Rachunkowość Budżetowa 15-16/2017 [dodatek: Rachunkowość w oświacie], data dodania: 27.07.2017

Przeznaczenie mienia gimnazjum przekształcanego w szkołę podstawową

Czy przekształcenie gimnazjum w ośmioklasową szkołę podstawową lub włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej pociąga za sobą konieczność określenia przeznaczenia mienia tego gimnazjum?

Organ prowadzący powinien określić przeznaczenie mienia przekształcanego gimnazjum.

Dotychczasowe gimnazja, które przewidziane były w strukturach systemu oświaty pod rządami przepisów ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z założeniami reformy ustroju szkolnego podlegają stopniowemu wygaszeniu. Zgodnie z art. 127 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (dalej: Przepisy wprowadzające), z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. Stopniowe wygaszenie gimnazjum nie stanowi jednak jedynej formy zakończenia bytu prawnego dotychczasowego gimnazjum. Wybór innej alternatywy zależy jednak od decyzji organu prowadzącego. Organ prowadzący może skorzystać z możliwości wymienionej w art. 129 ustawy - Przepisy wprowadzające. Jedną z nich jest przekształcenie gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową. O przekształceniu gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową należy stwierdzić w uchwale w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. Uchwała ta stanowi jednocześnie akt założycielski przekształcanego gimnazjum - stosownie do art. 210 ust. 4 oraz art. 217 ust. 4 ustawy - Przepisy wprowadzające, w przypadku odpowiednio gminy i powiatu.

Przekształcenie gimnazjum dokonane we wskazanym trybie nie wymaga zastosowania procedury przewidzianej w art. 59 ustawy o systemie oświaty - w przypadku szkoły podstawowej tworzonej z dniem 1 września 2017 r., a także w art. 89 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w przypadku szkoły podstawowej tworzonej z dniem 1 września 2018 r. albo z dniem 1 września 2019 r. Przepisy ustaw, do których odsyła ustawa - Przepisy wprowadzające określają tryb postępowania przy likwidacji lub przekształceniu szkoły lub placówki. Reforma ustroju szkolnego wprowadziła w niektórych sytuacjach rozwiązania pozwalające na elastyczne dostosowanie sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, wyłączając konieczność stosowania bardziej skomplikowanych procedur.

 

Konsekwencją przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową jest zakończenie działalności dotychczasowego gimnazjum i rozpoczęcie działalności przez szkołę podstawową z klasami dotychczasowego gimnazjum. Organ prowadzący powinien zdecydować w takiej sytuacji m.in. o przeznaczeniu mienia przekształcanego gimnazjum. W klasycznych przypadkach o przeznaczeniu mienia określa się w zapisach uchwały podejmowanej na podstawie art. 59 ustawy o systemie oświaty (od 1 września 2017 r. - art. 89 ustawy - Prawo oświatowe). Przepisy wprowadzające wykluczają możliwość zastosowania tych przepisów, w przypadku przekształcania gimnazjum na warunkach określonych tą ustawą. Z tego względu - w mojej ocenie - należy podjąć odrębną uchwałę o przeznaczeniu mienia gimnazjum. Podstawę podjęcia uchwały stanowić będzie art. 12 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym, likwidując jednostkę budżetową, organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki.

Ponadto warto podkreślić, że jeśli nieruchomości wchodzące w skład majątku wykorzystywanego przez dotychczasowe gimnazjum były przekazane dyrektorowi w trwały zarząd - to koniecznym będzie wydanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu, gdyż przekazane nieruchomości po przekształceniu gimnazjum w szkołę podstawową będą zbędne w kontekście pierwotnego celu, dla którego ustalono trwały zarząd, jakim do 31 sierpnia 2017 r. było prowadzenie publicznego gimnazjum.

 

Podstawy prawne:

  • art. 127, art. 129, art. 210 ust. 4, art. 217 ust. 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 949)

  • art. 59 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1292)

  • art. 89 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 949)

  • art. 12 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1089)

  • art. 46 ust. 2 pkt 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2016 r. poz. 2147)

Agata Piszko

prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych, IIA Polska. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie organizacji i zarządzania oświatą

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK