Rachunkowość Budżetowa 17/2017 [dodatek: Rachunkowość w oświacie], data dodania: 31.08.2017

Rozporządzenia wykonawcze do ustawy - Prawo oświatowe - zestawienie zmian

Wraz z wejściem w życie ustawy - Prawo oświatowe będą obowiązywać rozporządzenia wykonawcze wydane na podstawie tej ustawy. Artykuł zawiera tabelaryczne zestawienie i omówienie tych aktów prawnych, które na dzień oddawania tekstu do druku zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Od 1 września 2017 r. zaczęła w całości obowiązywać ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej: ustawa - Prawo oświatowe). Cześć przepisów tej ustawy weszło w życie już wcześniej. Przykładem jest rozdział 6 "Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek" (art. 130-165), który obowiązuje już od 26 stycznia 2017 r.

Ustawa - Prawo oświatowe zawiera 55 delegacji do wydania aktów wykonawczych. Nie oznacza, to że taka będzie liczba wydanych rozporządzeń przez Ministra Edukacji Narodowej. Zgodnie bowiem z § 119 Zasad Techniki Prawodawczej, stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r., na podstawie jednego upoważnienia ustawowego wydaje się jedno rozporządzenie, które wyczerpująco reguluje sprawy przekazane do unormowania w tym upoważnieniu. Jeżeli jednak jedno upoważnienie ustawowe przekazuje do uregulowania różne sprawy, które dają się tematycznie wyodrębnić tak, że ich zakresy są rozłączne, można wydać na podstawie takiego upoważnienia więcej niż jedno rozporządzenie.

Nie istnieje niebezpieczeństwo powstania luki prawnej w przypadku niewydania przez Ministra Edukacji Narodowej jakiegoś rozporządzenia wykonawczego, gdyż zgodnie z art. 368 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (dalej: ustawa - Przepisy wprowadzające), dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulacji.

W tabeli omówione zostały te rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, które weszły w życie 1 września 2017 r. Pominięte więc zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 610), które obowiązuje już od 22 marca 2017 r. Również nie omówiono rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1125), którego delegacja wynika z art. 18 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe.

 

Tabela. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy - Prawo oświatowe

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego lub podstawa programowa kształcenia ogólnego są to obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania, w tym - opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań - wiedza i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego, programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, a także warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych (art. 4 pkt 24 ustawy - Prawo oświatowe).

Podstawa programowa określona w tym rozporządzeniu będzie obowiązywała od roku szkolnego 2017/2018 w:

  • przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego,
  • klasach: I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
  • szkołach podstawowych ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • branżowej szkole I stopnia,
  • szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły

- art. 273 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 274, art. 277, art. 278, art. 280 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 282 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy - Przepisy wprowadzające.

Podstawę programową dla wymienionych typów placówek. zawierają poszczególne załączniki do tego rozporządzenia.

Rozporządzenie nie obejmuje podstawy programowej dla: 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum i branżowej szkoły II stopnia. W przypadku tych szkół zmiany programowe rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020 (liceum i technikum) i od roku szkolnego 2020/2021 (branżowa szkoła II stopnia).

Rozporządzenie wykonuje upoważnienie zawarte w art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy - Prawo oświatowe

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 622)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego to usystematyzowany (obszerny) układ tabelaryczny. Stanowi on załącznik do rozporządzenia.

Rozporządzenie to w stosunku do dotychczasowych regulacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2094), przewiduje:

  • możliwość kształcenia w nowych zawodach - na podstawie wniosków właściwych ministrów,
  • wygaszenie kształcenia w zawodach, w których zgodnie z decyzją właściwych ministrów dalsze kształcenie w systemie oświaty jest nieuzasadnione,
  • zmniejszenie liczby kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach do jednej kwalifikacji w zawodach nauczanych w branżowej szkole I stopnia oraz do maksymalnie dwóch kwalifikacji w zawodach nauczanych w technikum i szkole policealnej,
  • zmiany nazewnictwa niektórych kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, wynikające z ich dostosowania do zmieniających się warunków pracy.

 

Szkoły zawodowe

W ramach zmiany ustroju szkolnego od roku szkolnego 2017/2018 zostanie wprowadzona trzyletnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży. Kształcenie w niej będzie odbywało się w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Wszystkie zawody przyporządkowane do tej placówki będą zawodami jednokwalifikacyjnymi, przy czym część z nich ma kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym na poziomie technikum.

Uczniowie branżowej szkoły I stopnia będą przystępować do jednego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Dotychczas uczniowie zasadniczych szkół zawodowych zdawali od 1 do 3 egzaminów - w zależności od liczby kwalifikacji wyodrębnionych w nauczanym zawodzie.

Ukończenie branżowej szkoły I stopnia umożliwi uzyskanie dyplomu (po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie) oraz wykształcenia zasadniczego branżowego.

Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r., dlatego aby umożliwić im kontynuację nauki w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, zakłada się utworzenie od roku szkolnego 2020/2021 dwuletniej branżowej szkoły II stopnia. Kształcenie w niej będzie odbywało się w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Będą to zawody kształcone na poziomie technika, które posiadają kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym w branżowej szkole I stopnia.

W zawodach kształconych na poziomie technikum będą wyodrębnione maksymalnie dwie kwalifikacje (dotychczas w technikum funkcjonowały również zawody trójkwalifikacyjne). Do branżowej szkoły II stopnia będą przyjmowani absolwenci branżowej szkoły I stopnia, którzy kształcili się w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną dla zawodu nauczanego zarówno w branżowej szkole I jak i II stopnia.

Ukończenie branżowej szkoły II stopnia umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia średniego branżowego. Absolwenci tej szkoły będą mieli możliwość przystępowania do egzaminu maturalnego.

 

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego określa nazwy dla zawodów nauczanych w systemie oświaty na poziomie branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, technikum i szkoły policealnej oraz przypisany do nich poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadawanych w systemie oświaty, których osiągnięcie potwierdza dyplom wydany przez okręgową komisję egzaminacyjną.

Klasyfikacja określa także kwalifikacje cząstkowe wyodrębnione w zawodzie (jednokwalifikacyjne - K1, dwukwalifikcyjne - K2), których osiągnięcie potwierdza świadectwo wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną, po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji, wraz z przypisanym do nich poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji.

 

Stosowanie przepisów rozporządzenia

Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, uregulowaną niniejszym rozporządzeniem, od roku szkolnego 2017/2018, stosuje się do:

1) szkoły ponadpodstawowej, o której mowa odpowiednio w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy - Prawo oświatowe, tj. trzyletniej branżowej szkoły I stopnia;

2) szkoły ponadpodstawowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy - Prawo oświatowe, tj. szkoły policealnej, w:

  1. semestrze I tej szkoły, który rozpoczyna się z 1 września 2017 r.,
  2. semestrze II tej szkoły, który rozpoczyna się 1 lutego 2018 r., będącym kontynuacją semestru, o którym mowa w lit. a,
  3. semestrze I tej szkoły, który rozpoczyna się 1 lutego 2018 r.;

3) szkoły ponadgimnazjalnej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), tj. czteroletniego technikum oraz do I klasy tego czteroletniego technikum prowadzonej w pięcioletnim technikum, o których mowa w art. 154 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 46 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Akt ten nie określa ramowych statutów szkół, gdyż niezbędne przepisy w tym zakresie znajdują się m.in. w art. 102, art. 172 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe.

W rozporządzeniu określono m.in.:

  • terminy opracowywania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola,
  • doprecyzowano kwestie związane z nazwą i imieniem szkoły oraz przedszkola,
  • określono liczbę uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej oraz w oddziale przedszkolnym, oddziale przedszkola integracyjnego, specjalnego oraz oddziale integracyjnym i specjalnym w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, liczbę uczniów w grupie wychowawczej w internacie w publicznej szkole oraz liczbę uczniów na zajęciach świetlicowych,
  • określono czas trwania zajęć edukacyjnych oraz zajęć rewalidacyjnych w szkole i przedszkolu,
  • określono organizację oddziałów, grup i klas łączonych,
  • wskazano standardy pobytu w internatach organizowanych przez szkoły publiczne.

 

Nazwa szkoły

Zgodnie z § 1 pkt 1 tego rozporządzenia nazwa szkoły zawiera odpowiednio następujące oznaczenie: "Przedszkole", "Szkoła Podstawowa", "Liceum Ogólnokształcące", "Technikum", "Branżowa Szkoła I stopnia", "Branżowa Szkoła II stopnia", "Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy", "Szkoła Policealna". Oprócz tego w oznaczeniu może być zawarty (ustalony przez organ prowadzący, odrębnie dla danego typu szkoły) numer porządkowy szkoły (przedszkola) wyrażony cyfrą arabską. W przypadku liceum ogólnokształcącego numer ten określony jest cyfrą rzymską. Numer nadawany jest, gdy w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła danego typu lub jest więcej niż jedno przedszkole.

W nazwie zamieszcza się ponadto: imię szkoły lub przedszkola, jeżeli takie nadano oraz nazwę miejscowości, w której siedzibę ma szkoła lub przedszkole. Nazwa szkoły może także zawierać:

  • wskazanie kierunku kształcenia zawodowego oraz organu prowadzącego szkołę - w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe,
  • dodatkowe określenie - w przypadku szkoły lub przedszkola (np. określenie języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli są w niej prowadzone w jednym z tych języków; oznaczenie szkoły podstawowej filialnej; oznaczenie szkoły/przedszkola wchodzącej w skład zespołu szkół; oznaczenie szkoły specjalnej).

Nazwa szkoły podstawowej filialnej zawiera określenie "Szkoła filialna" oraz nazwę szkoły podstawowej, której jest organizacyjnie podporządkowana. Filia używa pieczęci urzędowej szkoły podstawowej, której jest organizacyjnie podporządkowana (§ 3 ust. 1).

Gdy szkoła (przedszkole) wchodzi w skład zespołu, jej nazwę określa oznaczenie tej szkoły (przedszkola) i nazwa zespołu. Tablica urzędowa takiej szkoły (przedszkola), oprócz jej nazwy, zawiera nazwę zespołu (§ 3 ust. 2).

Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, oprócz nazwy tej szkoły, zawiera nazwę ośrodka. Tablica urzędowa takiej szkoły, oprócz jej nazwy, zawiera oznaczenie ośrodka. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie "specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów (§ 3 ust. 3 i 4).

Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach można używać skrótu nazwy.

Szkoła, w której zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, oprócz nazwy w języku polskim, można używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym. Zasady te stosuje się do przedszkoli (§ 3 ust. 6).

 

Nadawanie patrona

W § 2 rozporządzenia określona jest procedura nadawania szkole patrona. Wskazane zostały również organy szkoły lub przedszkola uprawnione do składania w tej sprawie wniosku do organu prowadzącego. Wniosek w sprawie nadania imienia powinien:

  • uzasadniać wybór imienia, w tym kandydata na patrona szkoły lub przedszkola oraz
  • określać plan działań szkoły lub przedszkola związanych z nadaniem imienia,
  • określać przewidywany termin uroczystości.

Organ prowadzący powinien rozpatrzyć wniosek w terminie 60 dni.

Nową regulacją jest przepis dotyczący zmiany lub uchylenia nadania imienia szkole lub przedszkolu: przy podejmowaniu takiej inicjatywy, zastosowanie znajdzie procedura stosowana przy nadawaniu imienia szkole lub przedszkolu (§ 2 ust. 9). Nowa regulacja ma charakter porządkujący i jest konsekwencją szeregu pytań dotyczących tego zagadnienia kierowanych do resortu edukacji przez organy szkół i przedszkoli oraz ich organy prowadzące. W § 21 rozporządzenia przewidziano rozwiązanie umożliwiające szkołom, które posiadają patrona, zachowanie swojego imienia w procedurze przekształcania lub włączania szkół różnych typów, przeprowadzanego w związku ze zmianą struktury szkolnictwa rozpoczynającej się od roku szkolnego 2017/2018. Przepis ten reguluje również sytuacje, w których imię lub imiona posiadają szkoły funkcjonujące w zespołach szkół. Podobne rozwiązania dotyczą filii szkół.

 

Liczba dzieci w oddziałach

W celu uporządkowania regulacji dotyczących liczebności oddziałów klas I-III szkoły podstawowej, z art. 61 ustawy o systemie oświaty zostały przeniesione do rozporządzenia przepisy dotyczące liczebności oddziałów w przypadku przyjmowania uczniów do klas I-III w trakcie roku szkolnego. I tak, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych, w przypadku przyjęcia z urzędu do oddziału klasy I, II lub III szkoły podstawowej ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły dyrektor szkoły, po poinformowaniu rady oddziałowej ma obowiązek podzielić dany oddział, jeżeli liczba uczniów zwiększyłaby się ponad 25 (§ 5 ust. 3). Na wniosek rady oddziałowej oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, dyrektor szkoły może odstąpić od takiego podziału, zwiększając liczbę uczniów w oddziale, jednak nie więcej niż o 2 uczniów. W takiej sytuacji jednak obligatoryjnie trzeba zatrudnić asystenta nauczyciela, który będzie wspierał nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale w ciągu całego etapu edukacyjnego.

W rozporządzeniu przewidziano ponadto, że liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych (§ 6 ust. 1). Dodatkowo rozporządzenia określa liczbę dzieci i uczniów w:

  • oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym,
  • oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej.

Zrezygnowano ze wskazywania minimalnej liczby dzieci i uczniów w tych oddziałach.

Doboru kandydatów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor szkoły lub przedszkola z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych. W § 6 ust. 4-6 rozporządzenia wskazano także inne grupy dzieci i uczniów, które dotychczas nie były wymienione w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624; ost.zm. Dz.U. z 2017 poz. 60; dalej: rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół).

Przewidziano także nowe regulacje wskazujące maksymalną liczbę uczniów (nie więcej niż 5) z różnymi rodzajami niepełnosprawności w zorganizowanych dla nich łącznych oddziałach szkoły specjalnej i przedszkola specjalnego oraz łącznych oddziałach specjalnych w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu ogólnodostępnym (§ 6 ust. 4 pkt 7 i ust. 5 pkt 9). Jednocześnie, liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej może wynosić nie więcej niż 16. Zmiany te mają na celu zapewnienie uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności w wymienionych jednostkach systemu oświaty, optymalnych warunków kształcenia specjalnego dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych.

W związku z tymi zmianami w nowym rozporządzeniu zawarto przepis przejściowy (§ 22), zgodnie z którym oddziały przedszkola integracyjnego, specjalnego oraz oddziały integracyjne i specjalne w przedszkolu ogólnodostępnym utworzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowają liczbę dzieci w tych oddziałach do czasu zakończenia korzystania przez te dzieci z wychowania przedszkolnego. Natomiast oddziały szkoły integracyjnej, specjalnej oraz oddziały integracyjne i specjalne w szkole ogólnodostępnej utworzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowają liczbę uczniów w tych oddziałach do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia na danym etapie edukacyjnym.

 

Czas zajęć

W § 10 rozporządzenia znalazły się regulacje dotyczące czasu trwania zajęć edukacyjnych oraz zajęć rewalidacyjnych. Określono długość zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych - godzina zajęć trwa 60 minut, jednak w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas ich trwania w okresie tygodniowym. Zmiana ta ma charakter porządkujący i ma służyć wyeliminowaniu wątpliwości co do wymiaru czasu prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, które najczęściej były realizowane nieprawidłowo tj. w wymiarze czasu określonym dla zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Regulacja rozporządzenia pozostawia dotychczasowy czas trwania godziny lekcyjnej, tj. 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ich trwania ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć opracowanym przez dyrektora szkoły.

 

Przedszkole

W rozporządzeniu została wskazana możliwość zlokalizowania - w uzasadnionych przypadkach - poszczególnych oddziałów przedszkolnych (nie więcej jednak niż 6 oddziałów) w różnych lokalach położonych na terenie danej miejscowości, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami (§ 11 ust. 2). Organizując pracę przedszkola z uwzględnieniem rozmieszczenia oddziałów w różnych lokalizacjach, należy mieć na uwadze, że lokale, w których znajdują się te oddziały, muszą spełniać takie same warunki i wymagania jakie przepisy prawa przewidują dla przedszkoli, ponieważ w takiej sytuacji mamy do czynienia z jednym przedszkolem, aczkolwiek usytuowanym w różnych lokalizacjach.

Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola - na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców dzieci danego oddziału. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej wskazane jest, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, biorąc pod uwagę potrzeby i zainteresowania dzieci.

 

Nauczanie w klasach łączonych

Dotychczas w rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół wskazywano, że w szkole podstawowej działającej w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych - istnieje możliwość organizacji nauczania w klasach łączonych. W § 13 rozporządzenia obowiązującym od 1 września 2017 r. doprecyzowano rozwiązania dotyczące organizacji zajęć edukacyjnych w klasach łączonych szkoły podstawowej. Dodatkowo określone zostały w nim warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby zastosować takie rozwiązanie.

Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:

  • w klasie I możliwość łączenia zajęć z inną klasą jest dopuszczalne jedynie w przypadku realizacji edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, a w klasie VIII - jedynie w przypadku wychowania fizycznego,
  • w klasach II-III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
  • w klasach IV-VII, co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.

 

Internaty

W związku z tym, że w dotychczasowym systemie prawnym brakowało regulacji określających minimalny standard warunków pobytu uczniów w internatach organizowanych przez publiczne szkoły, w rozporządzeniu określono normy dotyczące liczby uczniów w grupie wychowawczej. Nie może ona przekraczać 30 uczniów w szkole podstawowej i 35 uczniów w szkole ponadpodstawowej (§ 8 ust. 5). W grupie wychowawczej obejmującej wyłącznie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym liczba uczniów ma odpowiadać liczbie uczniów oddziału szkoły specjalnej lub oddziału specjalnego w szkole ogólnodostępnej, określonej w § 6 ust. 5 i 6 rozporządzenia. Natomiast liczba uczniów w grupie wychowawczej, w której są uczniowie (nie więcej niż 5) niepełnosprawni, niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym będzie wynosić nie więcej niż 25. W rozporządzeniu zostały określone zadania internatu oraz standardy dotyczące pobytu uczniów w internacie i sprawowania opieki nad nimi.

 

Arkusze organizacyjne

W § 17 rozporządzenia wskazane zostały terminy opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola z uwzględnieniem art. 110 ustawy - Prawo oświatowe.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 111 ustawy - Prawo oświatowe

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 671)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

W rozporządzeniu określono zasady tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych i szkół sportowych oraz oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego, z uwzględnieniem zmiany struktury systemu oświaty.

Akt ten zachowuje większość dotychczasowych rozwiązań zawartych w rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 1129). Różnice polegają na tym, że w niniejszym rozporządzeniu:

  • uregulowano warunki tworzenia, organizacji i działania oddziałów mistrzostwa sportowego oraz realizacji w tych oddziałach zajęć sportowych obejmujących szkolenie sportowe,
  • przewidziano możliwość tworzenia oddziałów mistrzostwa sportowego w szkołach sportowych,
  • określono wymóg minimalnej liczby uczniów w oddziale sportowym oraz w szkole sportowej w pierwszym roku szkolenia.

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Nowe ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą w poszczególnych klasach danego typu szkoły. Tak skonstruowane ramowe plany nie wymagają od dyrektorów szkół określania szkolnych planów nauczania. Dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, opracuje tygodniowy (semestralny) rozkład zajęć. Ponadto uczniowie zmieniający szkołę danego typu unikną konieczności ewentualnego uzupełniania wiedzy i umiejętności z niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, gdyż w każdym typie szkoły będzie taka sama tygodniowa liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w każdej klasie.

Przepisy rozporządzenia stosowane będą od roku szkolnego 2017/2018 w:

  • klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
  • branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
  • szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach szkoły policealnej.

Reforma systemu edukacji powoduje konieczność wprowadzenia do ośmioletniej szkoły podstawowej nowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a mianowicie: geografii, biologii, chemii i fizyki. Te nowe zajęcia będą wprowadzane stopniowo: geografia i biologia - od klasy piątej, a chemia i fizyka - od klasy siódmej. Również od klasy siódmej uczniowie będą mieli naukę drugiego języka obcego nowożytnego. W szkole podstawowej będzie ponadto możliwość organizowania, od klasy siódmej, oddziałów dwujęzycznych.

W szkole podstawowej zmienią się również nazwy niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Zamiast zajęć komputerowych będzie informatyka, zamiast zajęć technicznych będzie technika, a w miejsce historii i społeczeństwa wprowadzone będą odrębne zajęcia z historii i z wiedzy o społeczeństwie.

Akt ten stanowi wykonanie delegacji ustawowej z art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 r. poz. 860)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Podstawę programowa kształcenia będzie stosowana od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół. Podstawa programowa określona została w załączniku do rozporządzenia. Tak jak dotychczas obowiązująca, nowa podstawa programowa została określona w trzech częściach:

  1. część I określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia,
  2. część II określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach,
  3. część III określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Dla celów kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, wskazano obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody. Obszary kształcenia obejmują zawody pogrupowane pod względem wspólnych efektów kształcenia wymaganych do realizacji zadań zawodowych. Uwzględniono Polską Klasyfikację Działalności i wyodrębniono 8 obszarów kształcenia:

  1. administracyjno-usługowy (AU),
  2. budowlany (BD),
  3. elektryczno-elektroniczny (CE),
  4. mechaniczny i górniczo-hutniczy (MG),
  5. rolniczo-leśny z ochroną środowiska (RL),
  6. turystyczno-gastronomiczny (TG),
  7. medyczno-społeczny (MS),
  8. artystyczny (ST).

W ramach każdego obszaru kształcenia zawody uporządkowano według typu szkoły: branżowa szkoła I stopnia, technikum, branżowa szkoła II stopnia, szkoła policealna, a poszczególne elementy składowe podstawy programowej kształcenia w zawodach zostały oznaczone kodami ułatwiającymi ich identyfikacje.

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, w tym kompetencje personalne i społeczne, oznaczono kodem składającym się z trzech wielkich liter:

  • BHP - bezpieczeństwo i higiena pracy,
  • PDG - podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
  • JOZ - język obcy ukierunkowany zawodowo,
  • KPS - kompetencje personalne i społeczne.
  • OMZ - organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika).

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, oznaczono kodem składającym się z:

    1. trzyliterowego skrótu PKZ;
    2. ujętych w nawiasie:
      • wielkich liter alfabetu, wskazujących na przyporządkowanie do obszaru kształcenia,
      • małej litery alfabetu, o charakterze porządkowym, odróżniającym poszczególne PKZ w ramach obszaru kształcenia.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach oznaczono wielkimi literami alfabetu (wskazującymi na przyporządkowanie do obszaru kształcenia) oraz kolejną liczbą o charakterze porządkowym.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo oświatowe

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1322)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

W porównaniu do przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz.U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042) w nowym rozporządzeniu jako dopuszczalne wskazano, że zajęcia do wyboru przez uczniów prowadzone mogą być przez nauczyciela wychowania fizycznego innego niż nauczyciel uczący daną grupę w formie zajęć klasowo-lekcyjnych. Rozwiązanie to, z uwagi na rożne specjalizacje wśród nauczycieli, może znacznie poszerzyć wachlarz zajęć do wyboru przez ucznia. Skutkiem tego może być wybór dyscypliny, którą uczeń będzie uprawiał chętnie i która stanie się sportem życia.

Zajęcia do wyboru przez uczniów mogą być prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych oraz międzyszkolnych w przypadku zespołów szkół.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 28 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z z 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1451)

Zakres regulacji

Delegacja ustawowa

Regulacje tego rozporządzenia mają charakter porządkujący, dotyczą odniesień do odpowiednich artykułów ustawy - Prawo oświatowe. Rozporządzenie przewiduje dostosowanie statutów publicznych: placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego do wymogów tego rozporządzenia w terminie do 30 listopada 2017 r.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 112 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe

 

Podstawy prawne

● art. 4, art. 18, art. 28, art. 46, art. 47, art. 102, art. 111, art. 112, art. 172 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 949)

● art. 273 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 274, art. 277, art. 278, art. 280 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 282 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 949)

● art. 9, art. 61 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1292)

● rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 283)

 

Leszek Jaworski

prawnik, specjalista ds. prawa pracy, autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego

Inforakademia
Notyfikacje

Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych szkoleniach? Zgódź się na powiadomienia od wideoakademii

Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE NIE
TAK TAK