Jakie są zasady prowadzenia egzekucji opłaty reklamowej i co wierzyciel (gmina) powinien zrobić przed jej wszczęciem? O tych zagadnieniach, a także o sposobach poboru opłaty reklamowej oraz terminach płatności kar, odsetkach i przedawnieniu, piszemy w cyklu "Gazety Samorządu i Administracji" pt. "Egzekucja opłaty reklamowej".
W numerze 1 "Gazety Samorządu i Administracji" z 2016 r. wyjaśniono podstawy prawne związane z egzekucją opłaty reklamowej. Wszelkie podatki i opłaty lokalne zasilające gminne budżety są wymierzane przez organy władzy wykonawczej (organy podatkowe) w osobach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, do opłaty reklamowej w kwestiach nieuregulowanych w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zastosowanie znajduje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Kwestie dotyczące przepisów o charakterze stricte egzekucyjnym w zakresie opłaty reklamowej rozstrzyga m.in. art. 2 § 1 pkt 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przewiduje on, że w zakres tej ustawy wchodzą ,,podatki, opłaty i inne należności, do których stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej".
Dlatego, skoro do opłaty reklamowej stosuje się Ordynację podatkową, a zatem również jej dział III, to właśnie ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji będzie podstawą prawną do podejmowania przez organy podatkowe działań wobec podmiotów niedokonujących zapłaty opłaty reklamowej.
Sposób poboru
W przypadku opłaty reklamowej organy stanowiące w gminach uzyskały możliwość wyboru formy poboru tej opłaty opłacanej na podstawie złożonej deklaracji lub do wyznaczonych inkasentów.
O ile w przypadku decyzji w formie inkasa sytuacja jest dość prosta, o tyle w przypadku składania deklaracji rada gminy musi:
1) określić wzór takiej deklaracji (analogicznie jak w przypadku informacji i deklaracji związanych z podatkami: od nieruchomości, rolnym i leśnym, składanymi przez osoby fizyczne i prawne będące podatnikami w tym zakresie),
2) wskazać w treści podjętej uchwały: termin, warunki i tryb składania takich deklaracji.
W określonym przez organ stanowiący wzorze deklaracji powinny zostać zawarte także informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opłaty reklamowej, jakie będą niezbędne do jej wymiaru i poboru.
Termin płatności kary
Wraz z umożliwieniem radzie gminy uregulowania w uchwale warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej ustawodawca przewidział również kary za niestosowanie się do przyjętych zasad. Kary nalicza organ wykonawczy gminy, czyli wójt, w formie decyzji. W zakresie odsetek i przedawnienia tej kary stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.
opr. RENATA MACIEJCZAK
redaktor prowadzący "Gazety Samorządu i Administracji"