Monitor Księgowego 3/2023, data dodania: 20.02.2023

Pakiet zmian SLIM VAT 3 - zestawienie tabelaryczne

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3. Zmiany zaproponowane w projekcie mają wejść w życie 1 kwietnia 2023 r. (z wyjątkami).

Tabela. Zmiany projektowane w pakiecie SLIM VAT 3

Lp. Zmiany w VAT wprowadzane pakietem SLIM VAT 3 (projekt)
  1.  

Zwiększenie limitu uprawniającego do statusu małego podatnika VAT

Podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro. Dzięki temu zwiększy się liczba przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać ze stosowania metody kasowej oraz rozliczeń kwartalnych w VAT

art. 2 w pkt 25 w lit. a ustawy o VAT (projekt)

 

2.

Kurs przeliczeniowy faktur korygujących

Uregulowanie zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadku gdy faktura została wystawiona w walucie obcej

art. 31b ustawy o VAT (projekt)

3.

Moment wykazania WDT

Wskazanie okresu, za który deklarowana jest WDT, w przypadku gdy podatnik otrzymuje dokumenty potwierdzające WDT po okresie 3 miesięcy (moment powstania obowiązku podatkowego zamiast momentu dostawy)

art. 42 ust. 12a ustawy o VAT (projekt)

4.

Wydawanie WIS, WIA, WIP i WIT

Konsolidacja wydawania wiążących informacji - wiążących informacji stawkowych (WIS), wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji taryfowych (WIT) oraz wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) - poprzez wyznaczenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) jako organu właściwego do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji. 

Zapewni to przedsiębiorcom uzyskanie wiążących informacji za pośrednictwem tego samego organu oraz jednolitość wymienionych wyżej wiążących informacji w skali kraju.

 

Projektowane przepisy mają również na celu likwidację opłaty należnej od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł.

Obecnie WIS są wydawane przez Dyrektora KIS, WIA - przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, a WIT oraz WIP - przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (IAS) w Warszawie. Organem odwoławczym w zakresie WIS jest Dyrektor KIS, w zakresie WIA - Dyrektor IAS w Warszawie, natomiast w zakresie WIT i WIP - Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

art. 42b-42h ustawy o VAT (projekt), art. 13 Ordynacji podatkowej (projekt), uchylenie art. 42f ustawy o VAT (projekt)

 

5.

Bagaż osobisty - zwolnienie z VAT

Doprecyzowanie definicji bagażu osobistego dla potrzeb zwolnienia od VAT importu towarów przywożonych przez podróżnego

art. 56 ust. 5 ustawy o VAT (projekt)

6.

Możliwość odstąpienia pojazdu silnikowego zaimportowanego ze zwolnieniem z VAT

Wprowadzenie możliwości odstąpienia przez uprawnionego członka personelu dyplomatycznego obcych placówek dyplomatycznych i organizacji międzynarodowych przed upływem 3 lat pojazdu silnikowego zaimportowanego uprzednio ze zwolnieniem od VAT. Będzie to możliwe w sytuacji uzasadnionej okolicznościami związanymi z ważnym interesem służby, dotyczącymi przesiedlenia uprawnionego członka personelu dyplomatycznego w celu podjęcia pracy w innym państwie

art. 80 ust. 2 ustawy o VAT (projekt)

7.

Rezygnacja z wymogu posiadania faktury a odliczenie WNT

Rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu

art. 86 ustawy o VAT (projekt)

8.

Szybszy zwrot VAT dla podatników bezgotówkowych

Liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych oraz wzmocnienie ram proceduralnych tego zwrotu

art. 87 ust. 6e, art. 146k ustawy o VAT (projekt)

9.

Odliczanie VAT według prognozy proporcji

Likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotów, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, i w to miejsce wprowadzenie wymogu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji

 

art. 90 ust. 8 ustawy o VAT (projekt)

 

10.

Odliczanie VAT według prognozy prewspółczynnika

Likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu prognozy w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku podatników obowiązanych do stosowania tzw. prewspółczynnika, którzy rozpoczynają w danym roku wykonywanie działalności, i w to miejsce wprowadzenie wymogu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo

art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (projekt)

11.

Wyższe limity uprawniające do proporcji 100%

Zwiększenie kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 000 zł

art. 90 ust. 10 i 12, art. 91 ust. 1a i 1b ustawy o VAT (projekt)

12.

Rezygnacja z korekty

Wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty, jeżeli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz w przypadku gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna, a podatek naliczony niepodlegający odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 000 zł

art. 91 ust. 1a i 1b ustawy o VAT (projekt)

13.

Zwolnienie z odpowiedzialności solidarnej

Wprowadzenie nowej, dodatkowej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej przez "osoby trzecie"

art. 108a ust. 6 ustawy o VAT (projekt)

14.

Rezygnacja z drukowania dokumentów fiskalnych

Wprowadzenie możliwości rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy ich zastosowaniu

art. 106h ustawy o VAT (projekt)

15.

Korekty w TAX FREE

Doprecyzowanie zasad dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego

art. 129 ust. 2 ustawy o VAT (projekt)

16.

Procedura OSS i IOSS

Modyfikacja terminu płatności podatku rozliczanego w szczególnej procedurze unijnej i nieunijnej za pośrednictwem systemu OSS oraz procedurze importu za pośrednictwem systemu IOSS

art. 130c ust. 8, art. 133 ust. 8 i art. 138g ust. 8 (projekt)

17.

Korekty OSS i IOSS 

Wprowadzenie przepisów stanowiących podstawę do składania deklaracji korygujących poza systemem OSS i IOSS bezpośrednio do Łódzkiego Urzędu Skarbowego

art. 133a, art. 138ga ustawy o VAT (projekt)

18.

Wykorzystanie środków na rachunku VAT

Rozszerzona ma być możliwość przeznaczenia środków, które zgromadzone są na rachunku VAT, na kolejne podatki oraz opłaty, m.in. na podatek od sprzedaży detalicznej

art. 62b ustawy - Prawo bankowe (projekt)

19.

Miarkowanie sankcji VAT

Wprowadzony zostanie system miarkowania sankcji VAT, nakazujący brać pod uwagę sytuację ekonomiczną podatnika. Oznacza to, że organy podatkowe, podczas ustalania sankcji VAT, będą uwzględniały konkretne okoliczności danej sprawy, a sankcje będą miały charakter zindywidualizowany

art. 112b, art. 112c ustawy o VAT (projekt)

Zmiany w VAT mają wejść w życie 1 kwietnia 2023 r. (z kilkoma wyjątkami). Część przepisów (np. w zakresie odliczania VAT według proporcji) będzie miała zastosowanie w późniejszym terminie. Konsekwencje wprowadzonych zmian w przepisach podatkowych zostaną opisane na łamach "Mk" - niezwłocznie po wejściu w życie pakietu zmian.

Źródło:

projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (nr z wykazu prac legislacyjnych 411) - opubl. na www.legislacja.gov.pl

 

Ewa Sławińska

prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

 

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK