Monitor Księgowego 24/2017, data dodania: 28.11.2017

Zmiany 2018! Płatnicy składek uregulują należności składkowe do ZUS jednym przelewem

Każdy płatnik składek do 31 grudnia 2017 r. powinien otrzymać z ZUS informację o nadaniu mu indywidualnego rachunku składkowego. Od stycznia 2018 r. bowiem zmienia się sposób rozliczania należności wobec ZUS. Wpłaty nie będą dokonywane tak jak dotychczas na poszczególne subkonta, tylko jednym przelewem na indywidualny rachunek składkowy (NRS). Dotychczasowe rachunki, na które przedsiębiorcy opłacali składki, zostaną z końcem tego roku zamknięte.

 Najpóźniej do 31 grudnia 2017 r. każdy płatnik składek zgłoszony w ZUS otrzyma indywidualny numer rachunku składkowego, który składać się będzie z:

  • liczby kontrolnej (2 cyfry),
  • stałego numeru ZUS (11 cyfr),
  • liczby uzupełniającej (3 cyfry) oraz
  • numeru NIP płatnika składek (10 cyfr).

Informacja o numerze rachunku składkowego zostanie przekazana na adres płatnika składek.

Warto więc sprawdzić, czy adresy np. siedziby lub prowadzenia działalności są aktualne.

Te podmioty, które mają założony "profil informacyjny płatnika składek na PUE ZUS", mogą sprawdzić swój indywidualny rachunek składkowy w zakładce "Płatnik".

Płatnicy składek, którzy nie otrzymają do 31 grudnia 2017 r. informacji z nadanym numerem rachunku NRS, mają obowiązek skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS lub udać się do najbliższej jednostki terenowej Zakładu. Jest to o tyle ważne, gdyż od stycznia 2018 r. nie będzie już można opłacać składek i innych należności zusowskich po staremu.

UWAGA!

Po otrzymaniu korespondencji warto upewnić się, że jest to korespondencja z ZUS poprzez sprawdzenie, czy w numerze składkowym zawarty jest numer identyfikujący ZUS, czy ostatnie cyfry rachunku to prawidłowy NIP płatnika składek oraz czy pismo zawiera bezbarwne logo ZUS i logo e-składki.

Płatnicy składek rozpoczynający pozarolniczą działalność gospodarczą informację o numerze rachunku składkowego otrzymają niezwłocznie po założeniu konta płatnika.

Natomiast te podmioty, które rozliczają składki np. za pracowników oraz za świadczeniobiorców (a więc na więcej niż jednym zakresie deklaracji np.1-39 i 50-59), m.in.:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
  • Powiatowe urzędy pracy,
  • Ośrodki pomocy społecznej czy
  • Służby mundurowe,

otrzymają dwa odrębne indywidualne rachunki składkowe do opłacania składek za pracowników i za świadczeniobiorców.

UWAGA!

W przypadku gdy płatnik składek otrzyma dwa odrębne numery rachunków składkowych, to oprócz numeru NIP zawarta w nich będzie informacja o zakresie numerów deklaracji.

Nowy sposób uiszczania należności do ZUS został mocno uproszczony. Oprócz tego, że płatnik będzie dokonywał tylko jednego przelewu (a nie trzech/czterech jak obecnie), nie będzie także podawać informacji, które teraz są obowiązkowe. Są to m.in.:

  • dane identyfikacyjne (tj. NIP, REGON, PESEL, nazwa, imię i nazwisko, numer i seria paszportu lub dowodu osobistego),
  • okres rozliczeniowy (miesiąc i rok),
  • rodzaj wpłaty (S, M, itd.), a także
  • numer decyzji/umowy czy tytułu wykonawczego.

Od 1 stycznia 2018 r. wystarczy wpisać na przelewie numer indywidualnego rachunku składkowego i kwotę należności. Jednym przelewem opłacone zostaną składki na:

  • ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe),
  • ubezpieczenie zdrowotne,
  • fundusze (Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych).

Podział wpłaty nastąpi automatycznie na poszczególne ubezpieczenia i fundusze. Rozdysponowanie środków będzie następowało na podstawie:

  • algorytmu podziału wpłat, tj. proporcjonalnego procentowego podziału wpłaty według kwot składek przypadających do zapłaty na poszczególne fundusze na podstawie danych zawartych w deklaracji złożonej za ostatni miesiąc kalendarzowy, albo
  • procentowego udziału składek na poszczególne fundusze w kwocie wpłaty, na podstawie stóp procentowych składek na poszczególne fundusze dla płatnika składek opłacającego składki na własne ubezpieczenia - w przypadku gdy płatnik składek nie złożył deklaracji. 

Płatnicy składek w ten sam sposób będą dokonywać płatności z tytułu odroczenia płatności lub na poczet układu ratalnego. Taka wpłata (czyli suma raty i bieżących składek) zostanie rozliczona według daty płatności poszczególnych należności.

Natomiast wszelkie płatności objęte postępowaniem egzekucyjnym należy opłacać tak jak dotychczas, a więc na konto podane w tytule wykonawczym lub w zajęciu rachunku bankowego.

Podstawa prawna:

  • art. 1 pkt 8, pkt 10 art. 3 ustawy z 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2017 r. poz. 1027

  • § 7 i 33 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2017 r. poz. 1831

 

Agata Pinzuł

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, były wieloletni pracownik ZUS, redaktor "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK