Rachunkowość Budżetowa 3/2017 [dodatek: Rachunkowość w oświacie], data dodania: 26.01.2017

Zmiany w systemie oświaty od 2017 r.

W dniu 9 stycznia 2017 r. prezydent podpisał ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Artykuł zawiera omówienie najważniejszych założeń, dotyczących nowego systemu oświaty, wprowadzonego tymi przepisami.

infoRgrafika

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej: ustawa - Prawo oświatowe) oraz ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (dalej: ustawa - Przepisy wprowadzające) zawierają regulacje dotyczące nowego systemu oświatowego w Polsce. Przewidują one likwidację gimnazjów i zmianę w szkolnictwie zawodowym. W zasadniczej części obie ustawy wejdą w życie 1 września 2017 r., z tym że przepisy ustawy - Przepisy wprowadzające, dotyczące regulacji w zakresie uchwał dostosowujących system edukacji do nowych rozwiązań, zaczną obowiązywać po upływie 3 dni od ogłoszenia tej ustawy w Dzienniku Ustaw (tj. od 15 stycznia 2017 r.).

Zmiany w systemie oświaty dotyczą przede wszystkim struktury szkolnictwa (patrz: tabela 1).

Tabela 1. Zmiany w strukturze szkolnictwa

Przed reformą

Po reformie

● 6-letnia szkoła podstawowa

● 8-letnia szkoła podstawowa

● 3-letnie gimnazjum

● brak odpowiednika

● 3-letnie liceum ogólnokształcące

● 4-letnie liceum ogólnokształcące

● 4-letnie technikum

● 5-letnie technikum

● 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa

● 3-letnia branżowa szkoła I stopnia

● 2-letnia branżowa szkoła II stopnia

● 3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy

● 3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy

● szkoła policealna

● szkoła policealna

Likwidacja gimnazjów

Likwidacja gimnazjów będzie następować przez stopniowe i ewolucyjne ich wygaszanie. Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie przeprowadzana rekrutacja do klasy I gimnazjum. Z dniem 1 września 2017 r. nastąpi likwidacja klas I, a w latach następnych kolejnych klas dotychczasowego gimnazjum. Wygaszanie gimnazjum będzie mogło być realizowane w różnych wariantach. Ustawa - Przepisy wprowadzające w art. 129 określa możliwe warianty przekształcenia gimnazjum w inną szkołę oraz termin, od którego dana szkoła po przekształceniach może działać. Sposoby przekształcenia gimnazjów przedstawia tabela 2.

Tabela 2. Warianty przekształcenia gimnazjum

Wariant

Opis

Rozpoczęcie działalności

1

Przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową

Od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r. albo 1 września 2019 r.

2

Włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej

Od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r. albo 1 września 2019 r.

3

Przekształcenie gimnazjum w 3-letnie liceum ogólnokształcące albo 4-letnie technikum

Od 1 września 2017 r. albo 1 września 2018 r.

4

Włączenie gimnazjum do 3-letniego liceum ogólnokształcącego albo 4-letniego technikum

Od 1 września 2017 r. albo 1 września 2018 r.

5

Przekształcenie gimnazjum w 4-letnie liceum ogólnokształcące albo 5-letnie technikum

Od 1 września 2019 r.

6

Włączenie gimnazjum do 4-letniego liceum ogólnokształcącego albo 5-letniego technikum

Od 1 września 2019 r.

7

Przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia

Od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r. albo 1 września 2019 r.

8

Włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia

Od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r. albo 1 września 2019 r.

Decyzja co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum albo jego włączenia do innej szkoły będzie należeć do kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej gimnazjum. Przykładowo, gdy jednostka samorządu terytorialnego prowadząca dotychczasowe gimnazjum zdecyduje o przekształceniu tego gimnazjum w liceum ogólnokształcące lub o włączeniu tego gimnazjum do liceum ogólnokształcącego, konieczne będzie zawarcie lub zmiana porozumienia o prowadzeniu tego liceum z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie liceum ogólnokształcącego jest zadaniem własnym. Wymóg ten nie będzie dotyczył miast na prawach powiatu (art. 138 ustawy - Przepisy wprowadzające).

Jeżeli w skład zespołu szkół wchodzi dotychczasowe gimnazjum i liceum ogólnokształcące od 1 września 2019 r. z mocy prawa stanie się on 4-letnim liceum ogólnokształcącym. Zasada ta dotyczy także zespołu składającego się z gimnazjum i technikum. W tym przypadku powstanie 5-letnie technikum. Przekształcenie to w terminie do 30 listopada 2019 r. organ stanowiący stwierdzi w drodze uchwały. Będzie ona stanowić akt założycielski odpowiednio 4-letniego liceum ogólnokształcącego albo 5-letniego technikum (art. 193 ust. 3 i 4 ustawy - Przepisy wprowadzające).

ZAPAMIĘTAJ!

Od 1 września 2017 r. zespół szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, z mocy prawa stanie się 8-letnią szkołą podstawową (art. 191 ustawy - Przepisy wprowadzające).

Natomiast zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowe gimnazjum i dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa, stanie się od 1 września 2017 r. branżową szkołą I stopnia.

Klasy dotychczasowego gimnazjum

W roku szkolnym odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 w szkole utworzonej zgodnie z wariantem 1-4 i 7-8 (patrz: tabela 2) będą prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum aż do czasu ich likwidacji. Do tych klas będą stosowane dotychczasowe przepisy dotyczące gimnazjów. Ich uczniowie będą otrzymywać świadectwa ustalone dla dotychczasowych gimnazjów, opatrzone pieczęcią gimnazjum. W roku szkolnym odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 dla klas gimnazjalnych będzie zachowany obwód ustalony dla dotychczasowego publicznego gimnazjum.

W wyniku przekształcenia według wariantu 1 powstanie 8-letnia szkoła podstawowa o pełnej strukturze organizacyjnej, której nie będzie organizacyjnie podporządkowana szkoła filialna. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdzi zakończenie jego działalności.

Ustawa - Przepisy wprowadzające w art. 128 określa rozwiązania dla niepromowanych uczniów gimnazjów (patrz: ramka 1).

Ramka 1

Zasady powtarzania roku w klasach gimnazjalnych

Uczeń klasy:

● I gimnazjum, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzyma promocji do klasy II, od 1 września 2017 r. stanie się uczniem klasy VII szkoły podstawowej,

● II dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzyma promocji do klasy III, od 1 września 2018 r. stanie się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej,

● III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończy tej szkoły, od 1 września 2019 r. stanie się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej

Szkoły podstawowe

W przypadku szkoły podstawowej przyjęto, że 1 września 2017 r. dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnią szkołą podstawową (art. 117 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające). Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany będzie w terminie do 30 listopada 2017 r. stwierdzić to przekształcenie w drodze uchwały. Oznacza to, że od 1 września 2017 roku uczniowie, nauczyciele i pracownicy dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej staną się uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami 8-letniej szkoły podstawowej. W dniu 1 września 2017 r. w 8-letniej szkole podstawowej rozpoczną naukę pierwsi uczniowie klasy VII (absolwenci klasy VI dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej), którzy 1 września 2018 r. będą pierwszymi uczniami klasy VIII tej szkoły.

Z dniem 1 września 2017 r. szkoła filialna podporządkowana organizacyjnie dotychczasowej 6-letniej szkole podstawowej stanie się szkołą filialną podporządkowaną organizacyjnie 8-letniej szkole podstawowej, obejmującą strukturą organizacyjną te same klasy szkoły podstawowej.

Licea ogólnokształcące

Dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące od 1 września 2019 r. stanie się 4-letnim liceum ogólnokształcącym (art. 145 ustawy - Przepisy wprowadzające). Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdzi jego przekształcenie w 4-letnie liceum ogólnokształcące. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I 4-letniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2019/2020.

Od 1 września 2020 r. rozpocznie się stopniowe wygaszanie 3-letniego liceum ogólnokształcącego. Na rok szkolny 2020/2021 nie będzie już prowadzone postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego (art. 147 ust. 3 ustawy - Przepisy wprowadzające). Natomiast do czasu ukończenia cyklu kształcenia, czyli do 31 sierpnia 2022 r. w 4-letnim liceum prowadzone będą oddziały dotychczasowego 3-letniego liceum, gdzie będą się uczyć ostatni absolwenci wygaszonego gimnazjum.

ZAPAMIĘTAJ!

W latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 w 4-letnim liceum ogólnokształcącym będą prowadzone klasy dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego. Do nich będzie się stosować przepisy dotyczące dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego.

Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadzane będzie postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum.

Na rok szkolny 2019/2020 zostanie przeprowadzone postępowanie rekrutacyjne do klasy I:

● dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego, dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum,

● 4-letniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej.

Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2019/2020 będzie przeprowadzane odrębnie dla kandydatów będących absolwentami:

● dotychczasowego gimnazjum, którzy będą przyjmowani do klas dotychczasowego trzyletniego liceum,

● ośmioletniej szkoły podstawowej.

Ustawa - Przepisy wprowadzające w art. 150 określa rozwiązania dla niepromowanych uczniów dotychczasowego liceum ogólnokształcącego (patrz: ramka 2).

Ramka 2

Zasady powtarzania roku przez ucznia dotychczasowego 3-letniego liceum

Uczeń klasy:

● I dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzyma promocji do klasy II, w roku szkolnym 2020/2021 stanie się uczniem klasy I 4-letniego liceum ogólnokształcącego,

● II dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzyma promocji do klasy III, w roku szkolnym 2021/2022 stanie się uczniem klasy II 4-letniego liceum ogólnokształcącego,

● III dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego, który w roku szkolnym 2021/2022 nie ukończy tej szkoły, w roku szkolnym 2022/2023 stanie się uczniem klasy III 4-letniego liceum ogólnokształcącego.

Technika

W dniu 1 września 2019 r. dotychczasowe 4-letnie technikum zostanie przekształcone w 5-letnie technikum. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe 4-letnie technikum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdzi jego przekształcenie w 5-letnie technikum. Uchwała ta będzie stanowiła akt założycielski 5-letniego technikum (art. 152 ustawy - Przepisy wprowadzające).

Rekrutacja do dotychczasowego 4-letniego technikum (dla absolwentów gimnazjum) będzie prowadzona w latach: 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020.

ZAPAMIĘTAJ!

Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I 5-letniego technikum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej przeprowadzane będzie na rok szkolny 2019/2020.

Na rok szkolny 2020/2021 nie będzie prowadzona rekrutacja do klas I 4-letniego technikum. Oznacza to, że od 1 września 2020 r. nastąpi likwidacja klasy I 4-letniego technikum, a w następnych latach kolejnych klas.

Ustawa - Przepisy wprowadzające w art. 156 określa rozwiązania dla niepromowanych uczniów dotychczasowego 4-letniego technikum (patrz: ramka 3).

Ramka 3

Zasady powtarzania roku przez ucznia dotychczasowego 4-letniego technikum

Uczeń klasy:

● I dotychczasowego 4-letniego technikum, który w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzyma promocji do klasy II, 1 września 2020 r. stanie się uczniem klasy I 5-letniego technikum,

● II dotychczasowego 4-letniego technikum, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzyma promocji do klasy III, 1 września 2021 r. stanie się uczniem klasy II 5-letniego technikum,

● III dotychczasowego 4-letniego technikum, który w roku szkolnym 2021/2022 nie otrzyma promocji do klasy IV, 1 września 2022 r. staje się uczniem klasy III 5-letniego technikum,

● IV dotychczasowego 4-letniego technikum, który w roku szkolnym 2022/2023 nie ukończy tej szkoły, 1 września 2023 r. staje się uczniem klasy IV 5-letniego technikum.

Branżowe szkoły I i II stopnia

Od 1 września 2017 r. tworzone będą branżowe szkoły I stopnia (art. 161 ustawy - Przepisy wprowadzające). Od tego dnia dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa stanie się branżową szkołą I stopnia. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdzi jej przekształcenie w branżową szkołę I stopnia. Uchwała ta będzie stanowić akt założycielski branżowej szkoły I stopnia.

Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej przeprowadzane będzie na rok szkolny 2019/2020. Zaś w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 w branżowej szkole I stopnia organizowane będą odrębne oddziały dla absolwentów gimnazjum oraz dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej.

W roku szkolnym 2017/2018 kształcenie w branżowej szkole I stopnia będzie się odbywało w zawodach, w których zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. W okresie przejściowym (lata szkolne 2017/2018-2019/2020) branżowe szkoły I stopnia będą prowadziły klasy dotychczasowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej. Do klas tych będą miały zastosowanie przepisy dotyczące dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych, a co za tym idzie, uczniowie tych klas otrzymają świadectwa i dyplomy ustalone dla dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej. Z dniem 1 września 2017 r. klasy I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej zostaną zlikwidowane. W przypadku zasadniczej szkoły zawodowej, w której kształcenie w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r. - likwidacja nastąpi od 1 lutego 2018 r.

ZAPAMIĘTAJ!

Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej.

Ustawa - Przepisy wprowadzające w art. 166 określa rozwiązania dla niepromowanych uczniów dotychczasowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej (patrz: ramka 4).

Ramka 4

Zasady powtarzania roku przez ucznia dotychczasowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej

Uczeń klasy:

● I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzyma promocji do klasy II, 1 września 2017 r. stanie się uczniem klasy I branżowej szkoły I stopnia,

● I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 r. i który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy II, 1 lutego 2018 r. stanie się uczniem klasy I branżowej szkoły I stopnia,

● II dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzyma promocji do klasy III, 1 września 2018 r. stanie się uczniem klasy II branżowej szkoły I stopnia,

● II dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 r. i który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzyma promocji do klasy III, 1 lutego 2019 r. stanie się uczniem klasy II branżowej szkoły I stopnia,

● III dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończy tej szkoły, 1 września 2019 r. stanie się uczniem klasy III branżowej szkoły I stopnia,

● III dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, który rozpoczął naukę w klasie I od lutego 2017 r. i który w roku szkolnym 2019/2020 nie ukończy klasy III, 1 lutego 2020 r. stanie się uczniem klasy III branżowej szkoły I stopnia.

Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r., w związku z tym utworzenie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r., a pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021.

Szkoły policealne i specjalne

W systemie oświaty nadal będą funkcjonowały szkoły policealne. Zgodnie z art. 174 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające od 1 września 2017 r. będą tworzone szkoły policealne, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy - Prawo oświatowe. Zgodnie z tym przepisem jest to szkoła dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

ZAPAMIĘTAJ!

Od 1 września 2017 r. dotychczasowa szkoła policealna stanie się szkołą policealną, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy - Prawo oświatowe. Stwierdzi to - do 30 listopada 2017 r. - w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową szkołę policealną. Uchwała ta będzie stanowić akt założycielski szkoły policealnej w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe.

Dotychczasowe 3-letnie szkoły specjalne przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy, staną się 1 września 2017 r. 3-letnimi szkołami specjalnymi przysposabiającymi do pracy. Nie zmieni się grupa uczniów, dla których ten typ szkoły jest przeznaczony, jak i długość okresu kształcenia.

Kompetencje organów prowadzących

Ustawa - Przepisy wyprowadzające w art. 205 ust. 1 przewiduje, że jeżeli w danej szkole podstawowej są zorganizowane co najmniej dwa oddziały klasy III, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej tę szkołę podstawową może wskazać uczniom niektórych oddziałów tej klasy, miejsce realizacji obowiązku szkolnego od klasy IV do VIII, w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022, w publicznej szkole podstawowej, powstałej z przekształcenia gimnazjum, prowadzonej przez tę jednostkę. Oznacza to, że organ prowadzący będzie mógł wskazać niektórym oddziałom klas IV (czyli np. IVb, IVd) z jednej szkoły podstawowej naukę w innej szkole podstawowej, która powstanie w budynku likwidowanego gimnazjum. Analogiczne rozwiązanie dotyczy uczniów oddziałów klasy VI w latach szkolnych 2017/2018-2022/2023 (art. 205 ust. 4 ustawy - Przepisy wprowadzające).

Z kolei art. 205 ust. 2 ustawy - Przepisy wyprowadzające wskazuje, że gdy w danej publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego są zorganizowane co najmniej dwa oddziały klasy III, będzie możliwe, w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022, przyjęcie niektórych uczniów tych oddziałów do klasy IV, przez dyrektora szkoły podstawowej, powstałej z przekształcenia gimnazjum, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w porozumieniu z organem prowadzącym tę szkołę, na wniosek rodziców tych uczniów. Wnioski mogą być składane w terminie określonym przez organ wykonawczy jednostki samorządu. Analogiczne rozwiązanie dotyczy uczniów oddziałów klasy VI w latach szkolnych 2017/2018-2022/2023 (art. 205 ust. 5 ustawy - Przepisy wprowadzające).

We wskazanych przypadkach przeniesienie uczniów nastąpi 1 września danego roku, a uczniowie ci rozpoczną naukę w klasie IV (VII) odpowiednio w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022 (2017/2018-2022/2023).

Jeżeli w danej szkole podstawowej w latach szkolnych 2017/2018-2023/2024 nie zostanie zorganizowany oddział danej klasy, a w przypadku szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjum - w latach szkolnych 2017/2018-2025/2026, uczniowi tej klasy zamieszkałemu w obwodzie tej szkoły organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wskazać miejsce realizacji obowiązku szkolnego w innej szkole podstawowej prowadzonej przez:

● tę jednostkę samorządu terytorialnego,

● osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, jeżeli zawarł z tą osobą porozumienie.

Dostosowanie sieci szkół do zmian w strukturze szkolnictwa

Przekształcenia szkół publicznych, podejmowane z inicjatywy właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego oraz wynikające z tych przekształceń zmiany w sieci szkolnej, zostaną przeprowadzone na podstawie szczególnych uchwał dostosowujących. Podejmowane one będą przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Uchwały te z jednej strony będą stanowić formalną podstawę dokonania zmian organizacyjnych, a z drugiej - będą dostosowywać istniejącą sieć szkół publicznych do zmian w strukturze szkolnej oraz - w przypadku powiatu - ustalać sieć szkół ponadpodstawowych. Mocą uchwał dostosowujących możliwe będzie także dokonanie zmian w uchwałach rad gmin o sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych.

Treści uchwał dostosowujących przedstawia tabela 3.

Tabela 3. Niezbędna treść uchwał w zakresie dostosowania sieci szkół do zmian w strukturze szkolnictwa

Uchwała rady gminy

Uchwała rady powiatu

W uchwale określa się:

● plan sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę, a także granice ich obwodów, z wyjątkiem szkół specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy (z zastrzeżeniem art. 88 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe), prowadzonych przez gminę, a także przez inne organy, na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.,

● plan sieci prowadzonych przez gminę publicznych gimnazjów i klas dotychczasowych publicznych gimnazjów prowadzonych w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, oraz granice obwodów dotychczasowych publicznych gimnazjów i klas dotychczasowych gimnazjów, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy (z zastrzeżeniem art. 88 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe), prowadzonych przez gminę, a także przez inne organy, na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.,

● warunki przekształcenia dotychczasowych gimnazjów w ośmioletnie szkoły podstawowe, prowadzonych przez gminę (w tym: dzień rozpoczęcia działalności przez ośmioletnią szkołę podstawową oraz rok szkolny, w którym rozpoczyna się kształcenie w klasie I 8-letniej szkoły podstawowej),

● warunki włączenia dotychczasowych gimnazjów do publicznych 8-letnich szkół podstawowych, publicznych liceów ogólnokształcących, publicznych techników lub publicznych branżowych szkół I stopnia, prowadzonych przez gminę (w tym: dzień rozpoczęcia działalności przez 8-letnią szkołę podstawową, liceum ogólnokształcące, technikum lub branżową szkołę I stopnia; rok szkolny, w którym rozpoczyna się kształcenie w klasie I 8-letniej szkoły podstawowej; dzień zakończenia działalności gimnazjum),

● warunki przekształcenia dotychczasowych publicznych gimnazjów odpowiednio w publiczne licea ogólnokształcące, publiczne technika lub publiczne branżowe szkoły I stopnia, prowadzone przez gminę, w tym dzień rozpoczęcia działalności przez liceum ogólnokształcące, technikum lub branżową szkołę I stopnia,

● projekt planu sieci publicznych ośmioletnich szkół podstawowych prowadzonych przez gminę, a także granice obwodów publicznych 8-letnich szkół podstawowych, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy (z zastrzeżeniem art. 88 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe) oraz planu sieci publicznych gimnazjów dla dorosłych i klas dotychczasowych publicznych gimnazjów dla dorosłych prowadzonych w szkołach podstawowych dla dorosłych i publicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych, prowadzonych przez gminę, a także przez inne organy, od 1 września 2019 r.

W uchwale wskazuje się adresy siedzib szkół oraz adresy innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Uchwała może obejmować zmianę uchwały o sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w zakresie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.

W uchwale określa się:

● plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych, prowadzonych przez powiat, z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu lub przebywającym w podmiotach i jednostkach, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., z uwzględnieniem klas dotychczasowych gimnazjów specjalnych prowadzonych w szkołach innego typu,

● plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych, prowadzonych przez powiat, z uwzględnieniem szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu lub przebywającym w podmiotach i jednostkach realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., z uwzględnieniem klas dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych,

● warunki przekształcenia dotychczasowych publicznych gimnazjów w odpowiednio publiczne 8-letnie szkoły podstawowe, publiczne licea ogólnokształcące, publiczne technika lub publiczne branżowe szkoły I stopnia, a w przypadku gimnazjów specjalnych - także w publiczne szkoły podstawowe specjalne, prowadzonych przez powiat (w tym: dzień rozpoczęcia działalności przez te szkoły; rok szkolny, w którym rozpoczyna się kształcenie w klasie I - w przypadku szkół podstawowych, w tym szkół podstawowych specjalnych),

● warunki włączenia publicznych gimnazjów odpowiednio do publicznych 8-letnich szkół podstawowych, publicznych liceów ogólnokształcących, publicznych techników lub publicznych branżowych szkół I stopnia, a w przypadku gimnazjów specjalnych - także do publicznych szkół podstawowych specjalnych, prowadzonych przez powiat (w tym: dzień rozpoczęcia działalności przez 8-letnią szkołę podstawową, w tym szkołę podstawową specjalną, liceum ogólnokształcące, technikum lub branżową szkołę I stopnia; rok szkolny, w którym rozpoczyna się kształcenie w klasie I 8-letniej szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej; dzień zakończenia działalności gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego),

● projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych, prowadzonych przez powiat, z uwzględnieniem szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu lub przebywającym w podmiotach i jednostkach, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, od 1 września 2019 r., z uwzględnieniem klas dotychczasowych publicznych zasadniczych szkół zawodowych, publicznych 3-letnich liceów ogólnokształcących oraz klas dotychczasowych publicznych 4-letnich techników.

Uchwały w sprawie dostosowania sieci szkolnej do nowego ustroju szkolnego będą podejmowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiatu) w dwustopniowej procedurze.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego i przedłożenia jej kuratorowi oświaty w celu uzyskania pozytywnej opinii w zakresie zgodności z prawem rozwiązań zaproponowanych w projekcie uchwały oraz zapewnienia wszystkim dzieciom i młodzieży możliwości realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Uchwała będzie podana do publicznej wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego lub w widocznym miejscu w siedzibie urzędu tej jednostki. Kurator oświaty wyda pozytywną opinię w ciągu 21 dni od dnia otrzymania uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Opinia kuratora oświaty będzie wiążąca dla jednostki samorządu terytorialnego. Na opinię kuratora oświaty nie będzie przysługiwało zażalenie. Będzie natomiast przysługiwała skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Po otrzymaniu pozytywnej opinii właściwego kuratora oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, do 31 marca 2017 r., podejmie uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.

Możliwe będzie wydanie przez kuratora oświaty warunkowej pozytywnej opinii o zaprezentowanym w przedłożonej uchwale projekcie sieci szkół dostosowanej do nowego ustroju szkolnego. Opinia warunkowa zawierać będzie wskazanie zmian niezbędnych do wprowadzenia w uchwale w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego podejmowanej do 31 marca 2017 r. w stosunku do uchwały zawierającej projekt sieci. Nieuwzględnienie stanowiska kuratora oświaty w uchwale w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego (uchwale ostatecznej) będzie równoznaczne z niespełnieniem ustawowego wymogu w zakresie uzyskania pozytywnej opinii kuratora (tj. uzyskaniem opinii negatywnej). Uchwała w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego będzie podlegać nadzorowi z punktu widzenia zgodności z prawem sprawowanemu przez wojewodę.

Uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego będzie kierowana także do zaopiniowania do organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostek organizacyjnych związków związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli (art. 209 i art. 216 ustawy - Przepisy wprowadzające). Tak jak w przypadku kuratora oświaty organizacje związkowe będą miały 21 dni na wyrażenie opinii, z tym że opinia ta nie będzie miała charakteru wiążącego.

Uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego będą stanowić jednocześnie akty założycielskie szkół powstających w wyniku przekształceń (włączeń) dokonywanych mocą uchwał. Stąd też będą określać podstawowe elementy aktu założycielskiego, takie jak typy, nazwy i siedziby szkół, daty rozpoczęcia działalności przez te szkoły oraz rok szkolny, w którym rozpocznie się kształcenie w klasie I szkoły podstawowej.

Uchwała będzie podejmowana zgodnie z ustawowymi wytycznymi mającymi na celu zabezpieczenie minimalnych wymagań związanych z funkcjonowaniem szkoły podstawowej - ustalając sieć szkół, gmina powinna dążyć do tego, aby szkoła podstawowa była szkołą o pełnej strukturze organizacyjnej (obejmującą klasy I-VIII) oraz funkcjonowała w jednym budynku lub jego bliskiej lokalizacji. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego opracuje i poda do publicznej wiadomości informację w sprawie planu sieci szkół, jaki będzie obowiązywał od 1 września 2017 r., z uwzględnieniem zmian w sieci szkół, które nastąpią z mocy z prawa.

W przypadku nieuzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty bądź też niepodjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego do 31 marca 2017 r. będą obowiązywać dotychczasowe uchwały w sprawie sieci szkół.

Leszek Jaworski

prawnik, specjalista ds. prawa pracy, autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego

Podstawy prawne

● art. 18 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)

● art. 1, art. 116-118, art. 127-130, art. 138, art. 145-156, art. 161-166, art. 172-174, art. 191, art. 193, art. 195, art. 196, art. 205-218 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK