/, data dodania: 10.11.2023

Świadczenia świąteczne finansowane ze środków zfśs

Powszechnie stosowaną przez pracodawców tworzących zfśs praktyką jest pokrywanie kosztów zakupu świątecznych podarunków ze środków zakładu pracy. Choć tego rodzaju benefity nie są wprost wymienione w ustawie o zfśs jako rodzaj działalności socjalnej, traktuje się je jako świadczenia o charakterze pomocowym, stanowiące jeden z przejawów udzielania osobom uprawnionym pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej.

Należy jednak mieć na uwadze, aby wsparcie w formie świątecznych prezentów:

● zostało wskazane w regulaminie gospodarowania zfśs oraz

● było przyznawane z zastosowaniem tzw. kryterium socjalnego, czyli uzależnione od sytuacji życiowej, materialnej i rodzinnej osoby uprawnionej.

Znajduje to potwierdzenie m.in.:

- w wyrokach Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 13 lutego 2013 r. (III AUa 1097/12) oraz w Szczecinie z 3 września 2015 r. (III AUa 927/14). W drugim z tych orzeczeń stwierdzono, że:

Definicja działalności socjalnej daje zatem pracodawcy możliwość wręczania ze środków funduszu, między innymi, bonusów finansowych z okazji świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocnych z tytułu zwiększonych wydatków w tym okresie. Warunkiem umożliwiającym ich przyznanie jest zapisanie takich form pomocy w regulaminie funduszu oraz określenie trybu ich przyznawania (czy przyznanie następuje np. na wniosek osoby uprawnionej czy też z inicjatywy pracodawcy).

- w wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 4 kwietnia 2023 r. (III AUa 456/21), w którym wskazano, że:

Art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wskazuje (...), że przyznawanie tych świadczeń (przyp. red. chodzi o świadczenia z zfśs) jest ściśle zależne od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z Funduszu. (…) ich podział powinna poprzedzać indywidualna ocena sytuacji osób uprawnionych pod kątem kryterium socjalnego.

Świąteczne prezenty finansowane ze środków zfśs, które zostaną przyznane pracownikom (i ich rodzinom) z uwzględnieniem kryterium socjalnego, są:

● zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego) oraz

● wyłączone z podstawy opodatkowania (do kwoty 1000 zł, a wyjątkowo w okresie od 2020 r. do 2023 r. - do kwoty 2000 zł - art. 21 ust. 1 pkt 67 i art. 52l pkt 3 ustawy o pdof); wskazany przepis obejmuje również karty przedpłacone, co potwierdzają organy podatkowe; np. w interpretacji indywidualnej z 27 września 2023 r. (0114-KDIP3-1.4011.778.2023.1.LS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

(…) wartość świadczenia w postaci Kart przedpłaconych - przekazanych pracownikom - których źródłem finansowania będą środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzysta ze zwolnienia z podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu.

Warunki zastosowania zwolnienia z podatku i składek ZUS świadczeń dla pracowników finansowanych z zfśs

Rodzaj zwolnienia

Warunki zwolnienia

ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

● świadczenie musi mieścić się w zakresie działalności socjalnej i być przekazywane osobom uprawnionym zgodnie z postanowieniami regulaminu zfśs,

● wartość świadczenia musi być zróżnicowana na podstawie tzw. kryterium socjalnego, którego idea wyklucza przyznawanie wszystkim uprawnionym świadczeń socjalnych w jednakowej wysokości (potwierdzają to wyroki SN: z 16 września 2009 r., I UK 121/09, OSNP 2011/9-10/133, oraz z 8 stycznia 2014 r., I UK 202/13)

z opodatkowania

● otrzymane przez pracownika świadczenie musi mieć związek z działalnością socjalną,

● świadczenie musi być przyznawane na podstawie regulaminu funduszu socjalnego (z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego) i mieć charakter rzeczowy bądź pieniężny (przy czym rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi),

● łączna, roczna wartość wszystkich świadczeń z zfśs nie może przekroczyć w latach 2020 -2023 kwoty 2000 zł (w razie przekroczenia tego limitu w ciągu roku nadwyżka podlega opodatkowaniu),

● świadczenie musi być w całości sfinansowane ze środków zfśs lub funduszy związków zawodowych, co oznacza, że pracodawca (lub związek zawodowy) nie może sfinansować tych świadczeń z innych źródeł niż wyżej wskazane (świadczenie nie może być np. zakupione częściowo ze środków obrotowych, gdyż będzie w całości podlegać opodatkowaniu). Jednak dopuszczalna jest sytuacja, w której świadczenie współfinansuje pracownik, tzn. część świadczenia opłaca zakład pracy ze środków przeznaczonych na działalność socjalną, a pozostałą część opłaca pracownik. Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 30 października 2019 r. (sygn. 0115-KDIT2-2.4011.349.2019.1.MU).

Czytaj więcej w artykule Serwisu Prawno-Pracowniczego: "Rozliczenia podatkowo-składkowe świadczeń świątecznych przyznawanych przez pracodawcę" >>

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK