Biuletyn Głównego Księgowego 13/2014, data dodania: 26.06.2014

Wartość początkowa środka trwałego

Często pojawia się pytanie, jakie koszty można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. W ustawie o rachunkowości nie ma szczegółowego wykazu kosztów, które mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego. Taki wykaz możemy znaleźć w MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe. Ponadto bardzo szczegółową listę kosztów zwiększających wartość początkową środka trwałego można ustalić na podstawie licznych interpretacji podatkowych. Zakres kosztów, które można zaliczyć do ceny nabycia środka trwałego, wpływa na wartość odpisów amortyzacyjnych.

1. Wartość początkowa według ustawy o rachunkowości

Środki trwałe mogą być nabyte lub wytworzone przez jednostki. Wartość początkową nabytego środka trwałego stanowi cena nabycia. Cena nabycia środków trwałych określona jest w art. 28 ust. 2 i 8 uor.

 

Schemat 1. Cena nabycia środka trwałego

infoRgrafika

W przepisach rachunkowych nie wymienia się szczegółowo, co stanowi cenę nabycia w przypadku innych form nabycia niż zakup. Zgodnie z ogólną zasadą w każdej sytuacji jest to cena nabycia, ale w niektórych przypadkach może się okazać, że trudno będzie określić, jaką kwotę przyjąć za cenę nabycia. Przy zwykłym zakupie cena nabycia wynika z faktur. Jeśli dojdzie do nabycia środka trwałego w formie aportu, jest to wartość papierów wartościowych, które jednostka przekazała w zamian za aport. W przypadku otrzymania środka trwałego w formie darowizny jest to wartość wynikająca z umowy darowizny. Jeżeli wartość przekazanego środka trwałego nie jest określona w umowie darowizny, wówczas wyceny należy dokonać według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.

UWAGA!

Za cenę nabycia prawa wieczystego użytkowania gruntu przyjmuje się wartość pierwszej opłaty.

2. Wartość początkowa środka trwałego według przepisów podatkowych

W przepisach podatkowych wartość początkowa środka trwałego została uregulowana bardziej szczegółowo niż w przepisach ustawy o rachunkowości.

 

Tabela 1. Wartość początkowa środka trwałego według przepisów podatkowych

Sposób nabycia

Wartość początkowa

1

2

Odpłatne nabycie

Cena nabycia

Częściowo odpłatne nabycie

Cena nabycia powiększona o wartość przychodu określonego w art. 12 ust. 5a

Nabycie w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób

Wartość rynkowa z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości

Nabycie w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki, a także wkładu w spółdzielni

Wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej

Nabycie w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki niebędącej osobą prawną

Jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany - wartość początkowa, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne

Jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany - wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie

Jeżeli ustalenie wydatków na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu przez wspólnika wnoszącego wkład, będącego osobą fizyczną, jest niemożliwe i przedmiot wkładu nie był wykorzystywany przez wnoszącego wkład w prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez wspólnika we własnym zakresie - wartość rynkowa

Przekształcenie przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową

Jeżeli środek trwały był wcześniej amortyzowany - wartość początkowa, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne

Jeżeli środek trwały nie był amortyzowany - wartość poniesionych wydatków na nabycie albo wytworzenie składników majątku, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie

Otrzymanie środków trwałych w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, które nie były uprzednio wniesione w formie wkładu

Wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ustalona przez podatnika, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej

Wniesienie składnika majątku w postaci wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną przez wspólnika, który składnik ten otrzymał w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki

Jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany - wartość początkowa, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne

Jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany - wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie

Wartość początkowa firmy

Dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki lub spółki niebędącej osobą prawną przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki lub spółki niebędącej osobą prawną

Przekształcenie formy prawnej, podział albo połączenie podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywane na podstawie odrębnych przepisów

Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi

Nabycie w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części

Łączna wartość początkowa nabytych środków trwałych to

1) suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy

2) różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi (ani wartościami niematerialnymi i prawnymi) - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy

Nabycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego

Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi

Otrzymanie w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które uprzednio zostały wniesione do tej osoby prawnej lub spółki jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części

Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi

Otrzymanie środków trwałych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki

Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi

Cenę nabycia przepisy podatkowe definiują w zasadzie podobnie jak ustawa o rachunkowości, tylko bardziej szczegółowo wymieniają koszty, które mogą stanowić element składowy ceny nabycia.

 

Schemat 2. Cena nabycia według art. 16g ust. 3 updop

infoRgrafika

WARTOŚĆ RYNKOWA

Wartość rynkowa to wartość, którą określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju lub gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

3. Wartość początkowa środka trwałego wytworzonego we własnym zakresie według ustawy o rachunkowości

Środek trwały może być nabywany, ale także jednostka może go wytworzyć we własnym zakresie. W takim przypadku wartością początkową środka trwałego będzie koszt wytworzenia.

 

Schemat 3. Koszty wytworzenia według ustawy o rachunkowości

infoRgrafika

Do kosztu wytworzenia środka trwałego nie można zaliczyć kosztów:

● będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych,

● ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny,

● sprzedaży.

 

Tabela 2. Wartość początkowa środka trwałego wytworzonego we własnym zakresie według przepisów podatkowych

Koszt wytworzenia (art. 16g ust. 4 updop)

Do kosztu wytworzenia nie można zaliczyć

wartość rzeczowych składników majątku
wartość wykorzystanych usług obcych
wartość kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi
inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych

kosztów ogólnego zarządu
kosztów sprzedaży
pozostałych kosztów operacyjnych
kosztów operacji finansowych, z wyjątkiem odsetek od pożyczek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania

4. Koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych

Jednostki, które podlegają badaniu przez biegłego rewidenta, muszą wyodrębnić koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych. Należy zaznaczyć, że przepisy podatkowe nie mówią o kosztach niewykorzystanych zdolności produkcyjnych.

Czy rozpoznane dla celów rachunkowych koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych? W interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-332/10-4/DS) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu powołuje się na zapisy stanowiska w sprawie ustalania kosztu wytworzenia dla celów bilansowej wyceny zapasów wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości, z którego wynika, że koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych powstają, gdy jednostka nie w pełni wykorzystuje zaangażowane zasoby produkcyjne. Zjawisko niewykorzystania zdolności produkcyjnych wynika z ponoszenia przez jednostkę kosztów stałych, będących finansowym odzwierciedleniem długookresowego zaangażowania przez jednostkę zasobów majątkowych oraz długookresowego zatrudniania pracowników. W przypadku tych zasobów ich dostępna ilość lub czas pracy w krótkim okresie mogą być wyższe od bieżącego zapotrzebowania jednostki gospodarującej. Koszty tych zasobów przypisuje się każdej jednostce produkcji w części odpowiadającej poziomowi ich kosztów, obliczonemu na jednostkę produkcji, przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych.

Istotą przewidzianego w ustawie o rachunkowości sposobu wyceny jest niezwiększanie jednostkowego kosztu wytworzenia o skutki niskiego poziomu produkcji lub niewykorzystania części maszyn i urządzeń. Nie jest uzasadnione wliczanie kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych do kosztu wytworzenia zapasu produktów, ponieważ koszty te nie spełniają definicji aktywów jako przyszłych wpływów korzyści ekonomicznych. Niestosowanie przepisu ustawy spowodowałoby zawyżenie kosztów zapasów i w konsekwencji przenoszenie skutków finansowych nieefektywności i strat powstałych w bieżącym okresie na okresy następne (niezachowanie współmierności kosztów wytworzonych produktów z przychodami z ich sprzedaży).

Stałe pośrednie koszty produkcji przypisuje się każdej jednostce produkcji w części odpowiadającej poziomowi tych kosztów obliczonemu na jednostkę produkcji, przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Wielkości stałych pośrednich kosztów produkcji przypisanych każdej jednostce produkcji nie zwiększa się o skutki niższego od ustalonego jako normalny poziomu produkcji. W okresie wyższego niż ustalony jako normalny poziomu produkcji wielkość stałych pośrednich kosztów produkcji przypisanych każdej jednostce produkcji zmniejsza się odpowiednio, aby nie wyceniać zapasów produktów powyżej ich rzeczywistego kosztu wytworzenia.

Nieprzypisane jednostkom produkcji stałe pośrednie koszty produkcji, będące konsekwencją niewykorzystania zdolności produkcyjnych, wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.

Stałe pośrednie koszty produkcji to m.in. amortyzacja, koszty utrzymania (konserwacji i remontów) maszyn i urządzeń, koszty wynagrodzeń prawników w zakresie doradztwa dotyczącego produkcji.

Zgodnie z updop podatnik może zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są następujące warunki:

● wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

● wydatek nie jest wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającym katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu.

Wymienione koszty pośrednie stałe, zakwalifikowane dla celów bilansowych jako koszty niewykorzystanych mocy, stanowią koszty uzyskania przychodów.

UWAGA!

Kosztu uzyskania przychodów nie stanowiłyby przykładowo odpisy amortyzacyjne od składników, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane. Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tego rodzaju składniki majątku nie podlegają amortyzacji.

5. Wskazówki przy ustalaniu wartości początkowej środka trwałego wynikające z MSR 16

W odpowiedzi na pytanie, jakie koszty można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego, można sięgnąć po MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe, w którym wymienia się nie tylko koszty, które mogą być zaliczone do wartości początkowej środka trwałego. W MSR 16 znajduje się też lista kosztów, które nie mogą być elementem wartości początkowej środka trwałego.

 

Schemat 4. Cena nabycia lub koszt wytworzenia pozycji rzeczowych aktywów trwałych według MSR 16

infoRgrafika

Do kosztów bezpośrednich zaliczane są:

● koszty świadczeń pracowniczych, poniesione bezpośrednio w związku z wytworzeniem lub nabyciem pozycji rzeczowych aktywów trwałych,

● koszt przygotowania miejsca,

● koszty początkowej dostawy oraz koszty załadunku i rozładunku,

● koszty instalacji i montażu,

● koszty sprawdzenia, czy składnik aktywów działa poprawnie, pomniejszone o przychody netto ze sprzedaży wyrobów wytworzonych w trakcie doprowadzania składnika aktywów do podanego miejsca i stanu (na przykład próbna produkcja wytworzona w trakcie testowania), oraz

● honoraria za profesjonalne usługi.

Przykładem kosztów, które nie stanowią części ceny nabycia lub kosztu wytworzenia pozycji rzeczowych aktywów trwałych, są:

● koszty otwarcia nowego zakładu,

● nakłady na wprowadzenie nowego produktu lub usługi (wliczając w to nakłady na reklamy i działania promocyjne),

● nakłady na prowadzenie działalności gospodarczej w nowej lokalizacji lub w transakcjach z nową klasą odbiorców (wliczając w to nakłady na szkolenia pracowników) oraz

● koszty administracji i inne koszty ogólnozakładowe.

Należy zaznaczyć, że MSR 16 wymienia kilka rodzajów kosztów, które nie są wliczane do wartości bilansowej pozycji rzeczowych aktywów trwałych:

● koszty poniesione w czasie, w którym składnik aktywów mógłby funkcjonować zgodnie z zamierzeniami kierownictwa, lecz nie jest używany lub nie są w pełni wykorzystane jego możliwości produkcyjne,

● początkowe straty operacyjne, takie jak straty poniesione w okresie kształtowania się popytu na produkt jednostki, oraz

● koszty zmiany lokalizacji lub reorganizacji części lub całości działalności operacyjnej jednostki.

Jednostka może podejmować pewne działania, które są związane z wytworzeniem lub ulepszeniem pozycji rzeczowych aktywów trwałych, ale nie są konieczne do doprowadzenia tej pozycji do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia funkcjonowania tego środka trwałego zgodnie z zamierzeniami kierownictwa. Te działania mogą zostać zainicjowane przed wytwarzaniem lub ulepszeniem albo w trakcie. Na przykład jednostka może generować przychody z wykorzystywania miejsca pod budynek na parking do momentu rozpoczęcia budowy. Ponieważ te działania nie są konieczne do doprowadzenia pozycji rzeczowych aktywów trwałych do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania, przychody i związane z nimi koszty tych działalności są ujmowane w rachunku zysków i strat.

UWAGA!

Kapitalizowanie kosztów nabycia lub kosztu wytworzenia kończy się w momencie dostosowania składnika aktywów do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania zgodnie z zamierzeniami kierownictwa. Dlatego koszty poniesione w trakcie używania lub przemieszczania danej pozycji nie są wliczane do jej wartości bilansowej.

Podsumowanie:

Z przepisów wynika, że decydujące znaczenie przy ustalaniu, czy dany wydatek może zwiększyć wartość początkową, ma to, czy jest to koszt bezpośrednio związany z nabyciem lub wytworzeniem, czy też nie. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z 10 stycznia 2014 r. (sygn. IPTPB3/423-383/13-4/IR) zawierająca szczegółowy wykaz wydatków, które mogą i które nie mogą być zaliczone do wartości początkowej środka trwałego.

Koszty zwiększające wartość początkową środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie to:

1. Usługi doradcze:

● usługi zarządzania projektem inwestycyjnym;

● usługi doradcze w związku z przygotowaniem założeń koncepcyjnych projektu oraz specyfikacją wymogów technicznych;

● usługi doradztwa technicznego w związku z przygotowaniem projektu do realizacji oraz oceny efektywności ekonomicznej projektu, obejmujące między innymi analizy parametrów technicznych, doradztwo w zakresie wyboru technologii termicznego przetwarzania odpadów, weryfikację techniczną ofert potencjalnych dostawców pod względem zgodności z przyjętymi założeniami technologicznymi i koncepcyjnymi projektu;

● usługi doradcze w zakresie oceny oddziaływania projektu na środowisko, niezbędne dla uzyskania decyzji administracyjnych warunkujących realizację projektu w danej lokalizacji;

● przygotowanie map satelitarnych działki przeznaczonej pod inwestycję w celu przygotowania wniosków o uzyskanie decyzji administracyjnych;

● przygotowanie dokumentacji dotyczącej oddziaływania projektu na środowisko, w tym Raportu Oddziaływania na Środowisko, niezbędnej dla uzyskania decyzji administracyjnych warunkujących realizację projektu w danej lokalizacji.

2. Usługi w zakresie przygotowania projektu budowlanego w celu uzyskania pozwolenia na budowę.

3. Usługi prawne związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych warunkujących realizację projektu.

4. Nadzór przyrodniczy mający na celu zapewnienie zgodności podejmowanych działań w związku z realizacją projektu z wiążącą spółkę decyzją środowiskową.

5. Prace związane z zagospodarowaniem terenu:

● zdjęcie humusu na terenie działki, wylesienie, ogrodzenie, doprowadzenie mediów, zgodnie z wiążącymi spółkę wydanymi decyzjami administracyjnymi;

● wykonanie oświetlenia placu budowy;

● opłaty za energię elektryczną zużytą na placu budowy przed rozpoczęciem i w trakcie budowy.

6. Koszty służbowych telefonów komórkowych pracowników kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności w proporcji odpowiadającej szacowanej proporcji podziału czasu pracy każdego z pracowników na realizację zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z realizowanym projektem.

7. Wynagrodzenia:

● dyrektora zarządzającego, głównego specjalisty ds. logistyki, kierownika biura zarządu kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności w proporcji odpowiadającej szacowanej proporcji podziału czasu pracy każdego z pracowników na realizację zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z realizowanym projektem;

● członków zarządu kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności;

● kierownika budowy kwalifikowane przez spółkę jako koszt zwiększający wartość początkową środków trwałych.

8. Koszty samochodów służbowych:

● amortyzacja i paliwo kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności w proporcji ustalonej dla podziału kosztów wynagrodzeń;

● przeglądy, naprawy i ubezpieczenia kwalifikowane przez spółkę jako koszty zwiększające wartość początkową środków.

9. Koszty finansowe, w tym odsetki, zrealizowane różnice kursowe od pożyczek, poniesione do dnia przekazania środków trwałych do użytkowania, kwalifikowane przez spółkę jako koszt zwiększający wartość początkową środków trwałych.

6. Podział kosztów wydziałowych

Koszty wynagrodzeń pracowników administracyjnych i zleceniobiorców są dzielone na koszty inwestycyjne i koszty bieżące w stałej proporcji odpowiadającej szacowanej proporcji podziału czasu pracy każdego z pracowników na realizację zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z realizowanym projektem. Koszty telefonów i samochodów służbowych tych pracowników odnoszone są w koszty inwestycyjne i bieżące w tej samej proporcji ustalonej dla podziału kosztów wynagrodzeń. Koszty wynagrodzeń pracowników realizujących i/lub nadzorujących prace budowlane, inżynieryjne i pomocnicze w związku z realizacją projektu, są w całości traktowane jako koszty inwestycyjne.

W związku z tym ustalono, że koszty wynagrodzeń:

● dyrektora zarządzającego odnoszone są w 50% w koszty bieżące, a w 50% aktywowane jako wydatki inwestycyjne;

● głównego specjalisty ds. logistyki odnoszone są w 50% w koszty bieżące, a w 50% aktywowane jako wydatki inwestycyjne;

● kierownika biura zarządu odnoszone są w 70% w koszty bieżące, a w 30% aktywowane jako wydatki inwestycyjne;

● zleceniobiorców odnoszone są w 50% w koszty bieżące, a w 50% aktywowane jako wydatki inwestycyjne;

● kierownika budowy są w 100% aktywowane jako wydatki inwestycyjne.

Wydatki, które jako koszty pośrednie prowadzonej działalności nie dotyczą bezpośrednio realizowanego projektu, co oznacza, że nie mają bezpośredniego przełożenia na wartość wytwarzanych środków trwałych, to wydatki na:

1) usługi doradcze związane z przygotowaniem wniosków o pozyskanie finansowania, w tym bankowego oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

2) usługi prawne:

● analiza kontraktów (ostatecznie zawartych lub nie) z potencjalnymi podwykonawcami na realizację projektu pod względem formalnoprawnym,

● związane z pozyskaniem finansowania, w tym bankowego oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

3) ochronę terenu inwestycji, która ma na celu zabezpieczenie majątku spółki i nie ma bezpośredniego przełożenia na wartość powstałych w procesie inwestycyjnym środków trwałych;

4) prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: SSE), w tym usługi prawne i doradcze związane z uzyskaniem zezwolenia na działalność w SSE, dotyczące działalności w SSE, comiesięczne opłaty administracyjne jako mające w przyszłości zapewnić spółce korzyści podatkowe;

5) telefony stacjonarne - są to wydatki, które mają na celu utrzymanie siedziby spółki;

6) służbowe telefony komórkowe pracowników kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności w proporcji odpowiadającej szacowanej proporcji podziału czasu pracy każdego z pracowników na realizację zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z realizowanym projektem;

7) wynajem biura związany z utrzymaniem siedziby spółki;

8) polisę ubezpieczeniowa od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobie trzeciej w związku z realizacją inwestycji. Wydatek ten ma uchronić spółkę od potencjalnych kosztów odszkodowań z tytułu odpowiedzialności w trakcie budowy, ale nie przekłada się on bezpośrednio na wartość wytworzonych środków trwałych;

9) wynagrodzenia:

● dyrektora zarządzającego, głównego specjalisty ds. logistyki, kierownika biura zarządu, kwalifikowane przez spółkę jako koszty pośrednie prowadzonej działalności w proporcji odpowiadającej szacowanej proporcji podziału czasu pracy każdego z pracowników na realizację zadań związanych bezpośrednio i pośrednio z realizowanym projektem,
● członków zarządu - jest to wydatek niezbędny dla funkcjonowania spółki i nie zwiększa wartości wytwarzanych środków trwałych;

10) tłumaczenie na potrzeby członków zarządu i wspólników dokumentów opracowanych przez zagranicznych podwykonawców z języka angielskiego na polski oraz dokumentów opracowanych przez polskich podwykonawców, pism urzędowych i decyzji administracyjnych z języka polskiego na angielski. Wszelkie tłumaczenia dokonywane w celu umożliwienia wykonywania powierzonych zadań członkom zarządu;

11) materiały i artykuły biurowe związane z bieżącym funkcjonowaniem biura;

12) samochody służbowe:

● amortyzacja i paliwo - koszty eksploatacji samochodów dzielone są ze względu na cel użytkowania samochodów i zaliczane do kosztów bezpośrednio związanych z wytwarzanymi środkami trwałymi oraz kosztów pośrednich działalności w proporcji ustalonej dla podziału kosztów wynagrodzeń,

● koszty przeglądów, napraw oraz ubezpieczeń odnoszone są w całości w koszty pośrednio związane z działalnością spółki, ponieważ ponoszone są bez względu na cel użytkowania samochodów;

13) promocję przedsięwzięcia i spółki oraz public relations, w tym reklamę w prasie, artykuły sponsorowane.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z działalnością spółki są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W związku z tym wydatki zakwalifikowane jako koszty pośrednie prowadzonej działalności spółka ujmuje w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanych faktur, rachunków lub innych dowodów i traktuje je jako koszt podatkowy w dacie ujęcia w księgach rachunkowych. Wyjątkiem są koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

● art. 16g ust. 3 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 598

dr Gyöngyvér Takáts

właścicielka biura rachunkowego, trener, nauczyciel akademicki

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK