Poradnik Rachunkowości Budżetowej 10/2016, data dodania: 03.10.2016

Jak to zrobić? - instruktaż krok po kroku, jak rozwiązać praktyczne problemy w prowadzeniu rachunkowości

Kontrola wstępna faktur za wykonanie usług zwolnionych ze stosowania prawa zamówień publicznych

Główna księgowa jednostki otrzymuje faktury od różnych kontrahentów za wykonanie usług (w tym np. za remont dachu - 5000 zł, malowanie pomieszczeń 3000 zł itp.). Jak powinna przeprowadzać wstępną kontrolę tych dokumentów, skoro dyrektor zleca realizację tych usług ustnie wykonawcom i nie ma umów na piśmie, z którymi można by porównać zakres wykonanych robót, ich terminowość, cenę itp. Czy są jakieś ogólnie obowiązujące przepisy, które normują te kwestie?

Nie, nie ma ogólnie obowiązujących przepisów w tym zakresie, ale sytuacja w jednostce może prowadzić do powstania poważnych nadużyć (np. zlecania wykonania usług krewnym i znajomym dyrektora, niegospodarnego wydatkowania środków publicznych, zlecania usług fikcyjnych w celu dokonania defraudacji), stąd kwestie te powinny być uregulowane przez dyrektora jednostki w ramach określania procedur kontroli zarządczej, stosowanych do zlecania dostaw i usług, które ze względu na niską wartość są zwolnione ze stosowania prawa zamówień publicznych. Brak tych unormowań przy jakiejkolwiek kontroli zewnętrznej przeprowadzanej w jednostce na pewno zostanie zakwestionowany - a kierownictwu jednostki zostaną postawione co najmniej zarzuty niezapewnienia w jednostce funkcjonowania kontroli zarządczej.

Procedury kontroli zarządczej w tym zakresie powinny obejmować kilka czynności.

Krok 1 - ustalenie planu rzeczowo-finansowego usług

Należy ustalić plan rzeczowo-finansowy usług remontowych i innych oraz dostaw na dany rok. Kwoty konieczne do realizacji tych usług (dostaw) powinny być uwzględnione w budżecie (w zależności od rodzaju jednostki - w budżecie państwa lub jednostki samorządu terytorialnego), a plan finansowy jednostki powinien być dostosowany do kwot zabezpieczonych w odpowiednim budżecie.

Krok 2 - zgłoszenie kierownikowi jednostki potrzeby zlecenia wykonania usług (dostaw)

Konieczność zlecenia wykonania określonych usług/dostaw (w trybie zwykłym lub trybie pilnym, po wystąpieniu awarii) właściwi rzeczowo pracownicy są zobowiązani zgłosić kierownikowi jednostki. Zgłoszenia powinny być dokumentowane na piśmie, zwłaszcza w przypadku dostaw lub usług, które będą zlecane bez zawierania pisemnej umowy (dotyczy to wyłącznie usług/dostaw standardowych bądź usług realizowanych na podstawie formularzy ofertowych przez przystąpienie do ich wykonania, np. w taki sposób są realizowane usługi szkoleniowe).

Formularz zgłoszenia konieczności zlecenia określonych usług (dostaw)

infoRgrafika

Krok 3 - zatwierdzenie zgłoszenia przez kierownika jednostki do realizacji

Jeśli kierownik jednostki uzna za konieczną realizację usług (dostaw), zatwierdza wniosek przez złożenie na nim podpisu z podaniem daty i przekazuje właściwemu rzeczowo pracownikowi do realizacji.

Krok 4 - przeprowadzenie postępowania mającego na celu wybór wykonawcy (dostawcy)

Postępowanie powinno być przeprowadzone w taki sposób, aby zapewnić wybór najlepszego wykonawcy/dostawcy (oferującego najlepsze warunki wykonania usług/dostaw, w tym najniższą cenę). Kwestie związane z przeprowadzaniem tego typu postępowań dla zleceń wykonania usług/dostaw niepodlegających przepisom prawa zamówień publicznych i dokumentowaniem faktu ich przeprowadzenia powinny być określone w instrukcji wewnętrznej przez kierownika jednostki.

Krok 5 - zawarcie umowy o wykonanie usług/dostaw

Tu są możliwe dwa rozwiązania:

● rozwiązanie 1 - w przypadku usług/dostaw standardowych o niewielkiej wartości (np. dostawa materiałów biurowych, zakup materiałów eksploatacyjnych, zakup niewielkich ilości materiałów budowlanych na potrzeby drobnych napraw i remontów itp.), gdzie inne warunki wykonania umowy (np. termin dostawy/usługi) nie są istotne albo też są określone w: ogólnych cennikach, warunkach realizacji dostaw/usług czy ofertach handlowych, umowa może być zawarta poprzez złożenie kontrahentowi zlecenia dostarczenia określonych rzeczy i wykonanie tego zlecenia (bez zawierania umowy na piśmie),

● rozwiązanie 2 - w przypadku wszelkich innych usług i dostaw niż ww., a zwłaszcza usług remontowo-budowlanych, które ze swej istoty nie są standardowe, kierownik jednostki powinien zawrzeć na piśmie umowę o ich realizację dla celów dowodowych.

Krok 6 - przeprowadzenie kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej dowodów księgowych

Po wykonaniu usługi/dostawy i wpłynięciu rachunku (faktury) do jednostki pracownicy wskazani w przepisach wewnętrznych jednostki powinni przeprowadzić jego kontrolę merytoryczną i formalno-rachunkową. W przypadku rachunków za usługi/dostawy realizowane na podstawie umów ustnych - kontrola merytoryczna powinna być wykonana w odniesieniu do informacji zawartych w druku "Zgłoszenie konieczności wykonania usług/dostaw*", który powinien być załączony do faktury oraz w innych dokumentach (np.: w ofercie kontrahenta, cennikach, regulaminach wykonania dostaw usług obowiązujących u kontrahenta itp.). W przypadku rachunków za usługi/dostawy wykonane po zawarciu umów pisemnych - kontrola odnosi się do warunków umownych (kopia umowy powinna być załączona do faktury).

Na rachunku (fakturze) na dowód przeprowadzenia jego kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej należy zamieścić:

● opis merytoryczny (zawierający m.in.: potwierdzenie wykonania usług/dostaw zgodnie ze zleceniem/umową, wskazanie, w jakim trybie wybrano wykonawcę/dostawcę, wskazanie podziałki klasyfikacji wydatków budżetowych),

● podpisy osób wykonujących kontrolę,

● daty wykonania kontroli.

Krok 7 - przeprowadzenie kontroli wstępnej operacji przez głównego księgowego

Główny księgowy jednostki, zgodnie z art. 54 uofp, powinien dokonać wstępnej kontroli operacji i dokumentujących ją dowodów. Kontrola ta obejmuje sprawdzenie, czy:

● operacja jest zgodna z prawem i została prawidłowo przeprowadzona,

● dokumenty ją potwierdzające są kompletne i rzetelne (zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji),

● zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym.

Jeśli główny księgowy ma jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie (np. w jednostce nie ma umowy na wykonanie robót budowlanych, przedmiaru robót ani kosztorysu wstępnego, na dowodzie nie ma opisu merytorycznego, pozwalającego stwierdzić, czy usługi budowlane zostały faktycznie wykonane w ogóle lub w danym wymiarze), powinien zwrócić się o przekazanie mu odpowiednich dokumentów i/lub o udzielenie informacji do kierownika komórki merytorycznej odpowiedzialnej za prowadzenie danego rodzaju spraw. Jeśli ich nie otrzyma - powinien odmówić podpisania dokumentu i zawiadomić o tym, z podaniem przyczyn, kierownika jednostki. Jeśli kierownik jednostki wyda mimo to polecenie realizacji operacji (tu: zapłaty faktury/rachunku), ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym dysponenta części budżetowej (w przypadku państwowych jednostek budżetowych) lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku samorządowych jednostek budżetowych). Ponadto główny księgowy w razie niemożności dojścia do porozumienia z kierownikiem jednostki w tych kwestiach zawsze może zwrócić się do odpowiedniej instytucji o przeprowadzenie w jednostce audytu lub kontroli. Na pewno jest to lepsze rozwiązanie niż narażenie się głównego księgowego na poważne zarzuty, jeśli w jednostce na skutek luk w kontroli zarządczej dojdzie do defraudacji środków na podstawie dokumentów podpisanych przez głównego księgowego bez ich sprawdzenia.

Oprac. Izabela Motowilczuk

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK