Monitor Księgowego 1/2018, data dodania: 08.12.2017

JPK_VAT dla wszystkich od 1 stycznia 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży VAT i rejestr zakupów VAT) i przesyłania jej jako jednolitego pliku kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmuje również mikroprzedsiębiorców. Tym samym od 1 stycznia 2018 r. obowiązek przekazywania JPK_VAT bez wezwania organu podatkowego dotyczy wszystkich podatników VAT, ponieważ duże przedsiębiorstwa wysyłają już JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.

Mikroprzedsiębiorców dotyczy obowiązek przekazywania JPK_VAT, jeżeli są podatnikami VAT, składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K. Przypomnijmy, że mikroprzedsiębiorcami są podmioty:

  • których obroty nie przekroczyły 2 mln euro,
  • które zatrudniają mniej niż 10 osób.

W JPK_VAT należy wykazać te same dane, które są ewidencjonowane w rejestrze zakupów i sprzedaży.

Po raz pierwszy mikroprzedsiębiorcy złożą JPK_VAT za styczeń 2018 r. w terminie do 26 lutego 2018 r. (termin ulega przesunięciu ponieważ 25 lutego przypada w niedzielę). Następne JPK_VAT należy składać comiesięcznie w terminie do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.

Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT nie składają tylko podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione z VAT. Chodzi o:

  • sprzedaż wyłącznie towarów i świadczenie usług zwolnionych z VAT (zwolnienie przedmiotowe - art. 43 ust. 1 ustawy o VAT),
  • zwolnienie podmiotowe (m.in. dla podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł - art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT),
  • organizacje międzynarodowe, które realizują zadania publiczne (art. 82 ust. 3 ustawy o VAT).

UWAGA!

Po raz pierwszy mikroprzedsiębiorcy obowiązkowo złożą JPK_VAT za styczeń 2018 r. w terminie do 26 lutego 2018 r. Następne JPK_VAT należy składać comiesięcznie w terminie do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.

Ministerstwo Finansów przygotowało dla mikroprzedsiębiorców bezpłatną aplikację (JPK_VAT.csv) do wystawiania i ewidencjonowania faktur oraz aplikację do generowania i wysyłania JPK_VAT. Do wysyłki plików jest potrzebny certyfikat elektroniczny lub profil zaufany eGo.

JPK_VAT można też utworzyć i wysłać przy pomocy programu księgowego lub dostępnych na rynku aplikacji online. Taki program jest dostępny w bazie INFORLEX. Umożliwia on prowadzenie ewidencji sprzedażowych i zakupowych w formie elektronicznej oraz generowanie i wysyłkę danych w formacie JPK_VAT do MF.

Po wysyłce JPK należy pobrać urzędowe poświadczenie odbioru plików JPK (UPO JPK).

W przypadku zmian w ewidencji VAT (np. otrzymania czy wystawienia faktury korygującej, wystawienia faktur do paragonów rozliczonych w poprzednim pliku), należy złożyć korektę JPK_VAT.

Jeśli w przesłanym pliku JPK_VAT wystąpią niezgodności, podatnik otrzyma powiadomienie w postaci:

  • e-maila z adresu ckap.automat@ds.mofnet.gov.pl - na adres elektroniczny lub
  • wiadomości tekstowej SMS - na numer telefonu, który wskazał w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.

Powiadomienia z podpisem "Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków" zawierają prośbę o sprawdzenie składanych plików JPK_VAT i kontakt z właściwym urzędem skarbowym, aby wyjaśnić stwierdzone niezgodności i ewentualnie skorygować złożoną deklarację VAT lub plik JPK_VAT. Powiadomienia są przesyłane automatycznie. Nie należy na nie odpowiadać. Powiadomienia nie zawierają żadnych wezwań do zapłaty ani załączników.

Warto wiedzieć, że Ministerstwo Finansów przygotowało bazę odpowiedzi na pytania zadawane przez podatników dotyczące prawidłowego wykonywania obowiązku przesyłki JPK_VAT. Katalog tych odpowiedzi znajduje się na www.mf.gov.pl i jest na bieżąco uzupełniany. Podatnicy mogą tam znaleźć przydatne wskazówki.

UWAGA!

Pytania w sprawie JPK_VAT można zgłaszać:

  • do Krajowej Informacji Skarbowej: telefonicznie 801 055 055 lub 22 330 03 30 lub e-mailem przez formularz dostępny na Portalu Podatkowym MF,

  • w swoim urzędzie skarbowym,

  • w sprawach technicznych e-mailowo na adres info.e-deklaracje@mf.gov.pl.

Pomoc można też uzyskać, kontaktując się z centrum pomocy: biznes.gov.pl telefonicznie 801 055 088.

Źródło: Informacje na temat. jednolitego pliku kontrolnego - www.mf.gov.pl

Oprac. Ewa Sławińska

- prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK