane w styczniu następnego roku, kwoty udziałów we wpływach dochodów budżetu państwa zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego:

? Kolumna 10 "Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym" - przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa.

W sprawozdaniu rocznym również przekazane w styczniu następnego roku kwoty udziałów we wpływach dochodów budżetu państwa zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego.

? Kolumny 11 do 13 "Saldo końcowe" - w odpowiednich kolumnach salda końcowego, wykazuje się:

1) należności pozostałe do zapłaty,

2) zaległości netto,

3) nadpłaty

- które wynikają z rozliczeń udziałów z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W jaki sposób sprawdzić poprawność wykazanych danych w sprawozdaniach

Sprawozdania Rb-27 sporządzane przez naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, powinny bilansować się w następujący sposób:

? dla dochodów budżetu państwa z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych: kwota wykazana w kolumnie "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" minus kwota wykazana w kolumnie "Potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" minus kwota wykazana w kolumnie "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" równa się kwocie wykazanej w kolumnie "należności pozostałe do zapłaty" minus kwota wykazana w kolumnie "nadpłaty":

kolumna 7 - kolumna 8 - kolumna 9 = kolumna 11 - kolumna 13

? dla udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach dochodów budżetu państwa należne za dany okres sprawozdawczy, które zmniejszają dochody budżetu państwa: kwota wykazana w kolumnie "Należności" minus kwota wykazana w kolumnie "Dochody przekazane" równa się kwocie wykazanej w kolumnie "należności pozostałe do zapłaty" minus kwota wykazana w kolumnie "nadpłaty":

kolumna 7 - kolumna 10 = kolumna 11 - kolumna 13

Podpisy

Sprawozdanie Rb-27 przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. W urzędach skarbowych sprawozdanie podpisują:

? kierujący komórką właściwą do spraw rachunkowości,
? naczelnik urzędu skarbowego.

Natomiast w izbie administracji skarbowej sprawozdanie podpisują:

? główny księgowy,
? dyrektor izby administracji skarbowej.

Kwalifikowanym podpisem elektronicznym opatruje się sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego. Natomiast w przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia:

? usługi obsługi rachunków bankowych,
? usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:

? awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 u.f.p. stosuje się odpowiednio,
? innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej.

Terminy przekazywania sprawozdań

Terminy przekazywania sprawozdań zostały określone w załączniku nr 38 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej i przedstawiają się następująco:

? Sprawozdanie jednostkowe miesięczne naczelnicy urzędów skarbowych przekazują do izby administracji skarbowej nie później niż w terminie 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego. W przypadku sprawozdania miesięcznego za grudzień przekazywane jest ono o 8 dni później.
? Sprawozdanie Rb-27 przekazywane jest przez dyrektorów izby administracji skarbowej do dysponenta części 77 w terminie nie później niż 18 dni po upływie okresu sprawozdawczego. W przypadku sprawozdania miesięcznego za grudzień przekazywane jest ono o 8 dni później.
? Sprawozdanie jednostkowe za rok naczelnicy urzędów skarbowych przekazują do izby administracji skarbowej nie później niż do 4 lutego roku następnego po roku budżetowym.
? Sprawozdanie Rb-27 przekazywane jest przez dyrektorów izby administracji skarbowej do dysponenta części 77 w terminie nie później niż do 18 lutego roku następnego po roku budżetowym.

W przypadku gdy dzień złożenia sprawozdania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, sprawozdanie należy przekazać w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.

Sprawozdania miesięczne dysponenta części 77 w zakresie sprawozdań naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Dysponent części 77 sporządza sprawozdania miesięczne Rb-27 za styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad, grudzień w zakresie udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, które zmniejszają dochody budżetu państwa, w zakresie:

? Kolumny 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - wykonane oraz należne, a nieprzekazane do końca okresu sprawozdawczego udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za dany okres sprawozdawczy.
? Kolumny 10 "Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym" - przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Sprawozdania miesięczne kończące kwartał i rok dysponenta części 77 w zakresie sprawozdań naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Zasady sporządzania sprawozdań

W sprawozdaniach miesięcznych Rb-27 za marzec, czerwiec, wrzesień oraz w sprawozdaniu rocznym dysponenta części 77 wykazuje dane w zakresie udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, które zmniejszają dochody budżetu państwa, w zakresie:

? Kolumny 3 "Dział",
? Kolumny 4 "Rozdział",
? Kolumny 5 "Paragraf"

- odpowiednio: dział, rozdział i paragraf zgodnie z obowiązującą w tym zakresie klasyfikacją budżetową, określoną rozporządzeniem o klasyfikacji budżetowej.

? Kolumny 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" - salda początkowe należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty, powiększone o należne udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za dany okres sprawozdawczy.
? Kolumny 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - wykonane oraz należne, a nieprzekazane do końca okresu sprawozdawczego udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za dany okres sprawozdawczy.

W sprawozdaniu rocznym wykazuje się przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym przekazane w styczniu następnego roku kwoty udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego.

? Kolumny 10 "Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym" - przekazane do jednostek samorządu terytorialnego kwoty udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W sprawozdaniu rocznym również przekazane w styczniu następnego roku kwoty udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zrealizowanych do 31 grudnia roku sprawozdawczego.

? Kolumny 11-13 "Saldo końcowe" (11 "należności pozostałych do zapłaty - ogółem", 12 "zaległości netto", 13 "nadpłat")

- odpowiednio: należności pozostałe do zapłaty, zaległości netto oraz nadpłaty, wynikające z rozliczeń udziałów z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego.

 W jaki sposób sprawdzić poprawność wykazanych danych w sprawozdaniach

Sporządzone sprawozdanie Rb-27 za miesiące kończące kwartał i za rok dla udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych powinno się bilansować w następujący sposób:

? kwota wykazana w kolumnie "Należności" minus kwota wykazana w kolumnie "Dochody przekazane" równa się kwocie wykazanej w kolumnie "należności pozostałe do zapłaty" minus kwota wykazana w kolumnie "nadpłaty":

kolumna 7 - kolumna 10 = kolumna 11 - kolumna 13

Podpisy

Sprawozdanie Rb-27 przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym opatruje się sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego. Natomiast w przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia:

? usługi obsługi rachunków bankowych,
? usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:

? awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 u.f.p. stosuje się odpowiednio,
? innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej.

Terminy przekazywania sprawozdań

Terminy przekazywania sprawozdań określone zostały w załączniku nr 38 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej i przedstawiają się następująco:

? Sprawozdanie miesięczne Rb-27 dysponent części 77 przekazuje do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa w terminie nie później niż 28 dni po upływie okresu sprawozdawczego. Ministerstwo Finansów dane z tych sprawozdań przekazuje do Najwyższej Izby Kontroli.
? Sprawozdanie Rb-27 za rok dysponent części 77 przekazuje do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa w terminie nie później niż do 8 marca roku następnego po roku budżetowym. Ministerstwo Finansów dane z tych sprawozdań przekazuje do Najwyższej Izby Kontroli.

W przypadku gdy dzień złożenia sprawozdania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, sprawozdanie należy przekazać w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.

Sprawozdania miesięczne dysponenta części 77 w zakresie sprawozdań naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Dane w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków niewykorzystanych w terminie na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w sprawozdaniach miesięcznych Rb-27 za styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad, grudzień dysponent części 77. Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa w sprawozdaniu naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wypełnia w zakresie kolumny:

? 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - dochody wykonane na podstawie ewidencji wpływów na rachunki dochodów budżetu państwa.

 Sprawozdania miesięczne kończące kwartał i rok dysponenta części 77 w zakresie sprawozdań naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych

Zasady sporządzania sprawozdań

Dane w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków niewykorzystanych w terminie na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w sprawozdaniach miesięcznych Rb-27 za marzec, czerwiec, wrzesień oraz w sprawozdaniu rocznym dysponent części 77. Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa w sprawozdaniu naczelników urzędów skarbowych, jako organów podatkowych, wykazuje w zakresie:

? Kolumny 7 "Należności (saldo początkowe plus przypisy minus odpisy)" - kwota należności w wysokości równej wpływom na rachunki dochodów budżetu państwa.
? Kolumny 9 "Dochody wykonane (wpłaty minus zwroty)" - dochody wykonane na podstawie ewidencji wpływów na rachunki dochodów budżetu państwa.

Podpisy

Sprawozdanie Rb-27 przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym opatruje się sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego. Natomiast w przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych oraz usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:

? awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 u.f.p. stosuje się odpowiednio,
? innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej.

Terminy przekazywania sprawozdań

Terminy przekazywania sprawozdania zostały określone w załączniku nr 38 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej i przedstawiają się następująco:

? Sprawozdanie miesięczne Rb-27 dysponent części 77 przekazuje do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa w terminie nie później niż 28 dni po upływie okresu sprawozdawczego. Ministerstwo Finansów dane z tych sprawozdań przekazuje do Najwyższej Izby Kontroli.
? Sprawozdanie Rb-27 za rok dysponent części 77 przekazuje do Ministerstwa Finansów - Departamentu Budżetu Państwa w terminie nie później niż do 8 marca roku następnego po roku budżetowym. Ministerstwo Finansów dane z tych sprawozdań przekazuje do Najwyższej Izby Kontroli.

W przypadku gdy dzień złożenia sprawozdania przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, sprawozdanie należy przekazać w pierwszym dniu roboczym następującym po tym dniu.

Przykład

Dla państwowej jednostki budżetowej "Y" został ustalony na rok 2018 następujący plan dochodów budżetowych w dziale 851 "Ochrona zdrowia", rozdziale 85132 "Inspekcja Sanitarna":

? § 0570 "Wpływy z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych" - 2100 zł,

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 1420 zł,
? § 0690 "Wpływy z różnych opłat" - 121 000 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 21 000 zł,
? § 0830 "Wpływy z usług" - 148 000 zł,
? § 0910 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat" -  2211 zł,
? § 0940 "Wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych" - 21 200 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 3100 zł,
? § 0970 "Wpływy z różnych dochodów" - 6000 zł.

Jednostka realizując swoje zadania, osiągała w okresie sprawozdawczym dochody:

? nałożyła kary i mandaty na osoby fizyczne w kwocie łącznej 1950 zł, z tym że do 31 marca 2018 r. nie zostały opłacone w kwocie 1000 zł. Ich termin zapłaty mija 4 kwietnia 2018 r. Natomiast na rachunek jednostki w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 marca 2018 r. wpłynęły dochody z tytułu nałożonych kar i mandatów na osoby fizyczne w kwocie 950 zł,
? zostały naliczone koszty upomnień w kwocie 320 zł, które zostały zapłacone,
? z różnych opłat z tytułu podejmowanych czynności administracyjnych wynikających z nadzoru sanitarnego jednostka wykonała dochody w kwocie 21 432,50 zł. Na 31 marca 2018 r. z tego tytułu pozostało do zapłaty 10 890,10 zł, z czego kwota 1819,70 zł stała się należnością wymagalną,
? dochody z najmu lokalu, jakie jednostka posiada, a wynajmuje bankowi oraz firmie ubezpieczeniowej. Z tego tytułu dochody w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 marca 2018 r. zostały opłacone w kwocie 5100 zł. Z tym że firma ubezpieczeniowa zalega w kwocie 3100 zł, w tym 2300 zł z czynszem za grudzień 2017 r., którego termin zapłaty przypadał na 10 stycznia 2018 r. Natomiast 800 zł dotyczy części czynszu za miesiąc luty 2018 r., którego termin płatności przypadał na 10 marca 2018 r. Firma ubezpieczeniowa zwróciła się w marcu 2018 r. o przesunięcie terminu płatności do 10 kwietnia 2018 r. (zaległości z grudnia). W związku z tym, że termin zapłaty został przesunięty do 10 kwietnia 2018 r., należności z tytułu czynszu wyniosły 3100 zł, w tym z lutego pozostała należność w kwocie 800 zł, która stała się należnością wymagalną, bo termin minął 10 marca 2018 r.,
? z tytułu usług sanitarnych wykonane dochody stanowiły kwotę 38 263,10 zł, do zapłaty pozostała kwota 8360,50 zł, w tym wymagalne na 31 marca 2018 r. stanowią 2125,60 zł,
? jednostka naliczyła odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu opłat, które nie zostały opłacone w terminie, w kwocie 486,50 zł. Wpłaty w okresie sprawozdawczym z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu opłat wyniosły 412,65 zł. Do zapłaty pozostało 73,85 zł,
? naliczono wykonawcy kary w kwocie 1100 zł wynikające z umowy, w związku z dwudniowym opóźnieniem w oddaniu remontowanych pomieszczeń w jednostce. Zostały one opłacone do końca okresu sprawozdawczego w całości,

? wpłynęła refundacja (zwrot z lat ubiegłych) z urzędu pracy za pracowników na stażu w kwocie 4236,40 zł, która dotyczy lat ubiegłych (2017 r.),
? do końca okresu sprawozdawczego wpłynęły również pozostałe dochody - ogółem 1690 zł.

Saldo należności niezapłaconych z bilansu otwarcia oraz przypis należności z tego roku, których pierwotny termin płatności przypada w roku 2018 na 31 marca 2018 r., przedstawia się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0570 "Wpływy z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych" - 1950 zł,
? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 320 zł,
? § 0690 "Wpływy z różnych opłat" - 32 322,60 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 8200 zł,
? § 0830 "Wpływy z usług" - 46 623,60 zł,
? § 0910 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat" -  486,50 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 1100 zł,
? § 0940 "Wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych" - 4236,40 zł,
? § 0970 "Wpływy z różnych dochodów" - 1690 zł.

Wykonane dochody (zgodne z księgowością analityczną do rachunku bieżącego dochodów) za pierwszy kwartał 2018 r. w państwowej jednostce budżetowej "Y" przedstawiają się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0570 "Wpływy z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych" - 950 zł,
? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 320 zł,
? § 0690 "Wpływy z różnych opłat" - 21 432,50 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 5100 zł,
? § 0830 "Wpływy z usług" - 38 263,10 zł,
? § 0910 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat" -  412,65 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 1100 zł,
? § 0940 "Wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych" - 4236,40 zł,
? § 0970 "Wpływy z różnych dochodów" - 1690 zł.

Należności pozostałe do zapłaty na 31 marca 2018 r., w tym zaległości netto przedstawiają się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0570 "Wpływy z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych" - 1000 zł,

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 0,
? § 0690 "Wpływy z różnych opłat" - 10 890,10 zł, w tym zaległości netto - 1819,70 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 3100 zł, w tym zaległości netto - 800 zł,
? § 0830 "Wpływy z usług" - 8360,50 zł, w tym zaległości netto - 2125,60 zł,
? § 0910 "Wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat" -  73,85 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 0,
? § 0940 "Wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych" - 0,
? § 0970 "Wpływy z różnych dochodów" - 0.

Należy zaznaczyć, że do końca okresu sprawozdawczego jednostka odprowadziła wszystkie dochody, które wpłynęły na rachunek jednostki.

W sprawozdaniu Rb-27 należy przedstawić dane następująco: dział 851, rozdział 85132:

? w kolumnie 6 "Plan" - § 0570 - 2100 zł, § 0640 - 1420 zł, § 0690 - 121 000 zł, § 0750 - 21 000 zł, § 0830 - 148 000 zł, § 0910 - 2211 zł, § 0940 - 21 200 zł, § 0950 - 3100 zł, § 0970 - 6000 zł,
? w kolumnie 7 "Należności" - § 0570 - 1950 zł, § 0640 - 320 zł, § 0690 - 32 322,60 zł, § 0750 - 8200 zł, § 0830 - 46 623,60 zł, § 0910 - 486,50 zł, § 0940 - 4236,40 zł, § 0950 - 1100 zł, § 0970 - 1690 zł,
? w kolumnie 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" - § 0570 - 950 zł, § 0640 - 320 zł, § 0690 - 21 432,50 zł, § 0750 - 5100 zł, § 0830 - 38 263,10 zł, § 0910 - 412,65 zł, § 0940 - 4236,40 zł, § 0950 - 1100 zł, § 0970 - 1690 zł,
? w kolumnie 11 "Saldo końcowe"- § 0570 - 1000 zł, § 0640 - 0, § 0690 - 10 890,10 zł, § 0750 - 3100 zł, § 0830 - 8360,50 zł, § 0910 - 73,85 zł, § 0940 - 0, § 0950 - 0, § 0970 - 0,
? w kolumnie 12 "Zaległości netto"- § 0690 - 1819,70 zł, § 0750 - 800 zł, § 0830 - 2125,60 zł.

Przykład sprawozdania Rb-27 przedstawiono na wzorze sprawozdania - załącznik nr 5.

Załącznik nr 5

Przykład

Dla państwowej jednostki budżetowej "Y" został ustalony na rok 2018 następujący plan dochodów budżetowych: w dziale 754 "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa", rozdziale 75410 "Komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej":

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 200 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 23 800 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 15 000 zł.

Jednostka osiągała w okresie sprawozdawczym dochody następujące:

? naliczyła koszty upomnień w kwocie 120 zł, które zostały zapłacone w pełnej wysokości;
? dochody z najmu lokalu, jakie jednostka posiada, a wynajmuje firmie "X". Saldo należności niezapłaconych z bilansu otwarcia wynosiło 2000 zł (zapłacone w styczniu) i dotyczyło niezapłaconego czynszu za listopad i grudzień 2017 r. Z tego tytułu w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 marca 2018 r. naliczono czynsz w kwocie 5350 zł. Łączne należności to kwota 7350 zł, które zostały opłacone w kwocie 6150 zł, w tym kwota 3000 zł z tytułu wpływów z najmu została wpłacona w placówce pocztowej 31 marca 2018 r., natomiast na rachunek jednostki wpłynęła ta kwota 3 kwietnia 2018 r. Firma "X" zalega z zapłatą czynszu na kwotę 1200 zł, w tym 600 zł z czynszem za luty 2018 r., którego termin płatności przypadał na 5 marca 2018 r. Firma "X" zwróciła się w marcu 2018 r. o rozłożenie na dwie raty zaległości z lutego. W związku z tym, że termin zapłaty zaległego czynszu za luty został rozłożony na dwie raty: I rata płatna do 20 kwietnia 2018 r., II rata - do 20 maja 2018 r., należności z tytułu czynszu wyniosły 1200 zł, w tym z lutego pozostała należność w kwocie 600 zł, która stała się należnością niewymagalną, bo został ustalony nowy termin płatności: 20 kwietnia 2018 r. oraz 20 maja 2018 r.;
? jednostka naliczyła odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu czynszu, który nie został opłacony w terminie - kwota 63,50 zł. Wpłaty w okresie sprawozdawczym z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu czynszu wyniosły 63,50 zł;
? dostawcy naliczono kary w kwocie 2000 zł wynikające z umowy, w związku z opóźnieniem w dostawie komputerów do jednostki. Termin zapłaty kary przypadał na 15 marca 2018 r., z tym że 26 marca 2018 r. wpłynęło do jednostki pismo, że dostawca oddał sprawę do sądu, ponieważ uważa, że kara jest za wysoka i została źle naliczona. W związku z tym jednostka nie może wykazać tej zaległości w zaległościach netto, ponieważ nie może egzekwować tej kary - dostawca wystąpił do sądu i kwestionuje kwotę naliczonej kary;
? wpłynęło na rachunek bankowy jednostki w okresie sprawozdawczym odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej za uszkodzony samochód w kwocie 8200 zł.

Saldo należności niezapłaconych z bilansu otwarcia oraz przypis należności z tego roku, których pierwotny termin płatności przypada w roku 2018 na 31 marca 2018 r., przedstawia się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 120 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 7350 zł,
? § 0920 "Wpływy z pozostałych odsetek" - 63,50 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 10 200 zł.

Wykonane dochody (zgodne z księgowością analityczną do rachunku bieżącego dochodów) za pierwszy kwartał 2018 r. w państwowej jednostce budżetowej "X" przedstawiają się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 120 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 3150 zł,
? § 0920 "Wpływy z pozostałych odsetek" - 63,50 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 8200 zł,

Wpłata w placówce pocztowej dokonana 31 marca 2018 r. na rachunek jednostki wpłynęła 3 kwietnia 2018 r. - środki w drodze: § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 3000 zł.

Należności pozostałe do zapłaty na 31 marca 2018 r., w tym zaległości netto, przedstawiają się w poszczególnych paragrafach następująco:

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 0,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 1200 zł, w tym zaległości netto - 0,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 2000 zł.

Jednostka odprowadziła do końca okresu sprawozdawczego wszystkie dochody, które wpłynęły na rachunek jednostki:

? § 0640 "Wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień" - 120 zł,
? § 0750 "Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze" - 3150 zł,

? § 0920 "Wpływy z pozostałych odsetek" - 63,50 zł,
? § 0950 "Wpływy z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów" - 8200 zł.

W sprawozdaniu Rb-27 należy przedstawić dane następująco - dział 754, rozdział 75410:

? w kolumnie 6 "Plan": § 0640 - 200 zł, § 0750 - 23 800 zł, § 0950 - 15 000 zł,
? w kolumnie 7 "Należności": § 0640 - 120 zł, § 0750 - 7350 zł, § 0920 - 63,50 zł, § 0950 - 10 200 zł,
? w kolumnie 9 "Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)": § 0640 - 120 zł, § 0750 - 6150 zł, § 0920 - 63,50 zł, § 0950 - 8200 zł,
? w kolumnie 11 "Saldo końcowe": § 0640 - 0, § 0750 - 1200 zł, § 0920 - 0, § 0950 - 2000 zł,
? w kolumnie 12 "Zaległości netto": § 0640 - 0, § 0750 - 0, § 0920 - 0, § 0950 - 0.

Przykład sprawozdania Rb-27 przedstawiono na wzorze sprawozdania.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK