Rachunkowość Budżetowa 10/2016, data dodania: 04.05.2016

Czy można ująć wydatki budżetowe w innym paragrafie klasyfikacji budżetowej bez wcześniejszej zmiany planu finansowego

Państwowa jednostka budżetowa otrzymała do realizacji plan finansowy dochodów i wydatków budżetowych. W otrzymanym planie finansowym nie uwzględniono § 414, z którego wydatkuje się składki na PFRON. Kierownik państwowej jednostki budżetowej otrzymał upoważnienie do dokonywania zmian w planie finansowym swojego rozdziału. Jednostka poniosła wydatki na składki na PFRON i ujęła je w § 411. Na dzień dokonania tych wydatków nie miała planu w tym paragrafie. Czy jednostka prawidłowo postąpiła, ujmując wydatki w § 411, a dopiero później, po zmianie planu finansowego, przeksięgowała je na utworzony właściwy § 414?

Nie, dokonanie wydatków następuje z właściwego paragrafu określonego dla danego rodzaju wydatków.

Podstawą gospodarki finansowej państwowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany "planem finansowym jednostki budżetowej" (art. 11 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: uofp). Zasady określone w art. 44 ust. 1 pkt 3 uofp stanowią m.in., że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

W toku wykonywania budżetu państwa, w tym budżetu państwowej jednostki budżetowej, zgodnie z art. 162 pkt 3 uofp, obowiązują reguły gospodarki finansowej polegające na dokonywaniu wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Zasada ta nie obowiązuje jednak wydatków nieprzewidzianych, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych, wyroków sądowych lub ugód, a które mogą być dokonywane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Zmiana planu wydatków państwowych jednostek budżetowych powinna nastąpić w trybie ich przeniesień z innych podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków lub z rezerw celowych (art. 164 ust. 1 uofp).

Zasady określające sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz zatwierdzenia tych zmian są wyszczególnione w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej).

Zgodnie z zapisami § 11 ust. 1 tego rozporządzenia, kierownicy podległych państwowych jednostek budżetowych mogą dokonywać zmian w planach finansowych tych jednostek, w obrębie jednego rozdziału, na podstawie i w granicach upoważnień udzielonych im przez dysponentów części budżetowych.

ZAPAMIĘTAJ!

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych dokonują wydatków do wysokości kwot ujętych w planie finansowym jednostki, przeznaczonych na dany cel lub zadanie - § 15 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej.

W związku z tym w jednostkach budżetowych, których plany finansowe zawierają limity wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, określających ich przeznaczenie, występuje wymóg ponoszenia wydatków z zachowaniem kwot wynikających z poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej. Przed dokonaniem wydatku z danego paragrafu klasyfikacji budżetowej należy zwiększyć (stworzyć) plan wydatków w paragrafie, z którego ma być on poniesiony. Limity wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, ustalone planem finansowym, stanowią granicę upoważnienia do dokonywania wydatków.

ZAPAMIĘTAJ!

Zwiększenie planu wydatków następuje poprzez ich przeniesienie z innych paragrafów klasyfikacji budżetowej na podstawie postanowień wynikających z art. 171 ust. 1-5 uofp.

W przypadku opisanym w pytaniu kierownik państwowej jednostki budżetowej otrzymał od dysponenta części budżetowej upoważnienie do dokonywania przeniesień planu wydatków pomiędzy określonymi paragrafami w obrębie jednego rozdziału klasyfikacji budżetowej, którym dysponuje. W związku z tym w każdej chwili miał możliwość wydać wewnętrzną decyzję, polegającą na przeniesieniu planu wydatków budżetowych pomiędzy poszczególnymi paragrafami klasyfikacji budżetowej.

A zatem od dnia otrzymania stosownego upoważnienia do dokonywania zmian w planie finansowym jednostki jej kierownik miał już umocowanie prawne do dokonania zmiany planu finansowego mającego na celu utworzenie właściwego § 414. Wydatkowanie środków publicznych na rzecz PFRON z § 411, pomimo że jednostka na dzień dokonania wydatków nie miała planu w § 414, było niewłaściwe.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z zasadami klasyfikowania wydatków budżetowych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, wydatki z tytułu zapłaty składek na PFRON ujmuje się w § 414 "Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych", a składki społeczne do ZUS w § 411 "Składki na ubezpieczenia społeczne".

Prawidłowo państwowa jednostka budżetowa przed dokonaniem wpłat do PFRON powinna dokonać - na podstawie posiadanego już upoważnienia od dysponenta części budżetowej - stosownej zmiany planu finansowego poprzez przeniesienie wydatków z innych paragrafów klasyfikacji budżetowej na nowo utworzony odpowiedni § 414.

Warto wspomnieć, że zgodnie z art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

RADOSŁAW TYBURCZY

biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kontroli, autor licznych publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 11 ust. 3, art. 44 ust. 1 pkt 3, art. 162 pkt 3, art. 164 ust. 1, art. 171 ust. 1-5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)

● art. 11 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 168)

● § 11 ust. 1, § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542)

● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 524)

PRZECZYTAJ TEŻ:

Jak dokonać w zakładzie budżetowym przesunięć między paragrafami danego rozdziału?

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK