Monitor Księgowego 3/2017, data dodania: 30.01.2017

Jakie zmiany w pkpir obowiązują od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów związane z wprowadzeniem zakazu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów płatności gotówkowych powyżej 15 000 zł. Efektem wprowadzonych zmian jest m.in. poszerzenie katalogu dowodów księgowych o nowy rodzaj dokumentu. To na jego podstawie podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek dokonywać korekty kosztów w związku z zaliczeniem do nich wydatków powyżej 15 000 zł uregulowanych gotówką zamiast za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Korekta kosztów w pkpir na podstawie nowego dokumentu

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe obostrzenia w zaliczaniu wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Z dodanego z początkiem 2017 r. art. 22p updof wynika m.in., że podatnik nie może zaliczyć do kosztów wydatków dotyczących transakcji powyżej 15 000 zł, które opłaci w całości gotówką. Jeżeli podatnik dokona płatności za taką transakcję częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem rachunku płatniczego, do kosztów zaliczy tylko tę część wydatku, która została uregulowana za pośrednictwem rachunku płatniczego. Część wydatku opłacona gotówką nie stanowi w tej sytuacji kosztu podatkowego. Podatnik, który zaliczy wydatki do kosztów wbrew opisanym przepisom, musi dokonać stosownej korekty, czyli zmniejszyć koszty lub zwiększyć przychody.

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji powstał problem zasad dokumentowania korekt kosztów i przychodów przez podatników prowadzących pkpir. Problem ten rozwiązała nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Do katalogu dowodów księgowych został dodany nowy rodzaj dokumentu. Podatnicy będą go wystawiali w przypadku zmniejszania kosztów uzyskania przychodów lub zwiększania przychodów na podstawie art. 22p updof. Minister Finansów nie określił wzoru tego dokumentu, ale określił niezbędne elementy, które powinien on zawierać. Są to:

● data wystawienia dokumentu,

● miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenia przychodów,

● wskazanie faktury, a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z płatnościami dotyczącymi transakcji określonych w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - czyli transakcji powyżej 15 000 zł, dokonanych bez pośrednictwa rachunku płatniczego,

● wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów lub zwiększa przychody,

● podpis osoby sporządzającej dokument

- § 12 ust. 3 pkt 1c rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir.

Jednocześnie w dodanym do § 12 ust. 4b wskazano, że zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 22p updof, dokonuje się poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

Omówienie na przykładach zasad dokonywania w pkpir korekty kosztów związanej z płatnościami gotówkowymi oraz wzory potrzebnych do tego dokumentów znajdą Państwo w raporcie "Rozliczanie płatności gotówkowych w kosztach po zmianach" w kolejnym numerze "Mk".

PODSTAWA PRAWNA:

● § 12 ust. 3 pkt 1c i ust. 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2280

● art. 22p ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor "MONITORA księgowego"

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK