Problem
Rada
Uzasadnienie
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza wprost z kosztów wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że są związane z działalnością gospodarczą i nie mają charakteru osobistego. Poza tym koszt podatkowy musi być odpowiednio udokumentowany. Obowiązek wykazania związku poniesionego wydatku ze źródłem przychodu spoczywa na podatniku.
Z § 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir wynika, że podatnik ma obowiązek sporządzić spis z natury m.in. na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku. Spis ten powinien obejmować towary i materiały, które podatnik kupił przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W związku z tym materiały, które nabyto przed rozpoczęciem działalności, należy ująć w spisie z natury sporządzanym na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, czyli na 1 czerwca 2017 r. W kosztach wydatki te zostaną ujęte dopiero w zeznaniu rocznym poprzez różnicę remanentów.
Środek trwały podlega amortyzacji, jeżeli jego wartość początkowa przekracza 3500 zł. Wydatek na zakup składnika, którego wartość nie przekracza 3500 zł, podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów (art. 22d ust. 1 updof). Podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek ująć w ewidencji wyposażenia składniki majątku, których wartość początkowa przekracza 1500 zł, a nie są ujęte w ewidencji środków trwałych (§ 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir). Wydatki na wyposażenie nabyte przed formalnym rozpoczęciem działalności gospodarczej należy zaksięgować w kolumnie 13 pkpir "Pozostałe wydatki" w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Przy czym w kolumnie 2 pkpir "Data zdarzenia gospodarczego" należy wpisać datę poniesienia wydatku.
Zaprezentowany sposób rozliczania wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na zakup materiałów i wyposażenia potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 21 stycznia 2015 r., sygn. ITPB1/415-1086/14/AK, stwierdził, że:
MF Wydatki na zakup składników majątku - niezaliczonych do środków trwałych (wyposażenie, narzędzia, akcesoria pomocnicze) poniesione ze środków z Urzędu Pracy - można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast materiały zakupione przed rozpoczęciem działalności ująć w remanencie początkowym.
PRZYKŁAD
Podatniczka otworzyła salon fryzjerski 1 czerwca 2017 r. Nie jest czynnym podatnikiem VAT. Jeszcze w maju 2017 r. kupiła materiały o wartości 2000 zł oraz laptop o wartości 2450 zł. Wydatki zostały udokumentowane fakturą. Materiały ujęła w spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności, czyli na 1 czerwca 2017 r. Laptop ujęła w kosztach w dniu rozpoczęcia działalności poprzez wpis w kolumnie 13 pkpir. W kolumnie 2 wpisała faktyczną datę zakupu, czyli 24 maja 2017 r. Laptop ujęła również w ewidencji wyposażenia.
Zapis w pkpir
Lp.
| Data zdarzenia gospodarczego
| Nr dowodu księgowego
| Opis zdarzenia gospodarczego
| Pozostałe wydatki | |
zł | gr | ||||
1 | 2 | 3 | 6 | 13 | |
| 1.06.2017 |
| SPIS Z NATURY Wartość: 2000 |
|
|
1 | 24.05.2017 | F 22/05/17 | Laptop | 2450 | 00 |
Podstawa prawna:
§ 4 ust. 2, § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 728
art. 22d ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 859
Grzegorz Ziółkowski
doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków