Rachunkowość Budżetowa 6/2016, data dodania: 08.03.2016

Stosowanie przykładowych wzorów umów w zamówieniach publicznych

Mamy spór z jednym z wykonawców o to, że przygotowane przez nas dokumenty zamówienia usług sprzątania zawierają postanowienia i wymogi inaczej sformułowane niż w standardowych wzorach umów rekomendowanych przez UZP. W jakim zakresie zamawiający musi lub powinien stosować te przykładowe wzory umów?

Zamawiający nie ma obowiązku stosowania przykładowych wzorów umów w sprawach zamówień publicznych. Wzory te zostały opracowane przez Urząd Zamówień Publicznych w celu pomocy zamawiającym przy tworzeniu dokumentacji w procedurze zamówienia.

Przygotowując i przeprowadzając postępowanie, zamawiający może korzystać z przykładowych wzorów umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień (art. 36c ustawy z 29 stycznia 2005 r. - Prawo zamówień publicznych). Przepis ten został zatem tak sformułowany, że wynika z niego uprawnienie, a nie obowiązek korzystania z przykładowych dokumentów.

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zobowiązany został m.in. do przygotowania i upowszechniania przykładowych wzorów umów, regulaminów i innych dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień. Materiały te są publikowane na stronie internetowej UZP (www.uzp.gov.pl, w zakładce "Repozytorium wiedzy").

Wzory mają na celu pomóc zamawiającym sprawnie przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego (np. poprzez ułatwienie opracowania prawidłowych umów, zawierających wszystkie niezbędne elementy i zabezpieczających przed niekorzystnym wydawaniem środków publicznych). W praktyce są one również przydatne wykonawcom, którzy obawiają się niekorzystnych dla siebie zapisów umownych. To rodzi niekiedy spory dotyczące poszczególnych zapisów.

Korzystanie z przygotowanych wzorcowych dokumentów nie jest jednak dla zamawiającego obligatoryjne. Wykonawca nie może więc postawić zarzutu, że zamawiający ze wzorów nie korzysta lub korzysta w ograniczonym zakresie. Rolą zamawiającego jest bowiem rozpoznanie własnych potrzeb i takie przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania, które zapewni ich zaspokojenie. Dlatego też istotne jest dostosowanie wzorcowej dokumentacji do indywidualnej sytuacji zamawiającego.

Ponadto, niezależnie od zastosowania wzorcowych dokumentów, to zamawiający ponosi pełną odpowiedzialność za przeprowadzone zamówienie publiczne, w związku z tym musi mieć możliwość modyfikacji takiej dokumentacji - oczywiście z poszanowaniem wszelkich zasad i przepisów systemu zamówień publicznych.

MAGDALENA BIELIKOW-KUCHARSKA

 doktor nauk prawnych, audytor, wykładowca, główny specjalista do spraw kontroli wewnętrznej GDDKiA, ekspert w zakresie prawa zamówień publicznych i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

PODSTAWA PRAWNA

● art. 36c, art. 154 pkt 10 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164)

W jednym z kolejnych numerów "Rachunkowości Budżetowej" w dziale "Zamówienia publiczne" polecamy m.in. artykuł: Żądanie od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK