Monitor Księgowego 1/2016 [dodatek: Przewodnik po zmianach przepisów], data dodania: 23.12.2015

Ustawa o PDOP - Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

USTAWA

z 15 lutego 1992 r.

o podatku dochodowym od osób prawnych

(j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 1932)*

* Tabela uwzględnia zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzone:

- ustawą z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1348) - obowiązujące od 11 października 2015 r.,

- ustawą z 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1215) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 933) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1197) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1259) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1296) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1688) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1932) - obowiązujące od 31 grudnia 2015 r.,

- ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.,

- ustawą z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 1844) - obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.

Treść przepisu przed nowelizacją

Treść przepisu po nowelizacji

Art. 4a. [Definicje legalne]

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

Brak odpowiednika

Art. 4a. [Definicje legalne]

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

(...) 5a) postępowaniu restrukturyzacyjnym - oznacza to postępowanie restrukturyzacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. poz. 978).

Komentarz: Zmiana ma charakter redakcyjny i została wprowadzona ze względu na pojawienie się w polskim systemie prawa nowego rodzaju postępowania, jakim jest postępowanie restrukturyzacyjne. Zmiana została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 4a. [Definicje legalne]

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

Brak odpowiednika

Art. 4a. [Definicje legalne]

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

(...) 26) działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

Brak odpowiednika

(...) 27) badaniach naukowych - oznacza to:

a) badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b) badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c) badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;

Brak odpowiednika

28) pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a) opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b) opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Komentarz: Do updop wprowadzono definicje:

działalności badawczo-rozwojowej,
badań naukowych i
prac rozwojowych.

To na podstawie tych definicji przedsiębiorcy będą mogli sprawdzić, czy ponoszone przez nich wydatki uprawniają do skorzystania z odliczenia określonego w art. 18d updop.

Zmiana została wprowadzona ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 9. [Ustalanie dochodu]

Brak odpowiednika

Art. 9. [Ustalanie dochodu]

(...) 1b. Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Komentarz: Przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy będą chcieli skorzystać z odliczenia określonego w art. 18d, są obowiązani w ewidencji rachunkowej wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej. Przepisy o odliczeniu określają te koszty jako tzw. koszty kwalifikowane. Zmiana została wprowadzona ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 12. [Przychody]

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

(...) 5) u ubezpieczycieli - kwota stanowiąca równowartość zmniejszenia stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami;

Art. 12. [Przychody]

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

(...) 5) u ubezpieczycieli - kwota stanowiąca równowartość zmniejszenia stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych utworzonych dla celów rachunkowości zgodnie z odrębnymi przepisami;

Komentarz: Przychodem jest jedynie kwota stanowiąca równowartość zmniejszenia stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych utworzonych dla celów rachunkowości. Dotychczas nie było zastrzeżenia, że rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe muszą być utworzone dla celów rachunkowości. Zmiana została wprowadzona ustawą z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 1844) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 12. [Przychody]

(...) 3a. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

Art. 12. [Przychody]

(...) 3a. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

Brak odpowiednika

(...) 3j. Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Brak odpowiednika

3k. Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 3j, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.

Brak odpowiednika

3l. Przepisów ust. 3j i 3k nie stosuje się, jeżeli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Brak odpowiednika

3m. Jeżeli korekta, o której mowa w ust. 3j, następuje po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, zmniejszenia lub zwiększenia przychodów dokonuje się w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. każda korekta przychodu lub kosztu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. W praktyce oznacza to, że podatnicy, którzy wystawią faktury korygujące na skutek otrzymania zwrotu towarów albo udzielenia rabatów, nie będą musieli cofać się z korektą przychodu do rozliczenia za okres, w którym wykazali pierwotny przychód. Zrobią to w okresie rozliczeniowym, w którym wystawią dokument korygujący.

Zmiana została wprowadzona ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595). Na podstawie art. 11 tej ustawy art. 12 ust. 3a i 3j-3m mają zastosowanie do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed 1 stycznia 2016 r.

Art. 12. [Przychody]

(...) 4. Do przychodów nie zalicza się:

(...) 8) kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

(...) b) postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

Art. 12. [Przychody]

(...) 4. Do przychodów nie zalicza się:

(...) 8) kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

(...) b) postępowaniem restrukturyzacyjnym, postępowaniem upadłościowym lub

Komentarz: Zmiana ma charakter redakcyjny i jest wynikiem wprowadzenia do polskiego systemu prawnego nowego rodzaju postępowania, tzw. postępowania restrukturyzacyjnego. Zmiana została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

(...) 1b. U ubezpieczycieli kosztem uzyskania przychodów za rok podatkowy są koszty ustalone zgodnie z ust. 1, a także:

1) rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe utworzone zgodnie z odrębnymi przepisami - do wysokości stanowiącej przyrost tych rezerw na koniec roku podatkowego w stosunku do ich stanu na początek roku; przy ustalaniu zaliczek, o których mowa w art. 25, kosztem uzyskania przychodu jest przyrost stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych na koniec okresu, za który wpłacana jest zaliczka, w stosunku do stanu tych rezerw na początek roku podatkowego;

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

(...) 1b. U ubezpieczycieli kosztem uzyskania przychodów za rok podatkowy są koszty ustalone zgodnie z ust. 1, a także:

1) rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe utworzone dla celów rachunkowości zgodnie z odrębnymi przepisami - do wysokości stanowiącej przyrost tych rezerw na koniec roku podatkowego w stosunku do ich stanu na początek roku; przy ustalaniu zaliczek, o których mowa w art. 25, kosztem uzyskania przychodu jest przyrost stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych utworzonych dla celów rachunkowości na koniec okresu, za który wpłacana jest zaliczka, w stosunku do stanu tych rezerw na początek roku podatkowego;

Komentarz: Kosztem jest jedynie kwota stanowiąca równowartość przyrostu stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych utworzonych dla celów rachunkowości. Dotychczas nie było zastrzeżenia, że rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe muszą być utworzone dla celów rachunkowości. Zmiana została wprowadzona ustawą z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 1844) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

Brak odpowiednika.

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

(...) 1za. Kosztami uzyskania przychodów, z uwzględnieniem ust. 6, są także koszty poniesione przez pracodawcę, pod warunkiem że nie zostały sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

1) na utworzenie zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola;

2) z tytułu:

a) prowadzenia zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie na każde dziecko pracownika, o którym mowa w art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.):

- uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego - kwoty 400 zł,

- uczęszczające do przedszkola - kwoty 200 zł,

b) dofinansowania pracownikowi wydatków, do wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków poniesionych i udokumentowanych przez pracownika, związanych z:

- objęciem dziecka pracownika opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem dziecka pracownika do żłobka lub klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko, o którym mowa w art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- uczęszczaniem dziecka pracownika do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko, o którym mowa w art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brak odpowiednika

1zb. Przez koszty utworzenia zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola, o których mowa w ust. 1za pkt 1, rozumie się koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, w tym niezbędne koszty nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji, remontu środków trwałych lub nabycia innych składników majątku, a także koszty dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub innych składników majątku ponoszone po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru.

Brak odpowiednika

1zc. Przez koszty prowadzenia zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola, o których mowa w ust. 1za pkt 2 lit. a, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika, o którym mowa w art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu.

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. pracodawcy, którzy zdecydowali się na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych lub przedszkoli, mogą poniesione na ten cel wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zaliczą oni do kosztów również wydatki na prowadzenie takich placówek w wysokości nieprzekraczającej 400 zł na dziecko pracownika - w przypadku zakładowego żłobka lub klubu oraz 200 zł na dziecko pracownika - w przypadku zakładowego przedszkola. Pracodawcy nie muszą tworzyć zakładowych żłobków, klubów i przedszkoli, aby wspierać swoich pracowników. Mogą wypłacać im dofinansowanie na pokrycie kosztów dziennego opiekuna, żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola. Kwoty takich świadczeń wypłaconych pracownikowi mogą również zaliczyć do kosztów podatkowych w wysokości nie większej niż 400 zł na dziecko pracownika - na dofinansowanie opiekuna dziennego, żłobka lub klubu dziecięcego oraz 200 zł na dziecko pracownika - na dofinansowanie przedszkola. Aby pracodawca mógł zaliczyć ww. wydatki do kosztów podatkowych:

nie mogą być one finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a
świadczenia wypłacane pracownikowi muszą odpowiadać wydatkom poniesionym i udokumentowanym przez pracownika. Zmiana została wprowadzona ustawą z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1296).

Zmiany obowiązują od 1 stycznia 2016 r.

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

Brak odpowiednika

Art. 15. [Koszty uzyskania przychodu]

(...) 4i. Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Brak odpowiednika

4j. Jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Brak odpowiednika

4k. Przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do korekty kosztów uzyskania przychodów, do których ma zastosowanie art. 15b, oraz jeżeli korekta dotyczy kosztu uzyskania przychodów związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Brak odpowiednika

4l. Jeżeli korekta, o której mowa w ust. 4i, następuje po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, zmniejszenia lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodów dokonuje się w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. każda korekta kosztu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. W praktyce oznacza to, że nabywcy, którzy otrzymają faktury korygujące, np. w związku z udzieleniem im rabatu przez sprzedawcę albo zwrotem nabytego wcześniej towaru, korekty kosztów dokonają w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymają fakturę korygującą. Nie ma więc potrzeby cofania się z tą korektą. Zmiana została wprowadzona ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595). Zmiany obowiązują od 1 stycznia 2016 r.

Art. 15b. [Korekta kosztów]

1. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

3. Zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach.

4. Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia.

5. Jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów.

7. W przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli termin, o którym mowa w ust. 1 lub 2, upływa nie później niż w miesiącu następującym po miesiącu wprowadzenia ich do ewidencji, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w części, w jakiej ich cena nabycia lub koszt wytworzenia wynikający z dokumentów, o których mowa w ust. 1, zostały uregulowane w terminie określonym w ust. 1 lub 2. Jeżeli zobowiązanie zostało uregulowane w terminie późniejszym, podatnik w miesiącu uregulowania tego zobowiązania zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę odpisów amortyzacyjnych, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie zdania pierwszego.

8. Jeżeli zgodnie z art. 15 zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z dokumentów, o których mowa w ust. 1, nastąpi po upływie terminu określonego w ust. 1 lub 2, to zaliczenie tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów następuje z uwzględnieniem art. 15, z tym że nie wcześniej niż w miesiącu jej uregulowania,

9. Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy zobowiązanie zostało zapłacone w części.

10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio, jeżeli termin, o którym mowa w ust. 1 lub 2, upływa po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowany podatek, o którym mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, z tym że zmniejszenie albo zwiększenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów następuje za rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy, w którym nastąpiła zmiana formy opodatkowania.

Art. 15b. [Korekta kosztów]

uchylony

Komentarz: Uchylenie przepisów o korekcie kosztów od 1 stycznia 2016 r. oznacza, że podatnicy nie muszą już od tej daty stosować uchylonych przepisów. Uchylenie tych przepisów to dobra wiadomość dla podatników. Ustalanie wymaganych korekt kosztów w związku z nieterminowymi płatnościami oznaczało bowiem długą i żmudną weryfikację poszczególnych transakcji. Dotyczy to także tych kosztów 2015 r., w przypadku których obowiązek korekty powstanie dopiero w 2016 r. Należy też zwrócić uwagę na przepisy przejściowe regulujące sytuację tych podatników, którzy dokonali wymaganych obecnie korekt kosztów do końca 2015 r., ale zapłacili swoje zobowiązania po tej dacie. Tacy podatnicy niezapłacone należności będą mogli ponownie uznać za koszt podatkowy po ich uregulowaniu także wówczas, gdy uregulują należność po 31 grudnia 2015 r. (art. 5 ustawy nowelizującej). Zwiększenie kosztów jest możliwe w tym miesiącu, w którym zaległe zobowiązania zostaną zapłacone. Tym samym koszty podatkowe można zwiększyć najwcześniej za miesiąc uregulowania zaległego zobowiązania.

Zmiana wprowadzona ustawą z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1197) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 19b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2013 r. poz. 1162), z tym że kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 12 ust. 2 i art. 14 tej ustawy;

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 19b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 140 i 933), z tym że kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 14 ust. 1 oraz art. 28a ust. 1 tej ustawy, z wyłączeniem połowy opłaty ustalonej zgodnie z art. 28a ust. 4 tej ustawy;

Komentarz: W 2016 r. zmieniły się zasady pobierania opłat z tytułu recyklingu pojazdów. Przykładowo od 1 stycznia 2016 r. samochody sprowadzane z zagranicy zostaną zwolnione z opłaty recyklingowej. Z opłaty zostaną zwolnieni zarówno właściciele komisów, jak i osoby indywidualne. W przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji co najmniej przez dwa kolejne lata, stawka opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji do obliczenia opłaty należnej za drugi i każdy kolejny rok nieosiągnięcia wymaganego poziomu będzie stanowiła dwukrotność stawki. Co więcej, połowa tak ustalonej opłaty nie będzie mogła być kosztem podatkowym stacji demontażu (znowelizowany art. 16 ust. 1 pkt 19b updop). Zmiany wprowadziła ustawa z 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 933). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 19c) dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1155), z tym że kosztem uzyskania przychodów jest poniesiona opłata, o której mowa w art. 64 tej ustawy;

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 19c) dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. poz. 1688), z tym że kosztem uzyskania przychodów jest poniesiona opłata, o której mowa w art. 72 ust. 2 tej ustawy;

Komentarz: Zmiana polega na zastąpieniu w przepisie odwołania do uchylonej ustawy o zużytym sprzęcie odwołaniem do obecnie obowiązującej ustawy z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1688). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 25) wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem:

Brak odpowiednika

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 25) wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem:

(...) ba) nabytych przez bank hipoteczny w celu emisji listów zastawnych od innych banków wierzytelności z tytułu udzielonych przez nie kredytów, zwanych dalej "nabytymi wierzytelnościami banku hipotecznego" - wymagalnych a nieściągalnych, pomniejszonych o kwotę niespłaconych odsetek i równowartość rezerw na te kredyty, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów,

(...) 26) rezerw tworzonych na pokrycie wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z wyjątkiem tych rezerw utworzonych na pokrycie:

Brak odpowiednika

(...) 26) rezerw tworzonych na pokrycie wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z wyjątkiem tych rezerw utworzonych na pokrycie:

(...) aa) w bankach hipotecznych - wymagalnych a nieściągalnych nabytych wierzytelności banku hipotecznego,

Brak odpowiednika

(...) da) 25% kwoty zakwalifikowanych do kategorii wątpliwych nabytych wierzytelności banku hipotecznego,

(...) 43) umorzonych kredytów (pożyczek) bankowych, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z:

(...) 43) umorzonych kredytów (pożyczek) bankowych, w tym nabytych wierzytelności banku hipotecznego, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z:

Komentarz: Dotychczasowa wykładnia przepisów sprawiała, że banki hipoteczne nie zaliczały do kosztów podatkowych wydatków na nabyte wierzytelności innych banków. Ustawodawca uznał, że należy zmienić ten stan rzeczy i wyraźnie dopuścił ich zaliczanie do kosztów podatkowych. Zmiana została wprowadzona ustawą z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1259) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 43) umorzonych kredytów (pożyczek) bankowych, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z:

(...) b) postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 43) umorzonych kredytów (pożyczek) bankowych, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z:

(...) b) postępowaniem restrukturyzacyjnym, lub

Komentarz: Zmiana ma charakter redakcyjny i została wprowadzona ze względu na pojawienie się w polskim systemie prawa nowego rodzaju postępowania, jakim jest postępowanie restrukturyzacyjne. Zmiana została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978), obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 45) wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 45) wydatków pracodawcy na działalność socjalną o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2;

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. pracodawcy, którzy zdecydują się na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych lub przedszkoli, mogą poniesione na ten cel wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zmiana art. 16 ust. 1 pkt 45 odsyła do przepisu wprowadzającego taką możliwość. Zmiana została wprowadzona ustawą z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1296). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 59) składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 950 i 1289 oraz z 2014 r. poz. 586) jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 59) składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka, o którym mowa w dziale I w grupach 1, 3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. poz. 1844), jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:

a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie;

a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie;

Komentarz: Zmiana ma charakter redakcyjny i została wprowadzona ze względu na uchwalenie nowej ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, która zastąpiła ustawę o działalności ubezpieczeniowej. Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

Brak odpowiednika

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 67a) specjalnego podatku węglowodorowego;

Komentarz: Specjalny podatek węglowodorowy to podatek z zysków z działalności wydobywczej węglowodorów. W myśl przepisów ustawy o podatku węglowodorowym - węglowodorami są: ropa naftowa, gaz ziemny oraz ich naturalne pochodne, z wyjątkiem metanu występującego w złożach węgla kamiennego oraz metanu występującego jako kopalina towarzysząca. Specjalny podatek płacony od tych kopalin nie będzie kosztem podatkowym. Zmiana została wprowadzona ustawą z 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1215), obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

Brak odpowiednika

Art. 16. [Wyłączenia]

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(...) 69) rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności, o których mowa w rozdziale 9 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Komentarz: Z kosztów podatkowych zostały wyłączone rezerwy techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności. Utworzenie tych rezerw przewidują przepisy ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16. [Wyłączenia]

(...) 2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 25, uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana:

(...) 2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona pod lit. a, lub

c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo

2a. Nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną:

1) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:

a) dłużnik zmarł, został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, albo

Art. 16. [Wyłączenia]

(...) 2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 25, uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana:

(...) 2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego, jeżeli zachodzi okoliczność wymieniona w lit. a, lub

c) zakończeniu postępowania upadłościowego, albo

2a. Nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną:

1) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:

a) dłużnik zmarł, został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość albo

b) zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, albo (...)

2) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26 lit. a tiret pierwsze i lit. b, jeżeli: (...)

b) zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne lub został złożony wniosek o zatwierdzenie układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, lub zostało wszczęte postępowanie ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, albo (...)

2) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26 lit. a tiret pierwsze, lit. aa albo lit. b, jeżeli:

3) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26b, jeżeli:

(...) b) zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

3) w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26b, jeżeli:

(...) b) zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne lub został złożony wniosek o zatwierdzenie układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, lub

(...) 3f. W przypadku zakwalifikowania kredytów (pożyczek) oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek udzielonych przez bank, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 26 lit. a tiret drugie i lit. c, do kategorii straconych, a których nieściągalność nie została uprawdopodobniona, za koszty uzyskania przychodów uważa się wysokość rezerwy ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 26 lit. d.

(...) 3f. W przypadku zakwalifikowania kredytów (pożyczek), w tym nabytych wierzytelności banku hipotecznego, oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek udzielonych przez bank, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 26 lit. a tiret drugie i lit. c, do kategorii straconych, których nieściągalność nie została uprawdopodobniona, za koszty uzyskania przychodów uważa się wysokość rezerwy ustalonej odpowiednio zgodnie z ust. 1 pkt 26 lit. d lub lit. da.

Komentarz: W art. 16 ust. 2 pkt 2 i ust. 2a pkt 1 i 2 zostały wprowadzone ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016 r. i jest wynikiem wprowadzenia CEIDG, które zastąpiło ewidencję działalności gospodarczej. Dodatkowo w ustawie uwzględniono nowe rodzaje postępowań wprowadzonych przez ustawę - Prawo restrukturyzacyjne.

Zmiana ust. 3f ma charakter techniczny i jest konsekwencją dodania w ustawie art. 16 ust. 1 pkt 26 lit. da. Zmiana została wprowadzona ustawą z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1259). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16f. [Odpisy amortyzacyjne]

1. Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

2. Podatnicy będący armatorami, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zamówionego przez nich taboru transportu morskiego w budowie, o którym mowa w art. 16a ust. 2 pkt 4.

Art. 16f. [Odpisy amortyzacyjne]

1. Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

2. Podatnicy będący armatorami, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zamówionego przez nich taboru transportu morskiego w budowie, o którym mowa w art. 16a ust. 2 pkt 4.

Komentarz: Z uwagi na zmiany wprowadzone ustawą - Prawo restrukturyzacyjne ustawodawca zrezygnował z pojęcia "upadłość obejmująca likwidację majątku". Po zmianie przepisów dotyczących upadłości nie ma już "upadłości obejmującej likwidację majątku". Zmiana została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978), obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 16j. [Indywidualne ustalanie stawek amortyzacyjnych]

Brak odpowiednika

Art. 16j. [Indywidualne ustalanie stawek amortyzacyjnych]

(...) 6. Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji:

1) odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych,

2) platform wiertniczych lub produkcyjnych

- z tym że okres ich amortyzacji nie może być krótszy niż 60 miesięcy.

Komentarz: Wprowadzona możliwość ustalania indywidualnych stawek amortyzacyjnych jest szczególnie korzystna dla wydobywających ropę naftową, gaz ziemny oraz ich naturalne pochodne. Zmiana ta ma zachęcać do ich poszukiwań na terenie Polski. Obowiązująca od 1 stycznia 2016 r. zmiana została wprowadzona ustawą z 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1215).

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

(...) 22) dochody z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Rzecznika Ubezpieczonych oraz Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych;

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

(...) 22) dochody z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Rzecznika Finansowego oraz Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;

Komentarz: Obowiązująca od 1 stycznia 2016 r. zmiana ma charakter techniczny. Zaktualizowana została nazwa Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Od 11 października 2015 r. Rzecznik Finansowy zastąpił Rzecznika Ubezpieczonych.

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

(...) 41) przychody Krajowego Funduszu Kapitałowego, o których mowa w art. 6 pkt 1, 2 i 2a ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz.U. Nr 57, poz. 491, z późn. zm.);

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

(...) 41) przychody Krajowego Funduszu Kapitałowego, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 2 i 2a ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz.U. z 2015 r. poz. 562, 1308 i 1767);

Komentarz: Zmiana przepisu jedynie aktualizuje podstawę prawną. Zmiana została wprowadzona ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767) i obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

Brak odpowiednika

Art. 17. [Zwolnienia podatkowe]

1. Wolne od podatku są:

(...) 50a) odsetki lub dyskonto od listów zastawnych uzyskane przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2;

Brak odpowiednika

50b) odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i oferowanych na rynkach zagranicznych, przeznaczonych na finansowanie ustawowych celów działalności Banku Gospodarstwa Krajowego, dotyczących wspierania polityki gospodarczej Rady Ministrów, realizacji rządowych programów społeczno-gospodarczych, programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego, oraz dochody z odpłatnego zbycia tych obligacji, uzyskane przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2;

Komentarz: Dodany art. 17 ust. 1 pkt 50a ma na celu umożliwienie wykorzystywania przez banki na szerszą skalę refinansowania działalności kredytowej poprzez emisje listów zastawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 50b wolne od updop są odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i oferowanych na rynkach zagranicznych. Zwolnione od podatku będą także dochody z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zmiana została wprowadzona ustawą z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1259) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 18b. [Odliczenie na nabycie nowej technologii]

1. Od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

2. Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.).

2a. Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw, z wyjątkiem nabycia w drodze wkładu niepieniężnego.

3. Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

4. Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

5. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

6. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

7. Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

8. Podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

8. Podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1) udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2) zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3) otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

9. W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 8, podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. W przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 3, kwotę odliczeń, do której podatnik utracił prawo, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii.

10. Przepisy ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika. Obowiązek, o którym mowa w ust. 9, ciąży wówczas na spółce, która wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

11. Do odliczeń, o których mowa w ust. 1, nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 48.

Art. 18b. [Odliczenie na nabycie nowej technologii]

uchylony

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. został uchylony art. 18b updop. Przepisy te umożliwiały odliczenie części wydatków od podstawy opodatkowania na nabycie wartości niematerialnych i prawnych, które nie są stosowane na świecie dłużej niż pięć lat. Z ulgi tej korzystali m.in. przedsiębiorcy, którzy kupowali nowe rozwiązania informatyczne dla swoich firm. Z prawa do tej ulgi skorzystają jeszcze tylko ci podatnicy, którzy nie później niż do końca roku podatkowego rozpoczętego przed 1 stycznia 2016 r.:

dokonają wydatku objętego ulgą i
wpiszą nabyte nowe technologie do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Przepis został uchylony ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

W opracowaniu pominięto zmianę, która została wprowadzona w uchylonym przepisie ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978).

Brak odpowiednika

Art. 18d. [Ulga na działalność badawczo-rozwojową]

1. Od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi".

2. Za koszty kwalifikowane uznaje się:

1) należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej;

2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, a także nabycie wyników badań naukowych, świadczonych lub wykonywanych na podstawie umowy przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej;

4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4.

3. Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością. Do kosztów, o których mowa w zdaniu pierwszym, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

4. Koszty kwalifikowane ponoszone w ramach badań podstawowych podlegają odliczeniu wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

5. Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

6. Prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

7. Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1) w odniesieniu do kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 - 30% tych kosztów;

2) w odniesieniu do kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4 i ust. 3:

a) 20% tych kosztów - jeżeli podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

b) 10% tych kosztów - w przypadku pozostałych podatników.

8. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. w updop pojawiło się nowe odliczenie od podstawy opodatkowania (nowo dodany art. 18d updop).

Uprawnieni do odliczenia.

Przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania część kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Ustawodawca określił te koszty jako "koszty kwalifikowane". Przy czym wydatki, które można uznać za kwalifikowane, wymieniono w samych ustawach.

Prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało jedynie tym przedsiębiorcom, którzy w roku podatkowym prowadzili działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Koszty podlegające odliczeniu.

Odliczeniu podlegają koszty kwalifikowane poniesione w ramach działalności badawczo-rozwojowej (zarówno w ramach prac rozwojowych, jak i badań naukowych: stosowanych i przemysłowych). W przypadku badań podstawowych z odliczenia można skorzystać jedynie, gdy badania te będą prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową. W praktyce odliczenie obejmie m.in. wydatki na opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych. Koszty kwalifikowane będą podlegały odliczeniu, jeżeli nie zostaną podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Maksymalna wielkość odliczeń.

Odliczenie nie będzie równe kwocie poniesionych wydatków. Przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania:

30% kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej;
20% pozostałych kosztów - w przypadku mikro, małych albo średnich przedsiębiorców oraz
10% pozostałych kosztów - w przypadku przedsiębiorców nieuprawnionych do odliczeń w wysokości 20% tzw. pozostałych kosztów.

Takie pozostałe koszty mogą stanowić np. wydatki na nabycie surowców i materiałów, ekspertyz, usług doradczych, wyników badań naukowych, czy odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej związane z pracami innowacyjnymi. Do pozostałych kosztów będą się również zaliczały odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.

Moment dokonania odliczenia.

Odliczenia przedsiębiorcy mogą dokonać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. Natomiast w sytuacji gdy przedsiębiorca poniesie za rok podatkowy stratę lub wielkość jego dochodu będzie niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia będzie mógł dokonać w kolejnych latach podatkowych. W takich przypadkach odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - można dokonać w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Przepis został wprowadzony ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Brak odpowiednika

Art. 18e. [Ewidencja kosztów kwalifikowanych]

Podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani wykazać w zeznaniu koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu.

Komentarz: Przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy chcą skorzystać z odliczenia przewidzianego w art. 18d, są obowiązani w ewidencji rachunkowej wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej. Podatnicy korzystający z odliczenia są obowiązani wykazać w zeznaniu koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu. Przepis został wprowadzony ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. z 2015 r., poz. 1767). Zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Brak odpowiednika

Art. 22c. [Wyłączenie zwolnienia z dywidend]

1. Przepisów art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli:

1) osiągnięcie dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych następuje w związku z zawarciem umowy lub dokonaniem innej czynności prawnej, lub wielu powiązanych czynności prawnych, których głównym lub jednym z głównych celów było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4, a uzyskanie tego zwolnienia nie skutkuje wyłącznie wyeliminowaniem podwójnego opodatkowania tych dochodów (przychodów), oraz

2) czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru.

2. Dla celów ust. 1 uznaje się, że umowa lub inna czynność prawna nie ma rzeczywistego charakteru w zakresie, w jakim nie jest dokonywana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy w drodze czynności, o których mowa w ust. 1, przenoszona jest własność udziałów (akcji) spółki wypłacającej dywidendę lub spółka osiąga przychód (dochód), wypłacany następnie w formie dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Komentarz: Od 31 grudnia 2015 r. zwolnienie z podatku od dywidend nie obejmie przypadków, gdy zostaną one wypłacone w wyniku fikcyjnych uzgodnień, nieodzwierciedlających rzeczywistości gospodarczej. Jeżeli więc głównym celem wypłaty dywidendy będzie uzyskanie zwolnienia z podatku, organy podatkowe będą miały podstawę do opodatkowania takiej transakcji. Tym samym podatnikom trudniej będzie wykorzystać zwolnioną z podatku dywidendę do wyprowadzenia zysku spółki poza Polskę. Zmiana ma utrudnić transferowanie polskim spółkom ich zysków za granicę. W tym celu wprowadzono dodatkowy warunek stosowania zwolnienia dla dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przewidzianego w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 updop. Jeżeli podatnik nie spełni tego warunku, nie będzie mógł skorzystać ze zwolnień. Ma to zapobiegać unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania przez podatników w przypadkach stosowania fikcyjnych uzgodnień. Zmiana obowiązuje od 31 grudnia 2015 r.

Art. 25. [Pobór podatku]

(...) 14. Podatnicy, o których mowa w ust. 11, tracą prawo do zwolnienia, jeżeli:

1) zostali postawieni w stan likwidacji albo ogłoszona została ich upadłość obejmująca likwidację majątku w okresie korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych, albo

Art. 25. [Pobór podatku]

(...) 14. Podatnicy, o których mowa w ust. 11, tracą prawo do zwolnienia, jeżeli:

1) zostali postawieni w stan likwidacji albo ogłoszona została ich upadłość w okresie korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych albo

Komentarz: Z uwagi na zmiany wprowadzone ustawą - Prawo restrukturyzacyjne ustawodawca zrezygnował z pojęcia "upadłość obejmująca likwidację majątku". Po zmianie przepisów dotyczących upadłości nie ma już "upadłości obejmującej likwidację majątku". Zmiana została wprowadzona ustawą z 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r., poz. 978), obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Art. 26. [Płatnicy]

Brak odpowiednika

Art. 26. [Płatnicy]

(...) 3aa. W informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie wykazuje się przychodów (dochodów) wymienionych w art. 44c ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla których sporządza się informację, o której mowa w art. 44d ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Komentarz: Zmiana obowiązuje od 31 grudnia 2015 r. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1932) art. 26 ust. 3aa ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2016 r. Przepis art. 44c ust. 1 pkt 4 dotyczy dochodów z wypłaty niektórych odsetek. Zobacz też komentarz do art. 44c w ustawie o pdof.

Art. 27. [Zeznanie podatkowe]

Brak odpowiednika

Art. 27. [Zeznanie podatkowe]

(...) 6. Podmioty krajowe, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 i ust. 4, które:

1) spełniają kryteria jednostki dominującej oraz nie spełniają kryteriów jednostki zależnej, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,

2) są jednostką konsolidującą sprawozdanie finansowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

3) posiadają poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład lub jedną lub więcej jednostek zależnych w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,

4) których skonsolidowane przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej terytorium, przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 750 000 000 euro

- przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności, jednostek zależnych i zagranicznych zakładów należących do grupy kapitałowej, w roku podatkowym, w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia roku podatkowego podmiotu krajowego, za który jest składane sprawozdanie.

Brak odpowiednika

7. Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w ust. 5 i 6, przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, za który jest składane sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 i 6.

Brak odpowiednika

(...) 9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 6, sporządzanego w celu:

1) analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w obszarze cen transakcyjnych,

2) wymiany informacji z właściwymi władzami państw obcych,

3) ułatwienia podatnikom sporządzenia poprawnego sprawozdania

- uwzględniający treść ustaleń w zakresie wzoru sprawozdania podjętych przez OECD dotyczących dokumentacji cen transakcyjnych.

Komentarz: Od 1 stycznia 2016 r. wprowadzono wymóg sporządzania sprawozdań dla podmiotów o skonsolidowanych przychodach powyżej 750 mln euro. Sprawozdania dotyczą wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejsc prowadzenia działalności, jednostek zależnych i zagranicznych zakładów należących do grupy kapitałowej. Tym samym podatnicy tacy będą zobowiązani do sporządzania tzw. raportu grupowego (country-by-country reporting). Tzw. raportowanie według krajów będzie dotyczyć jedynie największych podmiotów powiązanych. Wzór sprawozdania zostanie określony przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia i będzie zawierać informacje o wielkości dochodu, zapłaconym podatku oraz wielkości działalności prowadzonej przez podmioty w grupie w różnych państwach. Przy czym obowiązek sporządzenia sprawozdań dotyczy po raz pierwszy roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2015 r. W przypadku podatników mających kalendarzowy rok podatkowy sprawozdania będzie należało złożyć do końca 2017 r. (zob. art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej). Zmiana została wprowadzona ustawą z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - obowiązującą od 31 grudnia 2015 r.

Art. 38b. [Odpisy aktualizujące]

(...) 2. Do odpisów aktualizujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 12 ust. 1 pkt 4, 6 lit. b, ust. 1a, ust. 4 pkt 15 lit. a-c, art. 15 ust. 1h pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b i c, ust. 2 oraz art. 38a ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 38b. [Odpisy aktualizujące]

(...) 2. Do odpisów aktualizujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 12 ust. 1 pkt 4 i pkt 6 lit. b, ust. 1a i ust. 4 pkt 15 lit. a-c, art. 15 ust. 1h pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b-c i ust. 2 oraz art. 38a ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Banki, o których mowa w ust. 1, mogą stosować przepisy art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b i c, pkt 26, ust. 2, ust. 2a pkt 2, ust. 2b-2d, ust. 3, 3c, 3e i 3f do odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości kredytów (pożyczek) oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek dotyczących rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, utworzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2004 r., a niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

3. Banki, o których mowa w ust. 1, mogą stosować przepisy art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b-c i pkt 26, ust. 2, ust. 2a pkt 2, ust. 2b-2d, ust. 3, 3c, 3e i 3f do odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości kredytów (pożyczek) oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek dotyczących rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, utworzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2004 r., a niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Komentarz: Zmiana została wprowadzona ustawą z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1259) - obowiązującą od 1 stycznia 2016 r. Zmiany mają charakter redakcyjny.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

LISTA PODMIOTÓW, DO KTÓRYCH MA ZASTOSOWANIE ART. 20 UST. 14 I ART. 22 UST. 6 USTAWY

ZAŁĄCZNIK Nr 4

LISTA PODMIOTÓW, DO KTÓRYCH MA ZASTOSOWANIE ART. 20 UST. 14 I ART. 22 UST. 6 USTAWY

27

Rumunia

Spółki utworzone według prawa rumuńskiego, określane jako: "societăţi pe acţiuni", "societăţi în comandită pe acţiuni", "societăţi cu răspundere limitată"

27

Rumunia

Spółki prawa rumuńskiego, określane jako: "societăţi pe acţiuni", "societăţi în comandită pe acţiuni", "societăţi cu răspundere limitată", "societăţi în nume colectiv", "societăţi în comandită simplă"

Komentarz: W załączniku nr 4 zaktualizowana została lista podmiotów, do których znajdują zastosowanie przepisy dyrektywy, przez dodanie w lp. 27 spółek prawa rumuńskiego. Zmiana została wprowadzona ustawą z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - obowiązującą od 31 grudnia 2015 r.

Przepisy wykonawcze

wejście w życie
1
stycznia
2016 r.

Wzory deklaracji, zeznań, oświadczeń i informacji

Potrzeba wydania rozporządzenia jest podyktowana koniecznością wykonania delegacji ustawowej zawartej w art. 28a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozporządzenie określa wzory zeznań, deklaracji, oświadczeń i informacji, do składania których są zobowiązani płatnicy i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych.

Formularze mają zastosowanie do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) od 1 stycznia 2015 r. Wymienione wzory formularzy stosują również płatnicy i podatnicy, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2015 r. oraz zakończył się po 31 grudnia 2014 r. Obowiązek stosowania nowych formularzy nie dotyczy deklaracji, zeznań, oświadczeń i informacji podatkowych złożonych przed 1 stycznia 2016 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - Dz.U. z 2015 r., poz. 1995

wejście w życie
1
stycznia
2016 r.

Zagraniczne spółki kontrolowane

Potrzeba wydania rozporządzenia jest podyktowana koniecznością wykonania delegacji ustawowej zawartej w art. 28a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozporządzenie określiło wzór zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-CFC).

Rozporządzenie Ministra Finansów z 12 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzoru zeznania o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej obowiązującego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - Dz.U. z 2015 r., poz. 1980

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK